AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #1 Skrevet 29. mars 2020 Da tenker jeg på overflater og at det kan leve så og så lenge på forskjellige overflater. Et virus lever ikke, det har det aldri gjort og kommer heller aldri til å gjøre, så dette er feilinformasjon. Bakterier derimot lever, og virus kan ikke sammenlignes med det. Anonymkode: ac751...4ae
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #2 Skrevet 29. mars 2020 Dere sofaspesialister er jammen meg on fire i kveld. Det får'n si. Anonymkode: 341db...01e 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #3 Skrevet 29. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dere sofaspesialister er jammen meg on fire i kveld. Det får'n si. Anonymkode: 341db...01e Er så utrolig lei slike folk på KG. Følg med litt på hva som er fakta istedenfor. Anonymkode: ac751...4ae
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #4 Skrevet 29. mars 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da tenker jeg på overflater og at det kan leve så og så lenge på forskjellige overflater. Et virus lever ikke, det har det aldri gjort og kommer heller aldri til å gjøre, så dette er feilinformasjon. Bakterier derimot lever, og virus kan ikke sammenlignes med det. Anonymkode: ac751...4ae Vel, hvor lenge det "overlever" da. Dvs er aktivt. Eller smittefarlig. Problemet er vel at det ikke finnes noe godt norsk ord for når noe går over fra å være halvdødt til å være heldødt. Anonymkode: ca65e...e89 2
Frøkensina Skrevet 29. mars 2020 #5 Skrevet 29. mars 2020 Det blir jo den beste betegnelsen vi har språklig selv om virus ikke er levende i den vanlige forstanden. Så lenge de er intakte og aktive, eller «overlever». Ekle forbanna halv-liv som de er
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #6 Skrevet 29. mars 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel, hvor lenge det "overlever" da. Dvs er aktivt. Eller smittefarlig. Problemet er vel at det ikke finnes noe godt norsk ord for når noe går over fra å være halvdødt til å være heldødt. Anonymkode: ca65e...e89 Jo, hvor lenge det er aktivt er vel et mer riktig norsk ord. Men hvor lenge kan et virus være aktivt utenfor en celle i lang tid når et virus må inn i en celle for å fungere? Det er jo kun ved å være i en celle at det er aktivt i så fall https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://ndla.no/nb/subjects/subject:42/topic:1:77161/topic:1:188507/resource:1:137833&ved=2ahUKEwjYkdm-5MDoAhUti8MKHRfsC8oQFjABegQIBRAB&usg=AOvVaw1Zu6pJLfbaDDqrC_bSOu1M Anonymkode: ac751...4ae
Frøkensina Skrevet 29. mars 2020 #7 Skrevet 29. mars 2020 Med aktivt menes så lenge viruset fortsatt har evne til å komme seg inn i en celle. Og hvor lenge det kan det varierer i forhold til type og «art» av virus, temperatur, fuktighet, type overflate osv.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #8 Skrevet 30. mars 2020 28 minutter siden, Frøkensina skrev: Med aktivt menes så lenge viruset fortsatt har evne til å komme seg inn i en celle. Og hvor lenge det kan det varierer i forhold til type og «art» av virus, temperatur, fuktighet, type overflate osv. I følge Agnes Wold, professor i klinisk bakteriologi ved universitetet i Gøteborg, så er det ingen som virkelig har testet om virus på overflater kan infisere mennesker, og at det stort sett er umulig å gjøre slike forsøk. Når man sier at et virus "lever" i 5 timer på overflater, så er det bare fordi det er påvist at det er viruspartikler der. Om man kan bli infisert av det er en annen sak da virus som sagt ikke fungerer uten levende celler. Er selvfølgelig viktig å være nøye med håndvask uansett i tilfelle noen akkurat har hostet eller lyst og man putter fingrene direkte i munnen eller øynene. Men kjenner jeg egentlig bare blir provosert av feilinformasjon ved å si at viruset lever og overlever på overflater i så mange timer dager uten at dette er påvist. Det snakkes som det skulle vært bakterier. Den største smitteveien er direkte dråpesmitte, men det vet vi jo alle. Anonymkode: ac751...4ae
Anbefalte innlegg