AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #41 Skrevet 29. mars 2020 Nå skal visst permiterte få lov til å studere uten å miste støtte også (nettavisen i dag), men de som allerede studerer og jobber skal ikke få støtte. Fortsatt rettferdig? Anonymkode: d08ed...34a 10
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #42 Skrevet 29. mars 2020 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Studielånet er vel 8000? Siden det er så dyrt å leie så må man vel ut med 5000 for å bo i kollektiv eller 6-7000 for en liten hybel. Så må man ha skolebøker, betale strøm, transport,mat, telefon og andre ting. Derfor må man da jobbe. Da skulle man hatt rett på dagpenger. For studielånet er kun nok å «leve av» hvis man bor hjemme hos foreldrene. Hvis boligprisene ikke var så forferdelig høye i forhold til inntekt så kunne det kanskje vært mulig å leve av lånet hvis man fikk et billig sted å bo. Skal man leve av kun studielånet må man bo i telt tenker jeg? Anonymkode: 6c62f...395 Ja, studielån er litt over 8000 kr, men man må ikke bo i en boli og kollektiv trenger ikke å være 5000-7000.. Jeg betaler 3750 for hybelen jeg bor i og det inkluderer alt (som f. Eks strøm). Selv med mat og alt annet sparer jeg 2000-3000, og jeg lever veldig godt. Når det gjelder f. Eks bøker så kan man kjøpe brukt for billigere. Dersom du skal ha nye koster det mer, men avhengig av bøker tror jeg ikke det kommer til å koste mer enn 3000-5000. Men man får jo også stipend på ca. 40000 (høst + vår). Så det handler jo om å ha en PLAN for hvordan du skal bruke pengene. Må innrømme at jeg noen ganger jobber i sommeren men det er max 4-5 uker Anonymkode: 9dfc5...a31 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #43 Skrevet 29. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nå skal visst permiterte få lov til å studere uten å miste støtte også (nettavisen i dag), men de som allerede studerer og jobber skal ikke få støtte. Fortsatt rettferdig? Anonymkode: d08ed...34a Ja. Det er rettferdig! Det handler om at arbeidsledige skal bidra til kompetanseheving! Anonymkode: a67a3...13f
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #44 Skrevet 29. mars 2020 Akkurat nå, Godhelg2019 skrev: Nei. Årsaken til at studentene ikke får dagpenger er fordi de ikke er reelle arbeidstakere. Dette er en viktig forutsetning for å dagpengner. En reelle arbeidstaker skal kunne ta hvilken helst jobb i hvor som helst i landet. Det kan ikke studentene gjøre fordi deres hovedaktivitet er å studere, og derfor kan ikke studentene få dagpenger. Så enkelt er det. Når det gjelder om studentene skal få lån eller stipend, så er det opptil regjeringen for å bestemme dette nå. Ja, vi er jo klar over hvorfor studentene i utgangspunktet ikke får det. Noe som er tåpelig, for hva skiller egentlig en i arbeid (som også studerer) fra noen som bare er i arbeid? Poenget er jo hvorfor noen mener at det burde fortsette å være sånn eller ikke. Det er derfor studentene reagerer. Anonymkode: 29df7...4f2 7
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #45 Skrevet 29. mars 2020 Jeg er 40 år gammel . Har jobbet 100% i de siste 10 år . Har 15000 kr fast utgifter hver måned, i tillegg til mat og andre småtingene. Noen måneder siden begynt jeg å studere på universitet for å matche den norske krevende arbeidsmarkedet. Ble permittert, men kan ikke få dagpenger slik som min andre kolleger får, bare fordi jeg også er student. Lånekassen er et lån, selv om det er en gunstig lån, men man må alltid må betale tilbake. Veldig urettferdig synes jeg. Man er straffet for å være student. Anonymkode: 75a11...573 9
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #46 Skrevet 29. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja. Det er rettferdig! Det handler om at arbeidsledige skal bidra til kompetanseheving! Anonymkode: a67a3...13f Men de har ikke vært arbeidsledige? De har vært i arbeid? Anonymkode: 29df7...4f2 5
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #47 Skrevet 29. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: 6-10 000 i leie for rom i kollektiv, hybel eller liten leilighet sammen med venn/samboer, flere tusen i bøker og utstyr, kollektivtransport, strøm, mat... Hvordan skal dette dekkes opp av 8-10 000 i stipend pluss lån? Anonymkode: 21ea0...4cf Har man 6-10000 i leie for rom i kollektiv, har ein gjort ein svært dårleg jobb i jakta på plass å bu. Bøker kjøpte eg i august. Trenger ikke betale kollektivtransport nå, og mat til en person er ganske billig 😊 det er uansett smart å kjøpe årskort når man får storstipend i august.... Bedrifter hadde måtte permittere folk uansett. Før regjeringen kom med sine tiltak, hadde handlesenter og restauranter merket en nedgang på alt mellom 50-75%... Anonymkode: 208f9...19d
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #48 Skrevet 29. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, dattera vår studerer i en annen by. Jobber ikke ved siden av, da hun vil prioritere studiene 100%. Det går rundt, men som sagt, hun kunne ikke velge en leilighet til 10000 kr. Så enkelt var det. Det er selvsagt trangt økonomisk, men det går greit. Det er en fin måte å lære å håndtere penger på, og få forståelse av økonomi. Anonymkode: 56554...122 Stakkars dattera di. Du kan jo prøve å leve på 8800kr selv. Slik boligprisene er i dag, er det omtrent umulig å finne et bosted, selv i kollektiv, under 5000kr. Da har du 3300kr igjen. Det skal gå til mat, reiseutgifter, skolemateriell, helseutgifter, telefon osv osv. Det er ingen tvil om at de fleste studenter er NØDT til å jobbe ved siden av, for å få det til å gå rundt. De fleste ville nok helst fokusert 100% på studier, men det er umulig. Jeg er selv student, og voksen med barn. For min del er det umulig å leve på stipend og studielån. Jeg er fullstendig avhengig av å jobbe ved siden av fulltidsstudier. Og jeg skal ikke klage, fordi jeg har valgt å videreutdanne meg og tatt valg og prioritert økonomien slik at jeg skal få det til. Og jeg kan enkelt finne meg en ny jobb, så som min arbeidsplass er stengt. Men det at det ikke er urettferdig at studenter får tilbud om et lån... det er bare så dumt og ignorant skrevet av deg, der du sitter på din høye hest, at du burde skamme deg! Jeg har vært i arbeidslivet i mange år før jeg ble student. Og studenter flest er flittige, hardtarbeidende og kreative for å få livet til å gå rundt fra før av. Mange av dem lever på fattigdomsgrensa allerede. De er sårbare, det ville vært utrolig synd hvis de måtte slutte midt i studiene på grunn av dette. Og det er det mange som kan bli nødt til. Som sagt, lev på 8800kr selv et års tid, så kan vi snakke! Anonymkode: d1209...ede 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #49 Skrevet 29. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har man 6-10000 i leie for rom i kollektiv, har ein gjort ein svært dårleg jobb i jakta på plass å bu. Bøker kjøpte eg i august. Trenger ikke betale kollektivtransport nå, og mat til en person er ganske billig 😊 det er uansett smart å kjøpe årskort når man får storstipend i august.... Bedrifter hadde måtte permittere folk uansett. Før regjeringen kom med sine tiltak, hadde handlesenter og restauranter merket en nedgang på alt mellom 50-75%... Anonymkode: 208f9...19d Det koster fremdeles penger å ta kollektivtransport. Jeg sniker ikke selv om jeg er student og det ikke er billettkontroll pga smittefare. Anonymkode: 45013...5d5 4
Gjest Godhelg2019 Skrevet 29. mars 2020 #50 Skrevet 29. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja, vi er jo klar over hvorfor studentene i utgangspunktet ikke får det. Noe som er tåpelig, for hva skiller egentlig en i arbeid (som også studerer) fra noen som bare er i arbeid? Poenget er jo hvorfor noen mener at det burde fortsette å være sånn eller ikke. Det er derfor studentene reagerer. Anonymkode: 29df7...4f2 Jeg synes det er riktig at det er sånn fordi: - De fleste studenter er enslig og kan flytte hjem til mor og far! - Lånekassen har gode ordninger for de andre studentene. Selvfølgelig skal folk ikke lide, og jeg forstår egentlig ikke hva som er problemet. Man kan ikke leve luksuslivet hele tiden med å ha sentrumsnære leiligheter og feste hver uke. Det er her pengene forsvinner. I tillegg vil også leieprisene framover synke betydelig da utenlandske arbeidere har flyttet hjem igjen.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #51 Skrevet 29. mars 2020 Det er det samme å si at penger studentene betaler i skatt har mindre verdi enn de andre arbeidstakere. Anonymkode: 75a11...573 7
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #52 Skrevet 29. mars 2020 Men altså igjen til alle som snakker om hva det koster å leie, eller hvordan man kan leve billig og på budsjett: Hvordan er det relevant at man kan leve på et stramt budsjett? Kan ikke alle det? Både studenter og ikke-studenter? Folk i arbeid som ikke er studenter kunne sikkert også tatt til takke med lån, men de får dagpenger. Poenget med at man ikke burde ta til takke med å måtte ta opp lån (som må betales tilbake med renter, samtidig som man mister inntekten sin) er fordi ikke-studenter i arbeid ikke må det og får utbetalt dagpenger. Hvorfor skal ikke noen som arbeider på samme plass, som får samme permittering, ha like rettigheter i Norge? Det er jo det studentene reagerer på. Anonymkode: 852c2...87a 13
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #53 Skrevet 29. mars 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er 40 år gammel . Har jobbet 100% i de siste 10 år . Har 15000 kr fast utgifter hver måned, i tillegg til mat og andre småtingene. Noen måneder siden begynt jeg å studere på universitet for å matche den norske krevende arbeidsmarkedet. Ble permittert, men kan ikke få dagpenger slik som min andre kolleger får, bare fordi jeg også er student. Lånekassen er et lån, selv om det er en gunstig lån, men man må alltid må betale tilbake. Veldig urettferdig synes jeg. Man er straffet for å være student. Anonymkode: 75a11...573 Jeg ser at du har kommet uheldig ut. Du kan vel søke om økonomisk sosialhjelp hvis du ikke klarer å forsørge deg selv. Du trenger vel ikke klager over at du må 132 kroner mer i måneden når det skal betales tilbake. Ærligtalt. Anonymkode: a67a3...13f
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #54 Skrevet 29. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er det samme å si at penger studentene betaler i skatt har mindre verdi enn de andre arbeidstakere. Anonymkode: 75a11...573 Det er ingen som har sagt at studentene skal jobbe. De skal ikke sløse penger på alkohol og sentrumsnære boliger. Anonymkode: a67a3...13f
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #55 Skrevet 29. mars 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, studielån er litt over 8000 kr, men man må ikke bo i en boli og kollektiv trenger ikke å være 5000-7000.. Jeg betaler 3750 for hybelen jeg bor i og det inkluderer alt (som f. Eks strøm). Selv med mat og alt annet sparer jeg 2000-3000, og jeg lever veldig godt. Når det gjelder f. Eks bøker så kan man kjøpe brukt for billigere. Dersom du skal ha nye koster det mer, men avhengig av bøker tror jeg ikke det kommer til å koste mer enn 3000-5000. Men man får jo også stipend på ca. 40000 (høst + vår). Så det handler jo om å ha en PLAN for hvordan du skal bruke pengene. Må innrømme at jeg noen ganger jobber i sommeren men det er max 4-5 uker Anonymkode: 9dfc5...a31 Hva gjør du med storstipendet på 22 000 kroner? Anonymkode: a67a3...13f
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #56 Skrevet 29. mars 2020 1 minutt siden, Godhelg2019 skrev: Jeg synes det er riktig at det er sånn fordi: - De fleste studenter er enslig og kan flytte hjem til mor og far! - Lånekassen har gode ordninger for de andre studentene. Selvfølgelig skal folk ikke lide, og jeg forstår egentlig ikke hva som er problemet. Man kan ikke leve luksuslivet hele tiden med å ha sentrumsnære leiligheter og feste hver uke. Det er her pengene forsvinner. I tillegg vil også leieprisene framover synke betydelig da utenlandske arbeidere har flyttet hjem igjen. 1. Studenter er ikke bare enslige, unge og kan flytte hjem til mor og far. Og utgifter til leie/boliglån og andre utgifter forsvinner ikke selv om man drar hjem. 2. Kan ikke ikke-studenter i arbeid også bare flytte hjem til mor og far? 3. Ikke alle studenter mottar ytelser fra Lånekassen. I tillegg er mesteparten av det man får fra lånekassen et lån i studiesammenheng. Denne saken dreier seg om rett til dagpenger i arbeidssammenheng. Anonymkode: 852c2...87a 11
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #57 Skrevet 29. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg ser at du har kommet uheldig ut. Du kan vel søke om økonomisk sosialhjelp hvis du ikke klarer å forsørge deg selv. Du trenger vel ikke klager over at du må 132 kroner mer i måneden når det skal betales tilbake. Ærligtalt. Anonymkode: a67a3...13f Jeg kan selvfølgelig betale 132 kroner mer per måned, og får en enda større gjeld, mens du og 90% av befolkningen får 15000-30000 gratis i dagpenger hver måned. Anonymkode: 75a11...573 14
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #58 Skrevet 29. mars 2020 3 minutter siden, Godhelg2019 skrev: Jeg synes det er riktig at det er sånn fordi: - De fleste studenter er enslig og kan flytte hjem til mor og far! - Lånekassen har gode ordninger for de andre studentene. Selvfølgelig skal folk ikke lide, og jeg forstår egentlig ikke hva som er problemet. Man kan ikke leve luksuslivet hele tiden med å ha sentrumsnære leiligheter og feste hver uke. Det er her pengene forsvinner. I tillegg vil også leieprisene framover synke betydelig da utenlandske arbeidere har flyttet hjem igjen. Her må du nok lese deg opp. Mange studenter er også voksne, med barn. Jeg kan ikke flytte hjem til hverken mor eller far fordi de er gått bort. De fine ordningene du snakker om, for studenter med barn, er at de får akkurat like mye penger som de andre, men mindre av summen blir gjort om til lån. Altså, ingen flere penger inn. Anonymkode: d1209...ede 6
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #59 Skrevet 29. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ser at du har kommet uheldig ut. Du kan vel søke om økonomisk sosialhjelp hvis du ikke klarer å forsørge deg selv. Du trenger vel ikke klager over at du må 132 kroner mer i måneden når det skal betales tilbake. Ærligtalt. Anonymkode: a67a3...13f Hvorfor kan man ikke klage på det? Ikke-studenter i arbeid kunne vel også mistet hele inntekten sin, tatt opp lån og betalt tilbake 132 kr i mnd senere - men de får dagpenger. Hele saken handler jo om å ha like rettigheter. Anonymkode: 852c2...87a 12
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #60 Skrevet 29. mars 2020 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som om jeg skulle ha skrevet det selv! Jeg er selv student, og har delt budsjettet mitt i andre tråder om dette temaet. Begynner å bli drittlei av medstudenters klaging. Jeg studerer uten jobb på siden, og det går helt fint. Bor også i en av Norges største studentby Anonymkode: ea26f...f6d Judas. Anonymkode: d1209...ede 5
Fremhevede innlegg