Gå til innhold

Hvordan motivere andreklassing til skolearbeid?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Her er andreklasssingen såå sliten bare etter å ha lest noen ord å skrevet to tre ord. Alt er bare ett slit. Grining, slurv og tull. Hun er vanligvis veldig flink på skolen og gjør ting riktig så nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Er det noen som har tips for motivering? 

Anonymkode: 009ef...270

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her er andreklasssingen såå sliten bare etter å ha lest noen ord å skrevet to tre ord. Alt er bare ett slit. Grining, slurv og tull. Hun er vanligvis veldig flink på skolen og gjør ting riktig så nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Er det noen som har tips for motivering? 

Hva mener du med dette?

Leser og skriver hun flere setninger på skole? Kan hun regne ut tall med +, - og ×? 

Hvilket nivå ligger hun an på?

Anonymkode: a0b03...42f

AnonymBruker
Skrevet

Sånn er min gutt også men han går i 3.klasse. Han er også sååå sliten når vi så vidt har begynt å sutrer for at det er så slitsomt. Er jeg i ett annet rom i noen minutter så gjør han alt annet enn det han skal. Så jeg må henge over han hele tiden å passe at oppgavene blir gjort. På skolen er han motsatt, læreren skryter sånn av at han jobber selvstendig.

Anonymkode: 65da3...72d

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor går hun på skolen? Hva er poenget med å lære ting? Hva kan hun bruke det hun lærer til? Kan hun lære bort til andre? Hva vil hun jobbe med når hun blir stor? Hva slags liv ønsker hun seg? 

Bevisstgjøring. Motivasjon.

Anonymkode: 1455f...859

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lokke med noe gøy når ferdig hvis jobber fokusert og godt.

Jeg pleier å bare svare at skolearbeidet skal gjøres, så vi blir fortere ferdig om vi begynner å jobber godt, så får vi fri og kan kose oss. 

Anonymkode: 3a1bc...878

• Liker 1
Skrevet

Akkurat det samme her også. Vet at oppgavene ikke er veldig vanskelige for ham, og de har ikke fått veldig mye, men han er sååå lei og umotivert, allerede før vi har begynt. 

Jeg leste en fin ting i dag, i en artikkel, og det var at hovedfokus i disse ukene/månedene, er å begrense smitte/holde oss friske etc etc. Det viktigste er altså ikke at de lærer så mye som mulig i disse ukene. De har jo selvsagt oppgaver de helst bør fullføre, men la dem ta noen enkle utveier iblant, hjelp dem litt mer enn nødvendig, selv om de ikke lærer like mye av det, og så blir det mest sannsynlig endring når ting er normalt igjen og de er tilbake på skolen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Hundejente skrev:

Akkurat det samme her også. Vet at oppgavene ikke er veldig vanskelige for ham, og de har ikke fått veldig mye, men han er sååå lei og umotivert, allerede før vi har begynt. 

Jeg leste en fin ting i dag, i en artikkel, og det var at hovedfokus i disse ukene/månedene, er å begrense smitte/holde oss friske etc etc. Det viktigste er altså ikke at de lærer så mye som mulig i disse ukene. De har jo selvsagt oppgaver de helst bør fullføre, men la dem ta noen enkle utveier iblant, hjelp dem litt mer enn nødvendig, selv om de ikke lærer like mye av det, og så blir det mest sannsynlig endring når ting er normalt igjen og de er tilbake på skolen.

Da gjør du ungen din en bjørnetjeneste! Er du veldig sart og konfliktsky?

Anonymkode: 4588f...cc2

• Liker 2
Skrevet

Ser ikke at det er å gjøre en bjørnetjeneste. Det er unntakstilstand i hele verden nå. Da kan/bør man tenke litt annerledes enn man pleier. Barna er blitt kastet ut av sine vanlige rutiner, alt er snudd på hodet, da er det helt fint, eller aller best, å ikke være så innmari firkanta.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplever at de ikke har så veldig mye fag som skal gjøres per dag i 2.trinn nå. Så jeg velger å legge på ekstra øvinger på ting jeg ser mitt barn har behov for, nå når barnet har veldig mye 1:1 oppfølging. Jeg har tid, barnet har tid. 

Anonymkode: 3a1bc...878

AnonymBruker
Skrevet
På 29.3.2020 den 21.05, AnonymBruker skrev:

Sånn er min gutt også men han går i 3.klasse. Han er også sååå sliten når vi så vidt har begynt å sutrer for at det er så slitsomt. Er jeg i ett annet rom i noen minutter så gjør han alt annet enn det han skal. Så jeg må henge over han hele tiden å passe at oppgavene blir gjort. På skolen er han motsatt, læreren skryter sånn av at han jobber selvstendig.

Anonymkode: 65da3...72d

Okay. da virker det ikke som at det kun er hos oss det er slik. 

Jeg velger å få hun til å gjøre alt pluss det som står på ekstra. Vi gjør det, men det blir aldri til en positiv stund... 

AnonymBruker
Skrevet

Samme opplevelse her TS. På skolen er hun pliktoppfyllende, men hjemme er det sure miner, fortvilelse, sinne etc og spesielt når  hun får en oppgave hun ikke forstår med en gang. Og prøver jeg å forklare så vil hun ikke høre på. Og hun  bruker langt mere tid på å gjøre seg klar til å gjøre en oppgave, enn det det faktisk tar å gjøre selve oppgaven. Er 3.klassing, og her er det faktisk mye skolearbeid. Til og med mattetest er utført. Og pga vond i vilja gjorde hun den med uflid, og tilbakemelding fra lærer var at jeg må gå igjennom oppgaver med henne, at slike matteoppgaver nok er vanskelige for henne. Nei de er ikke det normalt, og jeg sitter her hver dag og følger henne opp. Fikk jo inntrykk av at læreren trodde jeg var helt fraværende. Uff ikke lett i disse dager. 

Vi gjør så kan vi kan i vårt tempo og det får være bra nok tenker jeg. 

Anonymkode: 749ef...f15

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...