Gå til innhold

Beboere i Wuhan hevder at oppmot 47.000 døde i motsetning til 2400 som regjeringen sa

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I følge denne artikkelen hevder innbyggere i wuhan at omtrent 47.000 av deres innbyggere har dødd av viruset og at regjeringen i Kina lyver når de sier at bsre ca 2400 personer omkom som følge av korona. Jeg har en ekkel følelse i magen og jeg tror mer på 47.000 enn 2400... 

https://www.inquisitr.com/5970405/wuhan-death-toll-42000/

Anonymkode: 952e8...be8

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har i alle fall tenkt lenge at de har pynta på tallene

Anonymkode: 86d32...d28

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har i alle fall tenkt lenge at de har pynta på tallene

Anonymkode: 86d32...d28

Ja enig.. det virker bare for godt til å være sant, så gjenåpnet de liksom samfunnet og alt var bra etter bare noen uker. Når man ser hvordan korona rammer andre land så nekter jeg å tro at det ikke er flere hundre tusen døde i Kina som har hele 1,3 MILLIARDER innbyggere. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

I følge denne artikkelen hevder innbyggere i wuhan at omtrent 47.000 av deres innbyggere har dødd av viruset og at regjeringen i Kina lyver når de sier at bsre ca 2400 personer omkom som følge av korona. Jeg har en ekkel følelse i magen og jeg tror mer på 47.000 enn 2400... 

https://www.inquisitr.com/5970405/wuhan-death-toll-42000/

Tallene er ekstremt mye høyere enn dette. Tenk logisk. Hvorfor bruker kina og alle andre land så mye penger på å stenge ned om det bare var 47000 av 11 millioner innbyggere i EN by? (Eller fattigslige max 4000 som de har rapportert?)

Finnes ikke logisk i det hele tatt å stenge av alt og gå så drastisk til for kun så få døde mennesker.

Anonymkode: 955fb...f81

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja enig.. det virker bare for godt til å være sant, så gjenåpnet de liksom samfunnet og alt var bra etter bare noen uker. Når man ser hvordan korona rammer andre land så nekter jeg å tro at det ikke er flere hundre tusen døde i Kina som har hele 1,3 MILLIARDER innbyggere. 

Ja, det er en vanvittig logisk brist der, uansett hvilke tiltak de har gjort. Det gir så lite mening.

Men hvordan kan man egentlig avdekke noe slikt?

Anonymkode: 14453...620

• Liker 3
Skrevet
  • Ingen bevis
  • Basert på anekdoter
  • Baserer tallet 47000 på antall urner, 
  • Det er ingen måte å finne ut om antall urner har noe med antall kremeringer
  • Det er ingen måte å finne ut om de som er kremert er relatert til Covid-19

Artikkelen som er lagt ut har med andre ord NULL kredibilitet. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, 000VF000 skrev:
  • Ingen bevis
  • Basert på anekdoter

Ok se bort fra artikkelen, du tror fortsatt på tallene Kina selv har kommet med?

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Samme med Nord-Korea og Iran. Vi får aldri vite hvor mange som døde der

Anonymkode: dc70a...84c

• Liker 7
Skrevet (endret)

Uansett om kilden har rett eller ikke. Jeg stoler ikke på Kina.

Endret av Kågebruker
  • Liker 16
Skrevet
5 minutter siden, 000VF000 skrev:
  • Ingen bevis
  • Basert på anekdoter

I motsetning til Kina? 😂😂😂

• Liker 10
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ok se bort fra artikkelen, du tror fortsatt på tallene Kina selv har kommet med?

Jeg stoler ikke på kinesiske medier eller myndigheters offisielle uttalelser siden de er bare interessert i en ting, og det er å sørge for at det kommunistiske ettpartistaten fremstår kompetent i krisesituasjoner. Men det betyr ikke at jeg vil tro på påstander som ikke er backet opp med bevis.

Er dødstallet høyere? Fullt mulig, trolig. Men om det er to ganger så høyt eller om, det er ti ganger så høyt er det ingen som vet noe om. Vi kan slå fast en ting med sikkerhet i alle fall, og det er at Kina innførte drakoniske tiltak når krisen var et faktum, i motsetning til Italia og Spania og USA. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, 000VF000 skrev:

Jeg stoler ikke på kinesiske medier eller myndigheters offisielle uttalelser siden de er bare interessert i en ting, og det er å sørge for at det kommunistiske ettpartistaten fremstår kompetent i krisesituasjoner. Men det betyr ikke at jeg vil tro på påstander som ikke er backet opp med bevis.

Er dødstallet høyere? Fullt mulig, trolig. Men om det er to ganger så høyt eller om, det er ti ganger så høyt er det ingen som vet noe om. Vi kan slå fast en ting med sikkerhet i alle fall, og det er at Kina innførte drakoniske tiltak når krisen var et faktum, i motsetning til Italia og Spania og USA. 

Ja, det som skjer i USA nå er direkte skremmende, flere tusen ungdommer var og er samlet på spring break langs kysten i usa i disse dager, mange har dratt hjem lenger innover i landet og garantert dratt med smitte fra alle hold. De venter en alvorlig krise der borte. 

• Liker 5
Skrevet

Det sier seg selv at nummere til Kina ikke stemmer. Trodde «alle» visste dette nå? En dokumentar jeg anbefaler alle å se er den som ble sendt på NRK om utbruddet i Wuhan. Der sier de nesten ordrett at nummerne ikke stemmer.  Det er mange som også spekulerer i at det er snakk om milliontall i stedet for Ca 40 000... Mange sier at utbruddet der fortsatt er gående. De sveiser jo igjen dører til bygg som hadde beboere med virus. 

Kina har gjort alt for dekke opp hvor dårlig de håndterte krisen de første ukene. Innbyggere fikk ikke vite om viruset før 4 uker etter utbruddet. Dette vet jeg også stemmer da jeg studerte på internasjonal skole i utlandet. Der hadde jeg blant annet en jente i klassen fra Kina, allerede i Januar var situasjonen heeelt ut av kontroll og ingen visste hvor mange mennesker som faktisk døde.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Gjennåpner etter et par uker. det stemmer ikke.Nå må dere huske at lockdownen i Kina er mye strengere enn resten av verden. Hjelper ikke med lockdown så lenge folk reiser på butikken og tar kollektivtransport. Kina stengte kollektivtransport, matbutikkene og bensinstasjoner. her i Norge går folk tett i tett i marka , eller på tur. da er det jo ikke noe vits med lockdown. Vi har halveis lockdown Kina hadde full. Derfor fortsetter tallene og stige i Italia til tross for "lockdown"

Anonymkode: daa1d...7fd

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja, det som skjer i USA nå er direkte skremmende, flere tusen ungdommer var og er samlet på spring break langs kysten i usa i disse dager, mange har dratt hjem lenger innover i landet og garantert dratt med smitte fra alle hold. De venter en alvorlig krise der borte. 

USA kommer til å bli hardest rammet av alle land i den industrielle verden, tror jeg. Det er bare fattige land med liten eller ingen infrastruktur som vil lide mer.

1 minutt siden, Becky said:

Det sier seg selv at nummere til Kina ikke stemmer. Trodde «alle» visste dette nå? En dokumentar jeg anbefaler alle å se er den som ble sendt på NRK om utbruddet i Wuhan. Der sier de nesten ordrett at nummerne ikke stemmer.  Det er mange som også spekulerer i at det er snakk om milliontall i stedet for Ca 40 000... Mange sier at utbruddet der fortsatt er gående. De sveiser jo igjen dører til bygg som hadde beboere med virus. 

Kina har gjort alt for dekke opp hvor dårlig de håndterte krisen de første ukene. Innbyggere fikk ikke vite om viruset før 4 uker etter utbruddet. Dette vet jeg også stemmer da jeg studerte på internasjonal skole i utlandet. Der hadde jeg blant annet en jente i klassen fra Kina, allerede i Januar var situasjonen heeelt ut av kontroll og ingen visste hvor mange mennesker som faktisk døde.

Når katta var ute av sekken satte Kina igang tiltak som bare er mulig i totalitære stater som samtidig har en nasjonalistisk befolkning som ser opp til og stoler på staten. Tenk Norge og Arbeiderpartiet etter 2. verdenskrig. Det ble foretatt omfattende testing og alle som hadde temperatur en halv grad over normalen ble umiddelbart satt i karantene. 

Det er realistisk å tro at tallene er høyere enn hva man innrømmer fra offisielt hold, men det trenger ikke automatisk bety en dramatisk forskjell. Som du selv har sett så iverksatte de ganske harde tiltak, for de har infrastrukturen til det. Folkets frigjøringshær er i bunn og grunn en intern sikkerhetsstyrke som har et mål og det er å holde Kina samlet slik at det ikke splittes opp i flere deler, slik Kina har gjort utallige ganger i historien. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Spredningen av Korona må nødvendigvis ha vært svært omfattende i Wuhan før de begynte med tiltak. Folk levde jo som vanlig i flere måneder mens viruset gikk. Jeg kan ikke forstå annnet enn at samtlige i regionen ble smitta? Og antakeligvis ganske samtidig.

Anonymkode: bcef7...c3c

• Liker 5
Skrevet (endret)
1 hour ago, 000VF000 said:

Italia innførte drakoniske tiltak når krisen var et faktum, ja, allerede samme dag at koronavirus ble påvist i Codogno og området rundt (21. februar er datoen "pasient 1" ble påvist). Tiltakene begynte allerede 21. februar med stenging av butikker osv, i noen småbyene i Lombardia, mens. 23. februar ble det utvidet til flere andre kommuner, også i Veneto. 23. februar hadde Italia 149 påvist smittede og 3 døde. Merk at kun Kina hadde på den tiden innført tiltak som i vesten ble beskrevet som diktatoriske, frihet-begrensende, osv.

Hvis du ikke leser italiensk, kan du søke opp på engelske aviser fra 23. februar, som snakker nettopp om "draconian rules/measures" (eks. The Guardian). Det ble umiddelbart kritisert fordi det ble sett som et overdrevent og "kinesisk" tiltak, og et politisk og demagogisk spill. 

Man kan si mye med etterpåkloskap. Poenget er at viruset kom sannsynligvis til Lombardia før i det hele tatt "Wuhan-viruset" hadde fått stor mediadekning. Så det har hatt god tid til å spre seg bredt. De døde fra slutten av februar og mars er sannsynligvis 2. og 3. generasjons smittede. Det er veldig forskjellig fra det som USA har gjort, dvs. nektet problemet mens koronavirus var i full eksplosjon i mange andre land. 

Endret av Lucrezia
  • Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Spredningen av Korona må nødvendigvis ha vært svært omfattende i Wuhan før de begynte med tiltak. Folk levde jo som vanlig i flere måneder mens viruset gikk. Jeg kan ikke forstå annnet enn at samtlige i regionen ble smitta? Og antakeligvis ganske samtidig.

Anonymkode: bcef7...c3c

Nettopp. Det er derfor vi ikke kan stole på kinesiske tallene. Til og med om vi er villige til å tro at de ikke har dekket realiteten (noe som er usannsynlig), så tar det tid til å både identifisere et det er et problem med et nytt virus, til å sekvensere genomet, utvikle test, sette opp et tiltaksplan. Koronaviruset har sikkert kommet til Europa mye før de første pasientene ble identifisert. 

Apropos koronadøde, en artikkel i avisen El País tar for seg de forskjellige rutinene for registrering av koronadøde i en rekke land (Norden er som vanlig utelatt fra internasjonal fokus): det er stor forskjell og dermed usikkerhet i disse tallene: https://elpais.com/sociedad/2020-03-29/cada-pais-cuenta-los-muertos-a-su-manera-y-ninguno-lo-hace-bien.html

Det hadde vært interessant om noen journalister hadde sett nærmere på dette i et nordisk perspektiv. 

• Liker 1
Skrevet
53 minutter siden, 000VF000 skrev:

USA kommer til å bli hardest rammet av alle land i den industrielle verden, tror jeg. Det er bare fattige land med liten eller ingen infrastruktur som vil lide mer.

Når katta var ute av sekken satte Kina igang tiltak som bare er mulig i totalitære stater som samtidig har en nasjonalistisk befolkning som ser opp til og stoler på staten. Tenk Norge og Arbeiderpartiet etter 2. verdenskrig. Det ble foretatt omfattende testing og alle som hadde temperatur en halv grad over normalen ble umiddelbart satt i karantene. 

Det er realistisk å tro at tallene er høyere enn hva man innrømmer fra offisielt hold, men det trenger ikke automatisk bety en dramatisk forskjell. Som du selv har sett så iverksatte de ganske harde tiltak, for de har infrastrukturen til det. Folkets frigjøringshær er i bunn og grunn en intern sikkerhetsstyrke som har et mål og det er å holde Kina samlet slik at det ikke splittes opp i flere deler, slik Kina har gjort utallige ganger i historien. 

Du nevner Kina har en nasjonalistisk befolkning som «ser opp til» staten. Dette mener jeg er helt feil, i alle fall etter jeg har hørt hva denne jenta fra klassen min har sagt. Veldig mange innbyggere i Kina blir straffet om de snakker stygt om ledelsen. Det er rett og slett ikke lov. De har absolutt ikke ytringsfrihet som vi har i Europa. Kina er et kapitalistisk land som prøver å vise et godt fjes til resten av verden. Jeg sier ikke at alt i Kina er negativt, fordi det er et vakkert land med en varm kultur, men at landet blir styrt av en ledelse uten å ha noe de skulle sagt er ikke noe å tvile på. Det er ganske oppsiktsvekkende at leger som prøvde å si ifra ble tatt hånd om av staten og fikk politiet på dørene. Det er også oppsiktsvekkende at Kinas president Li Keqiang ikke var til stedet når utbruddet var som verst. Det som vi ser i mediene, at presidenten vinker til den stakkars befolkningen og smiler gjør meg nesten kvalm. I alle opptak de har fra pasienter som er friske får de blomster og sykepleieren står der som statuer som skal følge lederen. Men så er det så mange i Europa som ikke vet hvordan det faktisk er og hva Kina er villig til å gjøre for å holde maske for andre land. Hvis de ikke hadde gjort de ekstremt drastiske tiltakene hadde de nok fortsatt hatt et stort problem den dag i dag, der har du helt rett! De har gjort mye riktig når det kommer til å stanse viruset. Men prisen befolkningen har betalt for dette har vært svindyr. Når man sveiser igjen dører på store bygg med mange innbyggere, drar folk ut av leilighetene for å sette de i «karantenehaller» er det klart at de stopper viruset. Men til en pris! De hadde ikke noe valg. Det er dette som skremmer meg. For at vi skal klare å stoppe dette må myndighetene gjøre mye sterkere tiltak enn vi ser nå. Men hvordan skal vi klare å gjøre alt dette frivillig. 

For meg er det helt innlysende at tallene kanskje ligger i alle fall opp mot 100 000. Jeg stoler ikke et fnugg på det som er registrert. Hvis Kina ikke hadde gjort disse sterke tiltakene hadde de fått en ekstrem skyld i etterkant. De vet godt at dette kunne vært stoppet om de hadde slått alarm litt før. Men likevel lot de det gå. Dette er frustrasjonen til mange kinesere. De slo alarm for befolkningen alt for sent! 
Dette er også en av grunnene til at tallene til Kina er så lave. De vil vise «alle» at hva de gjorde ikke hadde «så store» konsekvenser. 

Nå har Myndighetene i Kina også sett en åpning for å skylde på Italia for utbruddet da tallene er «høyere der» og at det ble registeret smitte tidligere i Italia. Dette er også hårreisende etter min mening. 

• Liker 4
  • Opprett ny...