AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #141 Skrevet 29. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg snakker ikke om meg selv. Jeg har jobb og kommer ikke til å bli permittert. Jeg har det helt fint. Selvfølgelig er det verre for en småbarnsfamilie å miste huset sitt enn at en fri og frank student må endre livsstilen sin en periode. Det er de lavtlønnede som er permittert som kommer til å tape mest på dette. Ikke ungdommer, de har som du sier ingenting å miste 🙄 Anonymkode: 46357...439 Ok. Så det er greit å tråkke på de som har minst fordi de har minst? De lavtlønnede er ofte studenter. Du mener oppriktig talt at studenter ikke har det samme grunnleggende behovet for trygghet og tak over hodet som alle andre? Må da være fint for småbarnsfamilier å flytte inn til svigermor og få masse hjelp til barnepass? Hvorfor kan ikke småbarnsfamilier ta opp lån? Anonymkode: 54ba5...eca 5
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #142 Skrevet 29. mars 2020 Dette er folk som jobber og betaler skatt på lik linje med andre. Hvorfor skal Kari som kun jobber som vikar på sykehjemmet få noe mer enn Pia som gjør samme jobben, men er student i tillegg? Det er mange studenter som betaler høy husleie fordi markedet er trangt. Det finnes for lite studentboliger til at alle kan bo billig. Mange studenter gjør en imponerende jobb med 100% studier og jobb i tillegg. Jeg syns ikke studentene klager, i alle fall ikke denne gangen. Anonymkode: 98d00...a6f 8
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #143 Skrevet 29. mars 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi man mottar penger fra Lånekassen. Anonymkode: 46357...439 så du mener at dagpengesatsen bør settes ned til 8250 kr fordi alle burde klare seg på det? Anonymkode: 54ba5...eca 4
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #144 Skrevet 29. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva er poenget ditt? Anonymkode: 29df7...4f2 Poenget mitt er at studenter ikke kan motta både dagpenger + lån/stipend, slik som mange her innbiller seg. Noen tror tydeligvis det er bare å få i pose og sekk. Folk krever bare mer og mer, og samma hva de får så er de så sabla utakknemlige. Studenter som sutrer nå er er prima eksempel! Anonymkode: 46357...439
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #145 Skrevet 29. mars 2020 Man skatter til fellesskapet likt som alle andre hvis man jobber ved siden av studiene, men får likevel ikke rett til dagpenger som er finansiert av fellesskapet. Det er så høl i huet. Anonymkode: 29df7...4f2 6
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #146 Skrevet 29. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: så du mener at dagpengesatsen bør settes ned til 8250 kr fordi alle burde klare seg på det? Anonymkode: 54ba5...eca Hvis man ha en kjernefamilien på 4 stk i en husstand der begge foreldrene er permittert mottar faktisk husstanden mindre penger per person i husstanden i måneden enn en student. Så dette er jo realiteten for mange permitterte? Anonymkode: 46357...439 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #147 Skrevet 29. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Poenget mitt er at studenter ikke kan motta både dagpenger + lån/stipend, slik som mange her innbiller seg. Noen tror tydeligvis det er bare å få i pose og sekk. Folk krever bare mer og mer, og samma hva de får så er de så sabla utakknemlige. Studenter som sutrer nå er er prima eksempel! Anonymkode: 46357...439 Ja, det er slik reglene er i dag. Poenget vårt er de reglene er feil og burde endres. Det er ikke mulig å leve på studielån alene! Anonymkode: 54ba5...eca 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #148 Skrevet 29. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Poenget mitt er at studenter ikke kan motta både dagpenger + lån/stipend, slik som mange her innbiller seg. Noen tror tydeligvis det er bare å få i pose og sekk. Folk krever bare mer og mer, og samma hva de får så er de så sabla utakknemlige. Studenter som sutrer nå er er prima eksempel! Anonymkode: 46357...439 Hvorfor ikke? Det at man arbeider har ikke noe å gjøre med at man er student. Studenter som mottar stipend og lån, og ikke arbeider bidrar ikke til fellesskapet med skatt. Hvorfor skal man som lønnsmottaker ikke ha samme rettigheter for et forhold som ikke har noe med jobben å gjøre? Da burde jo i så fall alle studenter slippe å betale skatt om det jobber ved siden av om det skal være sånn. Det er så langt fra utakknemlig å ville ha like rettigheter som alle andre. Man krever ikke mer enn andre. Man krever det samme. Anonymkode: 29df7...4f2 5
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #149 Skrevet 29. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Poenget mitt er at studenter ikke kan motta både dagpenger + lån/stipend, slik som mange her innbiller seg. Noen tror tydeligvis det er bare å få i pose og sekk. Folk krever bare mer og mer, og samma hva de får så er de så sabla utakknemlige. Studenter som sutrer nå er er prima eksempel! Anonymkode: 46357...439 Hvorfor ikke? Hva er argumentet for at yrkesaktive studenter skal være takknemlig for 8250,- i måneden der 60% skal lånes tilbake når de blir permittert som følge av tiltak staten har bestemt? Hva er argumentet for at yrkesaktive deltidsstudenter skal være takknemlig for ca 4000,- i måneden der 60% skal lånes tilbake når de blir permittert som følge av tiltak staten har bestemt? Hva er argumentet for at yrkesaktive studenter uten rett på penger fra lånekassen skal være takknemlig for 0,- i måneden når de blir permittert som følge av tiltak staten har bestemt? Hva er det underliggende argumentet for at det ikke skal være greit å få dagpenger i en unntakstilstand annet enn at man ikke skal få både a og b? Anonymkode: 9c991...11b 7
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #150 Skrevet 29. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvis man ha en kjernefamilien på 4 stk i en husstand der begge foreldrene er permittert mottar faktisk husstanden mindre penger per person i husstanden i måneden enn en student. Så dette er jo realiteten for mange permitterte? Anonymkode: 46357...439 Ta opp lån, da vel! Flytt hjem til svigermor! Anonymkode: 54ba5...eca 5
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #151 Skrevet 29. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis man ha en kjernefamilien på 4 stk i en husstand der begge foreldrene er permittert mottar faktisk husstanden mindre penger per person i husstanden i måneden enn en student. Så dette er jo realiteten for mange permitterte? Anonymkode: 46357...439 Ja, men hvis man er student som ikke mottar ytelser fra Lånekassen får man 0 kr på grunn av permitteringen, bare fordi man er registrert som student. Da blir alternativet å droppe ut for å få rett til dagpenger. Man vil bare ha like rettigheter i arbeidslivet. Anonymkode: 29df7...4f2 6
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #152 Skrevet 29. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hvis man ha en kjernefamilien på 4 stk i en husstand der begge foreldrene er permittert mottar faktisk husstanden mindre penger per person i husstanden i måneden enn en student. Så dette er jo realiteten for mange permitterte? Anonymkode: 46357...439 Kanskje, men da er man hvert fall to personer som deler på en husleie. Jeg kunne gladelig sagt fra meg stipendet for å få dagpenger, men det er jo ikke et alternativ. Jeg ville fått mer i dagpenger enn fra lånekassen. Dessuten er jo regelene endret at man mottar full lønn i 20 dager når man er permittert. Studenter mister mesteparten av inntekten sin fra dag 1. Heldigvis for meg har jeg spart opp penger, hvis ikke hadde jeg slitt enormt. Da hadde jeg måttet slutte på studiet for å motta dagpenger. Det handler ikke om sutring, det handler om at mange befinner seg i en dypt fortvilet situasjon. Man risikerer jo å bli kastet ut av leiligheten fordi man ikke har råd til å betale. Anonymkode: eeb44...b62 3
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #153 Skrevet 29. mars 2020 23 minutter siden, AnonymBruker said: Du har da en mann som har inntekt.. Anonymkode: ce288...75c Han er deltidsstudent med en 100% stilling han nå er permitert fra. (Jeg er fulltidsstudent med 60% stilling jeg er permitert i, 2 barn under 2 år, hund og hus som nevnt tidligere). Dersom de ikke kommer opp med en bedre løsning må vi enten selge huset (betaler 9100 i lån så finner neppe noe bedre på leiemarkedet) og leie, det er ikke enkelt i byen med 2 små og kjæledyr, eller så må vi slutte på studiene - få dagpenger som "reelle arbeidssøkere" og så få fortsette studiene for "å heve kompetansen". Håpløs situasjon. Anonymkode: d08ed...34a 6
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #154 Skrevet 29. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Han er deltidsstudent med en 100% stilling han nå er permitert fra. (Jeg er fulltidsstudent med 60% stilling jeg er permitert i, 2 barn under 2 år, hund og hus som nevnt tidligere). Dersom de ikke kommer opp med en bedre løsning må vi enten selge huset (betaler 9100 i lån så finner neppe noe bedre på leiemarkedet) og leie, det er ikke enkelt i byen med 2 små og kjæledyr, eller så må vi slutte på studiene - få dagpenger som "reelle arbeidssøkere" og så få fortsette studiene for "å heve kompetansen". Håpløs situasjon. Anonymkode: d08ed...34a Føler med dere. Håper regjeringen snur. Det er tross alt bare snakk om like rettigheter her. Ikke en spesialbehandling. Anonymkode: 29df7...4f2 6
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #155 Skrevet 29. mars 2020 Det er jo store forskjeller på studenter. Det er jo ikke slik at alle som både studerer og jobber har studiene som hovedgesjeft, og bare jobber litt i helgene for å spe på studielånet. Jeg er 40 år, er gift og har barn og enebolig og jobber fullt, og studerer ved siden av. Jeg har ikke rett på lån fra lånekassen, og derfor må jeg jobbe. Men hvis jeg blir permittert/oppsagt nå, så har jeg ikke rett på dagpenger heller. Fordi jeg har studert ved siden av min fulle jobb. Da faller jeg altså mellom to stoler: Studenter får ekstra lån, arbeidstakere får dagpenger, jeg får ingenting. Dette synes jeg er urettferdig. Argumentet for at man ikke kan få dagpenger mens man studerer, er jo fordi at da blir man ikke regnet som "reell arbeidssøker". Men hvis man har jobbet fullt ved siden av studiene, så har man jo bevist at man både ønsker og har kapasitet til jobb, og at man derfor er reell arbeidssøker hvis man mister den. Anonymkode: 27c67...a39 5
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #156 Skrevet 29. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis man ha en kjernefamilien på 4 stk i en husstand der begge foreldrene er permittert mottar faktisk husstanden mindre penger per person i husstanden i måneden enn en student. Så dette er jo realiteten for mange permitterte? Anonymkode: 46357...439 Gitt at begge tjener rundt 3G hver. Noe de færreste gjør. I tillegg er utgiftene for et barn og en voksen ikke helt de samme. Utgiftene blir ikke firedoblet når man går fra å være én voksen til å være et par med to barn ... Anonymkode: 9c991...11b 4
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #157 Skrevet 29. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har da en mann som har inntekt.. Anonymkode: ce288...75c Gå og legg deg nå, troll tåler ikke dagslys! Eller. Bli til sten og ikke skriv noe mer i tråden, dette blir for dumt! Anonymkode: 077f6...e53 3
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #158 Skrevet 29. mars 2020 Ikke-studenter bør huske på at studentene hadde bedre rettigheter før koronaen kom. Da hadde studentene i det minste rett på inntekt i permitteringsperioden. I dag er det ikke avklart om de får mer enn to dager... Anonymkode: 9c991...11b 4
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #159 Skrevet 29. mars 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis man ha en kjernefamilien på 4 stk i en husstand der begge foreldrene er permittert mottar faktisk husstanden mindre penger per person i husstanden i måneden enn en student. Så dette er jo realiteten for mange permitterte? Anonymkode: 46357...439 Det finnes mange studenter med barn og hus. De får ikke noe mer fra Lånekassen av den grunn. Anonymkode: d1209...ede 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #160 Skrevet 29. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det finnes mange studenter med barn og hus. De får ikke noe mer fra Lånekassen av den grunn. Anonymkode: d1209...ede De får mer stipend og lån dersom de forsørger et barn, med mindre om reglene har endret seg de siste to årene. Anonymkode: 46357...439
Fremhevede innlegg