AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #21 Skrevet 29. mars 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er sikkert slem nå, men jeg gruer meg alltid når vi får kinesiske kunder på besøk. De er så usiviliserte, uhygienisk og ikke minst uhøflige. Har en del kontakt med ulike asiatiske folkeslag, og kinesere er merkelige og skiller seg ut negativt. Anonymkode: ff17e...849 Da jeg jobbet som resepsjonist på hotell, kom det andre turister som spurte om det bodde kinesiske turister på hotellet. Da ville de ikke bo der. Ellers kan jeg skrive under på det med hygiene og oppførsel. Eller mangel på den. Anonymkode: 83eed...36f 8
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #22 Skrevet 29. mars 2020 Det er hygienen på disse markedene som er det store problemet. Både friske og syke dyr står sammen, og dyr som nettopp har blitt slaktet ligger på urene flater. Hilsen veterinær. Anonymkode: 9643f...011 8
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #23 Skrevet 29. mars 2020 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er sikkert slem nå, men jeg gruer meg alltid når vi får kinesiske kunder på besøk. De er så usiviliserte, uhygienisk og ikke minst uhøflige. Har en del kontakt med ulike asiatiske folkeslag, og kinesere er merkelige og skiller seg ut negativt. Anonymkode: ff17e...849 Opplever det samme med japanesere, om enn kanskje i noe mindre grad. Anonymkode: bf5ce...9a8
Gjest Albbas Skrevet 29. mars 2020 #24 Skrevet 29. mars 2020 Det er forholdene på markedene som er problemet, ikke at de spiser ville dyr. Det er måten markedene holdes på som øker sjansen for at virus smitter fra ville dyr til mennesker. Hadde de jaktet villdyr og ikke bragt det til marked hadde det nok gått fint. Og pangolin som er et av dyrene som er potensiell virusbærer er ikke mat for fattige, det er et luksusprodukt (og ulovlig å selge/spise i mange land fordi det er utrydningstruet). Tradisjonell medisin spiller nok en mye større rolle enn fattigdom.
Djungelvrål Skrevet 29. mars 2020 #26 Skrevet 29. mars 2020 4 minutter siden, Honey Dew skrev: Hvorfor spiser nordmenn ville dyr? Les hele tråden. 5
Hulderen Skrevet 29. mars 2020 #27 Skrevet 29. mars 2020 53 minutter siden, Apocalypte skrev: Kjøper du levende rype som står i bur oppå åbbortanken? Og står det levende elg og driter i nærheten? Slik er det på wet-markeds i Kina, dyrene er levende og blir drept og slaktet på stedet. Bur er stablet oppå hverandre og man desinfiserer neppe arbeidsbenken og kniver mellom hver avliving og slakting. Tråden handler ikke om hvordan dyrene oppbevares og slaktes, men om hvorfor kinesere spiser ville dyr. Finnes det land der ingen av innbyggerne spiser ville dyr? Selv så spiser jeg hjort, elg, rype, tosk, villsvin.
Rant Skrevet 29. mars 2020 #28 Skrevet 29. mars 2020 (endret) Vi spiser også ville dyr. Elg, hjort, rådyr, hare... etc. Men kinesere har ikke dyrevelferd med i tankene om de er sultene. De har alltid vært spesielle i matveien. Hvilket annet land i verden finnes en matfestival der de feirer med å torturere hunder før de spiser dem? Det forundrer meg ikke at smitten kommer derfra. Endret 29. mars 2020 av Rant 2
Fantorang1 Skrevet 29. mars 2020 #29 Skrevet 29. mars 2020 Kina har hatt et par sultkatastofer i moderne tid, det er mer enn antydet kannibalisme under de verste årene under Mao. Da ble alt spist og det ble status med særegne villdyr som mat. De spiser også rovdyr, noe som er nokså uvanlig i resten av verden. Under krigen spiste nordmenn som var i skjul en del tvilsom mat; kråker, rev og annen nødmat for å overleve. Kinesisk medisinlære har også noen ingredienser som gjør at bl.a. neshorn og enkelte andre dyr jaktes på selv om også kinesere kjenner til vestlig medisin som de er like skeptisk til som vi er til effekten av deres tradisjonelle medisin.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #30 Skrevet 29. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor de gjør det jeg. Det har forårsaket verden masse konsekvenser, og det er ikke første gang det skjer. Jeg klarer ikke å se hvorfor de gjør det Anonymkode: 88ef9...44a Tror du at vi ikke spiser «villdyr» i Norge? Hva er elg, rådyr, hjort, fisk, skalldyr etc, mener du, om ikke «villdyr»? Og om du tror at ku (høres kugalskap kjent ut?), gris (glemt svineinfluensa?), sau og geit er trygge dyr så bør du egentlig revurdere det synet, altså. Anonymkode: e3532...4ad 2
Tibbie Skrevet 29. mars 2020 #31 Skrevet 29. mars 2020 Nordmenn spiser også ville dyr (ikke jeg!), men Kina er ikke så veldig opptatt av dyrevelferd - sikkert fordi det koster mer og gir ekstraarbeid. Det er der alle sykdommene kommer fra. Som ei som er opptatt av dyrevelferd, håper jeg at denne situasjonen gjør at folk sperrer opp øynene. Dette må det bli et forbud mot! 5
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #32 Skrevet 29. mars 2020 Problemet er jo at Kina gang etter gang produserer epidemier som eks SARS eller korona pga markeder hvor de selger ville dyr stabla oppå hverandre, for at rike kinesere tror det gjør dem smartere og mer maskuline. Nå har de åpnet markedene igjen ( ref. Svt). Nå må verden boikotte Kina om de ikke gjør endinger. Skummelt at vi er så avhengig av et land som hyser ned korona i 2 mnd samt presser utpresser andre land med å holde igjen legemidler dersom de ikke spiller etter deres harpe Anonymkode: 98924...911 9
I Grosny Skrevet 29. mars 2020 #33 Skrevet 29. mars 2020 Hvor spise vil dyr når man kan spise skal dyr? 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #34 Skrevet 29. mars 2020 Ofte er det, som flere her sier, snakk om overtro, ja. Enten er det for å få kuken til å stå eller så er det for å leve lenger. Og så er det jo de som sier det er delikatesser. Anonymkode: 58a78...9c9
jabx Skrevet 29. mars 2020 #35 Skrevet 29. mars 2020 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor de gjør det jeg. Det har forårsaket verden masse konsekvenser, og det er ikke første gang det skjer. Jeg klarer ikke å se hvorfor de gjør det Anonymkode: 88ef9...44a Det har med kultur, tradisjon og overtro å gjøre. Det er et eksempel på hvor galt det kan gå når man har aksept for pseudovitenskap som f.eks. homeopati, akupunktur, osv. Det hele har sterke knytninger til "tradisjonell kinesisk medisin", som er grunnlaget for mye dyretortur og spising av rare dyr og rare deler av dyr. Samme kultur og overtro er jo grunnen til at blant annet elefanter og neshorn er utrydningstruet. Dette er grunnen til at vi aktivt må bekjempe overtro og pseudovitenskap, inkludert svindel som homeopati og annen "alternativ medisin" (les: "Medisin" som ikke virker, og som bare er svindel, og dessuten farlig). Denne videoen (som inneholder noen forholdsvis ubehagelige scener, men man ser ikke dyr bli torturert direkte eller noe slikt) forklarer litt rundt dette: Endret 29. mars 2020 av jabx 5
jabx Skrevet 29. mars 2020 #36 Skrevet 29. mars 2020 (endret) 2 timer siden, Apocalypte skrev: Det er status blant rike, spesielt sjeldne dyr som f.eks pangolin. Nei, det er nok mer utbredt med overtro og slikt blant fattige på landsbygda. Men ja, det gjennomsyrer hele samfunnet. Endret 29. mars 2020 av jabx
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #37 Skrevet 29. mars 2020 Jeg spiser elg og hjort og fisker selv...🥴 Anonymkode: e7f40...f3a 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #38 Skrevet 29. mars 2020 Gud er sint på oss derfor har vi nå coronaviruset som en straff. Anonymkode: ff5cb...d5d
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #39 Skrevet 29. mars 2020 Rimelig idiotisk å si "vi spiser ryper" for å fremstå som en tilhenger av "fargerikt felleskap". Hadde ryper vært en smittebærer for mennesker så hadde det ikke blitt skutt en eneste rype eller andre skogskryp i Norge. I Kina er det totalt mat-anarki og de spiser sikkert maurslukerne rå fordi det er "kinesisk medisin". Hvor mange forskjellige epidemier har starta i Kina? Omtrent alle!! Ikke tilfeldig. Anonymkode: 48a6a...d54 8
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #40 Skrevet 29. mars 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor spise du hval? Anonymkode: 68561...e2e Jeg spiser ikke hval Anonymkode: 88ef9...44a 1
Anbefalte innlegg