Gå til innhold

Råd til hvordan jeg snakker til bedreviter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en kollega som jeg og då møter med jevne mellomrom da vi har felles venner. Jeg anser hun IKKE for en venninne av meg. Hadde aldri vært med henne på fritiden alene. 

Problemet er at hun blander seg opp i absolutt alt hun kan når hun har mulighet. Dette gjelder både på jobb og på fritiden nær vi er med felles venner.

Og jeg er drittlei av dette. Jeg er flink med ord skriftlig, men når jeg blir satt ut av noe kan jeg ha problemer med å finne på noe bra å si tilbake for å feks sette hun på plass.

For at dere skal forstå problemet, så har jeg to eksempler (opplevd selv):

1. Vi var på en felles fest. Temaet om hvor ofte vi har sex med partner kom opp. De fleste hadde noe de var misfornøyd med i forhold til sexlivet. Jeg fortalte at jeg var fornøyd selv. Sex omtrent daglig.

Da så hun at det måtte jeg ikke finne på. Jeg spurte hvorfor? Hun så at det kommer til å gå gale på et tidspunkt om jeg ikke bestemmer mer og mer han savne sex med meg. Jeg bare så rart på henne og sa "vi har det helt fint og dette fungerer utmerket for oss". Så fortsatte hun å mase om dette. Til slutt gikk jeg på wc og kjøkkenet for å hente mer vin og da var heldigvis temaet over på noe annet. Kjente det kokte innvendig. Virker som hun forsøker å "lage" problemer for andre? Selv hadde hun vist litt problemer med mannen og sex.

2. Ellers på jobb er det mye det samme. Blander seg mye inn i hva jeg/andre gjør. Virker som hun hakker på oss og forsøker å virke bedre selv. Spesielt om noen har fått skryt av sjefen eller har kommet opp med en god idé andre også liker.

Vi kommer til å møtes jevnlig pga felles venner. Feks på fest ol. Heldigvis blir det en stund til pga korona!

Anonymkode: 92ca6...293

Videoannonse
Annonse
Gjest Nåidissedager
Skrevet

Les boka "omringet av idioter"

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ha spurt vedkommende på følgende måte: hva er det med deg som gjør at du påberoper deg retten til å alltid legge deg oppi andres saker, alltid kritisere osv..

Anonymkode: 39ebc...11b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvem er det som sitter å snakker om noe sånt på fest.Latterlig hele gjengen.

Anonymkode: 50c4f...bac

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vel, vet hun bedre?

Hvis ja, så lærer du i det minste noe. Hvis ikke, så tror jeg det beste er å forholde seg nøytral og tilbakelent. Hvis hun er "aggressiv", fyrer du bare opp om du oppfører deg som henne. Still åpne, kritiske spørsmål, av typen "hvorfor tror du det?", "hvor har du denne informasjonen fra?" og påpek logiske feilslutninger på en så diplomatisk måte som mulig. La både hun og tilhøreren få avdekket at hun ikke har belegg for å komme med påstandene. Hvis hun i tillegg har gjort det på en litt hissig og nedlatende måte, vil fallet bli desto større.

Anonymkode: 8e90e...c94

• Liker 3
Skrevet

Vi bedrevitere prøver bare å være hjelpsomme...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke farlig å være uenig om ting. Jeg ville bare sagt at nå velger jeg hva som er riktig for meg, så får du velge hva so er riktig for deg. Jeg legger meg ikke bort i hvordan du organiserer ditt sexliv, og nå er det på tide at du slutter å prøve å styre mitt.

Anonymkode: fee40...ea5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vær kjempeinteressert og entusiastisk til alt hun sier. Absolutt alt. Om det så bare er at hun sier hun skal ta seg et glass vann. 

Hun kommer til å syns du er teit, og slutte å prate med deg. Du vinner. 

Anonymkode: 30638...fd7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje vi kjenner samme person?😂

Anonymkode: 000f3...f95

AnonymBruker
Skrevet

Vet hun hvem typen din er? Er virkelig merkelig å kommentere slike ting sånn helt uten videre.

Anonymkode: 14fd4...5c4

Skrevet

Beste måten er faktisk å jatte med eller ignorere... Er å hive bensin på bålet om man begynner å diskutere eller si imot... 

Sånne mennesker er så slitsom atte hjelp!!! Men som sagt, jatt med eller ignorere..  De alle fleste andre syns nok hun er liker slitsom som du gjør 😉 så hva hun mener å vite bedre enn alle andre, så er hun nok den eneste som gjør det 😉 

Lukke til og pust med magen 🙈

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vet hun hvem typen din er? Er virkelig merkelig å kommentere slike ting sånn helt uten videre.

Anonymkode: 14fd4...5c4

Nei. Kjenner han ikke og jeg prater sjeldent om han på jobb. Nevner i alle fall ikke sexlivet vårt på jobb😂

AnonymBruker
Skrevet

Men dersom du hadde visst tvers igjennom at du har rett og hun tar feil, så ville du ikke brydd deg så hardt om henne. Da hadde du avfeid henne med en humoristisk vri. Men når du blir så defensiv så er det en usikkerhet hos deg selv som trigges?

Anonymkode: a6ecd...9b4

• Liker 1
Skrevet

Jeg irriterer meg over de som tror de vet bedre enn oss som faktisk gjør det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du ler av det og tar det ikke seriøst.  Du blir ikke kvitt bedrevitere, du kan leke med, ved å fremme ditt syn, eller du kan gi opp ved å le av det hele. Det å lære å forholde seg til ulike mennesker en av de tingen som gjør deg til en voksen. 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

En sånn "bedreviter" jeg kjenner er vanvittig flink til å mase om at alle andre gjør hver minste lille ting helt feil. Hører man på musikk, så kommer hun selvfølgelig med en konstant strøm av "rævva" musikk. Bare "idioter" som gidder å høre på slik musikk. Er du fullstendig hjerneskada, eller? og lignende kommentarer. For hører man på en eller annen musikkvideo, så er man tydeligvis "nødt til" å være "hjerne-skadet" eller noe. 

Forsøker man å følge med på ett eller annet TV-program, så velger hun faktisk å sette seg ret ved siden av bare å klage og sutre hele forbanna tiden! 

Forbanna dritt!

Finn på noe mye bedre å se på, enn slikt søppel! 

Den tåpelige dritten der er selvfølgelig ikke verdt å bruke noe tid på. 

Det tullet der er jo fullstendig latterlig!! 

Konstant sukk og stønn, og endeløse kommentarer om hvor "patetisk" man var fordi man altså satt der og fulgte med på noe. Samtidig som hun selvfølgelig satt der, og fulgte med selv også. Hun kunne jo ha valgt å bare pelle seg til Helvete langt vekk fra rommet, og heller funnet på noe helt annet. Men nei da, her skal det sutres og klages til den store gull-medalje. Jeg spurte rett ut hvorfor hun egentlig gidder å sitte der. Men det eneste hun faktisk prester å komme med var Vel, TVen står jo på. Så da MÅ jeg vel sitte her og se på. :question:

Anonymkode: 8decb...4de

Det er ikke en bedreviter. Det er person som ikke kan oppføres seg. Er du venn, kan du gjøre han eller hun en tjeneste ved å fortelle hvor usmakelig og irriterende det er å være vitne til oppførselen. 

Anonymkode: 92a28...afb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde sagt "åja" og ignorert henne etterpå. Rett og slett ikke lagt opp til videre samtale, og/eller avfeid videre snakk om temaet. Slike personer skjønner ikke at folk blir lei dette, så de gir seg aldri. Derfor tror jeg du like godt kan vise henne at hun ikke er en du vil henge med, men på en høflig måte. Høflig distanse.

Anonymkode: aa810...939

Skrevet
På 30.3.2020 den 0.51, AnonymBruker skrev:

Jeg har en kollega som jeg og då møter med jevne mellomrom da vi har felles venner. Jeg anser hun IKKE for en venninne av meg. Hadde aldri vært med henne på fritiden alene. 

Problemet er at hun blander seg opp i absolutt alt hun kan når hun har mulighet. Dette gjelder både på jobb og på fritiden nær vi er med felles venner.

Og jeg er drittlei av dette. Jeg er flink med ord skriftlig, men når jeg blir satt ut av noe kan jeg ha problemer med å finne på noe bra å si tilbake for å feks sette hun på plass.

1. Vi var på en felles fest. Temaet om hvor ofte vi har sex med partner kom opp. De fleste hadde noe de var misfornøyd med i forhold til sexlivet. Jeg fortalte at jeg var fornøyd selv. Sex omtrent daglig.

Da så hun at det måtte jeg ikke finne på. Jeg spurte hvorfor? Hun så at det kommer til å gå gale på et tidspunkt om jeg ikke bestemmer mer og mer han savne sex med meg. Jeg bare så rart på henne og sa "vi har det helt fint og dette fungerer utmerket for oss". Så fortsatte hun å mase om dette. Til slutt gikk jeg på wc og kjøkkenet for å hente mer vin og da var heldigvis temaet over på noe annet. Kjente det kokte innvendig. Virker som hun forsøker å "lage" problemer for andre? Selv hadde hun vist litt problemer med mannen og sex.

2. Ellers på jobb er det mye det samme. Blander seg mye inn i hva jeg/andre gjør. Virker som hun hakker på oss og forsøker å virke bedre selv. Spesielt om noen har fått skryt av sjefen eller har kommet opp med en god idé andre også liker.

Vi kommer til å møtes jevnlig pga felles venner. Feks på fest ol. Heldigvis blir det en stund til pga korona!

Lær deg en ting:

Du kan ikke endre andre mennesker.

Du kan derimot endre deg selv, og hvordan du håndterer andre mennesker. Ignorer henne.

AnonymBruker
Skrevet

:klo: 

Hvorfor, å hvorfor, Ts, lo du ikke bare? Neste gang: le. Ikke svar. Bare le. Og bytt samtaleemne. 
Stol på meg. Ikke overkompliser. Le. Spontant og ekte. Og snakk om noe annet.

Anonymkode: 3fee6...409

AnonymBruker
Skrevet
On 3/30/2020 at 12:51 AM, AnonymBruker said:

Hun har det jo det jo ikke så bra selv da kanskje, er det noen som snakker med henne om det, spør henne hvordan hun har det og er litt medfølende? Kanskje hun ikke har så mange som forstår henne, som spør, og på hjemmebane er det vanskelig -så dermed har hun blitt litt bitter og/eller opptatt av å få oppmerksomhet av feil grunner, hun prøver å "bli sett" men gjør det på feil måte. Om noen da går inn for å se henne litt så kan det hende hun åpner seg -og forandrer seg. Vet ikke om du har det i det, men det kunne vært en ide å prøve å hjelpe henne litt, eller i hvertfall ærlig og oppriktig spørre om hun vil prate om det, uten å bli bedreviter selv.

Og det er noe i det, om en selv er fattig så kan det føles vondt å høre at andre er rike. Om hun selv har problemer så kan det være vondt å høre at andre har det perfekt..

Jeg sier ikke at det funker, men det går an å prøve

Anonymkode: dcca2...4ca

Skrevet

Stakkars kvinne hun virker jo utrolig usikker på seg selv, istedenfor å koke opp dette til å bli en stor konflikt. Prøv å møt hun med forståelse istedenfor, selv om det sikkert er ganske vanskelig. Hvis du ikke klarer å ta opp dette ansikt til ansikt, så ta å prat med hun over SMS eller FB chat bare? Det kan være mye enklere.

Du sier hun "blander deg opp i alt", men det jeg ser her er jo samtaler du er med  i fra før, hvor hun svarer deg eller stiller spørsmålstegn? Klarer ikke helt se hvordan hun vil fremstå som bedre enn andre? Du skrev egentlig bare det hun kommenterte angående sexen til deg og mannen din? Ikke noe "bedreviter" i mine øyne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...