Gå til innhold

Om du skulle renovert eller bygget nytt hus. Do's and dont's?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noe du har hatt i tidligere og nåværende bosteder som du virkelig ønsker å ta med deg inn i ditt "forever home"? Noe du du virkelig føler mangler i ditt nåværende hjem? Flis eller vinyl på våtrom? Ja eller nei til sentralstøvsuger? Alle soverom på samme plan eller oppdelt? Oppholdsrom i 1. eller 2. etasje? Lukket eller åpen trapp? Bod ute eller inne? Størrelse på vaskerom? Planløsning? Gulvtype? Er det noen spesielle meninger du har gjort deg?

Anonymkode: b951b...52d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Don'ts: Basseng. Du ønsker ikke et hus med basseng. Du ønsker en venn som har det .... 

Anonymkode: 18e6e...234

• Liker 3
Skrevet

Mine definitive valg: Walk in closet og eget vaskerom. Garderoben må ha inngang fra badet. Mest mulig skal ha hengeplass. Kun skuffer for undertøy og andre mindre plagg/tilbehør. 

Jeg roter så definitivt mest med klær, potensielt, så må MÅ ha gode muligheter til å lett holde orden og oversikt angående klær. Hyller og brettekant fungerer dårlig for meg. Ser flott ut, til jeg i hast må finne noe, og så blir det rot og kaos. 

Kombinasjonen av vaskerom og bad hadde jeg tidligere, og hatet det. Ble rot og støv. 

Ikke for stor fryseboks. Ting havner i den, men så glemmer jeg å bruke det, og ender opp med å kaste mye mat. Nå har jeg fryseskap og liten fryseboks, og oversikt over hva som er der. 

Oppbevaring er det ellers det første jeg planlegger, for hele huset. Det er enkelt å holde orden når det er nok oppbevaring, og det er løsninger for hvor alt hører hjemme. 

Skulle jeg bygge eller totalrenovere igjen ville jeg så definitivt valgt balansert ventilasjon igjen. Nå er vel det ganske standard i nye hus, men vi valgte også det nå når vi totalrenoverte gammelt hus, og det var et utrolig smart valg. Det koster litt, men vi skulle uansett pusse opp to bad og vaskerom, og bare ventilasjon i de rommene ville kostet omtrent det samme som vi fikk ventilasjon i hele huset for. Godt valg! Kanskje størst betydning for innemiljøet i kjelleren. I gamle hus kan det fort bli lukt og mugg i kjelleren, selv om nyoppusset, men med luft som sirkulerer og byttes ut konstant trenger vi ikke å frykte det. 

Definitivt ikke : Tja, det motsatte/annet enn valg nevnt. 😄

Det jeg angrer litt på er at jeg ikke planla bad før jeg sto midt i mye. Ble litt forhastet valg av fliser, for det kokte i hodet. Vanskelige rom å gjøre om på, så valget angående slikt bør være godt gjennomtenkt. 

Hovedbadet er fint, men ikke drømmebadet, eller helt "meg". Flisevalgene er... ja preget av stress og at jeg måtte ta kjappe avgjørelser. Jeg hadde bedre tid og anledning til å tenke godt gjennom valget på andre våtrom, og er mye mer fornøyd med resultatet der. 

Kjøkken og bad bør man bruke goood tid på å planlegge. Gulv også, og generelt de valg man ikke enkelt og greit kan gjøre om på. 

Skrevet

- Dør til kjøkken. Greit å kunne lukke seg inne om man driver med ting som bråker mens andre for eksempel skal se på tv, har besøk osv.

- Egen tvstue. Trenger egentlig ikke være et stort rom så lenge man får plass til tv og 1 sitteplass til hvert familiemedlem.

- Eget vaskerom! Med god oppbevaringsplass

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en lang liste, så get settled 😅

Mitt drømmehus er basert på hva som er praktisk mtp. hvordan vi lever. Det burde være alles utgangspunkt :) Så vårt mål blir å gjøre det enkelt å holde det ryddig, og å gjemme vekk rotet.

Jeg ville hatt alt på ett plan, om tomta gjør det mulig. Trapper er noe herk rent praktisk sett, og man kan bo på ett plan til man blir gammel og grå. Drømmehuset er et atriumshus, slik at man om sommeren kan ha en inne/ute-livsstil, og hagen blir liten, men privat. 

Vaskerommet må være vegg-i-vegg med yttergangen, og gjerne ha egen inngangsdør. Er man skitten bruker man den, så slipper man at all driten drasses gjennom gangen. Vaskerommet bør ha både utslagsvask, dusj og toalett.

Se for deg at selve gangen er delt i to på langs med en skillevegg. Yttertøy og alt praktisk utstyr lagres da bak skilleveggen, utenfor syne. Her må det være nok skap til at alt har sin plass. Når gjester kommer henger de sitt tøy i den "egentlige" gangen, her kan man ha slike dekorative knagger og sånt som folk liker, og den er ellers ganske tom og ryddig:)

Vi ville valgt en ganske åpen løsning, men gjerne med mulighet for å dele av rom. Her hadde vi gått for skyvedører som kan gjemmes unna, gjerne av typen som henger i taket så man slipper å ødelegge gulvet med spor.

Vi hadde kanskje delt det inn i kjøkken, spisestue og tv-stue, med mulighet for å spise på kjøkkenet i tillegg.

På kjøkkenet kan det bli mye rot. Der hadde jeg gått mange runder for å passe på at jeg hadde nok lagringsplass, og en praktisk utforming. Jeg hadde nok krevd å få en kjøkkenøy, med ventilator nedfelt i benken 😅 Jeg er lei av å glo i veggen når jeg lager mat. I ene enden hadde jeg forlenget benkeplaten på øya, og senket den til bordhøyde, så det ble spiseplass.

Oppvaskmaskin hadde jeg kanskje hatt to av, med minst én av dem 50 cm opp fra gulvet. Jeg hadde hatt dobbel vask. Et kjøleskap og et fryseskap. Innbyggingsskapene er så små, at jeg ikke hadde gått for kombi.

En løsning jeg har i dag er at i et av langskapene står det en trådløs støvsuger til lading 24/7. Hver gang jeg har laget mat støvsuger jeg i 2 minutter, så er gulvet alltid rent. Evt. kan man sette inn en sånn frisørstøvsuger, så man mopper alle smuler bort til støvsugeren.

Jeg hadde også hatt minst mulig stående ute på benken. Kaffemaskin og slike ting hadde havnet i et sjalusiskap så det kunne skjules når det ikke var i bruk.

Jeg hadde også hatt skyvedører i glass ut mot hagen på kjøkkenet, slik at man kunne åpne opp hele rommet om sommeren. Utenfor hadde jeg hatt spisemøbler, grill og kanskje et lite utekjøkken. Da blir det superpraktisk å spise ute om sommeren. 

Soverom hadde jeg samlet i en fløy av huset. Dette mtp. brann, rett og slett. Jeg hadde nok prøvd å ordne innebygde skap i alle rom, så ikke de oppleves så møblerte. Jeg hadde prøvd å fått til vindu fra gulv til tak på alle soverom så langt det lot seg gjøre, det gjør noe med romfølelsen.

Hvis badet ligger vegg i vegg med vaskerom (eller over vaskerommet hvis man har flere etasjer) hadde jeg funnet en løsning for å hive skittentøy direkte inn dit. Enten med sjakt fra 2.etasje til 1., eller ved å ha et skap på vaskerommet som også har ei dør inn til badet.

Jeg hadde hatt en stor dobbel dusj, dobbel vask, gjerne takvindu over dusjen, og et stort innfelt speil. Jeg hadde hatt fliser på gulvet, nøytrale og naturlige. Så hadde jeg hatt mikrosement eller kulørt sparkel på veggene. Evt. bare maling. Det er gammeldags å velge ei flis som man må glo på i 20 år uten å kunne endre det. Jeg vil kunne endre farge på badet om 10 år når jeg er lei. Man kan lage struktur på mikrosement også, hvis man vil ha mønster.

Ellers hadde det vært viktig for meg å lagre ting i nærheten av rommet man bruker det. Integrert og sømløs oppbevaring hadde vært sentralt.

Jeg hadde også lagt penger i få helhetlige overflater. Ta f.eks dører. Herregud jeg er lei av disse kjedelige dørene fra swedoor som absolutt alle har. Jeg har malt mine i samme farge som resten av veggen, men de er fortsatt stygge. Jeg kunne tenkt meg å tenke helt nytt her. Gjøre dørene mer usynlige, helt uten lister. Jeg hadde også prøvd å samle vinduene mer. Nå har jeg én vegg på stua med vindu som er 5 meter lang. Det gir nok lys til stue og kjøkken. Det ser mer helhetlig ut enn å ha 1 vindu hver 2. meter. Fordelen med atriumshus er at man ofte har bare glass mot hagen, og nesten ingen vindu mot omgivelsene på utsiden. Masse vindu og lys, men lite innsyn 🙌

På gulvet hadde jeg valgt brede furubord uten kvist. Laminat er så kaldt uten gulvvarme, og parkett blir dritstygt etter kort tid. Furugulv blir finere dess gamlere og mer slitt det er. Det kan også pusses ned mange ganger. Så det hadde jeg spandert på meg.

Jeg hadde også tatt med meg belysningen jeg investerte i i fjor. Det er et kjempeenkelt skinnesystem fra Nordlux. Jeg har festet skinnene i en firkant i taket, og så hengt spotter og pendler akkurat der jeg vil ha dem. Man kan sette opp skinnene på mange flere måter. Synes du det er for mørkt kan du bare klikke på plass en ny spot. Flytter du spisestua så flytter du pendlene etter. Dritsmart.

Hvis jeg skulle hatt to etasjer hadde jeg gått for en rettløpstrapp med hele trinn. Jeg hadde hatt vegg på begge sider av løpet. Da slipper man at støvet flyver overalt. Disse trappene som tar 6-7 m2 med sin u-form, åpne trinn og store repos er bare upraktiske. Selv har jeg vindeltrapp, og den er så irriterende. Rekkverket i 2.etasje irriterer meg også, det er så herk å tørke støv av det..

Hvis jeg hadde god nok plass hadde jeg planlagt rommene slik at sofagruppe og slikt ikke blir stående inntil veggen. Det gir litt luksusfølelse 🤗

Det var mine drømmer for huset jeg skal leve i for alltid 🙌

Anonymkode: 201b4...278

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vask uten kant, som går i ett med kjøkkendisken. Da slipper du at det blir en kant med "drit" rundt rammen på vasken.

2 oppvaskmaskiner på kjøkkenet. 

Vaskerom, pluss 2 bad. 

Las ei som ville hatt vindu fra gulv til tak på soverommet. Det ville ikke jeg hatt, dersom du har barn. Vanskelig å regulere lyset, og barn har sensitive øyner. Er en grunn til at du ikke ser slike vindu i nye barnehager 😊.... Med mindre de som sitter i kommunestyret mangler vesentlig kunnskap, det skjer dessverre.... Er i tillegg noe med innsynsfølelsen. Et soverom skal kunne være privat... 😬

Arbeidsbod, sportsbod og matbod. 

Stor stue med flere avdelinger. Men ikke en svær firkant. Heller avlangt, L eller andre vinkler 😊

Anonymkode: 60510...6ea

AnonymBruker
Skrevet

Kablet nettverk til alle rom og smartbelysning fra Ikea eller Phillips.

Anonymkode: f0297...bf8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...