AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #61 Skrevet 29. mars 2020 Jeg er heltidsstudent. Jeg omskolerer meg og er av de som må fullfinansiere studiene selv fordi jeg allerede har mottatt stipend og lån for 8 studieår. Jeg har jobbet 60% ved siden av, og er nå permittert. Jeg får tilbud om et lån på 26 000. Det skal dekke alle mine utgifter fremover i et ukjent antall måneder. Anonymkode: 9c991...11b 9
Gjest Godhelg2019 Skrevet 29. mars 2020 #62 Skrevet 29. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: 1. Studenter er ikke bare enslige, unge og kan flytte hjem til mor og far. Og utgifter til leie/boliglån og andre utgifter forsvinner ikke selv om man drar hjem. 2. Kan ikke ikke-studenter i arbeid også bare flytte hjem til mor og far? 3. Ikke alle studenter mottar ytelser fra Lånekassen. I tillegg er mesteparten av det man får fra lånekassen et lån i studiesammenheng. Denne saken dreier seg om rett til dagpenger i arbeidssammenheng. Anonymkode: 852c2...87a 1. Ja sa at de fleste studenter er enslig og kan dra hjem til mor og far. Dette er HELT vanlig i krisetider også i Norge. Sist krise i Norge var for over 50 år siden. 2. Ikke-studenter kan søke om økonomisk sosialhjelp på NAV for å klare seg. 3. Studentene har ikke rett til dagpenger da de ikke er reelle arbeidssøker. Det vil si at man må kunne ta hvilken som helst jobb i hvor som helst i landet. Det kan ikke studenter siden de skal studere.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #63 Skrevet 29. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg er heltidsstudent. Jeg omskolerer meg og er av de som må fullfinansiere studiene selv fordi jeg allerede har mottatt stipend og lån for 8 studieår. Jeg har jobbet 60% ved siden av, og er nå permittert. Jeg får tilbud om et lån på 26 000. Det skal dekke alle mine utgifter fremover i et ukjent antall måneder. Anonymkode: 9c991...11b Søk økonomisk sosialhjelp. Anonymkode: a67a3...13f
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #64 Skrevet 29. mars 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det koster fremdeles penger å ta kollektivtransport. Jeg sniker ikke selv om jeg er student og det ikke er billettkontroll pga smittefare. Anonymkode: 45013...5d5 Hva trenger du å ta bussen for, dersom du verken skal på skole eller jobb? Anonymkode: 208f9...19d 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #65 Skrevet 29. mars 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Stakkars dattera di. Du kan jo prøve å leve på 8800kr selv. Slik boligprisene er i dag, er det omtrent umulig å finne et bosted, selv i kollektiv, under 5000kr. Da har du 3300kr igjen. Det skal gå til mat, reiseutgifter, skolemateriell, helseutgifter, telefon osv osv. Det er ingen tvil om at de fleste studenter er NØDT til å jobbe ved siden av, for å få det til å gå rundt. De fleste ville nok helst fokusert 100% på studier, men det er umulig. Jeg er selv student, og voksen med barn. For min del er det umulig å leve på stipend og studielån. Jeg er fullstendig avhengig av å jobbe ved siden av fulltidsstudier. Og jeg skal ikke klage, fordi jeg har valgt å videreutdanne meg og tatt valg og prioritert økonomien slik at jeg skal få det til. Og jeg kan enkelt finne meg en ny jobb, så som min arbeidsplass er stengt. Men det at det ikke er urettferdig at studenter får tilbud om et lån... det er bare så dumt og ignorant skrevet av deg, der du sitter på din høye hest, at du burde skamme deg! Jeg har vært i arbeidslivet i mange år før jeg ble student. Og studenter flest er flittige, hardtarbeidende og kreative for å få livet til å gå rundt fra før av. Mange av dem lever på fattigdomsgrensa allerede. De er sårbare, det ville vært utrolig synd hvis de måtte slutte midt i studiene på grunn av dette. Og det er det mange som kan bli nødt til. Som sagt, lev på 8800kr selv et års tid, så kan vi snakke! Anonymkode: d1209...ede Jeg er ikke vedkommende du siterte men levde fint på ca. 8000 i måneden. Gikk ut for to år siden. Jeg prioriterte å finne en rimelig hybel. Jeg gikk til skolen. Jeg lånte mye på bibliotekene. Jeg brukte reisetilbudene til studentsamskipnaden. Jeg droppet å feste hver bidige helg. Jeg festet så og si aldri. Jeg var økonomisk på matveien. Det er bare snakk om prioriteringer ! Anonymkode: 46357...439 3
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #66 Skrevet 29. mars 2020 1 minutt siden, Godhelg2019 skrev: 1. Ja sa at de fleste studenter er enslig og kan dra hjem til mor og far. Dette er HELT vanlig i krisetider også i Norge. Sist krise i Norge var for over 50 år siden. 2. Ikke-studenter kan søke om økonomisk sosialhjelp på NAV for å klare seg. 3. Studentene har ikke rett til dagpenger da de ikke er reelle arbeidssøker. Det vil si at man må kunne ta hvilken som helst jobb i hvor som helst i landet. Det kan ikke studenter siden de skal studere. Ja, nettopp! Studenter i ARBEID vil ha samme rettigheter. Vi veit jo hvorfor det er sånn. Poenget her er jo at man vil at det skal endre seg. Hvorfor er det rettferdig at det er sånn? Anonymkode: 852c2...87a 6
Gjest kylling1 Skrevet 29. mars 2020 #67 Skrevet 29. mars 2020 9 minutter siden, Godhelg2019 skrev: Nei. Årsaken til at studentene ikke får dagpenger er fordi de ikke er reelle arbeidstakere. Dette er en viktig forutsetning for å dagpengner. En reelle arbeidstaker skal kunne ta hvilken helst jobb i hvor som helst i landet. Det kan ikke studentene gjøre fordi deres hovedaktivitet er å studere, og derfor kan ikke studentene få dagpenger. Så enkelt er det. Når det gjelder om studentene skal få lån eller stipend, så er det opptil regjeringen for å bestemme dette nå. De er like mye reelle arbeidssøkere som andre - men de søker deltidsjobb slik som de hadde før. Samme som en som jobber 50 % men ikke studerer ikke er reell arbeidssøker til 100 % stillinger. Jeg som har barn og mann hadde heller ikke hatt reell mulighet til å jobbe i hele landet, så at dette skal være avgjørende kan jeg ikke skjønne. At studenter ikke er reelle arbeidstakere regner jeg med at du skrev feil. Men at de heller ikke er reelle arbeidssøkere er tull så lenge de trenger jobb for å betale for seg. Det er langt fra tilstrekkelig med billige studenthybler til at alle kan klare seg på 8800 kr i mnd (og så er det ikke støtte alle måneder heller). Reelt sett er jo støtten ikke 8800 heller, men 40 % av dette - altså 3520. Og den støtten får du bare om du står på eksamen. Prøv å leve på det, du - det er vel så vidt du får leid en garasjeplass til den prisen.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #68 Skrevet 29. mars 2020 Just now, AnonymBruker said: Søk økonomisk sosialhjelp. Anonymkode: a67a3...13f Du har ikke rett på sosialhjelp som student. Mener du at alle studenter som jobbet før coronautbruddet skal slutte å studere? Anonymkode: d08ed...34a 7
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #69 Skrevet 29. mars 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ingen som har sagt at studentene skal jobbe. De skal ikke sløse penger på alkohol og sentrumsnære boliger. Anonymkode: a67a3...13f SLUTT.Å.GENERALISERE. Ikke ALLE studenter sløser penger på alkohol og sentrumsnære boliger. Du har møtt feil folk! Det er sååå mange studenter som sparer alt de kan på BSU, som nøyer seg med bolig litt utenfor sentrum fordi det er billigere og som IKKE-DRIKKE-HVER-HELG. Anonymkode: b29f2...edb 8
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #70 Skrevet 29. mars 2020 Akkurat nå, kylling1 skrev: De er like mye reelle arbeidssøkere som andre - men de søker deltidsjobb slik som de hadde før. Samme som en som jobber 50 % men ikke studerer ikke er reell arbeidssøker til 100 % stillinger. Jeg som har barn og mann hadde heller ikke hatt reell mulighet til å jobbe i hele landet, så at dette skal være avgjørende kan jeg ikke skjønne. At studenter ikke er reelle arbeidstakere regner jeg med at du skrev feil. Men at de heller ikke er reelle arbeidssøkere er tull så lenge de trenger jobb for å betale for seg. Det er langt fra tilstrekkelig med billige studenthybler til at alle kan klare seg på 8800 kr i mnd (og så er det ikke støtte alle måneder heller). Reelt sett er jo støtten ikke 8800 heller, men 40 % av dette - altså 3520. Og den støtten får du bare om du står på eksamen. Prøv å leve på det, du - det er vel så vidt du får leid en garasjeplass til den prisen. Studenter blir faktisk ikke regnet som reelle arbeidssøkere, per definisjon, og det er derfor man ikke har rett på dagpenger sånn som det er nå. Selv om de gjør nøyaktig samme jobb som noen som ikke er registrert som student (uansett om du går heltid eller bare tar ett fag). Det er helt hårreisende at det er sånn, og det er derfor studentene reagerer og prøver å endre på det. Anonymkode: 852c2...87a 9
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #71 Skrevet 29. mars 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men altså igjen til alle som snakker om hva det koster å leie, eller hvordan man kan leve billig og på budsjett: Hvordan er det relevant at man kan leve på et stramt budsjett? Kan ikke alle det? Både studenter og ikke-studenter? Folk i arbeid som ikke er studenter kunne sikkert også tatt til takke med lån, men de får dagpenger. Poenget med at man ikke burde ta til takke med å måtte ta opp lån (som må betales tilbake med renter, samtidig som man mister inntekten sin) er fordi ikke-studenter i arbeid ikke må det og får utbetalt dagpenger. Hvorfor skal ikke noen som arbeider på samme plass, som får samme permittering, ha like rettigheter i Norge? Det er jo det studentene reagerer på. Anonymkode: 852c2...87a Herregud, arbeidstakere betaler SKATT og bidrar til felleskapet. Derfor får de dagpenger. Studenter FÅR penger av staten og bidrar ingenting til felleskapet. Selvfølgelig skal de ikke FÅ mer en enn de allerede gjør nå. Anonymkode: 46357...439
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #72 Skrevet 29. mars 2020 Denne tråden blir jeg så provosert av at jeg ikke orker å lese den mer. Hvorfor skal dere som ikke er studenter selv, og som har økonomien dekket av staten, ikke unne hardtarbeidende studenter som prøver å lega en fremtid for seg selv, å overleve??? hva faen er galt med dere? Fei for deres egen dør, og ikke bland dere opp i ting dere åpenbart ikke har reell peiling på! Studentene protesterer ikke på at permitterte arbeidstakere får betalt! Det skulle tatt seg ut.. Det å ønske at andre ikke skal få økonomisk hjelp, fordi dere tror at alle studenter sløser de 8000kr sine på festing, det fremstår som utrolig bittert og dømmende. Anonymkode: d1209...ede 7
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #73 Skrevet 29. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Herregud, arbeidstakere betaler SKATT og bidrar til felleskapet. Derfor får de dagpenger. Studenter FÅR penger av staten og bidrar ingenting til felleskapet. Selvfølgelig skal de ikke FÅ mer en enn de allerede gjør nå. Anonymkode: 46357...439 Øh, dette handler om dagerpenger til stundeter som er i JOBB og også betaler skatt? Anonymkode: 852c2...87a 16
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #74 Skrevet 29. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Herregud, arbeidstakere betaler SKATT og bidrar til felleskapet. Derfor får de dagpenger. Studenter FÅR penger av staten og bidrar ingenting til felleskapet. Selvfølgelig skal de ikke FÅ mer en enn de allerede gjør nå. Anonymkode: 46357...439 Vet du hvordan et studielån fungerer? Er du klar over at det er et lån? Er du klar over at en liten del av det KAN bli til stipend dersom du fullfører på NOMINERT tid? Er du klar over at hvis du hopper av et studie eller bruker lenger tid så må du tilbakebetale enda mer av lånet. Anonymkode: b29f2...edb 5
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #75 Skrevet 29. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Studielånet er vel 8000? Siden det er så dyrt å leie så må man vel ut med 5000 for å bo i kollektiv eller 6-7000 for en liten hybel. Så må man ha skolebøker, betale strøm, transport,mat, telefon og andre ting. Derfor må man da jobbe. Da skulle man hatt rett på dagpenger. For studielånet er kun nok å «leve av» hvis man bor hjemme hos foreldrene. Hvis boligprisene ikke var så forferdelig høye i forhold til inntekt så kunne det kanskje vært mulig å leve av lånet hvis man fikk et billig sted å bo. Skal man leve av kun studielånet må man bo i telt tenker jeg? Anonymkode: 6c62f...395 Akkurat på dette tidspunktet burde de fleste skolebøker allerede blitt kjøpt, transport er vel heller ikke nødvendig i disse dager. Bytt telefonabonnement, de kan man få til rundt hundrelappen. Vær sparsommelig med strøm. Det er ikke nødvendig å dusje hver dag, man kan gjerne tulle seg inn i teppe istedenfor og heller ha litt kaldere varmeovner. Spar på alt som kan spares på. Det blir heller ingen fester/sosiale aktiviteter fremover. Ja, jeg har full forståelse for at det er råkjipt. Særlig de som ikke har foreldre som kan hjelpe dem. Men i forhold til arbeidskontrakt og rettigheter, så er det sånn det er. Det er mange det blir ekstra tøffe og harde kår for fremover. Anonymkode: 92b88...322
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #76 Skrevet 29. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet du hvordan et studielån fungerer? Er du klar over at det er et lån? Er du klar over at en liten del av det KAN bli til stipend dersom du fullfører på NOMINERT tid? Er du klar over at hvis du hopper av et studie eller bruker lenger tid så må du tilbakebetale enda mer av lånet. Anonymkode: b29f2...edb Det handler ikke engang om studielån. Det handler om at man vil ha dagpenger fra jobben man blir permittert fra. Der man betaler skatt. Og om det skulle handlet om stipend og studielån (som det ikke gjør), så har jo allerede mange ikke-studerende arbeidstakere som får dagpenger nå vært studenter tidligere og fått de samme ytelsene. Så hva er forskjellen? Anonymkode: 29df7...4f2 8
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #77 Skrevet 29. mars 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Studenter blir faktisk ikke regnet som reelle arbeidssøkere, per definisjon, og det er derfor man ikke har rett på dagpenger sånn som det er nå. Selv om de gjør nøyaktig samme jobb som noen som ikke er registrert som student (uansett om du går heltid eller bare tar ett fag). Det er helt hårreisende at det er sånn, og det er derfor studentene reagerer og prøver å endre på det. Anonymkode: 852c2...87a Det var presis det jeg argumenterte for. Anonymkode: 077f6...e53
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #78 Skrevet 29. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det handler ikke engang om studielån. Det handler om at man vil ha dagpenger fra jobben man blir permittert fra. Der man betaler skatt. Og om det skulle handlet om stipend og studielån (som det ikke gjør), så har jo allerede mange ikke-studerende arbeidstakere som får dagpenger nå vært studenter tidligere og fått de samme ytelsene. Så hva er forskjellen? Anonymkode: 29df7...4f2 Du leste ikke hva jeg respondenter til. Jeg trakk opp studielån fordi en skrev at studenter får penger av staten, mens arbeidstakere betaler skatt Vi er på samme bølgelengde her. Anonymkode: b29f2...edb
Silva Pluvialis Skrevet 29. mars 2020 #79 Skrevet 29. mars 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Studenter syter og bærer seg over at de ikke får mer penger fra Staten. Nå tilbyr regjeringen mulighet for økt lån samtidig som resten av stipendet utbetales i april. Men neida, det er ikke godt nok, her skal det sytes. Studener som selv velger å bo svindyrt og gjør seg avhengig av å jobbe ved siden av studiene kan nå takke seg selv. Det er fullt mulig å studere uten å jobbe ved siden av. Det handler om å nøye seg med det man klarer. Jeg kjenner MANGE som klarer dette helt fint, men de er selvsagt nødt til å akseptere å bo i kollektiv og de innfinner seg med at det går omtrent i null hver måned, og de har forstått at de ikke kan skjeie ut på byen hver eneste helg. Deres tid kommer. Nå blir "luksusstudentene" straffet av sin egen livsstil. De som på død og liv MÅ bo alene i ei leilighet til 10000 kr. i måneden fordi de ikke gidder å dele kjøkken og bad med andre, får svi nå. Og de kan takke seg selv. De kan ikke bare komme sutrende til staten og be om penger. Og hva med de ansvarlige studentene som faktisk greier å få hverdagen sin til å gå rundt, skal ikke de få noe? Dette er så jævla typisk norsk, vi skal ha og ha og ha og ha, og vi skal helst gjøre hva vi og leve i luksus. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/najkg5/studenter-i-opproer-jeg-har-aldri-foelt-meg-saa-urettferdig-behandlet Anonymkode: 56554...122 Det er ikke alle studenter som kan bo i kollektiv eller jobbe noe særlig utenom studiene av helsemessige årsaker 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #80 Skrevet 29. mars 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Øh, dette handler om dagerpenger til stundeter som er i JOBB og også betaler skatt? Anonymkode: 852c2...87a Dersom de jobber over kravene til dagpenger, bør kunne velge det. Men det fortsetter at stipendet faller bort. Man kan faktisk ikke både få i pose og sekk her i livet. Studenter kan ikke FÅ både dagpenger og stipend, det faller på sin egen urimelighet!!! Anonymkode: 46357...439 3
Fremhevede innlegg