Gå til innhold

Hvordan steke pizza??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Komfyren vår er udugelig og har ikke det programmet som egner seg best for pizzasteking...

Så, hvilket program egner seg best? Under- og overvarme? Vifte? Sist ble pizzabunnen bare en seig grå masse når jeg forsøkte programmet med kombinert vifte og overvarme..

Anonymkode: 814d5...ad6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Over og undervarme, gjerne i nedre halvdel av ovnen. Ikke vifte. 

Gjest Dævendøtte
Skrevet

Steker øverst i ovnen, 250 grader helst. 8-9 min. 

Lager tynne bunner på forhånd, den steker jeg i 4 min på 220 grader og fryser ned. Så tar jeg opp etter behov. Bruker ikke gjær. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, petterm skrev:

Over og undervarme, gjerne i nedre halvdel av ovnen. Ikke vifte. 

Ok! Da satser jeg hele pizzaen på dine ord! Hvorfor langt ned? Blir bunnen bedre stekt da? 

Ja jeg er komplett kjøkkenidiot..

AnonymBruker
Skrevet

Over- og undervarme. Og stek gjerne pizzaen på en pizzastein eller pizzastål om du har.
At bunnen ble seig og grå kan nesten høres ut som at det var deigen det var noe galt med.
Og så er det viktig å ikke overlesse bunnen med for mye fyll/topping

Anonymkode: 4ce0c...3a3

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Dævendøtte skrev:

Steker øverst i ovnen, 250 grader helst. 8-9 min. 

Lager tynne bunner på forhånd, den steker jeg i 4 min på 220 grader og fryser ned. Så tar jeg opp etter behov. Bruker ikke gjær. 

Du sier øverst! Petterm sier langt ned...men hvilket program tenker du da? Over- og undervarme?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Over- og undervarme. Og stek gjerne pizzaen på en pizzastein eller pizzastål om du har.
At bunnen ble seig og grå kan nesten høres ut som at det var deigen det var noe galt med.
Og så er det viktig å ikke overlesse bunnen med for mye fyll/topping

Anonymkode: 4ce0c...3a3

Har ikke noe. Bare en teit komfyr. 

Har ferdig pizzabunn. Brukte det da og. Den ble bare ikke skikkelig stekt.

Skrevet

Jeg synes bunnen blir best stekt hvis jeg steker på rist med bakepapir, midt i ovnen på over/undervarme. Grader står vel på pakken, men ofte 200-225. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Meadow skrev:

Jeg synes bunnen blir best stekt hvis jeg steker på rist med bakepapir, midt i ovnen på over/undervarme. Grader står vel på pakken, men ofte 200-225. 

Rist! Bra innspill!

Kanskje jeg bør gå for rist..

Gjest Dævendøtte
Skrevet (endret)
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du sier øverst! Petterm sier langt ned...men hvilket program tenker du da? Over- og undervarme?

Jepp, jeg bruker over og undervarme :)

Får alltid deilig og sprø bunn, osten smelter perfekt og alt er som det skal. Mrk, jeg legger ikke på mye fyll, lager en litt typisk italiensk pizza. 

Edit.. glemte noe vesentlig, jeg bruker pizzastein i ovnen, det skulle jeg kanskje skrevet. "Ulempen" er at den må varmes i 20-25 min først. Det er den tiden jeg bruker på å lage pizzaen og rydde kjøkkenet etterpå :) 

Endret av Dævendøtte

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...