Gå til innhold

8-åring med store komplekser og lavt selvbilde

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke mine arme råd lengre. Ikke mannen min heller.

Vi har ei jente på 8 år som går i 2. klasse. Hun har nok noen kilo ekstra, men er ikke tykk. Hun er sterk, robust, tett bygd. Kall det hva man vil. Hun har siden hun startet på skolen pratet mye om hvor stygg og tykk hun er. Fått et par kommentarer som både vi foreldre og lærere har tatt tak i. Vi har svært naturlig forhold til kropp her hjemme. Pratet mye om at vi alle er forskjellig, at det viktigste er at vi er sunne og friske, at vi er en god venn og er snille, ikke om vi er tynne, slik som målet hennes er. Hun sammenligner seg ofte med venninner som er svært spinkle. Vi har hatt dialog med helsesøster om dette, men hun sier vi gjør det rette. At vi sier det rette. Føler ikke hun kan bistå oss noe særlig. 

Hun nekter å gå i noe annet enn vide bukser. Er ikke den riktige buksa rein faller hele verden sammen. Det å skal ha på seg uteklær er et rent helvette, mildt sagt. Hun gråter og hyler. Slår oss foreldre. Det tar ofte en time fra vi sier vi skal ut, til vi kommer oss ut døra. Samt mye sinne og tårer. Idag intet unntak. Da klemmer jeg henne, og mens hun gråter forteller hun at det er pga. «Ole» at det er sånn. Hadde ikke «Ole» sagt at hun hadde tykke lår den gangen for ett år siden, så hadde hun ikke følt seg så mislykket. Skjærer i mammahjertet. 

Jeg og mannen vet ikke hva vi skal gjøre lengre. Vet ikke hvor vi skal begynne. Hvem kan vi prate med? Er det noen hun kan prate med som har ordentlig kompetanse på dette? Noen med lignende erfaringer som har tips til hva som kan fungere?

Anonymkode: 961e9...f57

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har ei jente på 8 år som går i 2. klasse. Hun har nok noen kilo ekstra, men er ikke tykk. Hun er sterk, robust, tett bygd. Kall det hva man vil. Hun har siden hun startet på skolen pratet mye om hvor stygg og tykk hun er. Fått et par kommentarer som både vi foreldre og lærere har tatt tak i. Vi har svært naturlig forhold til kropp her hjemme. Pratet mye om at vi alle er forskjellig, at det viktigste er at vi er sunne og friske, at vi er en god venn og er snille, ikke om vi er tynne, slik som målet hennes er. Hun sammenligner seg ofte med venninner som er svært spinkle. Vi har hatt dialog med helsesøster om dette, men hun sier vi gjør det rette. At vi sier det rette. Føler ikke hun kan bistå oss noe særlig. 

Hun nekter å gå i noe annet enn vide bukser. Er ikke den riktige buksa rein faller hele verden sammen. Det å skal ha på seg uteklær er et rent helvette, mildt sagt. Hun gråter og hyler. Slår oss foreldre. Det tar ofte en time fra vi sier vi skal ut, til vi kommer oss ut døra. Samt mye sinne og tårer. Idag intet unntak. Da klemmer jeg henne, og mens hun gråter forteller hun at det er pga. «Ole» at det er sånn. Hadde ikke «Ole» sagt at hun hadde tykke lår den gangen for ett år siden, så hadde hun ikke følt seg så mislykket. Skjærer i mammahjertet. 

Jeg og mannen vet ikke hva vi skal gjøre lengre. Vet ikke hvor vi skal begynne. Hvem kan vi prate med? Er det noen hun kan prate med som har ordentlig kompetanse på dette? Noen med lignende erfaringer som har tips til hva som kan fungere?

Du får kle henne med hijab og anstendige klær slik at hun får lære å like sin egen kropp gjennom Islam. 

Datteren din vil lære å ikke leve for hva samfunnet mener om kropp og klær. 

Anonymkode: 1cd14...001

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du får kle henne med hijab og anstendige klær slik at hun får lære å like sin egen kropp gjennom Islam. 

Datteren din vil lære å ikke leve for hva samfunnet mener om kropp og klær. 

Anonymkode: 1cd14...001

Unødvendig kommentar til foreldre til et barn som åpenbart har det vondt. Skam deg. 

Anonymkode: 8a0d5...aab

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har dere snakket om akkurat dette? At hun legger all "skylda" for egen dårlige selvfølelse på andre barn? Barn kan være skikkelig slemme, og stygge kommentarer skal selvsagt slås ned på. Men ting blir ikke bedre av å plassere skyld. Det er en selv som har hovedansvaret for hvordan man føler seg.

Anonymkode: c81bc...2ba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dere snakket om akkurat dette? At hun legger all "skylda" for egen dårlige selvfølelse på andre barn? Barn kan være skikkelig slemme, og stygge kommentarer skal selvsagt slås ned på. Men ting blir ikke bedre av å plassere skyld. Det er en selv som har hovedansvaret for hvordan man føler seg.

Anonymkode: c81bc...2ba

Hvorfor det?

Hvis jeg som voksen fikk stygge kommentarer om kroppen min av kollegaer, så hadde det sikkert gått innpå meg også. Det er ikke barn som blir mobbet og slengt kommentarer etter sin feil at det går utover selvfølelsen. Det er kjempesårt og vondt. 

Anonymkode: 8a0d5...aab

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har veldig medfølelse for jenta deres, og stiller meg på samme måte som deg og mannen din litt rådvill til hva som kan hjelpe. Det er sårt og vondt enten man er 8 år eller voksen å føle at noe er "feil" med en og i tillegg måtte møte opp på en arena fem dager i uka der folk har sagt stygge ting om deg. Reaksjonene som du beskriver at hun har maler et bilde av et barn som har det veldig vondt inni seg og ikke vet hvordan hun skal kontrollere de vonde følelsene. Hun er jo ikke store jenta. Du sier at dere som lærere og foreldre har tatt tak i ting. Kanskje det er verdt å grave litt om det fortsatt er noen som er stygge med henne på skolen? Eller om hun mistrives? 

En idé kan kanskje være å forsøke å prøve å gjøre tiltak og aktiviteter som kan bygge opp selvbildet hennes på andre måter enn å forandre kroppen sin. F.eks. synge karaoke, kjøpe noen klær hun føler seg ok i (du sier hun har en bukse hun føler seg komfortabel i) eller andre aktiviteter der man opplever mestring som kan booste selvfølelsen? 

Når det er sagt kan det kanskje også være en idé å snakke med fastlegen og eventuelt høre om henvisning til psykolog dersom dere føler at det er så tungt for henne at hun trenger profesjonell hjelp?

Klem. 

Anonymkode: 60a62...9c5

AnonymBruker
Skrevet

Nå banner jeg kanskje i kirka, men "noen kg ekstra", "tettbygd og sterk".

Hun er overvektig.

Det kan jo hjelpe og også se på kostholdet og gjøre noen tiltak?

Middagen heretter blir brokkoli og kylling og godisen er ett minimum på lørdager.

Og øke aktivitetsnivået.

Anonymkode: 74081...b1f

AnonymBruker
Skrevet

Driver hun med idrett eller andre aktiviteter som gir mestringsfølelse? Virker som hun mangle selvtillit siden hun baser verdien sin på utseende. 

Anonymkode: a395e...a3a

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hun er overvektig.

Middagen heretter blir brokkoli og kylling og godisen er ett minimum på lørdager.

Og øke aktivitetsnivået.

Imponerende at du diagnosere noen som overvekt uten å møtt dem. Spesielt når medisinsk personell allrede har vurdert henne. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Imponerende at du diagnosere noen som overvekt uten å møtt dem. Spesielt når medisinsk personell allrede har vurdert henne. 

Enig med deg. Og jeg tror dessuten man skal være forsiktig med å tro at forandre utseendet løser problemer man allerede har fått med selvbildet. 

Anonymkode: 60a62...9c5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun er overvektig.

Og øke aktivitetsnivået.

Dersom jenta skulle være overvektig - gir det andre rett til å mobbe henne? 

Fy faen 

Anonymkode: 9a0c2...d2f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...