AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #1 Skrevet 29. mars 2020 Spm fra bestemor på 68 år: Vil reise fra Trøndelag til Vestfold, og besøke barn og barnebarn i påsken. Klart det sier Monica! Klart vi må besøke familiene våre! - Men hvor i helv...te skal bestemor sove da? Hun kjører da ikke tilbake samme dag? Det er derimot ikke lov å dra på hytta, uansett hvor den ligger i landet, men å dra på langtur å besøke barnebarn er lov? Dette henger ikke sammen! Om du kjenner en fastboende i nærheten av hytten din, kan du jo da bare «besøke»dem i påsken? Mens du oppholder deg i din egen bostad. Monica Mæland sier også at Robstad med fam, kan dra hjem til foreldrene hans i påsken? Hva fa’n? Samle storfamilien i samme hus er lov, uansett hvor det måtte være i landet! Skal du arrangere fest i nærmeste fremtid, kan du samle sammen alle fetter og kusiner du har! Å samle familien i samme hus er lov! Kjør på! Rett etterpå gir hun råd om å besøke venner, men hold avstand... Ungdommer kan møtes og være sammen, men bør holde 2 meters avstand. Men få gjerne noen andre til å handle for deg, eller kanskje du kan gå i butikken for noen du kjenner.....? Dette er helt meningsløst! Anonymkode: fc7c0...1c8 7
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #2 Skrevet 29. mars 2020 Ja det er det. Men tiltak trenger ikke være fornuftige i disse tider.Enten gjør man det de sier, selv totalt ufornuftige ting eller så er man en landsviker. Anonymkode: fb57f...aed 3
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #3 Skrevet 29. mars 2020 Statistisk sett er det vel et mindretall som har familien sin i en liten hyttekommune? Jeg har familie flere steder i landet jeg kunne besøkt i påsken, men ingen i en liten hyttekommune. Hytteforbudet var vel først og fremst for å skjerme dem for en ekstrabelastning, og da ble det et forbud som gjaldt alle i stedet for enkelte kommuner. Anonymkode: df1a1...fef 5
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #4 Skrevet 29. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja det er det. Men tiltak trenger ikke være fornuftige i disse tider.Enten gjør man det de sier, selv totalt ufornuftige ting eller så er man en landsviker. Anonymkode: fb57f...aed Det er jo motsetninger! Anonymkode: fc7c0...1c8 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #5 Skrevet 29. mars 2020 Tenker du enda på hytta? Anonymkode: 08144...24d 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #6 Skrevet 29. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Statistisk sett er det vel et mindretall som har familien sin i en liten hyttekommune? Jeg har familie flere steder i landet jeg kunne besøkt i påsken, men ingen i en liten hyttekommune. Hytteforbudet var vel først og fremst for å skjerme dem for en ekstrabelastning, og da ble det et forbud som gjaldt alle i stedet for enkelte kommuner. Anonymkode: df1a1...fef Reaksjonen min var ikke rettet mot små hyttekommuner. Jeg reagerer på at det er tillatt å dra, og samles, og bo sammen så lenge man skal besøke familien sin. Og da sier hun ingenting om hvor man oppholder seg i landet! Anonymkode: fc7c0...1c8 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #7 Skrevet 29. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Tenker du enda på hytta? Anonymkode: 08144...24d Nei. Jeg tenker på at hun sier at man kan dra rundt å besøke familien sin, uansett hvor det måtte være i landet. I de tilfellene er det ikke noen grenser. Anonymkode: fc7c0...1c8
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #8 Skrevet 29. mars 2020 Hvorfor hisser du deg opp over dette? Er det ikke bare å ikke besøke familie selv, og så får andre gjøre som de vil og som de har lov til? Anonymkode: a85e3...918 6
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #9 Skrevet 29. mars 2020 Så Mæland bekrefter at man kan besøke familie i påsken? Anonymkode: fc135...2b8 4
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #10 Skrevet 29. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor hisser du deg opp over dette? Er det ikke bare å ikke besøke familie selv, og så får andre gjøre som de vil og som de har lov til? Anonymkode: a85e3...918 Jeg er rasende over myndighetenes inngripen i vår hverdag, så lenge det ikke er hold i tiltakene. Det må jo henge på greip! Anonymkode: fc7c0...1c8 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #11 Skrevet 29. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Reaksjonen min var ikke rettet mot små hyttekommuner. Jeg reagerer på at det er tillatt å dra, og samles, og bo sammen så lenge man skal besøke familien sin. Og da sier hun ingenting om hvor man oppholder seg i landet! Anonymkode: fc7c0...1c8 Du skrev: "Det er derimot ikke lov å dra på hytta, uansett hvor den ligger i landet, men å dra på langtur å besøke barnebarn er lov? Dette henger ikke sammen! " Og det var det mitt svar var rettet mot. Når det gjelder hvor man er i landet, så er jo hun ikke så begeistret for kommuners karantene mellom seg i mellom, så hun tok kanskje ikke det med i betraktningen. Samtidig nevner hun flere ganger "dersom man ikke er i risikosonen", og nevner boligstørrelse og mulighet til å holde avstand. (Altså elementer den enkelte må vurdere selv.) Klarer du å arrangere en fetterfest der dere har god nok avstand.. kjør på, antar jeg. Anonymkode: df1a1...fef
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #12 Skrevet 29. mars 2020 Reagerer også. Dra på besøk, men ha 2 meter avstand. Ok. Det har ikke vi i hjemmesykepleien. Vi er tett på og hjelper med alt. Anonymkode: 2ab01...764
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #13 Skrevet 29. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Reagerer også. Dra på besøk, men ha 2 meter avstand. Ok. Det har ikke vi i hjemmesykepleien. Vi er tett på og hjelper med alt. Anonymkode: 2ab01...764 Og i følge Monica Mæland kan dere, og bør dere, gå ut å handle og støtte opp om alle butikke som er åpne. Anonymkode: fc7c0...1c8 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #14 Skrevet 29. mars 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spm fra bestemor på 68 år: Vil reise fra Trøndelag til Vestfold, og besøke barn og barnebarn i påsken. Klart det sier Monica! Klart vi må besøke familiene våre! - Men hvor i helv...te skal bestemor sove da? Hun kjører da ikke tilbake samme dag? Anonymkode: fc7c0...1c8 Det er jo lov å reise fra Trøndelag til Vestfold. Ingen karantene mellom dem. Anonymkode: d4287...6ef 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #15 Skrevet 29. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er jo lov å reise fra Trøndelag til Vestfold. Ingen karantene mellom dem. Anonymkode: d4287...6ef Det er karantene for de som måtte ønske å overnatte på sin egen hytte. Men det er ingen karantene for de som ønsker å overnatte hos familien sin.... Hva er forskjellen??? Anonymkode: fc7c0...1c8 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #16 Skrevet 29. mars 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Statistisk sett er det vel et mindretall som har familien sin i en liten hyttekommune? Jeg har familie flere steder i landet jeg kunne besøkt i påsken, men ingen i en liten hyttekommune. Hytteforbudet var vel først og fremst for å skjerme dem for en ekstrabelastning, og da ble det et forbud som gjaldt alle i stedet for enkelte kommuner. Anonymkode: df1a1...fef Vi har familie i en liten hytte kommune, hytta er også i den samme kommunen. Så vi kan sove hjemme hos familien, men ikke på hytta? 🤷🏻♀️ Anonymkode: aa80e...db9 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #17 Skrevet 29. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vi har familie i en liten hytte kommune, hytta er også i den samme kommunen. Så vi kan sove hjemme hos familien, men ikke på hytta? 🤷🏻♀️ Anonymkode: aa80e...db9 Ja. Det var det Monica Mæland sa i dette programmet. Om hun mente det, vet vi ikke... Kanskje kommer hun med bortforklaringer senere i dag. Kanskje må hun gå tilbake på noe av det hun sa. Anonymkode: fc7c0...1c8 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #18 Skrevet 29. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vi har familie i en liten hytte kommune, hytta er også i den samme kommunen. Så vi kan sove hjemme hos familien, men ikke på hytta? 🤷🏻♀️ Anonymkode: aa80e...db9 Det er vel mange regler i landet som har smutthull. Her er tilfeldigvis et dere kan benytte dere av. En regel blir ikke automatisk uten verdi bare fordi det finnes en lovlig måte et lite antall personer kan omgå den på. Anonymkode: df1a1...fef 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #19 Skrevet 29. mars 2020 Hun sier også at regjeringen skal hjelpe bønder med å få inn arbkraft fra Slovakia! Selv om fly og båt ikke går, sa skal de se på alternative måter, som eks buss, for å få disse folka inn til Norge. Selvsagt blir det nevnt at permiterte nordmenn kan brukes, men det var ikke det første hun sa. Anonymkode: fc7c0...1c8
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #20 Skrevet 29. mars 2020 La meg forklare TS! Noen kommuner er typiske "hyttekommuner". I for eksempel påskeferien reiser veldig mange fra bykommuner til disse hyttekommunene, noe som fører til en voldsom økning i innbyggertall denne perioden. Vanligvis går dette helt fint, men med corona hengende over oss, står helsevesenet i disse kommunene i fare for å ikke greie å ta unna hvis det blir mange syke blant hytteboerne. Myndighetene har derfor lagt ned forbud mot å reise på hytta, for å forebygge at helsevesenet kneler under den potensielle ekstra belastningen. Når det gjelder å besøke familien, finnes det ingen spesielle "storfamilien-kommuner". Det vil si at selv om det vil komme mange familiebesøkende til en liten kommune med et lite helsevesen, vil det reise omtrent like mange ut av kommunen, slik at det i sum ikke blir så stor forskjell. Derfor er familiebesøk tillatt, men ikke hyttetur. Til dere som mener det er så sinnsykt urettferdig og hull i hodet at man kan jo reise på familiebesøk til samme kommune som hytta er i: Ja, det fremstår som meningsløst. I disse ytterst få nisjetilfellene ville et hyttebesøk gått helt fint. Men da måtte man ha laget loven med massevis av unntak, liten skrift og byråkrati, og i en slik "krisetid" vi er i må, var det rett og slett ikke tid slikt. Håper dette gjorde det hele mer forståelig 😊 ja, det er urettferdig, men nå vet du ihvertfall hvorfor. Anonymkode: 555a5...652 13
Anbefalte innlegg