Gå til innhold

Hjemmeskole: 9-åring som ikke klarer å forstå de enkleste matteoppgavene bare de er i tekst

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en niåring som alltid har slitt med slumsete hastverk. H*n er smart, men gjør ting for fort, og da skjer feil. Nå da barna er hjemme, ser jeg det bedre enn noensinne før, og det er vanvittig fortvilende.

Tekstoppgaver i matte er verst. Et eksempel er: Det er handlet smør og epler for 2,3 kg. Det er med tre pakker smør à 500g. Hva veier de tre pakkene med smør til sammen?

Da begynner h*n å regne ut en vilkårlig likning av typen 2300-1500=, og sitter der helt fortvilet fordi h*n skjønner at noe er galt. Løsningen 3*500=1500 er så enkel, at h*n ikke klarer å skrive det ned. Men det er nå den første løsningen av en rekke spørsmål. 

Jeg ber barnet lese oppgaven nøye, flere ganger, kanskje høyt, ikke holde på pennen allerede for å være klar. Forstå først, begynne siden.

Men h*n starter om og om igjen med nærmest vilkårlige utregninger og sier så at det var det h*n trodde var oppgaven. Det står jo ikke på lese- eller matteevnene, men på forståelsen.

Det er så fortvilende og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lenger for å skjerpe tankegangen. Dette problemet har vedvart siden første klasse. Har dere råd?

Anonymkode: 1c4a0...778

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det går jo på leseevnen, for å ha adekvat leseevne må jo forståelsen være på plass. Så da har du en gyllen anledning til å jobbe med dette nå. 

Anonymkode: 34187...138

• Liker 19
Skrevet

Kanskje du bare må lose ham gjennom del for del? Hold blyanten for ham og la ham lese oppgaven. Spør ham hva de spør om. Om han ikke vet, så be ham finne setningen med spørsmålstegnet. Hva står det der? Hvordan kan han finne det ut? Om han svarer på noe annet, spør hva en pakke koster? Gå tilbake og spør hva de spør etter? Hvis han fortsatt strever, så spør om han kan finne ut hva tre pakker koster når han vet hva en pakke koster.

Osv. Hjelp ham med å finne ut hvilket spørsmål han skal svare på og hvilke relevante opplysninger han har, mer og mer detaljert frem til han skjønner hva han skal gjøre. SÅ får han blyanten. Han kommer sikkert til å bli sur fordi du maser, men prøv og hold roen og forklar at han slipper å bruke lang tid på å gjøre om igjen hvis han gjør det riktig med en gang.

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Så frustrerende at de må pakke inn matteoppgaver i så mye ubrukelig tekst. Dette eksempelet var ikke det verste, men noen ganger tar det helt av. "Silje er 13 år og skal besøke bestemor. Hun vil lage en kake og for å lage den trenger hun mange forskjellige ingredienser"... Bla bla bla bla... 

Støtter Hactar over her. 👍

Anonymkode: fba82...3e7

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som meg da jeg var yngre. Veldig smart, scorte veldig høyt på evnetester, gjorde det bra/ ok på skolen, men etterhvert begynte jeg gjøre mer og mer slurvefeil. Mistenker at jeg har en form for lærevansker, ADHD eller lignende, men når man er veldig smart og klarer få minst 4 uansett, så blir det ikke merket. For selv med lærevansker fungerer man bedre enn de uten problemer. Jeg var veldig skoleflink på barneskolen, men dess eldre jeg ble dess mindre engasjerte jeg meg i skole og droppet etterhvert ut av VGS

Anonymkode: d3014...0bd

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Skriv oppgaven ned på papir (hvis den ikke allerede er det).

1. Les oppgaven grundig. Legg den bort. 

2. Diskuter. Hva var det oppgaven spurte om?  

3. Strek under hva oppgaven spør om. Bruk en bestemt farge. (Her kan dere repetere norsk da spørsmålet i oppgaven gjerne er den setningen med spørsmålstegn... Men ikke lær det som en regel! Det finnes unntak, så bruk det som et hint)

4. Legg oppgaven bort og diskuter hva vi må vite for å finne svaret på spørsmålet.

5. Let i oppgaven etter informasjon vi kan bruke for å finne svaret.

6. Regn ut. 

Når vi har hastverk så setter vi oss ofte fast på all informasjonen som er i oppgaven. Derfor kan det være greit å lese grundig også legge den bort når vi skal diskutere. Da må vi lete i hodet vårt og ikke på papiret, så det kan hjelpe på hvis vi sliter med forståelsen og får helt tunnelsyn når vi ser oppgaven. Jeg ville også vurdert å lese oppgaven høyt til barnet de første gangen. Da kan h*n konsentrere seg bare om å finne ut hva oppgaven spør om. 

Anonymkode: 25af0...56f

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

snip

Glemte på punkt 5. Strek under den viktige informasjonen. Bruk en annen farge enn hva dere gjorde på spørsmålet! 

På vanskeligere oppgaver kan vi også legge inn et punkt mellom 5 og 6 som går ut på å illustrere. Spesielt hvis det er areal-oppgaver og slikt. Det kan hjelpe siden vi får det visuelt. Å tegne en illustrasjon som kan hjelpe oss er en øvelse, men når man knekker koden så kan det bidra til å gjøre oppgaver mye lettere. Det er en grunn til at det blant annet er en viktig strategi for oppgaveløsning på VGS-nivå. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sette kreterien for hva han skal gjøre før han starter å rekne? Type noter ned spørsmål og relevant info? Les teksten et bestemt antale ganger? Og når det er klart kan han starte å rekne? 

Anonymkode: 343bf...6c1

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg var sånn da jeg var på hans alder. Jeg sov lite og gadd aldri spise lunsj. Var lite fysisk aktiv. Likte ikke å spørre om hjelp i timene og var lite arbeidsvillig. Forhåndsinnstilt på at jeg ikke kom til å klare oppgavene (viktig!). Jeg pleide å snakke mer med vennene mine enn å gjøre oppgaver. Jeg pleide også å drømme meg bort i mattetimene. Dette var fordi jeg hadde på en måtte blitt likegyldig til faget, fordi jeg trodde at jeg ikke var egnet til å forstå matte og at jeg heller var egnet for språk, som jeg var over gjennomsnittlig god i. Det var jo egentlig feil.

Da jeg flere år senere fikk behandlet søvnproblemene mine (pleide alltid å sovne for sent) så økte oppmerksomheten og minnet mitt. Jeg kunne huske ting jeg hadde lært fra gårsdagens timer, og det føltes helt absurd. Ting gikk ikke lengre inn og ut av ørene mine, og å gjøre oppgaver og å prøve å huske ting var ikke lengre latterlig energikrevende. Det var som en liten revolusjon i livet mitt. Uheldigvis var den litt for sen. 

Kanskje dette kan være en bakenforliggende årsak hos sønnen din? Iallefall verdt å sjekke ut.

Viktig: Når man går med søvnmangel over lengre tid, så vil man ikke lengre føle seg like sliten og søvnig som man gjør når man går uten nok søvn i kort tid. Man vet som vanlig ikke selv at man mangler nok søvn hvis søvnmangelen er langsiktig. 

Endret av simsmachop
  • Liker 1
Skrevet

Benytt konkreter. 

Ta frem 2,3 kg epler og 3 pakker med smør a 500 g. Sliter han med å forstå skriftlig tekst kan konkreter hjelpe 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Vi også finner frem konkreter. Og vi jobber med å brekke ned oppgaven i enkle steg. 

Hva spør oppgaven etter? 

Hvor mange pakker med smør? (Finner frem tre duploklosser) 

Hvor mye veier hver pakke?

Hvor mye blir dette til sammen? 

Mitt barn sliter også med tekstoppgaver, har ikke tid. Han skrur også av hodet når jeg hjelper han. «2-0 er 2, sant mamma?» Så jeg må forklare litt, så trekke meg unna, så komme tilbake igjen. 

Anonymkode: 15053...458

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Matte er et modningsfag og du må repetere før det sitter hos mange. Så øv øv for at det skal sitte.

tekstoppgaver er noe av det mest vanskelige man kan få, og det er typisk der alle i alderen 5-70 år faller fra.

Anonymkode: 0f960...7e5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er du sikker på at leseforståelsen er der? Selv om barnet kan lese, forstår det det som leses? Leseforståelse oppdages ofte sent. Bruk av konkreter er veldig lurt. 

Anonymkode: 0e402...4d4

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Hactar skrev:

Kanskje du bare må lose ham gjennom del for del? Hold blyanten for ham og la ham lese oppgaven. Spør ham hva de spør om. Om han ikke vet, så be ham finne setningen med spørsmålstegnet. Hva står det der? Hvordan kan han finne det ut? Om han svarer på noe annet, spør hva en pakke koster? Gå tilbake og spør hva de spør etter? Hvis han fortsatt strever, så spør om han kan finne ut hva tre pakker koster når han vet hva en pakke koster.

Osv. Hjelp ham med å finne ut hvilket spørsmål han skal svare på og hvilke relevante opplysninger han har, mer og mer detaljert frem til han skjønner hva han skal gjøre. SÅ får han blyanten. Han kommer sikkert til å bli sur fordi du maser, men prøv og hold roen og forklar at han slipper å bruke lang tid på å gjøre om igjen hvis han gjør det riktig med en gang.

Det er jo i prinsippet det vi har prøvd. Straks h*n får gjøre det alene igjen, er slurvinga tilbake dog...det er det som er så frustrerende.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du sikker på at leseforståelsen er der? Selv om barnet kan lese, forstår det det som leses? Leseforståelse oppdages ofte sent. Bruk av konkreter er veldig lurt. 

Ja, det er vel kanskje der kjernen ligger. Men h*n leser masse bøker, tegneserier, beskjeder på nettet...uten trøbbel med begeistret gjenfortelling. Det er for meg vanskelig å skjønne hvor problemet ligger.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skriv ned tallene og hva de representerer for seg selv og hva man skal finne ut av. 

i dette eksemplet: 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tekstoppgaver i matte er verst. Et eksempel er: Det er handlet smør og epler for 2,3 kg. Det er med tre pakker smør à 500g. Hva veier de tre pakkene med smør til sammen?

Anonymkode: 1c4a

3 smør

1 smør  = 500 g 

Hva veier pakkene tilsammen? 

Anonymkode: 8dea8...710

• Liker 2
Skrevet

Tekstoppgaver i matte er ikke så lett, nei. Hvordan er leseforståelsen hans? Hvordan ligger han an faglig? Har han lese- og/eller lærevansker? Eller konsentrasjonsvansker? 

Det kom frem mange gode tips i tråden her. Man må nesten bare være tålmodig og forklare om og om igjen for å få han til å forstå hva det faktisk spørres om i oppgaven.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo i prinsippet det vi har prøvd. Straks h*n får gjøre det alene igjen, er slurvinga tilbake dog...det er det som er så frustrerende.

Ja, det er vel kanskje der kjernen ligger. Men h*n leser masse bøker, tegneserier, beskjeder på nettet...uten trøbbel med begeistret gjenfortelling. Det er for meg vanskelig å skjønne hvor problemet ligger.

Mange barn leser uten å forstå hva de leser, gjenfortelling er dessverre ikke det samme. Hør med læreren om h*n har noen gode oppgaver for leseforståelse eventuelt. Eller så er Hanne Solem sine bøker om leseforståelse fine for å sjekke det ut, de fleste skoler har disse inne. Læreren til barnet ditt har mest antageligvis oversikt over dette. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Slike oppgaver terpet vi mye på da jeg gikk på skolen, og det er jeg glad for. For jeg jeg faktisk hatt stor nytte av det senere i livet. Særlig da jeg studerte merket jeg hvor mye bedre enn mange av medstudentene mine, jeg er til å skille nødvendig og  unødvendig informasjon fra hverandre.

Vi lærte å løse slike tekstoppgaver ved å skrive med all informasjon som blir gitt i spørsmålet, så f.eks. liste opp slik:

Varer handlet: epler og smør

total vekt, alle varer: 2,3 kg

antall smørpakker kjøpt: 3 stk.

vekt per smørpakke: 500 gram

total vekt, smør: 3*500= 1,5 kg

total vekt, epler: 2,3-1,5=0,8 kg eller 800 gram

Først etter at vi hadde stilt opp all informasjonen på denne måten skulle vi finne frem til selve spørsmålet. Som regel hadde vi da allerede funnet svaret på spørsmålet mens vi listet opp informasjonen. 

Anonymkode: 0be2b...c04

• Liker 9
Skrevet

Jeg tror det er en modningssak. Jeg var akkurat slik selv og jeg var vesentlig eldre enn 9 år før jeg klarte å skjønne matematikkoppgaver formulert som tekst. Til tross for at jeg var god både i norsk og "regning" isolert sett så klarte jeg rett og slett ikke kople sammen hva det egentlig ble spurt etter. 

Tror metoden som AB..c04 nevner rett over her, med opplisting av hva som skal inn i regnestykket er det som vil hjelpe poden best. Det er så systematisk at han klarer kanskje å se det som tall i stedet for tekst. Sett det gjerne opp som tabell slik at tallene kommer i egne ruter og teksten holdes for seg. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette er et symptom av moderne pedagogikk. I stedet for at matte skal utføres som matte, så skal man gjøre det relevant i forhold til leseforståelsen. På den måten kan de fremme jenters prestasjoner i skolen. De leser ofte bedre tidligere, og man kan introdusere dem for enklere matteoppgaver som de løser raskere fordi de bruke leseferdighetene, og ikke matteferdighetene. Resultatet av dette er selvfølgelig dårligere matteutbytte for alle parter, men det er sånn det skal være i feministnorge.

Anonymkode: 4699f...9e6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...