Gjest qell Skrevet 16. juni 2005 #1 Skrevet 16. juni 2005 Noen som vet hvorfor man må ta kromosomprøver når man skal ha ICSI og ikke IVF? Har ikke helt skjønt dette.
Gjest Hulderjenta Skrevet 17. juni 2005 #2 Skrevet 17. juni 2005 Lurer på det samme, men det har noe med teknikken som blir brukt, tror jeg. Ved IVF er det jo naturen som bestemmer hvilken sædcelle som befrukter, mens ved ICSI plukkes det jo ut en sædcelle som befrukter ved "tvang". Min logikk sier noe om at man kromosomsjekker for å utelukke alvorlige ting som ikke ville bli videreført ved naturlig befruktning/IVF på en måte, fordi ved ICSI kan man komme til å bruke dårlige sædceller som ikke ville hatt sjans til å befrukte naturlig... :klø: Eller kanskje fordi sykehuset vil frasi seg ansvar for å ha laget barn med arvelige sykdommer...? Aner egentlig ikke, så ikke ta svaret mitt for god fisk. Uff for et dårlig svar egentlig!!
Snuppelure Skrevet 17. juni 2005 #3 Skrevet 17. juni 2005 Det er en praksiss man enkelte steder har begynt å gå bort fra. Jeg skal ha ICSI i august og ingen av oss har tatt kromosomstest.
Cinzia Skrevet 17. juni 2005 #4 Skrevet 17. juni 2005 Jeg spurte min lege om dette, og hun sa det var for å se om man var disponert for noen genetiske sykdommer...Så spurte jeg på sykehuset, og de sa det var for å se om det er er en arvelig grunn til at man ikke blir gravid. Da jeg fikk resultatet av prøven, sa de bare at vi begge hadde normale kjønnskromosomer. På rekvisisjonen til prøvene mener jeg det sto et eller annet om at de sjekket for arvelige sykdommer....vel, jeg vet ikke om dette var noe å bli klokere av, og for å være helt ærlig synes jeg alle som prøvde å svare på spm. mitt virket veldig usikre, så jeg vet ikke om jeg fikk så gode svar da jeg spurte selv heller... Man sparer seg jomen for en del tid dersom man slipper disse prøvene (vi ventet 2 mnd på svarene selv om vi purret flere ganger), så kanskje har de funnet ut at fordelene med å droppe dem veier opp for ulempene....
Snuppelure Skrevet 17. juni 2005 #5 Skrevet 17. juni 2005 Mannlig infertilitet er noen mer arvelig ved ICSI enn ved IVF, derfor tas disse prøvene. Men om mannen har levert bra sædprøver er det iflg min lege ingen poeng med denne kostbare og langtekkelige prøven. Vi slilpper som sagt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå