Sommerfuglen912 Skrevet 30. mars 2020 #1 Skrevet 30. mars 2020 Lurer på hva dere gjør hjemme med barna nå i disse tider. Merker hun kjeder seg mye, er mye ute men det hjelper ikke. Blir mye klaging og sutring i løpet av dagen. Har heller ingen lekekamerater som hun er sammen med og er alene med henne hjemme ettersom mannen jobber. Vet virkelig ikke hva vi skal finne på og fylle dagene med. Hun er 2 år og veldig aktiv, og trenger virkelig det sosiale i bhg og få brukt kroppen sin. 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #2 Skrevet 30. mars 2020 Gå turer ut? Kan holde dere langt unna andre selvom dere er ute. Anonymkode: c1fd1...630
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #3 Skrevet 30. mars 2020 Kan dere ikke gå ut kan du lage hinderløype til henne inne,som dere begge to kan bruke.Da får hun tatt seg ut en stund,og sover bedre også.Hvis hun bare er 2 år sover hun vel på dagtid? Anonymkode: 9890c...54f
Sommerfuglen912 Skrevet 30. mars 2020 Forfatter #4 Skrevet 30. mars 2020 Har gått masse turer men virker ikke særlig interessert i det heller om dagen:p hun sover ikke på dagtid nei, da sovner hun ikke til kvelden. Så blir lange dager nå. 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #5 Skrevet 30. mars 2020 Tegne/male, bake/lage sin egen pizza til lønsj, bade lenge og sitte og øse ting frem og tilbake, leke gjemsel, lage telt og hus sv pledd og puter, ha det vi kaller putefest for kosedyrene det blir litt som samling i bgh der vi synger sanger og klapper og ser på musikkinstrumenter osv, utekritt er populært her om dagen. hinderløype er poppis.stable sofaputer er også in. vaske opp. Lenge. Masse søl men fryder seg. male med vann vi har også laget mye påskepynt FaceTime vennene fra barnehagen. Det Dr pop her. Anonymkode: af122...4ff 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #6 Skrevet 30. mars 2020 Maler på egg, lager påskemalerier (masse gøy på pinterest), lager mat sammen (sløv smørekniv til å kutte banan og melon f.eks), bake, utkledning Anonymkode: 99715...721
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #7 Skrevet 30. mars 2020 10 timer siden, Sommerfuglen912 skrev: Har gått masse turer men virker ikke særlig interessert i det heller om dagen:p hun sover ikke på dagtid nei, da sovner hun ikke til kvelden. Så blir lange dager nå. Tenker at man må ha litt lavterskelopplegg. iPad/TV litt oftere enn vanlig, mer slækk på ting generelt. Liker du (og hun) å bake? Bak noe nytt hver dag og fyll fryseren. Har dere hage, gjør litt hagearbeid. På Plantasjen har de små plastraker til barna. Putt henne i badekaret og gi henne diverse kjøkkenutstyr- sil, desilitermål, sleiv osv. Det liker i hvert fall mine. Har dere mulighet ville jeg ha kjøpt noen nye leker, duplo kanskje? Jeg overlever disse dagene ved å ha minst 1 ting planlagt i løpet av dagen, gjerne en uteaktivitet. Da vet jeg at barna får vært litt ute og man bryter opp dagen litt. Anonymkode: 3a30a...a25 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #8 Skrevet 30. mars 2020 Jeg skal følge med på tråden for å få noen gode råd. Alt som har med vann å gjøre er populært her, så når jeg er skikkelig sliten tapper jeg vann i badebalja og setter snart toåringen oppi sammen med noe hun syns er spennende (kjøkkenredskaper, små plastkopper, masse kluter e.l.). Ellers tar jeg henne med på alt jeg gjør av husarbeid. Hun syns, i motsetning til meg, at både gulvvask og rydding i skap er kjempegøy. Det tar lang tid med en smårolling på slep, men det er bare bra, så er hun underholdt lenge. Lese bøker, leke med plastelina, FaceTime med besteforeldrene og danse til musikk er vi innom hver dag. Hun har faktisk også begynt å leke litt mer på egenhånd, og snakker med både kosedyrene sine og en edderkopp i vinduskarmen. Vi har en fersk baby også, så jeg har ikke mulighet til å være med og underholde henne hele tiden. Det går bedre nå enn det gjorde første uka etter at barnehagen stengte. Anonymkode: 0e564...d78 3
Hr. Aktiv Skrevet 30. mars 2020 #9 Skrevet 30. mars 2020 De er jo så lette å underholde i alderen der. Oppsøk steder der de kan klarte litt, leke med vann, grave litt og masse annet. Synes de er verre etter 10 års alder da de ofte har fått internett i blodet. 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #10 Skrevet 31. mars 2020 10 timer siden, Hr. Aktiv skrev: De er jo så lette å underholde i alderen der. Oppsøk steder der de kan klarte litt, leke med vann, grave litt og masse annet. Synes de er verre etter 10 års alder da de ofte har fått internett i blodet. Det kommer veldig an på barnets personlighet. Min var et lite h, og er mye lettere i dag som 6-åring. Anonymkode: 3a30a...a25 2
Sommerfuglen912 Skrevet 31. mars 2020 Forfatter #11 Skrevet 31. mars 2020 Takk for mange gode forslag:) gjør jo såklart mange av de tingene dere nevner, men er jo ting som tar 10 min av gangen:p hun er veldig glad i å hjelpe til så blir en del husarbeid som hun tar del i og masse synging og dansing og redskaper i vann/bading er også populært:) men som noen sier det kommer an på personlighet ang det at de er lette å underholde. Det stemmer ikke for frøkna her, sånna aktiviteter som tegning og å lage ting har hun ikke tålmodighet til. Og hun vil maks se 30 sekunder av f eks barnetv om gangen:p så er ikke så lett. Vi har gått masse turer på nye steder, men da vil hun bare sitte i vogna, noe som er greit nok forsåvidt. Men hun skulle jo helst brukt kroppen litt da hun har masse energi:)
Wilma89 Skrevet 31. mars 2020 #12 Skrevet 31. mars 2020 13 minutter siden, Sommerfuglen912 skrev: Takk for mange gode forslag:) gjør jo såklart mange av de tingene dere nevner, men er jo ting som tar 10 min av gangen:p hun er veldig glad i å hjelpe til så blir en del husarbeid som hun tar del i og masse synging og dansing og redskaper i vann/bading er også populært:) men som noen sier det kommer an på personlighet ang det at de er lette å underholde. Det stemmer ikke for frøkna her, sånna aktiviteter som tegning og å lage ting har hun ikke tålmodighet til. Og hun vil maks se 30 sekunder av f eks barnetv om gangen:p så er ikke så lett. Vi har gått masse turer på nye steder, men da vil hun bare sitte i vogna, noe som er greit nok forsåvidt. Men hun skulle jo helst brukt kroppen litt da hun har masse energi:) Kjenner meg igjen i denne. Har også en 2 åring og vi kan nesten ikke være inne. Han virker rett og slett dritt lei alt. Har prøvd tegning, maling, modelleire, lage mat, hjelpe til med husarbeid, bygge togbane, lego, biler, lage påskepynt, danse, synge osv osv. Alt er gøy i ti minutter før han får raseriutbrudd. TV er han helt uinteressert i. For så vidt en bra ting, men akkurat nå skulle jeg ønske han kunne se en episode av et eller annet nå og da🙈 Vi er så og si ute hele dagen. Tar med matpakke og går på tur i skogen, leker i sandkassa, husker og sklir. Kjører til besteforeldre og vinker til dem gjennom vinduet. Enn så lenge er det aktiviteter han ikke er lei. Har egentlig mye jeg skulle gjort inne relatert til studier og jobb, men det har bare blitt satt på vent. 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #13 Skrevet 31. mars 2020 11 timer siden, Hr. Aktiv skrev: De er jo så lette å underholde i alderen der. Oppsøk steder der de kan klarte litt, leke med vann, grave litt og masse annet. Synes de er verre etter 10 års alder da de ofte har fått internett i blodet. Lett å underholde en 2 åring!? Her har 2 ringen lopper i blodet og bryr seg lite om hverken tv, bøker eller pusleaktiviteter. Går å river i meg hele dagen og vil løpe, klatre eller få oss voksne med på lek. Null evne til å leke selvstendig. Jeg hadde gledelig tatt en 10 åring fremfor en 2 åring. Anonymkode: 2a59a...7d3 4
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #14 Skrevet 31. mars 2020 Vår går også lei av det meste veldig fort, og enkelte dager er alt bare feil uansett. Utelek med vann er vel det mest populære, men i går var det uinteressant.. Ting vi har gjort de siste dagene: - plastilina. For tiden gøy å replikere mat. Kjøttkaker og grønnsaker stas i dag. - tegne, for tiden alle han savner fra barnehagen - puslespill, dyrelotto, villkatten - brannmann sam på tv.. - bimi boo spill på nettbrettet - hoppe på luftmadrass - rutsjebane (kjøpte en liten på nettet i desperasjon på karantenedag fire..) - selvsagt kjøkkenting. Panner og sleiver og whatnot - biler - sandkasse (takk gud for hagen..) - vannlek ute og inne - gå tur (gå selv.. ) - lage mat Anonymkode: 4d7a5...087
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #15 Skrevet 31. mars 2020 23 timer siden, Sommerfuglen912 skrev: Lurer på hva dere gjør hjemme med barna nå i disse tider. Merker hun kjeder seg mye, er mye ute men det hjelper ikke. Blir mye klaging og sutring i løpet av dagen. Har heller ingen lekekamerater som hun er sammen med og er alene med henne hjemme ettersom mannen jobber. Vet virkelig ikke hva vi skal finne på og fylle dagene med. Hun er 2 år og veldig aktiv, og trenger virkelig det sosiale i bhg og få brukt kroppen sin. Gravid og hjemme med 2 åring. Noen dager er verre og andre dager har vært gode. Prøv å tenke hva hun ville funnet på i bhg og gjør det samme hjemme. Her tok vi en lengre gåtur med terrenget alt. Så kikket vi på alt det rare vi fant underveis. Lærer han å leke på egenhånd slik at jeg får vaska eller rydda. Har fått han med på diverse rydding og klesvask. Så er vi ute ca 2t hver dag. Anonymkode: d98b2...389
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #16 Skrevet 31. mars 2020 Om du føler 2åringen ikke får brukt seg nok, og trenger mer aktivitet hadde jeg droppet vogn når dere går tur. Ta eventuelt med bæretøy for å ha i bakhånd om det skulla være nødvendig for slitne små bein eller speielle situasjoner som kan oppstå. Anonymkode: f1668...d42 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #17 Skrevet 31. mars 2020 Det er utrolig lett å underholde barn. Har du ikke nettbrett, mobil eller data? Seriøst? Anonymkode: 4172d...ff7
Hr. Aktiv Skrevet 31. mars 2020 #18 Skrevet 31. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Lett å underholde en 2 åring!? Her har 2 ringen lopper i blodet og bryr seg lite om hverken tv, bøker eller pusleaktiviteter. Går å river i meg hele dagen og vil løpe, klatre eller få oss voksne med på lek. Null evne til å leke selvstendig. Jeg hadde gledelig tatt en 10 åring fremfor en 2 åring. Anonymkode: 2a59a...7d3 Jeg har hatt slike barn som ikke kunne gå et eneste skritt de første 4 årene. Barnet løp bare. Jeg storkosa meg der vi holdt på både høyt og lavt. Savner den tiden. På kvelden sovna begge to i senga sammen etter kveldsstellet.
FruByråkrat Skrevet 31. mars 2020 #19 Skrevet 31. mars 2020 Hei! Er også hjemme med 2 åring i tillegg til å være gravid. Jeg har heldigvis mannen hjemme og, så vi kan dele på hjemmekontor og hjemmebarnehage. Det som har fungert hjemme hos oss er å organisere dagen forholdsvis likt som i barnehagen. Vi har gjerne en formingsaktiviteter (male, tegne o.l.) fra morgenen av før vi går ut. Når vi kommer inn er det lunsj før en liten dupp. Så har vi litt rolig tid etter duppen (trenger det for å våkne) før vi går ut igjen. Når klokka blir 15.30 starter dagen hjemme som tidligere. Vi har valgt å bruke minst mulig skjerm i barnehagetida for å holde rutinene i gang. På ettermiddagen er det mer skjerm/spill og annen lek 😊 Det er lov å synes det er tøft å underholde en 2 åring 24/7 og det er lov å savne barnehagen uten å være fæl. Heldigvis går det seg gradvis mer til og det vanlige blir plutselig hverdag hjemme.
Anbefalte innlegg