Gå til innhold

Blir provosert over sutrende studenter

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var presis det jeg argumenterte for.

Anonymkode: 077f6...e53

Du kan ikke endre en definisjonen "reelle arbeidssøker". Denne er fastsatt av NAV. Google opp "Reelle arbeidssøker" så skjønner du at studenter ikke er det, og derfor får de ikke dagpenger.

Anonymkode: f782f...1d1

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dersom de jobber over kravene til dagpenger, bør kunne velge det. Men det fortsetter at stipendet faller bort. Man kan faktisk ikke både få i pose og sekk her i livet. Studenter kan ikke FÅ både dagpenger og stipend, det faller på sin egen urimelighet!!!

Anonymkode: 46357...439

Studentene er som Ole Brum: Ja takk, begge deler.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes at studenter som faktisk klarer å jobbe samtidig som studerer bidrar mye mer til samfunnet enn hvis de hadde bare vært studenter. Det er ett valg. De betaler skatt, de har mindre tid for sosial, fordi mange er hardtarbeidende og ambisiøs. 

Nå disse mennesker er straffet, og ser ut at pengene de betaler i skatt har mindre verdi enn de andre som ikke studerer. 

Anonymkode: 75a11...573

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Dersom de jobber over kravene til dagpenger, bør kunne velge det. Men det fortsetter at stipendet faller bort. Man kan faktisk ikke både få i pose og sekk her i livet. Studenter kan ikke FÅ både dagpenger og stipend, det faller på sin egen urimelighet!!!

Man-får-ikke-stipend! En liten del av studielånet BLIR stipend dersom du fullfører et helt studie på nominert tid....

Anonymkode: b29f2...edb

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hvordan et studielån fungerer? Er du klar over at det er et lån? Er du klar over at en liten del av det KAN bli til stipend dersom du fullfører på NOMINERT tid? Er du klar over at hvis du hopper av et studie eller bruker lenger tid så må du tilbakebetale enda mer av lånet. 

Selvfølgelig er jeg klar over det, har selv studert og opparbeidet meg mye lån. 

Det er selvfølgelig rettferdig at man betaler store deler for sin egen utdanning. Er så lei av folk som bare krever og krever...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva trenger du å ta bussen for, dersom du verken skal på skole eller jobb? 

Anonymkode: 208f9...19d

Jeg tar ikke bussen for øyeblikket :) Jeg påpeker bare at det ikke er gratis med kollektivtransport kun fordi det ikke er mulig å ha billettkontroller 

Anonymkode: 45013...5d5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Selv personer som lever på økonomisk sosialhjelp får først dekket boutgiftene sine før det er forventet at de skal ha nesten 8000 kr til øvrig livsopphold. At folk tror at det er fult mulig å leve på 8000 kroner I måneden hvor 60 % er et lån, er for meg uforståelig. Ja, det kan gå mindre steder, men i Oslo funker det ikke. Selv studentboligene har en månedlig leiepris på 6000-7000 kroner, og på privatmarkedet er det enda dyrere. Det er rett og slett lagt opp til at studenter skal ha en jobb ved siden av studiene.

Anonymkode: 671fe...aad

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Sånn som det er nå kan du ikke det. Selv om du ikke mottar en krone fra Lånekassen og ville tilfredstilt kravene for å få dagpenger dersom du ikke var student, så får du ikke dagpenger med eneste argument "du er student". 

Og mange folk som arbeider nå har vært studenter tidligere og mottatt stipend. Mener du at de også bli fratatt rettigheten til dagpenger fordi de har mottatt stipend tidligere?

Anonymkode: 852c2...87a

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er jeg klar over det, har selv studert og opparbeidet meg mye lån. 

Det er selvfølgelig rettferdig at man betaler store deler for sin egen utdanning. Er så lei av folk som bare krever og krever...

Jeg er helt enig at man skal betale store deler av sin egen utdanning. Men med så mye lån som studenter har, og at de fleste studenter ikke eier noe. Og at mange studenter kan ha barn, så blir det litt urettferdig at man får enda et lån som kompensasjon.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så lei av at alle sutrer og bærer seg, og at det nærmest har blitt en konkurranse over hvem som har det verst! Stakkars de enslige, stakkars studentene. Kan ikke alle bare tenke at vi alle er privilegerte i Norge og at det egentlig ikke er synd på noe..

Anonymkode: 12286...464

Gjest kylling1
Skrevet

Det er ikke pose og sekk. Lånekassen er støtte til utdanning som faller bort helt av seg selv om man tjener for mye eller om man ikke står på eksamen. Lønn får man for å jobbe. Å få erstatning for tapt arbeidsinntekt for en deltidsjobb på samme måte som andre får det er bare rett og rimelig.

Hva man ellers gjør når man ikke er på jobb bør være irrelevant, om man så studerer eller henter barna tidlig i barnehage eller bare sitter og ser på TV hjemme i sofaen. Er som å si at de delvis uføre kan velge mellom uførepensjonen sin eller dagpenger for de er jo allerede sponset av staten og kan ikke få i pose og sekk (!!!).

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men man får jo ikke dagpenger selv om man ikke mottar en eneste krone i støtte fra Lånekassen! Bare det at man er student i seg selv er nok til at man ikke får dagpenger. Dessuten får man ikke stipend, man får LÅN. Lån som skal betales tilbake MED renter. Lån hvor en liten del gjøres om til stipend hvis man fullfører en hel grad på normert tid. 

Ærlig talt, jeg begynner å miste håpet om at det er mulig å snakke enkelte til fornuft i denne tråden. 

Anonymkode: 2a659...53b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar ikke bussen for øyeblikket :) Jeg påpeker bare at det ikke er gratis med kollektivtransport kun fordi det ikke er mulig å ha billettkontroller 

Det er gratis, når selskapene selv annonser at det ikke blir billettkontroller.

Anonymkode: a67a3...13f

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei. Her i Bergen har de ikke billettkontroller men de annonserer at vi må betale billett på app og ikke med kontanter på bussen. Bare fordi det ikke er kontroll er det ikke gratis. Kjører du gratis buss og rasker deg til en billett rett før kontroløren kommer på?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nei, her har du nok misforstått noe vesentlig. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Men man får jo ikke dagpenger selv om man ikke mottar en eneste krone i støtte fra Lånekassen! Bare det at man er student i seg selv er nok til at man ikke får dagpenger. Dessuten får man ikke stipend, man får LÅN. Lån som skal betales tilbake MED renter. Lån hvor en liten del gjøres om til stipend hvis man fullfører en hel grad på normert tid. 

Ærlig talt, jeg begynner å miste håpet om at det er mulig å snakke enkelte til fornuft i denne tråden. 

Anonymkode: 2a659...53b

Det er ikke mulig. Her påstår enkelte at studentene, som er voksne mennesker, bare kan flytte hjem til mamma og pappa 🙂 Det kan jo da overføres til hvem som helst. 

Anonymkode: 671fe...aad

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man-får-ikke-stipend! En liten del av studielånet BLIR stipend dersom du fullfører et helt studie på nominert tid....

Man får omgjort mye, jeg studerte i 6 år og har FÅTT mye fra felleskapet og skattebidragerene. Snakk om utakknemlighet!!! 

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Studentene er som Ole Brum: Ja takk, begge deler.

Det er vel folk i arbeid som har studert tidligere og mottatt stipend òg, da? De har rett på dagpenger.
Hva er forskjellen?

Anonymkode: 852c2...87a

• Liker 7
Skrevet

Det er sikkert mange som kunne ha vært flinkere til å prioritere, både studenter og andre, men det er ikke sånn at alle studenter har mulighet til å klare seg på kun støtte fra Lånekassen.

De billigste studentboligene blir fort utleid, det er ikke uten grunn at man ser reportasjer om studenter som midlertidig innkvarteres i gymsaler hver høst. Og utleieprisene varierer veldig etter studiested. Man må gjerne har utstyr til boligen også, slett ikke alt som leies ut fullt utstyrt. Det koster dessuten å kjøpe pensum, PC, annet utstyr osv. osv. Ja, selvsagt kan man i noen tilfeller kjøpe brukt, låne og kopiere, men det er ikke alltid dette er reelle alternativer. Så er det månedskort til kollektivtransport, kanskje ekstra reise-/boutgifter i forbindelse med praksis osv. osv. 

Skrevet

Det er helt urimelig å skulle klage på at studenter sutrer.

Herlighet, studielånet er 8000kr. Jeg var student i Trondheim i 6 år og betalte i snitt 6000 til husleie. I tillegg kommer busskort, strøm, mobil etc. Faste kostnader på totalt 7500.

Når man da mister deltidsjobben, er tilværelsen plutselig umulig. Når staten har lagt opp til en slik ordning, bør de også kunne hjelpe disse som bruker denne ordningen i krisetider.

• Liker 8
  • Opprett ny...