Gå til innhold

Kan vi besøke besteforeldre i påsken?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet det beste er å ikke gjøre det. 

Men: besteforeldre har jobbet hjemmefra siden 22.mars, fulgt alle råd og er friske. Hatt lite/ingen sosial omgang. Ikke risikogruppe, ingen tegn til sykdom. 

Vi: selvpåført karantene/hjemmekontor på en voksen. Fulgt alle råd, strengere enn råd, da barna ikke har hatt noen lekevenner. Siden 12 mars. 

Alle er friske. Ingen kroniske tilstander, astma eller lignende. 

Reisen krever ikke bensinfyll og kan gjøres uten stopp for påfyll. Kort tur, men ikke egen kommune. 

Tilsammen samles vi under 5 personer. 

Mine foreldres hus har tre bad og stor hage. 

Barna har lyst, vi savner hverandre. 

Er tanken helt på bærtur...? 

Anonymkode: d9472...0c7

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Siden 12 mars skulle det stå. Ikke 22.

AnonymBruker
Skrevet

NEI!!!!

Anonymkode: 380ed...766

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, nesten på bærtur. Hold ut! Når dere har vært så strenge, så klarer dere litt til. 

Anonymkode: ef194...7b6

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet det beste er å ikke gjøre det. 

Men: besteforeldre har jobbet hjemmefra siden 22.mars, fulgt alle råd og er friske. Hatt lite/ingen sosial omgang. Ikke risikogruppe, ingen tegn til sykdom. 

Vi: selvpåført karantene/hjemmekontor på en voksen. Fulgt alle råd, strengere enn råd, da barna ikke har hatt noen lekevenner. Siden 12 mars. 

Alle er friske. Ingen kroniske tilstander, astma eller lignende. 

Reisen krever ikke bensinfyll og kan gjøres uten stopp for påfyll. Kort tur, men ikke egen kommune. 

Tilsammen samles vi under 5 personer. 

Mine foreldres hus har tre bad og stor hage. 

Barna har lyst, vi savner hverandre. 

Er tanken helt på bærtur...? 

Selvfølgelig kan dere det. Ingen kan hindre dere. 

Anonymkode: 0fad6...b5b

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Monica Mæland gav i dag klarsignal for at man kunne dra til fam i påsken👍🏼

Anonymkode: 8f745...6dd

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Det kan dere fint gjøre. Jeg møter min mor, far og søster. De siste ukene så har vi kun møtt hverandre, de 3 bor sammen. Hold avstand, husk at det ikke er ulovlig å møte folk, man må bare være obs på avstand og hygiene.

Anonymkode: 1f4de...0b9

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Jeg har møtt begge mine foreldre. Så lenge man tar forholdsregler og ikke samles mer enn 5, skulle det ikke være noe problem. Det er jo det som er anbefalt.

Anonymkode: 0ea08...d52

• Liker 5
Gjest Sprettballen
Skrevet (endret)
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Monica Mæland gav i dag klarsignal for at man kunne dra til fam i påsken👍🏼

Anonymkode: 8f745...6dd

Og Bent Høie kom med en påminnelse om at fritidsreiser burde unngåes dersom de ikke var absolutt nødvendige.  (Dette ble brukt som et argument om hvorfor det ikke var nødvendig for kommunene å ha egne karanteneregler, siden de nasjonale retningslinjene var så strenge)

Det er ikke lett å vite hva man skal eller ikke skal gjøre, når ikke engang myndighetene vet hvilke råd de har gitt, og hvordan de vil at befolkningen skal oppføre seg.

Endret av Sprettballen
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Om man ikke slipper opp litt snart kommer det til å gå enormt utover mental helse hos mange. 

Eneste unntaket er om besteforeldre er i risikogruppe utover alder. Er de friske og raske er sykdom høyst sannsynlig ganske ufarlig for dem. De fleste i omgangskretsen vår har kontakt med besteforeldrene, såfremt de er relativt unge og helt friske. 

Ikke hør på hylekoret her inne. Mange som lever alene fra før, og ikke har store nettverket, som nå føler for å gjøre tilværelsen verst mulig for alle andre også. 

Anonymkode: 59631...7f7

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge dere alle ikke har vært totalisolert i 2 uker uten noe som helst kontakt med verden rundt før besøket, så er dere faktisk ikke trygge. Dermed kan dere bidra med å øke smitte ved å reise da begge partner kan smitte hverandre og gi det til andre i 2 uker etter at dere er komt hjem. Det er en grunn til at en ikke skal ta fritidsreiser og holde seg hjemme. Å ta fritidsreiser for å besøke familie og kjente i ferien og tiden ellers nå er vel så idiotisk som å ta turen på hytte i mine øyner. 

Anonymkode: 1f3db...e2b

AnonymBruker
Skrevet

Vi reiser ikke til besteforeldre. De har ikke hatt sosial omgang med andre, men vi stoler ikke på at de tar gode nok forholdsregler når de er i butikken. 

Anonymkode: 00d16...7a3

AnonymBruker
Skrevet

Nei. 

Dere burde ikke det. Vi besøker heller ingen besteforeldre, trist men vi står i en dugnad sammen. 

Anonymkode: 88d19...486

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

NEI!!!!

Anonymkode: 380ed...766

Hva er det med dere som skriver NEI!!!! på absolutt alt folk spør om de kan i disse koronatider. Det er usakelig.

Selvfølgelig kan dere dra dit. Usikker på om dere kan overnatte riktignok, men dagstur er iallfall greit. Vi besøker også besteforeldre. Bor i samme kommune og samme by og har jevnlig kontakt.

Anonymkode: addf5...4ba

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge dere alle ikke har vært totalisolert i 2 uker uten noe som helst kontakt med verden rundt før besøket, så er dere faktisk ikke trygge. Dermed kan dere bidra med å øke smitte ved å reise da begge partner kan smitte hverandre og gi det til andre i 2 uker etter at dere er komt hjem. Det er en grunn til at en ikke skal ta fritidsreiser og holde seg hjemme. Å ta fritidsreiser for å besøke familie og kjente i ferien og tiden ellers nå er vel så idiotisk som å ta turen på hytte i mine øyner. 

Dette her er tatt fra Fhi sine nettsider:

• Begrens antall personer du har nær kontakt med, og får besøk av, til noen få av gangen.

Dette er selvsagt gjeldende for de som ikke er i karantene.

https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/rad-og-informajon-til-befolkningen-om-nytt-koronavirus-coronavirus-2019-nco/

Så selv om din personlige mening er at det er idiotisk, så er det heldigvis ikke du som bestemmer! Mange blir syke av å bare gå hjemme sammen med familien sin også, så det å få møte noen andre kan gjøre underverker for helsen. Man må jo veie ting opp i mor hverandre, ikke se alt fra kun en side.

• Liker 2
Gjest Albbas
Skrevet (endret)

Det er lov, hvis det er det du lurer på. 

Er det lurt? Tja... Det må dere selv vurdere. Ingen her som kan bestemme det, og her vil du få all slags mulige svar. Jeg syns ikke tanken er på bærtur. Det viktigste er å vurdere om dere kan ha blitt utsatt for smitte fra andre (butikk, barnas lek etc) og om kommunen dere skal til er sårbar (reiser dere fra kommune med mye smitte til kommune med lite smitte). 

Vil tippe myndighetene vil uttale seg mer om dette i løpet av uka. 

Endret av Albbas
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt. Men forvent at noen hysterikere med kikkert i vinduet kan finne på å anmelde deg. Du vil imidlertid ikke bli straffet, men koronapolitiet lar ingen sjanse gå fra seg.

Anonymkode: ff4bb...6e6

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Det er lov å besøke hverandre. 

Anonymkode: 1e7ba...5dc

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt. Men forvent at noen hysterikere med kikkert i vinduet kan finne på å anmelde deg. Du vil imidlertid ikke bli straffet, men koronapolitiet lar ingen sjanse gå fra seg.

Anonymkode: ff4bb...6e6

Ja, det er tydelig at koronapolitiet er det nye mammapolitiet når man leser her inne.

Og en oppfordring til koronapolitet: les dere skikkelig opp på hva som er lov og hva som ikke er lov før dere ringer politet iallfall! Ikke bare tolk, tro og lag egne regler. Politet har manglende ressurser allerede, og særlig nå når mange i politiet er i karantene også. Så ikke sløs med ressursene deres!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette her er tatt fra Fhi sine nettsider:

• Begrens antall personer du har nær kontakt med, og får besøk av, til noen få av gangen.

Dette er selvsagt gjeldende for de som ikke er i karantene.

https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/rad-og-informajon-til-befolkningen-om-nytt-koronavirus-coronavirus-2019-nco/

Så selv om din personlige mening er at det er idiotisk, så er det heldigvis ikke du som bestemmer! Mange blir syke av å bare gå hjemme sammen med familien sin også, så det å få møte noen andre kan gjøre underverker for helsen. Man må jo veie ting opp i mor hverandre, ikke se alt fra kun en side.

Klart det er min mening. Min mening er også at en begrensing ikke fungerer for annet enn å bremse smittefarten. Dersom en ikke er alene i husholdningen, har hjemmekontor, holder seg hjemme for alt nødvendig, tar strenge restriksjoner ute og har én venn med akkurat de samme premissene vil smitten enda bre seg fordi kontaktflaten blir stor.

F.eks: Et barn har en fast lekekamerat. Dette barnet har foreldre som jevnlig må ut for jobb og andre ærend. I tillegg har foreldrene hver sine faste venner. De faste vennene har sin egen familie med andre faste venner igjen. I tillegg besøker de familie som også arbeider og har sine de besøker. Kjeden for kontakt er lang, og kan ikke bli stoppet. Den kan derimot prøves stoppes og begrenses kraftig ved å ikke besøke og være med andre i disse tider. Den dugnaden kan vi ta. 

• Opprett ny...