AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #1 Skrevet 29. mars 2020 Hvilke av allergiene/kostholdsrestriksjonene under synes du virker verst og "best"? Hvilken ville du valgt hvis du måtte ha en av dem? - egg - melk/laktoseintoleranse - ekstrem nøtteallergi - cøliaki - veganer - andre Anonymkode: f3ed1...5c5
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #2 Skrevet 29. mars 2020 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilke av allergiene/kostholdsrestriksjonene under synes du virker verst og "best"? Hvilken ville du valgt hvis du måtte ha en av dem? - egg - melk/laktoseintoleranse - ekstrem nøtteallergi - cøliaki - veganer - andre Anonymkode: f3ed1...5c5 Vegan er ingen kostholdrestriksjon. Veganisme er et selvalgt livsyn hvor man som en del av det VELGER å unngå enkelte matgrupper,så det kan ikke sammenlignes med allergier. Men av allergier vil jeg si ekstrem nøtteallergi fordi det faktisk kan ta liv. Anonymkode: c75f0...1eb 7
MarianneE Skrevet 29. mars 2020 #3 Skrevet 29. mars 2020 Jeg har cøliaki og synes det er ikke det verste. Nøtter tenker jeg er verst siden noen allergikere ikke en gang tåler at man åpner en pose i nærheten av dem uten at de blir syke. 3
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #4 Skrevet 29. mars 2020 Annet: glutenintoleranse Det går å leve med. Anonymkode: ed788...83e
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #5 Skrevet 29. mars 2020 Jeg tåler ikke gluten, melk eller glutenfri hvetestivelse som det ofte er i glutenfritt. Jeg vil faktisk si at hvetestivelsen og melka er verre enn selve glutenet. Finner jeg ting som er glutenfritt, så er det i godt over 50% av tilfellene enten melkeprotein eller hvetestivelse i det. Anonymkode: 1a5ce...f4d 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #6 Skrevet 29. mars 2020 Har vokst opp med en bror som har allergi mot både egg, melk (ikke laktoseintoleranse) nøtter og hvete. Vanskelig å lande på om egg eller melk er verst, men holder en knapp på at det er de to verste. Egg fordi man gjerne får en sterk allergisk reaksjon på det, det finnes i mye mat og i vaksiner. Melk fordi det også er i veldig mye mat. Hvete er kanskje den beste og letteste å unngå. Anonymkode: 01aa7...e6b 5
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #7 Skrevet 29. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvilke av allergiene/kostholdsrestriksjonene under synes du virker verst og "best"? Hvilken ville du valgt hvis du måtte ha en av dem? - egg - melk/laktoseintoleranse - ekstrem nøtteallergi - cøliaki - veganer - andre Anonymkode: f3ed1...5c5 Cøliaki. Både egg og melk er lekende lett å klare seg uten, jeg har levd lange perioder på egge-erstatning og plantemelk, og det påvirket på ingen måte hverdagen. Mangelen på nybakt hjemmelaget brød, derimot, det var harde 6 måneder. Det sagt så kjenner jeg en som ikke kan være i samme lokale som et knekt egg. Da snakker vi handicap. Anonymkode: 7e438...76c 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #8 Skrevet 29. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Cøliaki. Både egg og melk er lekende lett å klare seg uten, jeg har levd lange perioder på egge-erstatning og plantemelk, og det påvirket på ingen måte hverdagen. Mangelen på nybakt hjemmelaget brød, derimot, det var harde 6 måneder. Det sagt så kjenner jeg en som ikke kan være i samme lokale som et knekt egg. Da snakker vi handicap. Anonymkode: 7e438...76c Ja, noen med eggallergi har samme reaksjon på knekte egg som enkelte nøtteallergikere har på en pose åpne peanøtter. Broren min har blitt syk bare et egg har falt ut på gulvet foran han og kan ikke vaksinere seg mot meslinger. Anonymkode: 01aa7...e6b 4
miss summers Skrevet 29. mars 2020 #9 Skrevet 29. mars 2020 (endret) Jeg er allergisk mot egg. Det er ekstremt få som forstår hvor omfattende det er. Intoleranser lever jeg bedre med. Glad jeg tåler nøtter. Endret 29. mars 2020 av miss summers 3
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #10 Skrevet 29. mars 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vegan er ingen kostholdrestriksjon. Veganisme er et selvalgt livsyn hvor man som en del av det VELGER å unngå enkelte matgrupper,så det kan ikke sammenlignes med allergier. Men av allergier vil jeg si ekstrem nøtteallergi fordi det faktisk kan ta liv. Anonymkode: c75f0...1eb Det er vel en slags restriksjon du har pålagt deg selv? Og bare så det er sagt: Jeg er selv vegetarianer, og mente på ingen måte å tråkke på noen veganerføtter her Anonymkode: f3ed1...5c5 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #11 Skrevet 29. mars 2020 Av de du ramser opp er det jo ekstrem nøtteallergi som er verst - det sier seg vel selv. Ekstremallergier er alt annet enn gøy å leve med, enten det er mot nøtter eller annet. Ellers vil jeg si at mais er en kjip en, siden det er umulig å unngå uten å isolere seg på ei hytte langt ute i ødemarka og dyrke og lage absolutt alt selv amishstyle. Anonymkode: 73396...b60
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #12 Skrevet 29. mars 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Cøliaki. Både egg og melk er lekende lett å klare seg uten, jeg har levd lange perioder på egge-erstatning og plantemelk, og det påvirket på ingen måte hverdagen. Mangelen på nybakt hjemmelaget brød, derimot, det var harde 6 måneder. Det sagt så kjenner jeg en som ikke kan være i samme lokale som et knekt egg. Da snakker vi handicap. Anonymkode: 7e438...76c Jeg har cøliaki og lager nybakt hjemmelaget brød hele tiden.. Det er jo bare å bake glutenfritt. Anonymkode: a7a8f...ae2 3
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #14 Skrevet 29. mars 2020 Enig i nøtter. Laktose og gluten som er de vanligste er det så gode erstatninger for. Samme med egg. Anonymkode: f9de9...c7a
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #15 Skrevet 29. mars 2020 Føllings sykdom må være en av de kjedeligste mat-sykdomene å ha. Så godt som all mat man spiser må veies og proteiner må unngås nesten helt. Ellers risikerer man alvorlig både psykisk og fysisk utviklingshemming. Anonymkode: 65090...500 3
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #16 Skrevet 29. mars 2020 Værste er melkeproteinallergi og nøtteallergi. Begge to kan man være så allergisk at man reagerer med sterke allergiske reaksjoner dersom noen har inntatt det i nære omgivelser. Måtte jeg hat en så.. Eggeallergi kunne jeg vel levd med.. Anonymkode: 3a6fe...8f4
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #17 Skrevet 29. mars 2020 Jeg er veganer og mener nøtteallergi er verst fordi den er den eneste virkelig farlige. Anonymkode: bde31...dd8
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #18 Skrevet 29. mars 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er veganer og mener nøtteallergi er verst fordi den er den eneste virkelig farlige. Anonymkode: bde31...dd8 Dette stemmer ikke. Man kan få anafylaktisk sjokk av andre allergier enn kun nøtter. F.eks. egg. Anonymkode: 01aa7...e6b 5
miss summers Skrevet 29. mars 2020 #19 Skrevet 29. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette stemmer ikke. Man kan få anafylaktisk sjokk av andre allergier enn kun nøtter. F.eks. egg. Anonymkode: 01aa7...e6b Stemmer. Det er tilfellet for meg.
MarianneE Skrevet 29. mars 2020 #20 Skrevet 29. mars 2020 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har cøliaki og lager nybakt hjemmelaget brød hele tiden.. Det er jo bare å bake glutenfritt. Anonymkode: a7a8f...ae2 👍👍
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå