AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #1 Skrevet 29. mars 2020 Hei! Jeg flytter snart hjemmefra og skal bo alene på hybel med eget kjøkken. Hjemme er det mor som har laget og tilberedt all mat, og ført veldig strengt slankekutyme for seg selv og resten av familien. Det går i veldig mye lettprodukter, smoothier, salater, bønner, linser (Æsj). Jeg ser derfor ikke for meg at jeg spiser lettprodukter! Jeg har ikke fått slippe til med matlaging og bestemme selv. Veldig sært, jeg vet. Jeg vet derfor ikke hva som er vanlig og sunt kosthold for en kvinne 172 høy og i normal aktivitet, mye stillesittende studier. Veier rundt 65 kg. Jeg trenger bare litt hjelp til å se ca størrelse på vanlig dagsmeny uten å telle kalorier. Jeg er blitt livredd kalorier på grunn av min mor, så ønsker å kun forholde meg til feks antall poteter til en voksen, antall brødskiver til frokost kombinert lunsj. Antall måltider pr dag. Nå skal jeg studere mye hjemme og gå en tur hver dag, men ser ikke for meg at jeg skal spise hele 5-7 måltider som jeg leser at noen blir anbefalt (Funnet når jeg har googlet) Jeg er ikke glad i salater og mye grønnsaker forståelig nok men vet og at jeg ikke vil ønske å livnære meg på pizza og pasta. Holder det med feks 150 gram biff og 2 poteter og evt noe annet til?? Rødbeter? Jeg er ikke glad i å lage mat og vil ha det helt enkelt og samtidig sunt og billig nok til å dekke nødvendige behov. Jeg regner med at budsjettet blir maks 1800,- til mat, og da har jeg ikke tatt med å spise ute eller kino. Alle forslag til standard, enkle vanlige norske hverdagsmåltider tas imot med takk! Anonymkode: b7ae0...06f 3
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #2 Skrevet 29. mars 2020 Frokost: to knekkebrød eller to brødskiver med pålegg Lunsj: brødskiver eller knekkebrød +1 yoghurt Middag: Kjøtt eller fisk og grønnsaker Kveldsmat: rester etter middag eller knekkebrød Anonymkode: 9e8f8...bb8 2
Million Skrevet 29. mars 2020 #3 Skrevet 29. mars 2020 (endret) 1800 i matbudsjett og du tror du kan spise biff på det budsjettet? Det tror jeg neppe går. Normalt budsjett for en kvinne på ca 18 - 20 år (20-50) er iflg SIFO ca 2400 for mat og drikke, ca 300 for andre dagligvarer (dopapir, vaskemidler, tannkrem, shampoo, såpe etc) og husholdningsartikler 350 ca. Det står også "Personlig pleie" kr 740,- i SIFOs budsjett, uten at jeg vet hva akkurat dette er. Hudkremer, sminke, frisør, hårfarge, litt apotekvarer kanskje? Fyll ut og se selv: https://www.oslomet.no/om/sifo/referansebudsjettet Endret 29. mars 2020 av Million 2
Khadira Skrevet 29. mars 2020 #4 Skrevet 29. mars 2020 Foreslår instakontoen fattig.student, billig og sunn mat der 8
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #5 Skrevet 29. mars 2020 Det varierer jo veldig fra person til person hvor mye mat man trenger. Du bør først og fremst prøve å trene noen dager i uka. Det er sunt for kroppen din å få opp pulsen en times tid noen dager i uka. Kanskje studentidretten har noe interessant der du skal flytte eller du kan melde deg inn på treningssenter og gå på noen kjekke gruppetimer? Du må kjenne på når du er sulten og spise etter det, samt å slutte å spise når du er passe mett. Kroppen greier faktisk fint å telle egne kalorier særdeles nøyaktig så lenge man lytter til den. Jeg kan bare snakke for meg selv, men i løpet av en dag spiser jeg ca sånn her, men er mer aktiv enn deg: Frokost: 2 hjemmelagde brødskiver med smør og pålegg og 1 glass melk eller juice Lunsj: 3 brødskiver, 1 yoghurt og en frukt. Bruker dobbel 0 yoghurt, og det er ikke fordi jeg er livredd sukker, men fordi det er best for kroppen. Middag: en porsjon middag, f.eks ovnsbakt laks med mye grønnsaker og potet Mellommåltid: frukt eller bær for eksempel. Kveldsmat: en brødskive med pålegg og et glass proteinmelk. Anonymkode: e1785...304
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #6 Skrevet 29. mars 2020 Jeg er veldig enig med deg og hvordan du tenker, og dessverre blir folk litt fucka hjemmeifra matmessig enten det er den ene eller den andre veien. Jeg pleide å lage veldig enkle ting da jeg først flytta ut: fiskekaker, burgere, laksefilet, kylling.. Jeg veit ikke helt hva jeg skal si om hva som er passende porsjon, tenker at det sikkert er noe du finner litt ut av, alle er forskjellige. Ikke stress for mye over det heller, jeg er sikker på at du klarer dette helt fint Hvis du ikke vil spise for mye ikke lag suuuperstore porsjoner, for da hende det at man spiser opp alt likevel selv om det ikke var planen. Å lage middag hver dag tror jeg i hvertfall er viktig, at man ikke bare stapper i seg en pose potetgull og tenker at det får gjør jobben. Anonymkode: 277f6...c37 4
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #7 Skrevet 29. mars 2020 11 minutter siden, Million said: 1800 i matbudsjett og du tror du kan spise biff på det budsjettet? Det tror jeg neppe går. Normalt budsjett for en kvinne på ca 18 - 20 år (20-50) er iflg SIFO ca 2400 for mat og drikke, ca 300 for andre dagligvarer (dopapir, vaskemidler, tannkrem, shampoo, såpe etc) og husholdningsartikler 350 ca. Det står også "Personlig pleie" kr 740,- i SIFOs budsjett, uten at jeg vet hva akkurat dette er. Hudkremer, sminke, frisør, hårfarge, litt apotekvarer kanskje? Fyll ut og se selv: https://www.oslomet.no/om/sifo/referansebudsjettet Jeg så på noen små biffstykker i dag, 150 gr til ca 30 kr pr pk. Må vel gå å få noen få måltider pr mnd med det innafor budsjettet. Er ikke snakk om å kjøpe dyre varer og spise dette hver dag heller. Anonymkode: b7ae0...06f 8
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #8 Skrevet 29. mars 2020 12 minutter siden, Nightcrawler said: Foreslår instakontoen fattig.student, billig og sunn mat der Takk for tipset, det skal jeg sjekke! Anonymkode: b7ae0...06f 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #9 Skrevet 29. mars 2020 12 minutter siden, AnonymBruker said: Det varierer jo veldig fra person til person hvor mye mat man trenger. Du bør først og fremst prøve å trene noen dager i uka. Det er sunt for kroppen din å få opp pulsen en times tid noen dager i uka. Kanskje studentidretten har noe interessant der du skal flytte eller du kan melde deg inn på treningssenter og gå på noen kjekke gruppetimer? Du må kjenne på når du er sulten og spise etter det, samt å slutte å spise når du er passe mett. Kroppen greier faktisk fint å telle egne kalorier særdeles nøyaktig så lenge man lytter til den. Jeg kan bare snakke for meg selv, men i løpet av en dag spiser jeg ca sånn her, men er mer aktiv enn deg: Frokost: 2 hjemmelagde brødskiver med smør og pålegg og 1 glass melk eller juice Lunsj: 3 brødskiver, 1 yoghurt og en frukt. Bruker dobbel 0 yoghurt, og det er ikke fordi jeg er livredd sukker, men fordi det er best for kroppen. Middag: en porsjon middag, f.eks ovnsbakt laks med mye grønnsaker og potet Mellommåltid: frukt eller bær for eksempel. Kveldsmat: en brødskive med pålegg og et glass proteinmelk. Anonymkode: e1785...304 Takk for tips og forslag! Jeg skal se på treningssenter etter at corona nedstengingen er over. Anonymkode: b7ae0...06f 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #10 Skrevet 29. mars 2020 7 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er veldig enig med deg og hvordan du tenker, og dessverre blir folk litt fucka hjemmeifra matmessig enten det er den ene eller den andre veien. Jeg pleide å lage veldig enkle ting da jeg først flytta ut: fiskekaker, burgere, laksefilet, kylling.. Jeg veit ikke helt hva jeg skal si om hva som er passende porsjon, tenker at det sikkert er noe du finner litt ut av, alle er forskjellige. Ikke stress for mye over det heller, jeg er sikker på at du klarer dette helt fint Hvis du ikke vil spise for mye ikke lag suuuperstore porsjoner, for da hende det at man spiser opp alt likevel selv om det ikke var planen. Å lage middag hver dag tror jeg i hvertfall er viktig, at man ikke bare stapper i seg en pose potetgull og tenker at det får gjør jobben. Anonymkode: 277f6...c37 Ja, er det jeg nå prøver å finne ut av. Og så tenker jeg at det er veldig greit å ha noen forslag å gå ut ifra. Anonymkode: b7ae0...06f 1
Tvist Skrevet 29. mars 2020 #11 Skrevet 29. mars 2020 Havregryn med melk eller havregrynsgrøt med banan/rosin/syltetøy/det du vil er billig frokost og kveldsmat. 3
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #12 Skrevet 30. mars 2020 Bruker mye linser og bønner og kikerter til middager. Kjøp tørre og bløt dem over natten, så har du kjempebillig middag Feks linsebolognese: litt tomatpurê, hakkede tomater, gul løk, krydder (basilikum, hvitløk..), linser - og pasta til så klart. Curry kan du også lage, eller masala (med kikerter el linser) Bønnetaco i "taco trays", legg i ovnen med litt ost over, ha salsa til, evt salat. Bønnegryte med ris til Veldig mange enkle retter med veeeldig billige råvarer. Anonymkode: e0f38...804 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #13 Skrevet 30. mars 2020 Pass på å variere kosten Ikke gjør som meg og spis på deg høyt kolesterol (spiste for mye rødt kjøtt bl.a). Fikk det raskt ned igjen med trening og bedre vaner, men likevel Fisk 2-3 dager i uka, kjøtt en dag eller to, men også gjerne mer vegetar Spis grove kornprodukter, masse frukt og grønt og ikke for mye godteri. Husk tran! Anonymkode: bdaf7...ba3 3
Camillapb Skrevet 30. mars 2020 #14 Skrevet 30. mars 2020 Veldig forskjellig person til person! Men typisk dag for meg: Frokost: 3 skiver med fisk eller kyllingpålegg + noe grønt. 1 yoghurt Mellom: enten nøtter, skyr, smoothie, knekkebrød, frukt, proteinshake, proteinbar Lunch: middagsrester om jeg har, havregrøt, samme som frokost, omelett, wraps feks Mellom: samme som over Middag: 1-2 kylling/fiskefilet, 2-3 poteter og andre grønnsaker, saus. Bruker mye/ofte ris og pasta og. Mye wok Kvelds: samme som lunch typisk 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #15 Skrevet 30. mars 2020 On 3/29/2020 at 6:09 PM, Million said: 1800 i matbudsjett og du tror du kan spise biff på det budsjettet? Det tror jeg neppe går. Normalt budsjett for en kvinne på ca 18 - 20 år (20-50) er iflg SIFO ca 2400 for mat og drikke, ca 300 for andre dagligvarer (dopapir, vaskemidler, tannkrem, shampoo, såpe etc) og husholdningsartikler 350 ca. Det står også "Personlig pleie" kr 740,- i SIFOs budsjett, uten at jeg vet hva akkurat dette er. Hudkremer, sminke, frisør, hårfarge, litt apotekvarer kanskje? Fyll ut og se selv: https://www.oslomet.no/om/sifo/referansebudsjettet Det er ikke alle som har råd til å leve etter de satsene. Biff og andre "rene" produkter er gjerne veldig mye billigere enn ferdigmiddager som frossenpizza, fjordland osv. Og mye bedre for kroppen! Anonymkode: 30f40...842 5
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #16 Skrevet 30. mars 2020 18 timer siden, Tvist skrev: Havregryn med melk eller havregrynsgrøt med banan/rosin/syltetøy/det du vil er billig frokost og kveldsmat. Billig, men ikke sunn... Jeg vil anbefale sunnere mat. Og jeg hadde også personlig valgt noe som smaker bedre. Jeg vil anbefale egg. Egg er veldig billig, særlig hvis du kjøper direkte fra bønder. Og veldig sunt. Og ekstremt mettende. og etter min gane så smaker det veldig godt også. Jeg kjøper brett med 30 stk for 50 kr hos en eggebonde. Jeg har hørt at du kan få kjøpt egg ganske billig fra innvandrerbutikker for dem som har sånt rundt seg. Egg holder seg i flere måneder oppbevart i kjøleskap. Egg kan du bruke til så mangt. Jeg er veldig glad i omelett eller egg og bacon. I travle perioder har jeg også kokt opp egg og lagret i kjøleskapet, så har jeg et kjapt måltid klar på null komma niks. Mauler det med litt salt på. Lager også av og til omelett i ildfast form av 20-25 egg med det fyllet man ønsker (skinke, bacon, reker, kjøttdeig, kylling, biff, pesto, tomatpuré, ost, fløte, melk, løk, paprika, brokkoli, oliven, fetaost, spinat, tomat, purre, gressløk, sopp er noen forslag til hva du kan putte i). Dette gir mange måltider. Skjærer av et stykke, putter i boks og tar med på jobb. Bacon kan forøvrig være ganske billig også. Jeg kjøper ikke lengre billigkjøtt, men jeg tror first price sin koster noe sånt som 40-50 kr for 450 gram. Så du kan altså få 3 gode måltider for noe sånt som 60 kr (150 gram bacon og 2-3 egg x 3). Stek baconet først, så kan du steke eggene i baconfettet. Anonymkode: de6d0...d0c 5
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #17 Skrevet 30. mars 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Pass på å variere kosten Ikke gjør som meg og spis på deg høyt kolesterol (spiste for mye rødt kjøtt bl.a). Fikk det raskt ned igjen med trening og bedre vaner, men likevel Fisk 2-3 dager i uka, kjøtt en dag eller to, men også gjerne mer vegetar Spis grove kornprodukter, masse frukt og grønt og ikke for mye godteri. Husk tran! Anonymkode: bdaf7...ba3 Du kan ikke så mye om kolesterol og helse, ser jeg. Animalske råvarer øker det "gode kolesterolet" og senker det "dårlige kolesterolet". Karbohydrater øker triglyserider som vi ikke vil ha mye av. Animalske råvarer forbedrer altså hjertesykdommarkørene. Det totale kolesterolet er nesten uendret. Bare en liten økning i toltalkolesterol fra animalske råvarer. Total kolesterol har ingenting å si for hjertesykdom, med mindre man har familiær hyperkolesterolemi som ikke er en veldig vanlig genfeil. Det er snakk om at opptil 25000 mennesker i Norge har denne genfeilen, eller altså under 0,5% av Norges befolkning. De resterende 99,5% har altså ikke denne genfeilen. Kolesterol er livsviktig og uten det vil vi dø. Kroppen kan lage kolesterol selv når man ikke spiser hele kroppens behov. Ola Nordmann spiser 15% av kolesterolbehovet, så kroppen lager altså 85% av kolesterolet selv. Men for noen av funksjonene så funker det best med kolesterol utenfra. For eksempel for å lage vitamin D i huden fra sollys. Og så er det viktig å poengtere at grunnen til at jeg satte "dårlige kolesterolet" og "gode kolesterolet" i hermetegn er at man måler ikke kolesterol, men det som transporterer kolesterol. Man måler hvor mange kjøretøy og i hvilken størrelsesklasse de er, men ikke hvor mange passasjerer de frakter. Passasjerene er kolesterol. Det "gode kolesterolet" er HDL og er store partikler. Det "dårlige kolesterolet" er LDL og er små partikler, men nyere forskning viser at denne gruppa må videre deles opp fordi de små partiklene vil vi ikke ha så mange av mens vi vil ha flere av de store partiklene. Regn ut forholdet mellom HDL og triglyserider. Det sier også mye om hvilken størrelse du sannsynligvis har på LDL-partiklene dine. Og kolesterol er som sagt livsviktig. En stor del av kolesterolet er i hjernen vår og uten nok kolesterol funker ikke hjernen vår. En veldig vanlig bivirkning av kolesterolsenkende midler er hukommelsestap fordi hjernen får ikke nok kolesterol. Anonymkode: de6d0...d0c 5
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #18 Skrevet 30. mars 2020 Å spise masse egg og bacon er sunnere enn havregrøt ??? Anonymkode: f0cb7...0b9 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #19 Skrevet 30. mars 2020 Frokost: 2 knekkebrød eller skiver med pålegg / en porsjon havregrøt / en porsjon müsli med melk / en banan og yoghurt Lunsj: Samme som over. Eller middagsrester? Eller omelett på skive. Suppe er også billig. Kan ha på termos. Også en skive med smør til. Hjemmelaget tomatsuppe er billig. Da kan du også ha egg i. Middag: pga lavt budsjett ville jeg beregnet et stk fisk/kjøtt. Feks laks med 3 poteter og agurksalat med rømme / torsk med søtpotet, baconsmør og gulrot / spagetti bolognese / kotelett eller kylling med ris og wokede grønnsaker. Ellers er gryter godt og billig også. Feks lapskaus med pølse eller svineknoke. Chilli con carne. Fiskegrateng. Kvelds: fruktsalat med kesam / grøt / smoothie / knekkebrød/ speilegg med bacon og tomatbønner. Mellommåltid: druer, banan, nøtter, yoghurt, liten smoothie Anonymkode: 83b08...8bd 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #20 Skrevet 31. mars 2020 På 29.3.2020 den 18.09, Million skrev: 1800 i matbudsjett og du tror du kan spise biff på det budsjettet? Det tror jeg neppe går. Normalt budsjett for en kvinne på ca 18 - 20 år (20-50) er iflg SIFO ca 2400 for mat og drikke, ca 300 for andre dagligvarer (dopapir, vaskemidler, tannkrem, shampoo, såpe etc) og husholdningsartikler 350 ca. Det står også "Personlig pleie" kr 740,- i SIFOs budsjett, uten at jeg vet hva akkurat dette er. Hudkremer, sminke, frisør, hårfarge, litt apotekvarer kanskje? Fyll ut og se selv: https://www.oslomet.no/om/sifo/referansebudsjettet Eh. Jeg som er kvinne og bor alene bruker sjeldent mer enn 1500 kr i måneden på mat og annet som toalettpapir, såpe osv. Ofte bruker jeg litt mindre penger enn det også. Og det er når jeg spiser sunt og variert! Er også opptatt av god kvalitet. Jeg er 10 cm lavere enn ts da, men er til gjengjeld veldig aktiv. Ser ts har fått en del tips angående måltider her, så mer har jeg i grunn ikke å bidra med i denne tråden. Anonymkode: cab51...cd5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå