Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,
Jeg er 33 år og forsøker å bli gravid. Jeg har siden jeg sluttet med p-piller i fjor sommer hatt noe ustabile sykluser. De har variert fra 34-24 dager. Har forsøkt å kartlegge eggløsning og mistenker at den kommer veldig sent i syklusen min.
Var hos gynekolog for utredning, tok blodprøve dag 2 i syklusen som viste helt normale hormonverdier for alder osv. UL viste 9 eggsekker(?) på ene siden og 7 på den andre. Ikke snakk om pcos. Klarte dessverre ikke gjennomføre ultralydundersøkelse med kontrastvæske for å sjekke åpne/tette eggledere, dette ble for smertefullt og jeg fikk panikkanfall.
Ble anbefalt å loggføre syklusene mine de neste tre månedene og teste for eggløsning, dette er første syklus som følges veldig nøye. Testet med Clearblue og fikk blinkende smilefjes tre dager på rad, den 17,18 og 19 i syklusen. Gikk tom for tester før jeg rakk å få et statisk smilefjes og gikk derfor over på babyplan sine strimler. Der hadde jeg bare negative resultater frem til i går og i dag hvor jeg har hatt positiv eggløsningstest, dag 26/27 i syklusen min. Det har også vært eggløsningsslim tilstede. Venter egentlig menstruasjon om noen få dager nå. Jeg har hatt eggløsningsslim fast noen få dager før menstruasjon de siste syklusene mine, det er derfor vi mistenker veldig kort lutealfase.

Hva kan gjøres for å få en syklus med eggløsning til riktig tid som gir lang nok lutealfase? Hvilke medisiner er det man eventuelt settes på?
Har tatt tilskudd av Pyridoksin denne syklusen, 2 tabletter daglig. Dette er på eget initiativ for å forsøke å forlenge lutealfasen, men det hjelper jo lite når EL testen er positiv på dag 26/27.
Hva vil dere eventuelt anbefale å spørre gyn om ifht medisinering?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror graviditet også slår ut på EL test 🤷🏼‍♀️

Mulig de ønsker å «styre» eggløsning på lik måte som ved prøverør. 
Jeg gikk på sprøyter som forhindret eggløsning fra dag 5 i syklus frem til dag 9 - dag 10 satt jeg eggløsnings sprøyte å dag 12 tok de ut egg 😊 Gikk på hormoner i tillegg da... 
Dersom en er usikker på eggløsning gjøres også dette med kontrollert eggløsning ved fryseforsøk

Lykke til! 

Anonymkode: e0de1...4dd

AnonymBruker
Skrevet

Å Lutinus selvsagt (eller noe annet for å tilføre progesteron) - kan jo være de starter med det :) 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å Lutinus selvsagt (eller noe annet for å tilføre progesteron) - kan jo være de starter med det :) 

Det er ikke alltid den hjelper. Hatt problemer med den, fått hyppige blødninger, så måtte slutte med den. 

Anonymkode: bc8ff...b19

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...