Gå til innhold

Innafor å kontakte foreldrene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i rekkehus og har lekeplassen rett utenfor vinduene mine. Dette er vanligvis ikke noe problem - jeg tåler mye lyd, er oppvokst i leilighet så tåler både naboer og lyd utenfra. Vanligvis er det bare koselig med barn på lekeplassen. 

Men nå i det siste har et par unger begynt å benytte lekeplassen om kvelden, sikkert for å få utløp for energi etter lange dager hjemme. Greit det, men de bråker så fælt! Det er en vanvittig hyling og skriking, lekeplassen er som sagt like utenfor soverommene våre og de kommer ut stort sett akkurat i det tidspunktet vi prøver å få babyen til å sove. Vi har dessverre ingen andre rom å legge babyen på. Jeg vet at ‘’reglene’’ er stille kl 23, at de har lov å være der osv - men er det innafor å be dem være stille, evt kontakte foreldrene og forklare problemet? Hvordan ville du reagert?

Anonymkode: a7453...c2a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si at det er kjekt at de har det gøy, men at du har en baby som lett våkner og om de ikke kan være så snill å dempe seg litt.

Tror de fleste barn forstår. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Såpass må du tåle. Og babyer har godt av å ha litt støy rundt seg. 

Anonymkode: a04b5...060

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Luckiness skrev:

Si at det er kjekt at de har det gøy, men at du har en baby som lett våkner og om de ikke kan være så snill å dempe seg litt.

Dette! Snakk til de på en hyggelig måte, så ordner det seg 😊 hvis du vil være ekstra sleip kan du ta med noen is og bestikke de med 😅

Anonymkode: d1e88...ed3

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Du bor i rekkehus ned lekeplassen? Da må du tåle såpass!

Anonymkode: dae91...83d

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Luckiness skrev:

Takk, tror jeg kal gjøre det :) 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Såpass må du tåle. Og babyer har godt av å ha litt støy rundt seg. 

Anonymkode: a04b5...060

Jeg tåler som sagt veldig mye støy, det gjør også babyen, men dette er som sagt intens hyling av 2-3 unger like utenfor soveromsvinduet.. Vanlig lek hadde hverken vi eller babyen reagert på, men dette blir for mye. De er også mye ute til vanlig (altså før Korona-isolasjonen) og det går helt, helt fint. Men nå er det ekstremt mye lyd.. Hadde de kommet ut på dagtid hadde det heller ikke gjort noe, men i 20-21-tiden er det et problem

• Liker 4
Skrevet

Hva er alderen på ungene? Når man bor så tett må man ha høy toleranse men også vise hensyn. Det går begge veier. 
Hva jeg hadde gjort avhenger litt av alder. Jeg har også bodd (veldig) tett i rekkehus og at barna mine måtte vise større hensyn en om vi bodde i skauen var en selvfølge. Lek og latter er greit, hyling og gaping er ikke greit. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i rekkehus og har lekeplassen rett utenfor vinduene mine. Dette er vanligvis ikke noe problem - jeg tåler mye lyd, er oppvokst i leilighet så tåler både naboer og lyd utenfra. Vanligvis er det bare koselig med barn på lekeplassen. 

Men nå i det siste har et par unger begynt å benytte lekeplassen om kvelden, sikkert for å få utløp for energi etter lange dager hjemme. Greit det, men de bråker så fælt! Det er en vanvittig hyling og skriking, lekeplassen er som sagt like utenfor soverommene våre og de kommer ut stort sett akkurat i det tidspunktet vi prøver å få babyen til å sove. Vi har dessverre ingen andre rom å legge babyen på. Jeg vet at ‘’reglene’’ er stille kl 23, at de har lov å være der osv - men er det innafor å be dem være stille, evt kontakte foreldrene og forklare problemet? Hvordan ville du reagert?

Det må du tåle!

Anonymkode: b3286...ba0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Som andre sier, du må tåle det, og det gjør du sikkert også, men man kan jo prøve å gjøre noe med det likevel.

Jeg ville forsøkt å snakke med ungene som en foreslår, det kan hende de overhodet ikke har tenkt over det (sannsynligvis ikke), og med litt flaks så forstår de godt og kan kanskje flytte seg i hvert fall noe når de leker voldsomt og høylytt. Foreldrene ville jeg ikke gått til uten at jeg kjente de, eller visste at de var sporty folk, da mange nok vil hoppe i forsvar, refere til regelen om kl. 23 osv. 

Anonymkode: f89d7...4a0

• Liker 1
Skrevet

Litt lyd må man tåle, men om det er vanvittig hyling og roping, bør man kunne si fra. Ja, barn må kunne leke fra seg ute, men jeg sier også til mine barn at de ikke kan gaule som villmenner selv om de er ute. Og her er det ikke veldig tett mellom naboene heller. Men det er normalt å lære barna å ta litt hensyn. Uavhengig av om det er en baby som skal sove. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Heisenberg skrev:

Hva er alderen på ungene? Når man bor så tett må man ha høy toleranse men også vise hensyn. Det går begge veier. 
Hva jeg hadde gjort avhenger litt av alder. Jeg har også bodd (veldig) tett i rekkehus og at barna mine måtte vise større hensyn en om vi bodde i skauen var en selvfølge. Lek og latter er greit, hyling og gaping er ikke greit. 

De er 8-10 år ish, litt usikker men det er altså «store» barn :) 

Skrevet

Jeg hadde nok bare hatt det kjipt til det er over :P Ønsker ikke konflikt med naboer, og det er ikke vits i å si noe til barna. Etter fem minutter er det glemt.

Lykke til! 😜

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De er 8-10 år ish, litt usikker men det er altså «store» barn :) 

Da synes jeg du kan snakke direkte med dem i første omgang. Det går helt fint an å snakke til så store barn, si at du forstår at de kjeder seg og at det er fint at de har en lekeplass de kan være på men om de kan være så snille å ikke rope så høyt. Forklar hvorfor du ber om det. Er man blid, hyggelig og litt pedagogisk anlagt kan man komme langt. 

• Liker 2
Skrevet

Spør pent, du kan jo nesten ikke kreve noe, men det er jo verd forsøket. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lukk vindu og sett på støvsugeren. 

Anonymkode: 8dee1...d3d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke enig med alle som sier du må tåle dette. Bor man tett må man tåle lyd, ja, men ikke hyling og skriking. Har folk glemt at unger skal oppdras til å vise hensyn? Å leke er greit, å lege lyd er greit, men å hyle og skrike om kvelden når det bor folk rundt er selvfølgelig ikke greit.

Anonymkode: cd760...3ae

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dere må jo si ifra direkte til barna når det skjer først, før dere kontakter foreldrene? Gå ut, si at dere har en baby som skal sove der *pek på vinduet*, og be dem dempe seg litt. På en hyggelig måte. Minn dem på det igjen når det utarter seg. Vær hyggelig og snill i tonen. Ingen grunn til å starte med foreldrene vel?

Anonymkode: dd867...760

Skrevet

Det må man tåle, det må man tåle, det må man tåle... Så mye mas om at TS må tåle dette. Hvorfor det? Hun trenger ikke tåle det, men hun må akseptere det inntil videre. Høylytt barneskrik er helt forferdelig. Det går fint an å kave og leke og synge og le uten å skrike som om man er døden nær. 

Jeg synes du kan spørre de på en hyggelig måte om de kan dempe seg litt. Om svaret er et rappkjeftet nei, så tar du kontakt med foreldrene. Det skal være stille etter kl. 23, det må respekteres, selv av barn. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Dere som skriver at "det må du tåle", lar dere barna bruke fullt skrikevolum helt ukritisk? Mine unger er i stand til å lage et helt ulevelig rabalder som ikke kvlaifiserer som verken inne- eller utestemme. Jeg ser på det som min jobb å lære dem at selv om de har mye energi, er de ikke alene i verden.

Klart man bør tåle at barn leker og utfolder seg, og de kan herje mer ute enn inne, men det hører ingen steder hjemme med toneleie som en bavian i krigsmodus.

Endret av Hactar
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Bor ved lekeplass eg og. Brukte bordvifte på soverommet som duret og gjekk. Perfekt dur

Anonymkode: 81dca...a0e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...