Gå til innhold

tzatziki

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har en god oppskrift på tzatziki ??

Mottas med STOOOOR takk :P

MVH

LilliB

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Tzatziki lages av naturell yoghurt, men den norske er litt for tyntflytende så du bør sile den av gjennom et kaffefilter til den er passe tykk. Blandes med hakket hvitløk, revet agurk som du presser vannet ut av samt salt og pepper etter smak. Og så skal det være litt sitron og mynte eller persille i også. Noen har også i litt olje for å få vekk litt av beskheten i den norske yoghurten (dne greske er bare SÅ mye bedre).

Skrevet

Vi bruker ofte en "variant over temaet" vi....

Bruker også lettrømme ...i tillegg til yoghurt, agurk og hvitløk...og salt og pepper.... :D

Gjest Anonymous
Skrevet

Veldig enkelt!

Og den er knall god!

1 boks yoghurt

1 agurk

Og hvitløk, jeg bruker en 7-8 fedd, smak til!

Jeg pleier ikke å sile av yoghurten først, men klemmer vannet av agurken. Rasp agurk og ha det i kaffefilter og klem alt du kan til det nesten ikke er vann igjen.

Da er blir det ikke så "flytende".

Gjerne litt salt og pepper, og noenganger har jeg dæsj med lime i å jeg!

Nam nam!:)

• 1 måned senere...
Skrevet

hvis du har mulighet til å få tak i tyrkisk yogurt så er det den beste, er ikke så tynn! :)

Skrevet

Jeg bruker rømmekolle eller melkering. Den minner mye mere om den greske/tyrkiske yogurten enn den vanlig norske typen. Husk for all del salt og pepper, og sil av agurken! Forøvrig får man den beste smaken dagen etter, når hvitløksmaken har satt seg skikkelig. Bør i alle fall lages noen timer før den skal brukes :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er litt lat og gjør det litt enkelt jeg: Kjøper en pose med ferdig pulver som man kan lage tzatsiki av, og gjør akkurat som det står på pakka. Tror det bare er å tilsette revet agurk og lettrømme.

Tzatsiki er for øvrig knallgodt. Et tips er å bruke det for å sprite opp kjedelige middager som fiskepinner o.l.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...