Gå til innhold

Blir forvirra av den «5 personer» regelen..!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Synes det er veldig vanskelig å skjønner hva som er Ok og hvorfor og hva som ikke er. Kort sagt er jo regelen at man kan være inntil 5 personer (med unntak av nær familie som bor sammen så klart), MEN...

1. Det er da Ok å henge med sånn 1-3 forskjellige venninner hver eneste dag? Ser stadig folk som gjør det. Møter én person for trening en dag, deretter to nye for skogstur dagen etter, deretter enda to stk etc.. altså.. da er man plutselig ganske tett på ganske mange folk etterhvert. Dette er jo gjerne de single unge som bor alene og sikkert kjeder seg ellers.

2. Er det da Ok å invitere 4 venner (for eks kompiser) på middagsbesøk, det ingen er kjærestepar eller familier - mao at man plutselig er 5 forskjellige mennesker?! Med alkohol til bords blir jo alle regler om antibac og såpe sikkert glemt, og så skal de hjem til sine familier igjen.. hva hvis én er smittet?! Da blir de andre også det og så drar de hjem til sine familier og smitter damer og barn etc?

Jeg skjønner med andre ord ikke hvorfor man ikke bare kan gjøre denne regelen TYDELIG. Altså.. heng med DE DU BOR MED og nær familie (rett nedstigende og rett oppstigende linje - barn og foreldre mao). Punktum. 

Anonymkode: 5a2e8...f7e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om en "utnytter" denne regelen og møter 5 nye personer hver dag så kan en jo likegodt åpne skolene igjen?

Jeg har ikke regnet på det, og funnet ut hva som en verst..... det får noen mer mattekyndinge gjøre

Men tenker om jeg teoretisk sett møter 5 personer hver dag i en uke. 35 ulike personer. Ja, jeg treffer jo ikke så mange i løpet av en uke, men det er "rom" for det i reglene... Om jeg i tillegg har kolleger/kunder og er innom butikken. Så blir jo dette VELDIG mange personer. 

Kan det være at den regelen er for at vi skal kunne balansere litt og ikke gå fullstendig av skaftet av isolasjon?

Anonymkode: cd10d...aed

AnonymBruker
Skrevet

Sånn som jeg har forstått det kan man besøke og være sammen med folk, men man må da holde minst to meter avstand innendørs og en meter utendørs. Men jeg er forvirra sjøl så har sikkert misforstått.

Anonymkode: 6b8a5...cdd

AnonymBruker
Skrevet

5-personsregelen eksisterer jo ikke. Det var noe Høie sa på pressekonferansen. FHIs offisielle råd snakker om "små grupper" uten spesifisering av antall.

Her må jo folk bruke sunn fornuft. Om man er 5 samlet i klynge eller 10 samlet med avstand, siet det seg selv hvem som er mest utsatt....

Anonymkode: 640be...2e0

AnonymBruker
Skrevet

Man kan møtes i små grupper, og det trenger ikke være de samme man møter hver gang. Dette er altså reglene, enten man liker det eller ikke.

Anonymkode: 9f198...e4c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Man kan møtes i små grupper, og det trenger ikke være de samme man møter hver gang. Dette er altså reglene, enten man liker det eller ikke.

Anonymkode: 9f198...e4c

Nei, det er en anbefaling. Det ble sagt "bør", ikke "må". Det er heldigvis lov å tenke selv i tillegg. Vi er 6 personer som går tur sammen, 2 husstander. Vi treffer ingen andre, og ingen jobber utenfor hjemmet. Sier seg selv at det er bedre enn 5 personer fra 5 husstander som treffer forskjellige folk hver dag og kanskje er på 5 forskjellige arbeidsplasser hvor de treffer kollegaer. Det gir ikke mening at en av oss blir hjemme for at det bare skal være 5, for får vi smitten i hus så får alle 3 det uansett.

Anonymkode: 8e47a...215

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

5-personsregelen eksisterer jo ikke. Det var noe Høie sa på pressekonferansen. FHIs offisielle råd snakker om "små grupper" uten spesifisering av antall.

Her må jo folk bruke sunn fornuft. Om man er 5 samlet i klynge eller 10 samlet med avstand, siet det seg selv hvem som er mest utsatt....

De sa faktisk 5 personer sist 

AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De både sa det På tirsdag og det står også på nett nå:

https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/koronavirus/smittevern-for-pasienter/avstand-mellom-personer-og-samling-i-grupper

• Opprett ny...