Gå til innhold

Hjemmetrening, fullkropp eller splitt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er egentlig vant til å trene tung styrke 6 dager i uka, da 3 dager overkropp og 3 dager bein. 
Nå med enkel hjemmetrening har jeg jo bare peisa på med fullkropp hver dag siden jeg ikke har noe tyngre enn en kettlebell-lignende sak på 8kg og fire forskjellige strikk med ulik styrke. Kjører da rundt ca 100 reps fordelt på 3-4 sett på beinøvelser (glute bridge, knebøy, sidekick, kickback, utfall, KB swings osv.). Har også en pull-up bar så føler jeg får trent overkroppen ok. 
Spørsmålet er om jeg heller skal dele opp i splitt annenhver dag, eller går det bra med fullkropp hver dag siden jeg ikke får trent med tunge vekter? 

Hadde egentlig kommet godt i gang med løping nå etter to uker hjemme, da trente jeg styrke/løping annenhver dag. Men nå har det plutselig kommet en meter med snø, så da utgår løpingen🤬

Anonymkode: 1a618...0ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fullkroppsmafiaen på KG vil være uenig, men:

Vanligvis har det minimalt å si på restitusjonen din så lenge volumet ditt er det samme. Gjør du 25 sett for lårene totalt over en uke, så spiller det ingen rolle om du har fordelt dette over seks eller tre økter. MEN: En utfordring med hjemmetrening er at det er vanskelig å nå utmattelse, siden man kanskje kun har lette vekter tilgjengelig. Da kan det være fornuftig å jobbe litt mer fokusert med et par muskelgrupper på hver økt, sånn at du ikke trenger å ta 30-40 repetisjoner før du begynner å kjenne det på hvert eneste sett. F.eks. vil sett nummer 7 eller 8 på lårene bli ganske tunge selv med lette vekter. Trener du fullkropps så begynner du hele tida med helt uthvilte muskler, og så har du bare 2-3 sett på å klare å stimulere muskelen. Det kan fort bli en litt vel intens økt, spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...