Gå til innhold

Blir provosert over sutrende studenter

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man får mer stipend (omsorgsstipend) og slettet mer lån dersom man har barn. I tillegg får man pensjonssparing fra staten. Man får også engangsstønad fra staten dersom man venter barn. 

Det er ikke urettferdig i det hele tatt. Tror du husstander med barn der begge foreldrene er permittert klarer å betale huslånet sitt dersom dette varer lenge? De får langt lavere inntekter, og mange står nok i fare for å miste husene sine.  Mange får nok store økonomiske problemer! De hadde nok gledelig tatt i mot et ekstra lån frå Lånekassen i denne perioden, men det får det ikke. Er de heldige får de betalingsutsettelse hos banken sin. 

Min sympati går dessverre ikke til studentene og ungdommer i denne omgangen her. 

Anonymkode: 46357...439

Alvorlig talt. Du snakker om at det er mer synd i voksne, etablerte folk som hver eneste måned har betalt ned på et boliglån og dermed har opparbeidet seg egenkapital og sparepenger? Vi har da mye bedre forutsetninger for å kunne tåle en økonomisk støyt enn de som står helt på starten av voksenlivet og ikke eier nåla i veggen! Hvorfor er det verre for deg å miste taket over hodet, enn for en student? Er du klar over at mange studenter nå må slutte på studiene sine, flytte inn hos sine foreldre og legge fremtidsplaner på is? Hvorfor kan ikke du flytte inn hos dine foreldre? Du trenger da ikke så mye dagpenger, gjør du vel? Du kan selge bilen din, leie ut barnas soverom og ta opp et lån? 

Anonymkode: 54ba5...eca

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis 8250 er nok å leve for per måned, så kan vi sette dagpengene ned på det nivået. Alle som mister jobben sin kan få LÅNE 8250,- også kan vi gjøre noe av det om til lån etter hvert.

Misfornøyd? Finn deg en annen jobb eller flytt hjem til mamma og pappa. 

Studenter finnes i alle former. Hvis du plukker ut en tilfeldig permittert stakkar så vil du finne en permittert student som har flere plikter. Så hvis livssituasjon skal være avgjørende så må det gjelde alle. Både studenter og ikke-studenter. Det er ikke slik at man blir fratatt barna sine, finner ungdomskilden eller automatisk får foreldre man kan bo hos bare fordi man søker seg inn på universitetet.

Anonymkode: 9c991...11b

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du vi skal gjøre da? Skal jeg gå fra mannen, ungene og hunden, selge min halvdel av huset og flytte inn i kollektiv? Hadde ikke hatt mulighet til å studere uten 60% stilling i en bedrift som nå er stengt.

Anonymkode: d08ed...34a

Du har da en mann som har inntekt..

Anonymkode: ce288...75c

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du har da en mann som har inntekt..

Anonymkode: ce288...75c

Alle par der den ene blir permittert skal heretter bare få 8250 siden de har en partner som har inntekt.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, jeg mener at når landet er i en økonomisk krise så er det ikke studenter og ungdommer som må prioriteres. De får greie seg med det de har eller finne seg en ny jobb. 

Hvilken jobb?

Hvorfor er småbarnsfamilier så mye mer viktig enn alle andre? Kan dere ikke bare flytte hjem til foreldrene dine om det skulle bli tøft økonomisk?

Jeg synes alle som eier egen bolig burde nedprioriteres. Vi har nok fra før og kan få avdragsfrihet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel folk i arbeid som har studert tidligere og mottatt stipend òg, da? De har rett på dagpenger.
Hva er forskjellen?

Anonymkode: 852c2...87a

Forskjellen er at de ikke er studenter, og skjønner vel du også.

Anonymkode: a67a3...13f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle par der den ene blir permittert skal heretter bare få 8250 siden de har en partner som har inntekt.

Og ikke få. 60 % skal være lån som må tilbakebetales med renter. 

Anonymkode: 29df7...4f2

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alvorlig talt. Du snakker om at det er mer synd i voksne, etablerte folk som hver eneste måned har betalt ned på et boliglån og dermed har opparbeidet seg egenkapital og sparepenger? Vi har da mye bedre forutsetninger for å kunne tåle en økonomisk støyt enn de som står helt på starten av voksenlivet og ikke eier nåla i veggen! Hvorfor er det verre for deg å miste taket over hodet, enn for en student? Er du klar over at mange studenter nå må slutte på studiene sine, flytte inn hos sine foreldre og legge fremtidsplaner på is? Hvorfor kan ikke du flytte inn hos dine foreldre? Du trenger da ikke så mye dagpenger, gjør du vel? Du kan selge bilen din, leie ut barnas soverom og ta opp et lån? 

Jeg snakker ikke om meg selv. Jeg har jobb og kommer ikke til å bli permittert. Jeg har det helt fint. 

Selvfølgelig er det verre for en småbarnsfamilie å miste huset sitt enn at en fri og frank student må endre livsstilen sin en periode. Det er de lavtlønnede som er permittert som kommer til å tape mest på dette. Ikke ungdommer, de har som du sier ingenting å miste 🙄

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, man er student. Men hva så? Hvorfor synes folk der er rett og rimelig at man ikke skal få dagpenger som sine kollegaer dersom man blir permittert fra jobben sin også er student? 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og ikke få. 60 % skal være lån som må tilbakebetales med renter. 

Viktig ja! Også får de ingenting om sommeren. Men de kan få lov å søke om et kredittkort på 26 000.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg snakker ikke om meg selv. Jeg har jobb og kommer ikke til å bli permittert. Jeg har det helt fint. 

Selvfølgelig er det verre for en småbarnsfamilie å miste huset sitt enn at en fri og frank student må endre livsstilen sin en periode. Det er de lavtlønnede som er permittert som kommer til å tape mest på dette. Ikke ungdommer, de har som du sier ingenting å miste 🙄

Du vet at det finnes studenter med barn?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Logikken her forutsetter at alle studenter er ungdommer. Det stemmer ikke. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Ja, man er student. Men hva så? Hvorfor synes folk der er rett og rimelig at man ikke skal få dagpenger som sine kollegaer dersom man blir permittert fra jobben sin også er student? 

Fordi man mottar penger fra Lånekassen. 

AnonymBruker
Skrevet

Så det er timingen som er forskjellen her, mener du? De som er studenter nå kan klandres fordi de valgte å studere akkurat i en periode samfunnet skulle kollapse? De burde ha visst bedre da de valgte å starte studier for to år siden?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke alle studenter mottar penger fra Lånekassen! Man får ikke dagpenger uansett om man mottar støtte eller ei! 

Anonymkode: 2a659...53b

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Du vet at det finnes studenter med barn?

Ja, jeg har selv studert med barn og fikk da mer enn hva mine medstudenter fikk. Så de vil nok også bli ivaretatt...

AnonymBruker
Skrevet

Så det er timingen som er forskjellen her, mener du? De som er studenter nå kan klandres fordi de valgte å studere akkurat i en periode samfunnet skulle kollapse? De burde ha visst bedre da de valgte å starte studier for to år siden?

Og hva har det at man er student å gjøre med at man er i arbeid? Det er to adskilte forhold.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har selv studert med barn og fikk da mer enn hva mine medstudenter fikk. Så de vil nok også bli ivaretatt...

Ikke hvis de delvis forsørger seg og barna med fulltids- eller deltidsjobb. Da mister de all inntekt, og eneste alternativ er å ta opp mer lån eller droppe ut.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke store velferdsgoder kan man motta samtidig, jeg kommer ikke på noe? Barnebidrag mottar jeg ikke, men det får man vel uavhengig om man er student, arbeidsløs eller arbeidstaker? Altså likt for alle...

Hva er poenget ditt?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

De mottar 8250, der 60% er og forblir et lån. 

Skal vi innføre samme ordning for ikke-studenter? Dagpenger på 8250, der 60% skal betales tilbake. Siden ordningen er så god, så må det jo være nok for ikke-studenter også. Eller er de av en annen rase der 8250,- blir for lite? De kan jo bare flytte hjem eller finne seg en annen jobb ... Og siden vi er i det generøse hjørnet så får ingen penger om sommeren, men alle kan få søke om et kredittkort på 26 000. 😄 

• Liker 8
  • Opprett ny...