Elisabeth86 Skrevet 29. mars 2020 #1 Skrevet 29. mars 2020 Hei! Jeg er 33 år og vi startet prøvingen i januar i år. Foreløpig har vi ikke blitt gravide, men stresser ikke videre med det i og med at vi bare har prøvd i tre måneder. Pga. Covid-19 begynner jeg likevel å veie utsatt prøving pga. usikkerhet rundt virusets påvirkning på foster ved evt. smitte mot "nedgang i fertilitet" (pga. at jeg allerede er 33). Jeg hadde satt pris på om folk ikke kaller meg hysterisk, men gir meg deres synspunkt på en saklig måte. Jeg vet jo at Covid-19 ikke er den eneste "faren" der ute. Jeg har ikke bestemt meg for hva jeg mener er rett ennå. Hva gjør dere i som er i samme situasjon som meg? Hva tror du du som allerede har fått barn ville ha gjort dersom du var i min situasjon nå? Tusen takk for evt. svar :).
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #2 Skrevet 29. mars 2020 Jeg ville prøvd uavhengig av situasjonen i verden. Det er alltid et eller annet som gjør at man kan utsette barn, men hvis alle skulle tenke sånn hadde det ikke vært mange barn i verden. Anonymkode: 31d42...ebe 6
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #3 Skrevet 29. mars 2020 Jeg fikk nr. 2 i februar og skal ikke ha flere. Hadde vi vært prøvene nå hadde jeg avventet prøvingen til situasjonen roet seg. Av flere grunner: Man vet ikke om og hvordan det påvirker fosteret. Man vet ikke hvordan det blir og leve fremover. Jeg vil ikke dra på UL eller føde alene, og jeg vil ikke ha begrenset svangerskapsoppfølging. Jeg hatt psykisk tunge svangerskap og gruet meg veldig til fødsler. Anonymkode: cb5a5...de8 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #4 Skrevet 29. mars 2020 Jeg er 35 og pga dette ønsker vi ikke utsette prøvingen. Anonymkode: 8c56d...bff 4
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #5 Skrevet 29. mars 2020 Hadde tenkt å begynne i mai, men det er utsatt til vi vet hva som skjer fremover 😕 Anonymkode: e4bb5...dd9
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #6 Skrevet 29. mars 2020 Det vil alltid finnes en grunn til å utsette. Du er 33år og kan potensielt ha flere fruktbare år foran deg, men hva om dere ikke klarer å bli gravide selv? Hvis dere venter til dette er over, kanskje et år frem i tid for så å måtte prøve i et år før dere får hjelpe til å bli gravide? Også er det ikke alltid ting klaffer med det samme og plutselig er du 36-37 år og det begynner å haste litt om du ønsker flere barn. Jeg tenker hvertfall at om dere har gode trygge jobber som dere ikke blir permitert fra så økonomien er stabil, så hadde jeg kjørt på 😊 lykke til ❤️ Anonymkode: 60075...343 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #7 Skrevet 29. mars 2020 Etter å ha prøvd i litt over 2 år kommer jeg ikke til å legge prøvingen på hylla. Kanskje hvis dette var for 2 år siden, men ikke nå. Anonymkode: ae597...0a2 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #8 Skrevet 29. mars 2020 Vi har en gutt fra før og har nettopp funnet ut at vi er gravide med nr 2. Jeg fikk beskjed om svært lave eggreserver i 2018 (var da 28 år), så vi vet at min biologiske klokke tikker fortere enn normalt for min alder. Vi var litt i tvil på om vi skulle begynne å prøve på nr 2, men ingen av oss er i faresonen for permittering med det første, og jeg velger å tro på fagfolk når de sier det er lite som skulle tilsi skade på foster (basert på erfaringer fra SARS). Anonymkode: 930d1...195 1
Tvist Skrevet 29. mars 2020 #9 Skrevet 29. mars 2020 Nå døde jo nylig et spedbarn av korona, så jeg ville avventet.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #10 Skrevet 29. mars 2020 Jeg er i lignende situasjon, er to yngre enn TS, men føler likevel at klokka begynner å tikke. Lurer også på hvordan det blir å dra til Danmark/Sverige for å ta fosterdiagnostikk/Nipt test. Det er jo ikke mulig å ta testen i Norge.. Anonymkode: db38d...9c8
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #11 Skrevet 29. mars 2020 36 her, og venter til situasjonen er annerledes. Vi ønsker å dra utenlands for å ta fosterdiagnostikk. Anonymkode: 01344...40d 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #12 Skrevet 29. mars 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville prøvd uavhengig av situasjonen i verden. Det er alltid et eller annet som gjør at man kan utsette barn, men hvis alle skulle tenke sånn hadde det ikke vært mange barn i verden. Anonymkode: 31d42...ebe "Alltid et eller annet" - ja, det er det jo ofte. En pandemi, derimot, føler jeg ikke kommer opp under kategorien "et eller annet", og vil si at dette er en seriøs unntakstillstand som ikke kan sammenlignes med andre faktorer som kan gjøre at man ønsker å utsette prøvingen. Skjønner dog at mange føler seg stresset mtp alder og fertilitet. Vi velger ihvertfall å utsette noen måneder for å se an situasjonen. Er selv 33 år, så klokka "tikker" her også. Men føler vi står over en såpass usikker og seriøs situasjon at det mest fornuftige er å vente. Anonymkode: fdee7...8b2 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #14 Skrevet 29. mars 2020 Helt greit å utsette noen måneder, men dette vil nok pågå lenge. Senvirkninger på foster vil det ta årevis før man kan si noe sikkert om, da de må bli født og bli store nok til å kunne registrere eventuelle mentale virkninger. Corona vil nok herje vel og lenge, og kan i verste fall blusse opp igjen. Å vente 2-3 måneder tror jeg ikke utgjør noen stor forskjell. Å vente et år eller to blir jo derimot noe annet. Jeg for min del sliter med fertiliteten, men vi har svært stabil økonomi og ingen fare for permittering med det første.. så vi kjører på. Jeg har ikke mulighet til å se dette an et år eller to dessverre. Men flott for de som kan utsette altså, det mener jeg. Da blir jo helsevesenet mindre belastet. Anonymkode: 930d1...195
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #15 Skrevet 29. mars 2020 Jeg er gravid nå, og hadde jeg visst dette så hadde jeg ventet. Har fått avlyst oul, og all svanherskapsoppfølging inntil videre. Er livredd og på vei til å bli deprimert. Jeg unner ingen å være gravid nå. Anonymkode: f3083...961
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #16 Skrevet 29. mars 2020 6 timer siden, Elisabeth86 skrev: Hei! Jeg er 33 år og vi startet prøvingen i januar i år. Foreløpig har vi ikke blitt gravide, men stresser ikke videre med det i og med at vi bare har prøvd i tre måneder. Pga. Covid-19 begynner jeg likevel å veie utsatt prøving pga. usikkerhet rundt virusets påvirkning på foster ved evt. smitte mot "nedgang i fertilitet" (pga. at jeg allerede er 33). Jeg hadde satt pris på om folk ikke kaller meg hysterisk, men gir meg deres synspunkt på en saklig måte. Jeg vet jo at Covid-19 ikke er den eneste "faren" der ute. Jeg har ikke bestemt meg for hva jeg mener er rett ennå. Hva gjør dere i som er i samme situasjon som meg? Hva tror du du som allerede har fått barn ville ha gjort dersom du var i min situasjon nå? Tusen takk for evt. svar :). Situasjonen etter covid-19, Ts, blir neppe noen høydare. Først snakker vi potensielle 16-18 måneders venting på vaksinen. Så må økonomien på beina igjen. Og etter salderingene i budsjett 2021 er det ikke sikkert at verken utbetaling av trygd eller pasientrettigheter ser ut slik du er vant til. Økte matpriser, potensielle utbrudd av andre epidemier i land uten fungerende helsevesen, kraftig økte sjansen for krig, gode muligheter for at krisen er siste spiker i kista for endel av de semi-fungerende vestlige demokratiene som vil begi seg over mot kvasi-diktatur. Begynn nå du. Men vær klar over at du mer i år enn i fjor for barn i en verden på vei utfor stupet. De vil ikke vokse opp i den overflod du er vant med. Men det visste du i fjor også. Anonymkode: 2b162...5c1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #17 Skrevet 29. mars 2020 I Trondheim får jeg oppfølging fra fastlege, jordmor og får både privat ul denne uken(13 uker) og innkalling til OUL i mai. Ble jo gravid før dette, men tar det helt med ro og tror dette går bra. Holder meg mer hjemme enn jeg ville gjort hvis jeg ikke var gravid, og både jeg og mannen har hjemmekontor. Fikk første barn etter to års prøving som 27-åring, og venter nå nummer 3. Man vet jo faktisk ikke om man får det til uten hjelp, og hvis man vil ha flere barn kan det jo være lurt å ikke vente for lenge. Har du derimot tvil, så venter du. Helt opp til deg. Anonymkode: e9117...9d7 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #18 Skrevet 29. mars 2020 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er gravid nå, og hadde jeg visst dette så hadde jeg ventet. Har fått avlyst oul, og all svanherskapsoppfølging inntil videre. Er livredd og på vei til å bli deprimert. Jeg unner ingen å være gravid nå. Anonymkode: f3083...961 Hvor i Norge er dette??? Her i Oslo (som per nå har flest smittede per innbygger) får man både OUL og oppfølging i svangerskapet, dog noe redusert tilbud og en del oppfølging går over telefon. Jeg går til legen for urinprøver, blodtrykk osv og så har jeg kontroll (eller samtale om man vil) med jordmor på telefon. Det hørtes veldig rart ut... håper du får den oppfølgingen du trenger!! Anonymkode: 930d1...195 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå