Gå til innhold

Truxal, ble forferdelig dårlig.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Legen skrev ut truxal til meg og jeg ble apatisk, svimmel og dårlig. Ramlet og kom meg ikke opp. Døra stod åpen og jeg trodde jeg skulle fryse halvveis ihjel. Jeg har tidligere selvmordsforsøk bak meg og det vet legen om. Hva skal jeg si til legen? Har gått på sobril i over 20 år og det fungerer for meg. En venninne sa at sånne ting skal gjøres i samarbeid med pasienten når pasienten har brukt en medisin i årevis. Medisin som er avhengighetsskapende mao. Har hatt samme lege i 20 år. 

Dette blir kanskje en ren frustrasjonstråd, men det virker som om legen mener at når jeg har vært en flink pasient og brukt mindre beroligende må jeg alltid være den flinke? 

Anonymkode: 82678...8f5

AnonymBruker
Skrevet

Fikk skrevet ut 100 piller. Nok til å ta livet av en hest. 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Om du har gått på Sobril i 20 år, så bør behandlingen snarest forandres, da det du holder på med virker ikke.

Anonymkode: d85e3...d26

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du har gått på Sobril i 20 år, så bør behandlingen snarest forandres, da det du holder på med virker ikke.

Anonymkode: d85e3...d26

Jo, jeg fungerer i samfunnet takket være sobril. 

ts

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Målet med behandlingen er jo at du skal bli frisk og fungere uten medisiner. Så om du har gjort dette i 20 år har du en fantastisk dårlig lege. 

Anonymkode: 680e8...a9a

• Liker 2
Skrevet

Er du helt sikker på at det var en normal dose med Truxal som slo deg ut. Det høres veldig rart ut. Man kan få bivirkninger av Truxal, men de skal ikke være ille hvis man begynner med lav dose. Hvis du har bråsluttet med Sobril kan du bli dårlig av det. Selvsagt skal du si sannheten til legen, ellers får du ikke riktig hjelp.

• Liker 1
Skrevet

Wow... For en dyktig lege du har som ga deg sobril i 20 år. Slutt med dette! Sobril er som å pisse i buksa for å holde det varmt. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Sobril i 20 år. Jikes..... Fastlegen din har IKKE gjort deg noe tjeneste annet enn brannslukking.

Men, men det sagt: Du nevner ingenting om nedtrapping? Fikk du en plan for nedtrapping av Sobril eller satt rett på Truxal. I såfall kan svaret ligge der, fordi det ER ubehagelig å slutte på medisiner man er (steike!)avhengig av etter 20 år.  Det er ondskapsfullt å be noen kutte benzodiazepiner tvert. 

Anonymkode: 91157...f55

• Liker 4
Skrevet

Selv fått truxal av tidligere fastlege - laveste dose slo meg helt ut. Ramlet og klarte så vidt å komme meg opp i sengen. Var dårlig en hel helg med mareritt, hjertebank og en haug med andre forferdelige symtomer.

For tyve år siden visste de ikke hvor avhengighetsskapende benzodiazepiner var, men idag er legene mer restriktiv med å skrive dem ut. Mener selv det kan være en «Life-saver» i enkelte situasjoner for noen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også fått truxal av lege på dps. Jeg tåler ikke disse tablettene for jeg får et veldig stort blodtrykksfall og veldig svak puls. Ene gangen våknet jeg opp med hjertestarter koblet til meg og de hadde amk på telefonen hvor de vurderte å sende luftambulanse. Var heldigvis innlagt på dps når jeg startet opp med truxal. 

Anonymkode: 8cdf7...a3d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 3/29/2020 at 2:13 PM, AnonymBruker said:

Fikk skrevet ut 100 piller. Nok til å ta livet av en hest. 

ts

Truxal er et c-preparat, og er mindre farlig enn for eksempel sobril. Det er nok derfor legen har skrevet det ut. Jeg misliker sterkt truxal, har bare dårlige erfaringer. Har fått det mot angst og uro, men effekten har uteblitt. Bivirkningene derimot står i kø. Jeg tror 100 stykker er vanlig å skrive ut, var det jeg fikk på første resept selv.

Psykiater skrev etter hvert ut Sobril i stedet for mitt vedkommende. Jeg ville snakket med legen og forklart hvordan du føler det.

Anonymkode: c457b...3fa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

promp.

Anonymkode: c26bf...e56

AnonymBruker
Skrevet

pr0mppp.

Anonymkode: c26bf...e56

AnonymBruker
Skrevet
On 3/29/2020 at 2:27 PM, AnonymBruker said:

Jo, jeg fungerer i samfunnet takket være sobril. 

ts

🤦‍♀️

Anonymkode: 3ef1e...928

AnonymBruker
Skrevet
På 29.3.2020 den 22.34, Muskath skrev:

Er du helt sikker på at det var en normal dose med Truxal som slo deg ut. Det høres veldig rart ut. Man kan få bivirkninger av Truxal, men de skal ikke være ille hvis man begynner med lav dose. Hvis du har bråsluttet med Sobril kan du bli dårlig av det. Selvsagt skal du si sannheten til legen, ellers får du ikke riktig hjelp.

Ja helt sikker og jeg tok mindre enn det som var foreskrevet. Det sto at jeg måtte ta tre stk. 25 mg tre ganger daglig. Jeg tok en. Jeg bråsluttet ikke med sobril, men har aldri misbrukt sobril. Får laveste dose. 

På 30.3.2020 den 1.53, Destroyer skrev:

Selv fått truxal av tidligere fastlege - laveste dose slo meg helt ut. Ramlet og klarte så vidt å komme meg opp i sengen. Var dårlig en hel helg med mareritt, hjertebank og en haug med andre forferdelige symtomer.

For tyve år siden visste de ikke hvor avhengighetsskapende benzodiazepiner var, men idag er legene mer restriktiv med å skrive dem ut. Mener selv det kan være en «Life-saver» i enkelte situasjoner for noen.

Det ligner på mitt tilfelle. Det er riktig at de ikke visste så mye om sobril og andre beroligende midler for 20 år siden. Nå er jeg en dame godt oppe i årene og ser ikke poenget med å slutte og i alle fall ikke bråstoppe. Jeg fikk valium også i perioder før jeg fikk sobril. 

Både jeg og legen har kjørt oss fast i et hjørne. Jeg skal snakke med legen i dag. Jeg har brukt benzodiapimer i så mange år uten å øke dosen. Det virker ikke som jeg er disponert til å bli en som bruker piller som rus. Ofte tar jeg pauser uten at legen vet det.

ts

• Liker 2
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Før denne legen hadde jeg en annen som skrev ut valium. Deretter bodde jeg et annet sted og fikk en ny lege som også skrev ut valium. Etter tre år kom jeg tilbake til legen jeg har nå. 

Ingen får meg til å ta antidepressiva. De har også bivirkninger og er ikke lett å slutte med. Jeg er ikke deprimert, men sliter med angst av ulik art. 

ts

AnonymBruker
Skrevet

25mgx3 er ikke akkurat laveste dose. De finnes også som 15mg, som kan deles = 7,5mg.

Antidepressiva kan virke godt mot angst!

Anonymkode: 42f59...310

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Før denne legen hadde jeg en annen som skrev ut valium. Deretter bodde jeg et annet sted og fikk en ny lege som også skrev ut valium. Etter tre år kom jeg tilbake til legen jeg har nå. 

Ingen får meg til å ta antidepressiva. De har også bivirkninger og er ikke lett å slutte med. Jeg er ikke deprimert, men sliter med angst av ulik art. 

ts

Jeg ville nå uansett gitt antidepressiva en sjanse. Det kan hjelpe mot angst. Benzodiazepiner som Sobril vil du trenge mer og mer av for å få samme effekten. Hvis du ikke slutter med Sobril, burde du i alle fall ta pauser fra preparatet innimellom. Du utvikler toleranse etter hvert.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

25mgx3 er ikke akkurat laveste dose. De finnes også som 15mg, som kan deles = 7,5mg.

Antidepressiva kan virke godt mot angst!

Anonymkode: 42f59...310

Jeg mente at jeg får laveste dose med sobril, og jeg leste etiketten på nytt på truxalpakningen. Det står 25 mg x 4 av truxal daglig. Jeg ble dårlig av å bare ta en. Jeg vet at det finnes 15 mg truxal, men vil ikke ha det mer. Jeg vil heller ikke ha antidepressiva. 

ts

AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, Muskath skrev:

Jeg ville nå uansett gitt antidepressiva en sjanse. Det kan hjelpe mot angst. Benzodiazepiner som Sobril vil du trenge mer og mer av for å få samme effekten. Hvis du ikke slutter med Sobril, burde du i alle fall ta pauser fra preparatet innimellom. Du utvikler toleranse etter hvert.

Jeg har ikke utviklet toleranse på over 20 år og forstår ikke hvorfor jeg skal gjøre det nå. 

ts

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...