Gå til innhold

Blir provosert over sutrende studenter

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Haha, jeg håper virkelig du bare er ute etter å provosere, TS. Men hvis du virkelig har bodd under en stein og ikke fått med deg dette, så skal jeg forklare det for deg:

Selv om du bor i studiebolig, i et kollektiv der du har et bøttekott som eget soverom og deler kjøkken og bad med 9 andre, selv om du må ta buss eller bybane/trikk for å komme deg til skolen, så må du i svært mange tilfeller ut med mellom 5500 og 8000 i husleie hver_bidige_måned. Sånn er det å være student i dag! Med mindre du studerer i gokk eller har familie/bekjente du kan leie billigere hos, så er det faktisk så dyrt å bo for veldig, veldig mange. Hvert eneste år står det haugevis av studenter i kø for å få studentbolig, fordi det ER ikke nok til alle. Derfor må man ut på det private markedet, hvor etterspørselen er så stor at man ofte er over 30 stk på visning samtidig, og folk er så desperate at de tilbyr seg å lufte hunden til huseieren eller være barnevakt for å få et forsprang. 

Dette handler ikke om å prioritere pengene feil, det handler om at leiekostnadene er så høye at man MÅ jobbe for i det hele tatt å kunne spise. Jeg er heldigvis ikke permittert fra min deltidsjobb, men jeg føler virkelig med alle mine medstudenter som er det og nå står i en utilgivelig vanskelig økonomisk situasjon. Dette er mennesker som bidratt og betalt skatt, men som nå sviktes. 

Anonymkode: 2a659...53b

• Liker 13
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Som om jeg skulle ha skrevet det selv! Jeg er selv student, og har delt budsjettet mitt i andre tråder om dette temaet. Begynner å bli drittlei av medstudenters klaging. Jeg studerer uten jobb på siden, og det går helt fint. Bor også i en av Norges største studentby :)

Anonymkode: ea26f...f6d

Så fordi du har valgt å ikke jobbe, så burde ikke andre som jobber få dagpenger hvis de blir permittert fra sin jobb? 

Vi som arbeider ber om dagpenger fordi vi arbeider, ikke fordi vi studerer.

Anonymkode: 29df7...4f2

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du vi skal gjøre da? Skal jeg gå fra mannen, ungene og hunden, selge min halvdel av huset og flytte inn i kollektiv? Hadde ikke hatt mulighet til å studere uten 60% stilling i en bedrift som nå er stengt.

Anonymkode: d08ed...34a

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som om jeg skulle ha skrevet det selv! Jeg er selv student, og har delt budsjettet mitt i andre tråder om dette temaet. Begynner å bli drittlei av medstudenters klaging. Jeg studerer uten jobb på siden, og det går helt fint. Bor også i en av Norges største studentby :)

Var det du med matbudsjett på 1300 kr måneden? Du skjønner vel at dette matbudsjettet ikke kan overføres til absolutt alle? Om det var tilfellet så kunne man jo også gitt de permitterte mindre dagpenger, fordi de trenger ikke de 3000 kr SIFO estimerer til kost. På grunn av ringvirkningene rundt corona kommer også importvarer som blant annet mat til å øke betraktelig i pris. 

Det er fint at du har kontroll på dine utgifter, men å tro at alle kan kopiere budsjettet ditt blir for dumt. Selv har jeg husleie på 5700 kr og jeg bor i et kollektiv som ikke er sentralt. Da jeg begynte å studere for 3 år siden var husleien på 5000 kr, husleien øker for hvert år og jeg bor attpåtil hos en stiftelse og leier ikke i det private markedet. 

Jeg klarer å leve som student uten deltidsjobb, men jeg er heldig som har "kun" leie på 5700 kr. Det betyr ikke at jeg er ignorant ovenfor at andre ikke er i nøyaktig samme situasjon eller med samme behov som meg selv. 

Anonymkode: 45013...5d5

• Liker 10
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du vi skal gjøre da? Skal jeg gå fra mannen, ungene og hunden, selge min halvdel av huset og flytte inn i kollektiv? Hadde ikke hatt mulighet til å studere uten 60% stilling i en bedrift som nå er stengt.

Anonymkode: d08ed...34a

Du har som student selvfølgelig ikke råd til unger hus og hund. Hva er det du innbiller deg?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og når var det du var student?

Anonymkode: b29f2...edb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette var et veldig "skjære alle over en kam"-innlegg. Mange stundenter har dyrere leilighet, nettopp fordi de hadde en jobb utenom, hadde råd til det, og ikke visste at dette skulle skje - akkurat som vanlige arbeidstakere som har huslån og heller ikke visste dette skulle skje. Mange sitter nå i en situasjon de ikke bare kan komme seg lett utav. Leier de, har de oppsigelse på flere mnd. Eier de, er det en stor prosess å selge, det tar tid og man taper kanskje uansert penger. Alle som har en jobb, lever deretter - ikke bare studenter. Heller ikke alle kan bo sammen med andre. Vi er forskjellige.... 

Hvorfor er set akkurat studentene du blir provosert av? Hva med alle voksne som ikke har råd til å bo i boligene sine etter de ble permittert? Burde ikle de ha bodd i bofelleskap de også? 

Anonymkode: 181f1...221

Det er jo fordi studenter klager på at de får et tilbud om et lån på 26k. Skjønner ikke folk hvor idiotisk det høres ut som?! De blir tilbydt et lån som vi andre studenter ikke har tilgang på, fordi vi ikke jobber utenom studiene.

Hadde jeg vært i deres situasjon, der jeg hadde jobbet - hadde jeg takket ja til 26 k i lån og holdt kjeft. Jeg skjemmes over medstudenters vegne. Vi bor i et land der skole er gratis, så et lån på 26k er ingenting i forhold til andre land der skoler koster skolepenger. Nå er jo ikke jeg i denne kategorien heller, fordi jeg klarer meg fint på stipend og lån - men uansett så har jeg lov til å ytre min mening.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hårreisende at noen synes det er innafor å kreve at et menneske skal leve på 8800 og ta opp lån og la all inntekt gå tapt, bare fordi man studerer. Skulle likt å høre reaksjonen om noen krevde det samme fra alle andre i samfunnet som har "gjort seg avhenging av en inntekt". Latterlig.

Anonymkode: 852c2...87a

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Studenter syter og bærer seg over at de ikke får mer penger fra Staten. Nå tilbyr regjeringen mulighet for økt lån samtidig som resten av stipendet utbetales i april. Men neida, det er ikke godt nok, her skal det sytes.

Studener som selv velger å bo svindyrt og gjør seg avhengig av å jobbe ved siden av studiene kan nå takke seg selv. Det er fullt mulig å studere uten å jobbe ved siden av. Det handler om å nøye seg med det man klarer. Jeg kjenner MANGE som klarer dette helt fint, men de er selvsagt nødt til å akseptere å bo i kollektiv og de innfinner seg med at det går omtrent i null hver måned, og de har forstått at de ikke kan skjeie ut på byen hver eneste helg. Deres tid kommer.

Nå blir "luksusstudentene" straffet av sin egen livsstil. De som på død og liv MÅ bo alene i ei leilighet til 10000 kr. i måneden fordi de ikke gidder å dele kjøkken og bad med andre, får svi nå. Og de kan takke seg selv.

De kan ikke bare komme sutrende til staten og be om penger.

Og hva med de ansvarlige studentene som faktisk greier å få hverdagen sin til å gå rundt, skal ikke de få noe? Dette er så jævla typisk norsk, vi skal ha og ha og ha og ha, og vi skal helst gjøre hva vi og leve i luksus.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/najkg5/studenter-i-opproer-jeg-har-aldri-foelt-meg-saa-urettferdig-behandlet

Anonymkode: 56554...122

1. Studenter syter og bærer seg over staten fordi de får LÅN, når de allerede HAR LÅN. De får ikke dagpenger som alle andre arbeidstakere. Det er faktisk urettferdig.

2. Utbetalt resten av studielånet i april betyr bare at vi må spare de pengene utover mai og juni også. Er ikke sikkert man er tilbake i jobb innen den tid.

3. Mange velger å bo dyrt nettopp fordi de har en jobb som tilsier at de kan. Noen har ikke noe valgt, fordi boligmarkedet er så sprengt. Det er mange negative sider med å bo i et kollektiv med folk man ikke kjenner. Det har jeg hørt flere historier om! 

4. Mange studenter skjeier ikke ut på byen hver eneste helg. Dette er en dum generalisering. 

5. De "ansvarlige" studentene som greier å få ting rundt er vel fornøyd med det. De sparer nok litt og tenker det er flott at de slipper å ta opp dette ekstra lånet. Ettersom at du mener de ansvarlige studentene nøyer seg med et kollektiv hvor de ikke trenger enorm inntekt fra deltidsjobber.

Anonymkode: b29f2...edb

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo fordi studenter klager på at de får et tilbud om et lån på 26k. Skjønner ikke folk hvor idiotisk det høres ut som?! De blir tilbydt et lån som vi andre studenter ikke har tilgang på, fordi vi ikke jobber utenom studiene.

Hadde jeg vært i deres situasjon, der jeg hadde jobbet - hadde jeg takket ja til 26 k i lån og holdt kjeft. Jeg skjemmes over medstudenters vegne. Vi bor i et land der skole er gratis, så et lån på 26k er ingenting i forhold til andre land der skoler koster skolepenger. Nå er jo ikke jeg i denne kategorien heller, fordi jeg klarer meg fint på stipend og lån - men uansett så har jeg lov til å ytre min mening.

Ja, det er et lån. Det må betales tilbake. Med renter. Og det kommer som en løsning for at man i motsetning til sine kollegaer ikke får utbetalt "gratis penger". 

Gi heller studentene som har vært i arbeid dagpenger dersom de blir permitterte. 

Dere som utelukkende har levd på studielånet skal vel ikke få penger for en jobb dere aldri har hatt? De studentene som har vært i arbeid har tross alt skattet på lik linje med andre i arbeid.

Mange andre i arbeid som har rett på dagpenger har jo allerede fått gratis utdanning. Hva er forskjellen?

Og hvorfor er det et godt argument at folk som arbeider ikke skal ha like rettigheter i Norge fordi utdanning ikke blir finansiert av Staten i andre land?

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var det du med matbudsjett på 1300 kr måneden? Du skjønner vel at dette matbudsjettet ikke kan overføres til absolutt alle? Om det var tilfellet så kunne man jo også gitt de permitterte mindre dagpenger, fordi de trenger ikke de 3000 kr SIFO estimerer til kost. På grunn av ringvirkningene rundt corona kommer også importvarer som blant annet mat til å øke betraktelig i pris. 

Det er fint at du har kontroll på dine utgifter, men å tro at alle kan kopiere budsjettet ditt blir for dumt. Selv har jeg husleie på 5700 kr og jeg bor i et kollektiv som ikke er sentralt. Da jeg begynte å studere for 3 år siden var husleien på 5000 kr, husleien øker for hvert år og jeg bor attpåtil hos en stiftelse og leier ikke i det private markedet. 

Jeg klarer å leve som student uten deltidsjobb, men jeg er heldig som har "kun" leie på 5700 kr. Det betyr ikke at jeg er ignorant ovenfor at andre ikke er i nøyaktig samme situasjon eller med samme behov som meg selv. 

Ja, det var meg. Jeg har ikke ment at man skal kopiere budsjettet mitt, fordi folk har ulike matutgifter. Jeg er en tynn person, så jeg spiser ikke så mye i forhold til andre. Men det at folk mener at det er UMULIG å leve på stipend og lån er feil. Alle kan være enig i meg om at mange studenter lever over evne. Nå kritiserer jeg de som lever over evne, på andre utgiftsposter. Jeg ser for eksempel at andre studenter har mobilabonnement på 399-499 kr i mnd, kanskje SWAP, ulike streamingtjenester. Er det rart pengene går ut av vinduet? Studenttilværelsen skal ikke være noe luksus.

Hvorfor kan man ikke ta seg til takke med et lån på 26k? 

Gjest kylling1
Skrevet

De senket faktisk minimumsinntekten for å ha krav på dagpenger. Hvorfor mener du det er rimelig at noen arbeidstakere skal få men ikke andre bare fordi de gjør noe ved siden av (deltids)jobben sin? Dette er flittige mennesker som har langt over 100 % belastning i sum av studier og jobb.

Om man studerer bør ikke ha noe som helst med dette å gjøre - det er en erstatning for tapt arbeidsinntekt! Mange studenter hadde vel forøvrig gitt opp å studere om det ikke var mulig å jobbe på siden, så det at de ikke er reelle arbeidssøkere er jo også bare tøv. De er forøvrig nok mer reelle arbeidssøkere enn mange som er på dagpenger og andre sosiale ytelser! Ikke får de bostøtte, AAP, (ekstra) barnetrygd eller noen som helst annen hjelp ut over støtte fra Lånekassen (der mesteparten må betales tilbake når man er ferdig å studere) og utdanningen i seg selv.

Skrevet

Jeg kjenner ingen grupper som tyter så mye som studenter. 

Og ja, jeg har studert selv. Lenge. Klarte meg på studielån + sommerjobb, ingen hjelp hjemmefra, ingen økonomiske problemer. 

Studenter flest greier ikke prioritere. Det er fakta

Anonymkode: 2ca18...bba

Det er ingen særegenhet ved studenter st de ikke kan prioritere. 
Problemet med argumentasjonen her er at flere tilsynelatende mener støtte bør baseres på hva en kan klare seg på. Da er det mange av de øvrige permiterte som byrde ha fått reduksjon i utbetaling også.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det var meg. Jeg har ikke ment at man skal kopiere budsjettet mitt, fordi folk har ulike matutgifter. Jeg er en tynn person, så jeg spiser ikke så mye i forhold til andre. Men det at folk mener at det er UMULIG å leve på stipend og lån er feil. Alle kan være enig i meg om at mange studenter lever over evne. Nå kritiserer jeg de som lever over evne, på andre utgiftsposter. Jeg ser for eksempel at andre studenter har mobilabonnement på 399-499 kr i mnd, kanskje SWAP, ulike streamingtjenester. Er det rart pengene går ut av vinduet? Studenttilværelsen skal ikke være noe luksus.

Hvordan er det relevant at man kan leve på et stramt budsjett?

Folk i arbeid som ikke er studenter kunne sikkert også tatt til takke med lån, men de får dagpenger. 

Poenget med at man ikke burde ta til takke med å måtte ta opp lån (som må betales tilbake med renter, samtidig som man mister inntekten sin) er fordi ikke-studenter i arbeid ikke må det og får utbetalt dagpenger. Hvorfor skal ikke noen som arbeider på samme plass, som får samme permittering, ha like rettigheter i Norge? Det er jo det studentene reagerer på.

Anonymkode: 29df7...4f2

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å leve over evne er ikke det samme som å må ta seg deltidsjobb for å få det til å gå rundt. Jeg vil faktisk si at det er UMULIG for absolutt alle studentene i Norge å kun leve på lån og stipend. Det er faktisk ikke nok studentboliger eller billige kollektiv der ute til at det skal gå an. 

Hvorfor skal man være takknemlig for et lån på 26k med renter når andre permitterte arbeidstakere får dagpenger for nøyaktig den samme jobben? Studenter har allerede massevis av lån. Det er heller ikke sannsynlig at arbeidsmarkedet kommer til å løsne i løpet av et par måneder. 

• Liker 2
Gjest Godhelg2019
Skrevet

Studenter syter og bærer seg over at de ikke får mer penger fra Staten. Nå tilbyr regjeringen mulighet for økt lån samtidig som resten av stipendet utbetales i april. Men neida, det er ikke godt nok, her skal det sytes.

Studener som selv velger å bo svindyrt og gjør seg avhengig av å jobbe ved siden av studiene kan nå takke seg selv. Det er fullt mulig å studere uten å jobbe ved siden av. Det handler om å nøye seg med det man klarer. Jeg kjenner MANGE som klarer dette helt fint, men de er selvsagt nødt til å akseptere å bo i kollektiv og de innfinner seg med at det går omtrent i null hver måned, og de har forstått at de ikke kan skjeie ut på byen hver eneste helg. Deres tid kommer.

Nå blir "luksusstudentene" straffet av sin egen livsstil. De som på død og liv MÅ bo alene i ei leilighet til 10000 kr. i måneden fordi de ikke gidder å dele kjøkken og bad med andre, får svi nå. Og de kan takke seg selv.

De kan ikke bare komme sutrende til staten og be om penger.

Og hva med de ansvarlige studentene som faktisk greier å få hverdagen sin til å gå rundt, skal ikke de få noe? Dette er så jævla typisk norsk, vi skal ha og ha og ha og ha, og vi skal helst gjøre hva vi og leve i luksus.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/najkg5/studenter-i-opproer-jeg-har-aldri-foelt-meg-saa-urettferdig-behandlet

Anonymkode: 56554...122

Kunne ikke sagt dette bedre selv. Er helt enig i alt du skriver selv nå!

AnonymBruker
Skrevet

6-10 000 i leie for rom i kollektiv, hybel eller liten leilighet sammen med venn/samboer, flere tusen i bøker og utstyr, kollektivtransport, strøm, mat... Hvordan skal dette dekkes opp av 8-10 000 i stipend pluss lån?

Anonymkode: 21ea0...4cf

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Godhelg2019 skrev:

Kunne ikke sagt dette bedre selv. Er helt enig i alt du skriver selv nå!

Sykt å være for at folk i arbeid ikke skal ha like rettigheter, men ok.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Som sykepleierstudent hadde jeg ikke tid til å jobbe masse ved siden av et studie som består av så mye praksis at man jobber like mye ulønnet som andre gjør i vanlig jobb. Det er litt kjedelig at man ikke har rett på noe, mens andre får utbetalt dagpenger. Er ikke som om man har levd et slaraffenliv mens man tjente lav inntekt. 

Anonymkode: 2bcb1...bcc

Jeg jobbet 50% ved siden av sykepleierstudiet selv i praksisperioder. Gikk fra dagvakt i praksis til kveldsvakt på jobben b.l.a. Men jeg var alenemor til ett barn og hadde da høyere utgifter enn en student uten barn. 

Anonymkode: 85700...41f

• Liker 3
Gjest Godhelg2019
Skrevet
12 minutter siden, kylling1 skrev:

De senket faktisk minimumsinntekten for å ha krav på dagpenger. Hvorfor mener du det er rimelig at noen arbeidstakere skal få men ikke andre bare fordi de gjør noe ved siden av (deltids)jobben sin? Dette er flittige mennesker som har langt over 100 % belastning i sum av studier og jobb.

Om man studerer bør ikke ha noe som helst med dette å gjøre - det er en erstatning for tapt arbeidsinntekt! Mange studenter hadde vel forøvrig gitt opp å studere om det ikke var mulig å jobbe på siden, så det at de ikke er reelle arbeidssøkere er jo også bare tøv. De er forøvrig nok mer reelle arbeidssøkere enn mange som er på dagpenger og andre sosiale ytelser! Ikke får de bostøtte, AAP, (ekstra) barnetrygd eller noen som helst annen hjelp ut over støtte fra Lånekassen (der mesteparten må betales tilbake når man er ferdig å studere) og utdanningen i seg selv.

Nei. Årsaken til at studentene ikke får dagpenger er fordi de ikke er reelle arbeidstakere. Dette er en viktig forutsetning for å dagpengner. En reelle arbeidstaker skal kunne ta hvilken helst jobb i hvor som helst i landet. Det kan ikke studentene gjøre fordi deres hovedaktivitet er å studere, og derfor kan ikke studentene få dagpenger. Så enkelt er det.

Når det gjelder om studentene skal få lån eller stipend, så er det opptil regjeringen for å bestemme dette nå.

• Opprett ny...