AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #1 Skrevet 29. mars 2020 Jeg er alenemor. Barnefar har null kontakt og null interesse i barnet, og det samme med hans familie, dessverre. Han har også et negativt forhold til alkohol i lengre perioder, som følge av at han sliter mye med depresjon og angst (sier han selv hvertfall). Men nå i disse tider har jeg tenkt litt, hvor kommer barnet mitt til å havne om jeg dør? Det kjenner ikke sin far, ei heller noen på fars side. Alle bor også på motsatt side av landet. Men det kjenner sin mormor, tanter, onkler og søskenbarn på min side veldig godt, og vi bor per dags dato innen 10 minutters kjøreavstand fra alle disse. Så om barnet blir satt til far, så vil det komme til ukjente mennesker, og bli tatt bort fra alt det kjenner. Er det noen muligheter jeg som mor har til å bestemme hvem som skal ha barnet om noe skjer med meg? Min søster er villig til å ta vare på barnet, og oppdra det som sitt eget, og det vil få bo med hennes barn også. Er det noe form for brev/skjema jeg kan fylle ut? Barnet er 4 år om det har noe å si. Og før noen henger seg opp i at jeg ikke ønsker det skal ende opp hos far, dette er noe han har valgt helt og fullt selv. Samværsavtale ble aldri overholdt. Han er totalt fraværende i barnets liv. Anonymkode: 48f43...711
Gjest WhisperingWind Skrevet 30. mars 2020 #2 Skrevet 30. mars 2020 Hva hvis foreldrene på forhånd har sagt hvem de vil skal overta?- Dersom de har gjort det skriftlig, for eksempel som en del av et testamente, heter det i loven at tingretten bør legge vekt på det ønsket.- Hva om avtalen ikke er en del av et testamente, men like fullt et ønske foreldrene hadde?- Det vil i så fall kunne bli tatt hensyn til, men retten må blant annet vurdere ektheten av en slik avtale, sier Christensen.Ifølge advokaten er det ingen formkrav til erklæringen utover at den må være skriftlig. Hvor stor vekt en slik erklæring skal ha, er blant annet avhengig av om den er underskrevet av begge foreldrene, når den er avgitt og om den er begrunnet. https://finansavisen.no/nyheter/livsstil/2012/01/hva-er-kriseplanen-for-barna
Gjest Trappetroll Skrevet 30. mars 2020 #3 Skrevet 30. mars 2020 (endret) 1 time siden, WhisperingWind skrev: Hva hvis foreldrene på forhånd har sagt hvem de vil skal overta?- Dersom de har gjort det skriftlig, for eksempel som en del av et testamente, heter det i loven at tingretten bør legge vekt på det ønsket.- Hva om avtalen ikke er en del av et testamente, men like fullt et ønske foreldrene hadde?- Det vil i så fall kunne bli tatt hensyn til, men retten må blant annet vurdere ektheten av en slik avtale, sier Christensen.Ifølge advokaten er det ingen formkrav til erklæringen utover at den må være skriftlig. Hvor stor vekt en slik erklæring skal ha, er blant annet avhengig av om den er underskrevet av begge foreldrene, når den er avgitt og om den er begrunnet. https://finansavisen.no/nyheter/livsstil/2012/01/hva-er-kriseplanen-for-barna Endret 30. mars 2020 av Trappetroll Feil
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #4 Skrevet 30. mars 2020 1 time siden, WhisperingWind skrev: Hva hvis foreldrene på forhånd har sagt hvem de vil skal overta?- Dersom de har gjort det skriftlig, for eksempel som en del av et testamente, heter det i loven at tingretten bør legge vekt på det ønsket.- Hva om avtalen ikke er en del av et testamente, men like fullt et ønske foreldrene hadde?- Det vil i så fall kunne bli tatt hensyn til, men retten må blant annet vurdere ektheten av en slik avtale, sier Christensen.Ifølge advokaten er det ingen formkrav til erklæringen utover at den må være skriftlig. Hvor stor vekt en slik erklæring skal ha, er blant annet avhengig av om den er underskrevet av begge foreldrene, når den er avgitt og om den er begrunnet. https://finansavisen.no/nyheter/livsstil/2012/01/hva-er-kriseplanen-for-barna Så da må jeg skrive et testamente? Men far kommer aldri i verden til å skrive under på noe slikt, så da vil det gjerne ikke være tungtveiende? Anonymkode: 48f43...711
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #5 Skrevet 30. mars 2020 Ville lest denne dommen i Borgarting lagmannsrett hvor tante og onkel fikk ansvar: https://ribe.no/node/21 i tillegg ville jeg skrevet testamentet (for deg personlig, ikke signert av andre), og fått det tinglyst. Ta gjerne også kontakt med en advokat. Anonymkode: cc1e4...ff0
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #6 Skrevet 30. mars 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så da må jeg skrive et testamente? Men far kommer aldri i verden til å skrive under på noe slikt, så da vil det gjerne ikke være tungtveiende? Anonymkode: 48f43...711 Det er forskjell når kun en foreldre har ansvar og samvær Anonymkode: cc1e4...ff0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå