Gå til innhold

Permittert men må jobbe

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Permittert men sjefen vil jeg skal jobbe når han vil. Og at jeg ikke må si til folk at jeg er permittert. Lov? Om jeg noterer timer jobb på meldekortet? Redd for å si nei, for da står heg nok uten jobb senere. Dvs, han tar alle oppdraga selv. Hilsen Annleggsarbeider. 

Anonymkode: 70971...99f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres ikke lovlig ut om du er permittert fordi din arbeidskraft ikke trengs. 

Har du en tillitsvalgt eller verneombud du kunne henvendt deg til? 

Anonymkode: 16601...942

AnonymBruker
Skrevet

Får du betalt det du jobber med lønn da? Eller skal du liksom jobbe gratis? 

Anonymkode: ae520...737

AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke lovlig og har vært diskutert i media. Myndighetene er klar over at noen, spesielt i anleggsbransjen utnytter situasjonen. Ville faktisk ha meldt fra. 

Anonymkode: 45ca0...837

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ikke lovlig ut om du er permittert fordi din arbeidskraft ikke trengs. 

Har du en tillitsvalgt eller verneombud du kunne henvendt deg til? 

Anonymkode: 16601...942

Nei

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Får du betalt det du jobber med lønn da? Eller skal du liksom jobbe gratis? 

Anonymkode: ae520...737

Får nok betalt. Men kanskje svart

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Permittert men sjefen vil jeg skal jobbe når han vil. Og at jeg ikke må si til folk at jeg er permittert. Lov? Om jeg noterer timer jobb på meldekortet? Redd for å si nei, for da står heg nok uten jobb senere. Dvs, han tar alle oppdraga selv. Hilsen Annleggsarbeider. 

Totalt ulovlig. I det øyeblikket du er permittert, skal du ikke løfte en finger for din arbeidsgiver uten å få din vanlige lønn. Sjefen din høres ut som en kjeltring, du bør selvsagt varsle myndighetene. Slike folk må man få stanset asap.

Anonymkode: 59f69...b48

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Får nok betalt. Men kanskje svart

Ring arbeidstilsynet.

Anonymkode: 2fb64...3e0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan arbeidstakere jobbe underveis mens permitteringen løper?

Arbeidsgiver kan benytte arbeidstaker til korte arbeidsoppdrag i inntil seks uker i permitteringsperioden. Dersom arbeidsoppdraget varer lengre enn seks uker må arbeidsgiver gi nytt varsel og betale nye lønnspliktdager for å kunne permittere ansatte videre.

Det du arbeider må føres på meldekort,  det trekkes fra dagpengene. Arbeider du mer enn 60% av din normale arbeidstid i løpet av 1 meldeperiode trekkes alle dagpengene. 

Anonymkode: f4d38...77e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kan arbeidstakere jobbe underveis mens permitteringen løper?

Arbeidsgiver kan benytte arbeidstaker til korte arbeidsoppdrag i inntil seks uker i permitteringsperioden. Dersom arbeidsoppdraget varer lengre enn seks uker må arbeidsgiver gi nytt varsel og betale nye lønnspliktdager for å kunne permittere ansatte videre.

Det du arbeider må føres på meldekort,  det trekkes fra dagpengene. Arbeider du mer enn 60% av din normale arbeidstid i løpet av 1 meldeperiode trekkes alle dagpengene. 

Du skal selvfølgelig få lønn for det du arbeider. 

• Liker 1
Skrevet

Kjeltring sjef. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her var det mye synsing.. du kan SELVSAGT jobbe selv om du er permittert! Men han må lønne deg for de timene du jobber, og du må føre dem på meldekortet slik at du blir trukket i dagpenger for de timene. (Og selvsagt kan det ikke være svart!) Vi som samfunn er jo selvsagt tjent med at alle jobber så mye som de kan

Hilsen økonomen

Anonymkode: aa809...e12

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, debattanten skrev:

Kjeltring sjef. 

Det vet jeg. Prøver å få annen jobb. 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar! Skal passe på å skrive meldekort, og at det kun blir sporadisk jobbing. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for alle svar! Skal passe på å skrive meldekort, og at det kun blir sporadisk jobbing. 

Du må også sørge for at det ikke er svart. Det kan slå tilbake på deg også. Dessuten er du ikke forsikret når du jobber svart.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei

Da er det nok verre.

Anonymkode: a9484...399

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og husk å ikke motta betalingen svart! Du skal ha lønnsslipp hvor skattetrekk osv. fremgår. Ellers må du ta kontakt med Arbeidstilsynet. 

Anonymkode: faeae...8c5

• Liker 1
  • Opprett ny...