AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #1 Skrevet 29. mars 2020 Sammenligner du Koronaviruset med med sykdommer som polio, kusma, meslinger? Og at det er derfor det at det ikke finnes vaksine enda mot korona at vi alle isolerer oss eller sitter i karantene? Som jeg har forstått det, kom koronaviruset fra dyr. Det er en annen sykdom, enn de sykdommer polio, kusma, meslinger som ikke kommer fra dyrene. Hvilket av denne grunn, så er det ikke på grunn av at det ikke er laget noe vaksine ennå at vi sitter i isolasjon/karantene, men sånn vi har behandlet dyrene med det store kjøttforbruket vårt. Lærer vi ikke av dette viruset, ser vi fort et nytt virus som er framprovosert av et nytt dyr (som ku, kanskje?) om noen år igjen. Og hva vil det da hjelpe med koronavaksinen som lages nå, som ikke vil være virkende mot det nye viruset som og da er noe som kommer fra dyr? Jeg spør bare. Hadde det ikke vært så stort kjøttforbruk og vi alle vært nesten eller helt vegetarianer eller veganer, ville vi ikke sett virus som korona komme. NRK hadde en artikkel om dette om at dette viruset er framprovosert av oss menneske av den grunn vi behandler dyr. Alle tidligere lignende virus som korona har og kommet fra dyr, som svineinfluensa, sars viruset i 2001, m. Anonymkode: 1073e...c7a
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #2 Skrevet 29. mars 2020 Jeg kommer ikke til å slutte å spise dyr. Mennesker er født for å spise dyr! Det er selvfølgelig en del dyr som ikke kan spises. Eller for å si det på en annen måte bør ikke spises selv om man kan gjøre det. Når bmvi snakker om ku og kylling f. Eks så kan vi spise Anonymkode: a11fb...41f
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #3 Skrevet 29. mars 2020 Tror ikke virus hopper til mennesker fra helt tilfeldige dyr. Enkelte dyrearter har immunforsvar og biologi som gjør det mer sannsynlig enn andre. Ku er ikke en dlik dyreart. Virus kommer fra ville dyr, så kjøttproduksjon er irrelevant. Anonymkode: 4c280...4b3 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #4 Skrevet 29. mars 2020 Dette koronaviruset (SARS-Cov-2) er nytt, derfor fins det ingen vaksine ennå. Det jobbes med saken. Men en vaksine vil måtte testes for effektivitet og bivirkninger først så det vil ta måneder å få den på markedet. Anonymkode: 8b8af...59d 4
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #5 Skrevet 29. mars 2020 16 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg kommer ikke til å slutte å spise dyr. Mennesker er født for å spise dyr! Det er selvfølgelig en del dyr som ikke kan spises. Eller for å si det på en annen måte bør ikke spises selv om man kan gjøre det. Når bmvi snakker om ku og kylling f. Eks så kan vi spise Anonymkode: a11fb...41f Nei vi er faktisk ikke det. Du trenger selvsagt ikke slutte helt å spise dyr, men når det er stort kjøttforbruk på så mange av oss mennesker så blir ikke behandlingen til dyrene bra og de fødes kun for å bli mat. Vi er ikke bare oss individer på planeten, men deler den med opptil flere andre arter (økologi). Men det er lurt å tenke på å begrense kjøttforbruket, til e.v.t. kun høytider eller 1 gang i mnd. Før i gamledager, spiste de som regel kun kjøtt ved høytider som jul. Kjøtt er mer en luksusvare, og noe vi tror vi er ment til fordi vi er så født oppi denne luksusen at vi ikke ser noe annet. Ta en titt på andre deler av verden, og undersøk nærmere. At vi her i vesten har så stort kjøttforbruk, går over de i Afrika og andre regioner. Det neste potensielle viruset kan like så være å komme fra ku eller kylling dersom vi ikke lærer av koronaviruset og tar innover oss hvordan vi behandler planeten og dyrene. Husker du ikke svineinfluensa som kom fra gris? og fugleinfluensa som kom fra høns? Jeg fant noen kilder på at vi mennesker faktisk ikke er født til å spise dyr. Kostholdet vårt har bare blitt sånn p.g.a. sånn det var før i tiden. Ikke er det heller bra for våres helse, men hvis du vil fortsette spise - ikke kom om noen år og si at jeg ikke advarte deg. Kjøtt gir og større risiko for andre sykdommer som hjerte og kar, høyt blodtrykk og diabetes. Hadde det vært meningen at vi skal spise kjøtt, hadde vi hatt rovdyr-tenner (noe vi ikke har). Vi kan ikke spise kjøttet rått, som en løve kan. Vi må bearbeide kjøttet før det kan spises. https://www.dagbladet.no/kultur/ingen-helsemessige-grunner-til-a-spise-kjott/70226134 https://www.aftenposten.no/viten/i/e1Lzv9/boer-vi-alle-bli-vegetarianere http://www.verdidebatt.no/innlegg/11740210-kjott-kan-ikke-forsvares Anonymkode: 1073e...c7a 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #6 Skrevet 29. mars 2020 27 minutter siden, AnonymBruker said: Tror ikke virus hopper til mennesker fra helt tilfeldige dyr. Enkelte dyrearter har immunforsvar og biologi som gjør det mer sannsynlig enn andre. Ku er ikke en dlik dyreart. Virus kommer fra ville dyr, så kjøttproduksjon er irrelevant. Anonymkode: 4c280...4b3 Når kuene står i fjøs så og si tett inntil hverandre er det en risiko for virus, så jo de kan skje med ku som alle andre. Men de må jo stå tett inntil hverandre, når vi mennesker absolutt mener på å spise mye kjøtt... 3 minutter siden, AnonymBruker said: Dette koronaviruset (SARS-Cov-2) er nytt, derfor fins det ingen vaksine ennå. Det jobbes med saken. Men en vaksine vil måtte testes for effektivitet og bivirkninger først så det vil ta måneder å få den på markedet. Anonymkode: 8b8af...59d Ja, det er nytt. Men det hadde ikke behøvd å eksistert dersom kjøttforbruket vårt ikke var så stort og dersom vi alle var nesten eller helt vegetarianer / veganer. Det er ikke nødvendig å bli helt 100% veganer, men at i allefall de av dere som er kjøtt elskere , ser på eget forbruk og kutter ned på kjøttforbruket. En vaksine må jo testes for bivirkninger og efffekten i minst 10-15 år dersom den skal være helt sikker, så det ikke blir en vaksine som svineinfluensa-vaksinen hvor noen fikk for eksempel sykdomm som følge av dem (narkolepsi)... Anonymkode: 1073e...c7a
Lille-pus Skrevet 29. mars 2020 #7 Skrevet 29. mars 2020 (endret) Sannsynligvis var det denne reportasjen du leste. Den handler ikke om hvorvidt folk spiser kjøtt eller ikke spiser kjøtt. https://www.nrk.no/klima/viruset-kan-vaere-framprovosert-av-mennesker-1.14957874 Endret 29. mars 2020 av Lille-pus 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #8 Skrevet 29. mars 2020 8 minutter siden, Lille-pus said: Sannsynligvis var det denne reportasjen du leste. Den handler ikke om hvorvidt folk spiser kjøtt eller ikke spiser kjøtt. https://www.nrk.no/klima/viruset-kan-vaere-framprovosert-av-mennesker-1.14957874 Ja det var den. Men tenk litt lengre og dypere. Hvorfor skjer virus som disse ? Det som er likt med alle de virusene + koronaviruset er at alle kommer fra dyr. Mulig det bare er en "konspirasjonsteori" det jeg mener i denne tråden, men jeg tenkte mer som et helt bilde og på en mulig årsak. Er vi aldri åpen for mulige årsaker, når det i tillegg har vært masse forskning på at kjøtt virkelig ikke er bra for oss, så vil bare hele tiden nye og nye virus som korona og de på denne linken fortsette å komme som en konsekvens av hvordan vi behandler dyr og planeten. Anonymkode: 1073e...c7a
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #9 Skrevet 29. mars 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei vi er faktisk ikke det. Du trenger selvsagt ikke slutte helt å spise dyr, men når det er stort kjøttforbruk på så mange av oss mennesker så blir ikke behandlingen til dyrene bra og de fødes kun for å bli mat. Vi er ikke bare oss individer på planeten, men deler den med opptil flere andre arter (økologi). Men det er lurt å tenke på å begrense kjøttforbruket, til e.v.t. kun høytider eller 1 gang i mnd. Før i gamledager, spiste de som regel kun kjøtt ved høytider som jul. Kjøtt er mer en luksusvare, og noe vi tror vi er ment til fordi vi er så født oppi denne luksusen at vi ikke ser noe annet. Ta en titt på andre deler av verden, og undersøk nærmere. At vi her i vesten har så stort kjøttforbruk, går over de i Afrika og andre regioner. Det neste potensielle viruset kan like så være å komme fra ku eller kylling dersom vi ikke lærer av koronaviruset og tar innover oss hvordan vi behandler planeten og dyrene. Husker du ikke svineinfluensa som kom fra gris? og fugleinfluensa som kom fra høns? Jeg fant noen kilder på at vi mennesker faktisk ikke er født til å spise dyr. Kostholdet vårt har bare blitt sånn p.g.a. sånn det var før i tiden. Ikke er det heller bra for våres helse, men hvis du vil fortsette spise - ikke kom om noen år og si at jeg ikke advarte deg. Kjøtt gir og større risiko for andre sykdommer som hjerte og kar, høyt blodtrykk og diabetes. Hadde det vært meningen at vi skal spise kjøtt, hadde vi hatt rovdyr-tenner (noe vi ikke har). Vi kan ikke spise kjøttet rått, som en løve kan. Vi må bearbeide kjøttet før det kan spises. https://www.dagbladet.no/kultur/ingen-helsemessige-grunner-til-a-spise-kjott/70226134 https://www.aftenposten.no/viten/i/e1Lzv9/boer-vi-alle-bli-vegetarianere http://www.verdidebatt.no/innlegg/11740210-kjott-kan-ikke-forsvares Anonymkode: 1073e...c7a Jeg spiser kjøtt fordi jeg liker smaken. Jeg vet at det gir større sjanse for sykdommer, men det betyr fortsatt ikke at jeg skal slutte. Det handler om hvor mye man spiser. Jeg spiser mye kjøtt, men spiser andre ting i tillegg som ikke har noe med kjøtt å gjøre. Det er mye her i verden som gir konsekvenser, betyr ikke at du skal slutte med det. Anonymkode: a11fb...41f 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #10 Skrevet 29. mars 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg spiser kjøtt fordi jeg liker smaken. Jeg vet at det gir større sjanse for sykdommer, men det betyr fortsatt ikke at jeg skal slutte. Det handler om hvor mye man spiser. Jeg spiser mye kjøtt, men spiser andre ting i tillegg som ikke har noe med kjøtt å gjøre. Det er mye her i verden som gir konsekvenser, betyr ikke at du skal slutte med det. Anonymkode: a11fb...41f Her har du også noen artikler https://forskning.no/mat-evolusjon-fossiler/kjottvant-for-15-millioner-ar-siden/677251 https://forskning.no/mat-mat-og-helse-nmbu-norges-miljo-og-biovitenskapelige-universitet/rodt-kjott-og-melk-er-sunt/414108 Anonymkode: a11fb...41f
Rant Skrevet 29. mars 2020 #11 Skrevet 29. mars 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg spiser kjøtt fordi jeg liker smaken. Jeg vet at det gir større sjanse for sykdommer, men det betyr fortsatt ikke at jeg skal slutte. Det handler om hvor mye man spiser. Jeg spiser mye kjøtt, men spiser andre ting i tillegg som ikke har noe med kjøtt å gjøre. Det er mye her i verden som gir konsekvenser, betyr ikke at du skal slutte med det. Anonymkode: a11fb...41f Du vet at det gir større sjanse for sykdom. Skriver du ikke skal slutte. At det handler om hvor mye man spiser. Men poengterer at du spiser mye kjøtt? Du gir blaffen i om du blir alvorlig syk? Man kan fortsatt spise kjøtt for smakens skyld, men ernæringsmessig er det slettes ikke nødvendig å bøtte nedpå med enorme mengder kjøtt (som du "jeg spiser mye kjøtt) i løpet av en uke. Om man vil ta vare på kloden så gjør man det lurt i å kutte ned på kjøttforbruket. 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #12 Skrevet 29. mars 2020 Jeg vil selvfølgelig ikke bli syk, jeg er veldig aktiv og trener. Ja, jeg sier at jeg spiser mye kjøtt, men hva tror du? Tror du at jeg sier at jeg spiser 2 kg kjøtt hver dag? 3kg? 4kg?. Jeg sier bare at kjøtt bør være en del av kostholdet. Det er mye ting du får gjennom kjøtt som kroppen ikke klarer å produsere selv Anonymkode: a11fb...41f 1
Lille-pus Skrevet 29. mars 2020 #13 Skrevet 29. mars 2020 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja det var den. Men tenk litt lengre og dypere. Hvorfor skjer virus som disse ? Det som er likt med alle de virusene + koronaviruset er at alle kommer fra dyr. Mulig det bare er en "konspirasjonsteori" det jeg mener i denne tråden, men jeg tenkte mer som et helt bilde og på en mulig årsak. Er vi aldri åpen for mulige årsaker, når det i tillegg har vært masse forskning på at kjøtt virkelig ikke er bra for oss, så vil bare hele tiden nye og nye virus som korona og de på denne linken fortsette å komme som en konsekvens av hvordan vi behandler dyr og planeten. Anonymkode: 1073e...c7a Nærheten til dyr som er bærere av virus er vel det som er essensen slik jeg leser artikkelen. Og jo mindre plass de ville dyrene får, og jo nærmere menneskene kommer, jo større blir sannsynligheten for virussykdommer overført fra ville dyr til enten tamme dyr eller direkte til mennesker. Hvis denne debatten skal bli nok en veganer vrs. kjøttspiser tråd så er jeg ute av den, fordi da krabber folk ned i skyttergravene sine umiddelbart.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #14 Skrevet 29. mars 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er nytt. Men det hadde ikke behøvd å eksistert dersom kjøttforbruket vårt ikke var så stort og dersom vi alle var nesten eller helt vegetarianer / veganer. Det er ikke nødvendig å bli helt 100% veganer, men at i allefall de av dere som er kjøtt elskere , ser på eget forbruk og kutter ned på kjøttforbruket. En vaksine må jo testes for bivirkninger og efffekten i minst 10-15 år dersom den skal være helt sikker, så det ikke blir en vaksine som svineinfluensa-vaksinen hvor noen fikk for eksempel sykdomm som følge av dem (narkolepsi)... Anonymkode: 1073e...c7a Jeg svarte på spørsmålet om hvorfor det ikke var noen vaksine. Uten å ta noe stilling til kjøttforbruk. Forøvrig, når det gjelder vaksine, må du jo vurdere risikofaktorene opp mot hverandre: Hva vil du helst ha, covid-19, evigvarende nedstenging eller en viss mulighet for en hittil ukjent bivirkning? Anonymkode: 8b8af...59d
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #15 Skrevet 29. mars 2020 Helt utrolig at folk svarer deg mtp overskriften din. Den er for meg totalt uforståelig..... Anonymkode: 5c41f...f23 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 29. mars 2020 #16 Skrevet 29. mars 2020 Litt usikker på hva du vil frem til her. Veldig mange smittsomme sykdommer kommer opprinnelig fra dyr, men ikke nødvendigvis dyr vi spiser. Koronavirus kommer sannsynligvis fra ville dyr. Det samme gjør sykdommer som ebola (flaggermus) og pest (rotter og andre gnagere).
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #17 Skrevet 30. mars 2020 9 hours ago, AnonymBruker said: Helt utrolig at folk svarer deg mtp overskriften din. Den er for meg totalt uforståelig..... Anonymkode: 5c41f...f23 Jeg vet overskriften var litt tullete. Bare overse den, men se resten av innlegg i første post. 10 hours ago, AnonymBruker said: Jeg svarte på spørsmålet om hvorfor det ikke var noen vaksine. Uten å ta noe stilling til kjøttforbruk. Forøvrig, når det gjelder vaksine, må du jo vurdere risikofaktorene opp mot hverandre: Hva vil du helst ha, covid-19, evigvarende nedstenging eller en viss mulighet for en hittil ukjent bivirkning? Anonymkode: 8b8af...59d I kina er det ikke meldt noen nye smittetilfeller etter at de satt ordentlig i gang med tiltak og der er det heller ikke kommet noen vaksine enda. Det at vi har stengt alt, har jo gjort sitt for å begrense spredning og stoppe viruset til å utvikle seg. Viruset kan bare overleve 2 dager eller noe på en overflate, som papir. I mai eller noe ser vi nok at det åpner igjen. Viruset begynte i Kina i desember, og allerede tidlig i mars var det ikke meldt nye smitter derfra. Men nå var og kina første landet ut og var vel noe seinere med å innføre tiltak så det må og taes i betrakning. Her i Norge innførte vi jo tiltak ganske tidlig så kan hende det er over allerede i mai og vi ser åpning av alt igjen da. Poenget var at vi bør se hva vi kan lære av viruset. Da viruset mest sannsynlig er at det store kjøttforbruket. 9 hours ago, Anonymus Notarius said: Litt usikker på hva du vil frem til her. Veldig mange smittsomme sykdommer kommer opprinnelig fra dyr, men ikke nødvendigvis dyr vi spiser. Koronavirus kommer sannsynligvis fra ville dyr. Det samme gjør sykdommer som ebola (flaggermus) og pest (rotter og andre gnagere). Ja, men sykdommer som polio, kusma og meslinger kommer ikke fra dyr. Vi spiser ville dyr her i Norge og, som elg, ryper, ulv. Poenget mitt var at etter dette viruset om noen år igjen, kan det komme et nytt og enda mer dødelig virus dersom vi ikke lærer av viruset som er nå. Dessuten kom jo svineinfluensaen fra gris, så hva hvis det neste potensielle dødelige viruset som kan være enda verre er et virus som kommer fra feks elg eller ku, som et retorisk spm? https://anlib.se/nyheter/inrikes/professor-vart-kottatande-orsakar-pandemier/?fbclid=IwAR0Do5s4v6LOdxj9sw49NOnuw6YNSj5pnURERVJ-4IRdtWLlOZxHeOCOC_w Anonymkode: 1073e...c7a
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #18 Skrevet 30. mars 2020 12 hours ago, AnonymBruker said: Jeg vil selvfølgelig ikke bli syk, jeg er veldig aktiv og trener. Ja, jeg sier at jeg spiser mye kjøtt, men hva tror du? Tror du at jeg sier at jeg spiser 2 kg kjøtt hver dag? 3kg? 4kg?. Jeg sier bare at kjøtt bør være en del av kostholdet. Det er mye ting du får gjennom kjøtt som kroppen ikke klarer å produsere selv Anonymkode: a11fb...41f Mente ikke 2 kg hver dag, men kjøttforbruket i en uke om det er kjøtt hver dag eller 6 dager i uka, blir det fort oppi 2 kg på en uke. Kroppen ville faktisk klart seg helt fint uten kjøtt. Såklart, slutter man med kjøtt plutselig, vil kroppen reagere om man har hatt kjøtt en del av kostholdet lenge. Men da kan man jo ta det gradvis. Kjøttet må jo erstattet med noe, som feks bønner, kikerter. Og da viktig med fullkorn i kostholdet. Jeg har klart meg ganske bra uten kjøtt så er rart at kroppen min da klarer å fungere uten kjøtt. Men jeg er ikke helt veganer, spiser fisk... Les her: https://optimaltkosthold.no/vegetar-vegan-sunne-mattips/vegetarmat-en-oversikt-for-nye-vegetarianere/ "Det er en vanlig myte at vegetarianere og veganere er mer utsatt for jernmangel enn kjøttspisere. Flere undersøkelser viser at forekomst av jernmangel eller blodmangel ikke er oftere hos vegetarianere enn hos ikke-vegetarianere. I et vanlig norsk kosthold er det kornvarer som er hovedkilden til jern, mens kjøtt (inkludert blod og innmat) deler plass nummer to sammen med grønnsaker, og bidrar med ikke mer enn 20 % av inntaket av jern" - fra linken Så selv om kjøtt er det mye jern i, så bidrar det likevel ikke til mer enn 20% av jernopptakket... Korn er i hovedkilden til jern og her i norge har vi jo gode muligheter til å dyrke korn, så vi kan være mer selvforsynt enn det vi tror vi kan. Anonymkode: 1073e...c7a
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #19 Skrevet 30. mars 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: I kina er det ikke meldt noen nye smittetilfeller etter at de satt ordentlig i gang med tiltak og der er det heller ikke kommet noen vaksine enda. Det at vi har stengt alt, har jo gjort sitt for å begrense spredning og stoppe viruset til å utvikle seg. Viruset kan bare overleve 2 dager eller noe på en overflate, som papir. Husker du, ts, at det helt i starten av covid-19 ble lekket at smitten var funnet i et fengsel? Et slikt sted der myndighetene internerer folk de ikke liker - som damer som har fått 3 barn og folk som bruker google og menn som har skjegg. En døde. Bekreftet. Det er trolig ikke så mange igjen i det fengselet nå. Men vi hørte ikke noe mer om det. Kina har helt ferske tilfeller. Det ble for et par uker tilbake bekreftet minst ett. De gjør bare som Russland - snakker ikke høyt om dem. Poenget er: ikke ta ting som kommer fra Kina for god fisk. Husk feks at dersom du skyter noen med covid-19 så dør de, beviselig, ikke av covid-19. Og dersom noen er internert for skjeggvekst eller barn eller tro så eksisterer de ikke. Ergo kan de ikke dø. Anonymkode: e0533...58e
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #20 Skrevet 30. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Husker du, ts, at det helt i starten av covid-19 ble lekket at smitten var funnet i et fengsel? Et slikt sted der myndighetene internerer folk de ikke liker - som damer som har fått 3 barn og folk som bruker google og menn som har skjegg. En døde. Bekreftet. Det er trolig ikke så mange igjen i det fengselet nå. Men vi hørte ikke noe mer om det. Kina har helt ferske tilfeller. Det ble for et par uker tilbake bekreftet minst ett. De gjør bare som Russland - snakker ikke høyt om dem. Poenget er: ikke ta ting som kommer fra Kina for god fisk. Husk feks at dersom du skyter noen med covid-19 så dør de, beviselig, ikke av covid-19. Og dersom noen er internert for skjeggvekst eller barn eller tro så eksisterer de ikke. Ergo kan de ikke dø. Anonymkode: e0533...58e Hva vil du frem til? At jeg er en dame som har 3 barn, som myndighetene ikke liker og bruker google som min eneste kilde? Viruset kom fra et matmarked i Kina, men selv om det dukket opp først i kina så er de ikke bare kina som har skyld i det, men hele verden - globalt sett, for det ville aldri dukket opp om vi ikke hadde fabrikkprodusert matgårder "Viruses such as Covid-19 wouldn’t emerge in food markets if it wasn’t for factory farming, globalised industry and rapid urbanisation" https://www.theguardian.com/commentisfree/2020/mar/25/new-virus-china-covid-19-food-markets Anonymkode: 1073e...c7a
Anbefalte innlegg