Gå til innhold

Kan man dra på butikken i karantene? Forvirrende!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg vil reise hjem til et familiemedlem som jeg har bodd hos hele tenårene fra plassen jeg studerer. Jeg studerer i en middels stor by (siden januar, for litt over 3 mnd siden), og i kommunen jeg kommer fra har karantene påbud for alle som kommer inn til kommunen!

Jeg har hatt 0 kontakt med noen som helst de siste ukene, og jeg holder på å gå på veggen snart! Derfor jeg vil reise hjem til familie også! Kan jeg handle på butikken selv om jeg er i karantene? Jeg kan jo umulig ha viruset!

Anonymkode: 2df4f...687

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Erna Solberg sa at man ikke kan dra på butikken i karantene, men senere er det blitt sagt at man kan det... Hva er riktig? 

AnonymBruker
Skrevet

Følg helsemyndighetenes råd.

Anonymkode: d52c3...c68

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei selvsagt kan du ikke det! I nærbutikken her så står det stor plakat at hvis du er i karantene så får du lov å gå inn i butikken.

Anonymkode: ce383...d79

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så får du IKKE lov å gå inn i butikken*

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei selvsagt kan du ikke det! I nærbutikken her så står det stor plakat at hvis du er i karantene så får du lov å gå inn i butikken.

Eh...

Anonymkode: b098c...c4a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe selvsagt med det, når det har stått mange plasser på nyhetene at man kan det!

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Erna Solberg sa 15 eller 16 mars at man ikke kan gå på butikken i karantene

En artikkel fra 16 mars sier: " Det er lov å gå i butikken selv om du er satt i hjemmekarantene, slår Folkehelseinstituttet fast."

Kan jeg stole på det nederste da? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Over alt står det at man KAN gå i butikk og apotek og sånn når man er i karantene,.men man skal ikke oppsøke folkemengder og ta avstand, men på min lokale kiwi og rema 1000 står det at man ikke får gå inn om man er i karantene, sååeh.....

Anonymkode: b098c...c4a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man kan gå i butikken og kjøpe mat når man er i karantene. Dette bestemmes av myndighetene, ikke lokale bedrevitere.

Anonymkode: b7e20...ad1

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan gå i butikken og kjøpe mat når man er i karantene. Dette bestemmes av myndighetene, ikke lokale bedrevitere.

Anonymkode: b7e20...ad1

Butikkene har stor plakat der det står tydlig at de som er i karantene ikke har lov å gå inn i butikken! 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Butikkene har stor plakat der det står tydlig at de som er i karantene ikke har lov å gå inn i butikken! 

Hvilke butikker da? Mega her slipper inn alle, karantene eller ikke. Fint om folk slutter å tro at alt er likt i hele landet. 

Anonymkode: 4e949...6d4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan faktisk det! 

Anonymkode: 2c2cc...863

Skrevet

Se sånn her på det: hvis du var frisk, hadde du likt om en person i karantene plutselig tuslet rundt i matbutikken?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Erna Solberg sa at man ikke kan dra på butikken i karantene, men senere er det blitt sagt at man kan det... Hva er riktig? 

Det er absolutt ingen som har sagt at du kan gå inn i butikken når du er i karantene. Dette er ikke "forvirrende". Dette er veldig klinkende klart. Du kan hente ordrer utenfor butikk i karantene. Dette kan du ikke gjøre i isolasjon. I karantene kan du gå tur - men du har ansvaret for å holde god avstand, så blir det folksomt på stien er det ditt ansvar å gå av den og bruke skogen på vei hjem.

Hold deg unna sånne grupper på fb e.l. der folk synser, ts, så blir du mindre forvirra.

Anonymkode: 34692...aa1

• Liker 1
Gjest Albbas
Skrevet

FHI skriver:

Bør som hovedregel ikke oppsøke offentlige steder, slik som butikker og kafeer. Ved mangel på alternativer, kan du gå ut for å gjennomføre nødvendig ærender i butikk eller apotek, men sørg for å holde tilstrekkelig avstand (det vil si 1-2 meter) til andre og unngå kø.

AnonymBruker
Skrevet

Når du er i hjemmekarantene skal du holde deg mest mulig hjemme. Du skal ikke gå på skole eller jobb, kun hjemmekontor. Du skal heller ikke ta lengre reiser innenlands eller utenlands eller ta offentlig transport.

Du bør unngå steder hvor det er vanskelig å holde avstand, og du skal som hovedregel ikke oppsøke offentlige steder, slik som butikker, apotek og kafeer. Ved mangel på alternativer, kan du gå ut for å gjennomføre nødvendig ærender i butikk eller apotek, men du må sørge for å holde nok avstand (det vil si 1-2 meter) til andre og unngå kø.

Anonymkode: 3a131...ab3

AnonymBruker
Skrevet

Ja, du kan gå i butikken, så lenge du følger anbefalingene om avstand. I isolasjon kan man derimot ikke gå noen steder. 

Anonymkode: d5fd4...8eb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om du skal hjem til familie skal du sitte i isolasjon i 14 dager. Ser ikke hvorfor du skal gå på butikken når familien din kan gjøre det?

Anonymkode: 46cf7...02d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde at nan teknisk sett har lov til å gå på butikken, når man kun er i karantene (altså ikke har positiv prøvesvar).

Men de fraråder deg fra å bevege deg nært folk. Så om du virkelig MÅ i butikken for du ikke har noe som helst mat igjen, og ikke har tilgang på hjemlevering, så kan du bevege deg ut i butikken. Men helst på tidspunkter det ingen andre er i butikken. Gjerne ta forhåndsregler med hansker, desinfeksjon ol. Ikke rør ved varer du ikke skal ha. Inn og ut så raskt som mulig med så lite kontakt som mulig. Få tak i det du trenger og rett hjem.

Anonymkode: 28cab...972

• Opprett ny...