Gå til innhold

Korona-brudd: Hvorfor bøtelegger ikke politiet flere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er kanskje ikke så rart at folk bryter karantene i hytt og pinne, når politiet aktivt ikke bøtelegger de som bryter de. Det er fremdeles mange som gir F i disse smittevernreglene og de får INGEN konsekvenser. Jeg tenker spesielt på hytteforbud, ingen festing etc..

For eksempel synes jeg at alle ungdommene som blir tatt for å feste, skal få en bot på 20.000 kroner hver. Alle som deltok på festen bør få 20.000 kroner i bot. Dette er respektløst! Flere MÅ bøtelegges oftere, og synes det er for få som bøtelegges, om dette gjøres bør dette komme meget tydelig fram i mediene. Jeg har inntrykk at det er ganske høy terskel for å gi noen bot. 

For eksempel har jeg ett inntrykk av at ungdommer fikk en advarsel, så enda en advarsel, så et vedtak om oppholdsforbud, så ... Når får de boten? Dette er ikke tiden for å være dumsnille. Jeg blir så oppgitt. 

NB: Dette er mine personlige meninger og jeg oppfordrer ingen til å bryte norsk lov.

Anonymkode: 1e0b0...dd6

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mistenker at de fleste i Politiet er ekte mennesker, med empati, fornuft og innsikt. 
De vet at alle de nye reglene er store inngripener i menneskers liv, og dette er med når de vurderer hvert enkelt tilfelle. 

I tillegg er det mange anmeldelser for tiden, og sannsynligvis mange fra «faste» anmeldere. Noen folk ønsker faktisk og lage kvalm for andre, dette gjennomskues hos politiet. 

Jeg tror ikke det er tiden for et veldig strengt politi, la de bruke hue og vurdere situasjonen selv. 

Anonymkode: d24a3...f83

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mistenker at de fleste i Politiet er ekte mennesker, med empati, fornuft og innsikt. 
De vet at alle de nye reglene er store inngripener i menneskers liv, og dette er med når de vurderer hvert enkelt tilfelle. 

I tillegg er det mange anmeldelser for tiden, og sannsynligvis mange fra «faste» anmeldere. Noen folk ønsker faktisk og lage kvalm for andre, dette gjennomskues hos politiet. 

Jeg tror ikke det er tiden for et veldig strengt politi, la de bruke hue og vurdere situasjonen selv. 

Her har naboen oppi gata hatt fest i føere dager i strekk, til skrekk og gru for andre som har hjemmekontor. Vi andre må tidlig opp for å håndtere en usikker og anderledes hverdag, da er det veldig slitsom å høre bassen helt inn på soverommet kl 3 på natten. Hyl og skrik fra ungdommer og. 

Politiet har foreløpig ikke gjort så mye. Bare flaks for meg at jeg ikke er av nabo som bor nærmest, og flaks for de som fester at det ikke har fullstendig rablet for nærmeste naboer, tror det er rimelig på kanten til å bli et helvete der oppe. 

Anonymkode: 45ea4...5ab

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes dette er tiden for å ha et veldig strengt politiet. Du har vel ikke lyst å miste sine nærmeste som er i riskogruppa og eldre?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har hørt flere fortelle at ungdommene fester natten lang uten at det blir gjort noe som helst. Uten konsekvenser? Da fortsetter de bare. Forslaget mitt er at vi opphever alt eller så bør flere bli bøtelagt!

Anonymkode: 16286...479

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det faktiske politiet følger faktiske regler og reelt lovverk. De bruker også sunn fornuft. Derfor er det få bøter.

Coronapolitiet følger oppdiktet lovverk de har funnet på selv og det er mye mer omfattende, strengere og mer moralistisk enn reelle regler. Derfor føler coronapolitiet at det er alt for få bøter, for lite fengsel og ikke minst det er ALT for få stygge blikk og kjefting. 

Anonymkode: 01d13...9d0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes dette er tiden for å ha et veldig strengt politiet. Du har vel ikke lyst å miste sine nærmeste som er i riskogruppa og eldre?

Norsk politi og norsk lovverk er utrolig slapt. I Tyskland kan du få en bot på kr 300.000 bare du bryter et strengt regelverk uansett hvor lite (ex oppholde seg for nær et annet menneske når de passerer hverandre på gata), og på Sri Lanka der de har langt mindre problemer med coronavirus enn i Norge, blir flere tusen arrestert hver dag for å ha brutt portforbudet. Angiveri er en plikt! Politi burde vært langt strengere i Norge, og arrestasjon av tusen personer daglig burde være et minimum.

Anonymkode: b7498...eec

AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, politiet gidder ikke å etterforske voldtekter ordentlig, siden kun 1 prosent av voldtekter ender med domfellelse. Jeg hadde blitt mektig provosert hvis politiet brukte sine allerede svært mangelfulle ressurser til å etterforske alle tips om karantenebrudd. 

Anonymkode: e3ab5...dc8

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Norsk politi og norsk lovverk er utrolig slapt. I Tyskland kan du få en bot på kr 300.000 bare du bryter et strengt regelverk uansett hvor lite (ex oppholde seg for nær et annet menneske når de passerer hverandre på gata), og på Sri Lanka der de har langt mindre problemer med coronavirus enn i Norge, blir flere tusen arrestert hver dag for å ha brutt portforbudet. Angiveri er en plikt! Politi burde vært langt strengere i Norge, og arrestasjon av tusen personer daglig burde være et minimum.

Nei, angiveri er ikke en plikt. Vis meg en lov som hjemler det. Hvilken samfunn skal vi komme tilbake til hvis alle angir alle? Her på KG lager jo mange sine egne regler og mener at alle skal følge dem, og angir dem som ikke følger deres egenkomponerte regler. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, angiveri er ikke en plikt. Vis meg en lov som hjemler det. Hvilken samfunn skal vi komme tilbake til hvis alle angir alle? Her på KG lager jo mange sine egne regler og mener at alle skal følge dem, og angir dem som ikke følger deres egenkomponerte regler. 

Du har rett i at angiveri ikke alltid er en plikt etter loven. Det burde dog føles som en moralsk plikt å anmelde en hver mistanke om brudd på smittevernloven. Ellers burde lovene i Norge vært langt strengere enn de er. Mange land har innført portforbud i ubestemt tid, med svære konsekvenser for den som bryter loven. Norge kan ikke være dårligere!

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i Tyskland og dette er veldig teoretisk. I praksis får du en advarsel, evt bøter på ca 150 Euro.

Anonymkode: 31da5...47b

AnonymBruker
Skrevet

Det eneste som hjelper er å straffe hardt nok. Altså minimum 20000kr bot, og en månedslønn for dem som tjener over 20k i mnd.

Anonymkode: 43f0f...64e

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i Tyskland og dette er veldig teoretisk. I praksis får du en advarsel, evt bøter på ca 150 Euro.

Anonymkode: 31da5...47b

Ja, mange politifolk er slappe også der. Men de har tillatelse til å utstede langt større bøter, også for små brudd på loven. Holdningene blant politifolk vil nok endres.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det eneste som hjelper er å straffe hardt nok. Altså minimum 20000kr bot, og en månedslønn for dem som tjener over 20k i mnd.

Anonymkode: 43f0f...64e

Jeg synes godt du kunne plusse på med en null. Det må også være mulig for politifolk å konstruere eller fingere bevis.

• Opprett ny...