Gå til innhold

Hvorfor spiser Kina villdyr

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

1,3 milliarder innbyggere ca, det er helt sykt å tenke på.. ikke rart de har et matproblem. 

Anonymkode: a42f8...561

Du er ikke klar over hvor mye at maten du kjøper på Kiwi, Rema, Coop, Bunnpris, Meny, Jacobs, Joker osv er importert fra Kina.

Anonymkode: cd354...14c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er ikke klar over hvor mye at maten du kjøper på Kiwi, Rema, Coop, Bunnpris, Meny, Jacobs, Joker osv er importert fra Kina.

Jo det er jeg, jeg handler bevisst norsk og europeisk mat. Jeg leser hvor det kommer fra, og kommer det fra kina likevel, uten at det står, så er det utenfor min kontroll.

Anonymkode: a42f8...561

• Liker 1
Gjest Villfisker
Skrevet (endret)

Ikke noe galt i å spise ville dyr, men kanskje ikke så lurt å spise alt mulig som kryper og beveger seg.

Endret av Villfisker
Skrivefeil
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen fagforening, lav lønn og null hensyn til miljø er det logisk at produsenter velger Kina. Det er en tragedie 

Anonymkode: 25c4e...20f

AnonymBruker
Skrevet
On 3/29/2020 at 7:05 PM, AnonymBruker said:

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor de gjør det jeg. Det har forårsaket verden masse konsekvenser, og det er ikke første gang det skjer. Jeg klarer ikke å se hvorfor de gjør det

Anonymkode: 88ef9...44a

Prøv du å mette så mange. 

Anonymkode: e8bdc...de0

AnonymBruker
Skrevet
På 30.3.2020 den 12.25, AnonymBruker skrev:

Hvorfor spiser Norge sjøinsekter? 

Hvilke sjøinsekter spiser man i Norge? 🤔

Anonymkode: ff17e...849

AnonymBruker
Skrevet
På 29.3.2020 den 19.23, Apocalypte skrev:

Kjøper du levende rype som står i bur oppå åbbortanken?  Og står det levende elg og driter i nærheten?  Slik er det på wet-markeds i Kina, dyrene er levende og blir drept og slaktet på stedet. Bur er stablet oppå hverandre og man desinfiserer neppe arbeidsbenken og kniver mellom hver avliving og slakting. 

Da er det vel et spørsmål om mathygiene, heller enn at dyrene er ville. Hadde det vært noen forskjell hvis de var tamme?

Anonymkode: 5c549...94f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var i Kina i 2003 fortalte tolken vår at det med å spise alle mulige rare dyr var noe som hadde sitt opphav i Sør-Kina. Han fortalte at  Nord-Kina hvor det var kaldere fikk bøndene en avling i året. Derfor var det mindre mat og de holdt seg til de vekstene og dyrene som ga stor og sikker avling. I Sør-Kina derimot kan de ha helt opp i tre avlinger og har tradisjonelt sett hatt mindre sult. Derfor ble det status å ikke bar ha mye mat, men eksotisk mat og ut fra dette kommer tradisjonen med å spise alle mulige rare dyr og vekster

Det var det vår guide fortalte. Om det er fakta eller en lettsolgt historie til turister vet jeg ikke, men det hørtes plausibelt ut.

Anonymkode: 24beb...529

• 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Dere kan jo google ''Gutter oil''

Så er det kanskje ikke så overraskende at de kan spise det meste der borte.

Anonymkode: 2c732...502

AnonymBruker
Skrevet
På 30.3.2020 den 7.56, Million skrev:

Du må ikke spise de stakkars toskene da! De kan ikke noe for at de er toskete :fnise:

Herregud..  er du virkelig så hjerneskadet at du ikke forstår at han mente "torsk"??

Fy faen jeg blir flau. Håper du ikke formerer deg....

Anonymkode: a3efc...f7a

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud..  er du virkelig så hjerneskadet at du ikke forstår at han mente "torsk"??

Fy faen jeg blir flau. Håper du ikke formerer deg....

Anonymkode: a3efc...f7a

Er DU så hjerneskadet at du ikke forstår en vits, en spøk, til tross for at det er brukt smilefjes etterpå?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 29.3.2020 den 19.05, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor de gjør det jeg. Det har forårsaket verden masse konsekvenser, og det er ikke første gang det skjer. Jeg klarer ikke å se hvorfor de gjør det

Anonymkode: 88ef9...44a

De fleste land spiser villdyr. Norge er et av dem

Anonymkode: e84ca...3d2

AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke at de er villdyr som er problemet. Det er måten det skjer på i de markedene med levende dyr og groteske uhygieniske forhold. Dessuten er ikke alle dyr egnet som menneskeføde. Vi spiser jo ikke grevlinger, hoggorm eller rotter. 

Anonymkode: 17643...6a9

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi spiser ikke mat laget i gutter oil. ''Matolje laget fra kloakk''

Vi tortuerer heller ikke dyr slik at de skal ''smake bedre''...

Så det kan virkelig ikke sammenlignes, tror jeg du også forstår.

Anonymkode: 2c732...502

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 31.3.2020 den 22.51, AnonymBruker skrev:

Da jeg var i Kina i 2003 fortalte tolken vår at det med å spise alle mulige rare dyr var noe som hadde sitt opphav i Sør-Kina. Han fortalte at  Nord-Kina hvor det var kaldere fikk bøndene en avling i året. Derfor var det mindre mat og de holdt seg til de vekstene og dyrene som ga stor og sikker avling. I Sør-Kina derimot kan de ha helt opp i tre avlinger og har tradisjonelt sett hatt mindre sult. Derfor ble det status å ikke bar ha mye mat, men eksotisk mat og ut fra dette kommer tradisjonen med å spise alle mulige rare dyr og vekster

Det var det vår guide fortalte. Om det er fakta eller en lettsolgt historie til turister vet jeg ikke, men det hørtes plausibelt ut.

Anonymkode: 24beb...529

Det stemmer at det bare er i Sør-Kina at de spiser «alle slags dyr». Men hvorfor det er sånn, vet jeg ikke.

Anonymkode: 477ec...380

AnonymBruker
Skrevet
På 31.3.2020 den 15.18, AnonymBruker skrev:

Folk blir forgiftet av det. Spises ikke i mange land. Din mat er ikke bedre.

Folk kan og bli forgiftet av underkokt kylling og uvaskede grønnsaker. Synes det er en lame sammenligning - hadde vi sittet og spist rev, ulv, hund og katt hadde saken vært en annen. Kina derimot...

Anonymkode: 43cd0...3d7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 24.5.2020 den 0.13, AnonymBruker skrev:

Det er ikke at de er villdyr som er problemet. Det er måten det skjer på i de markedene med levende dyr og groteske uhygieniske forhold. Dessuten er ikke alle dyr egnet som menneskeføde. Vi spiser jo ikke grevlinger, hoggorm eller rotter. 

Da er det det som bør poengteres i HI. Vi spiser sikkert like mye ville dyr som i Kina (per innbygger). I alle fall spiser vi omtrent like mye ville dyr som fjøsdyr. Men de fleste er planteetere, da. 

Anonymkode: e7f40...f3a

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da er det det som bør poengteres i HI. Vi spiser sikkert like mye ville dyr som i Kina (per innbygger). I alle fall spiser vi omtrent like mye ville dyr som fjøsdyr. Men de fleste er planteetere, da. 

Anonymkode: e7f40...f3a

Jeg er ikke TS, men skrev innlegget du viser til. Selv om TS bruker betegnelsen "ville dyr" og det kunne vært spesifisert mer, så er det lov å bruke hodet sitt også. De fleste med normal intelligens forstår hva TS sikter til. 

• Opprett ny...