AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #101 Skrevet 29. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Man får omgjort mye, jeg studerte i 6 år og har FÅTT mye fra felleskapet og skattebidragerene. Snakk om utakknemlighet!!! Anonymkode: 46357...439 Ja, kjempeutakknemlig å mene at folk skal ha like rettigheter i arbeidslivet. Mange av de som mottar dagpenger har også fått tidligere. Hvorfor skal de være anerledes for de som er studenter akkurat nå? Anonymkode: 852c2...87a 12
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #102 Skrevet 29. mars 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er fullt mulig å studere uten å jobbe ved siden av. Det handler om å nøye seg med det man klarer. Jeg kjenner MANGE som klarer dette helt fint, men de er selvsagt nødt til å akseptere å bo i kollektiv og de innfinner seg med at det går omtrent i null hver måned, og de har forstått at de ikke kan skjeie ut på byen hver eneste helg. Deres tid kommer. Dette forstår jeg ikke. Jeg hadde ikke spesielt god råd da jeg var student selv om jeg jobbet ved siden av.... Anonymkode: e59ad...02b
altflyter Skrevet 29. mars 2020 #103 Skrevet 29. mars 2020 Jeg forstår studentene godt jeg. Noen jobber fult ved siden av studiene og har kanskje ikke en gang rett på studielån eller har valgt å jobbe mye for å slippe lån. Jeg klarer ikke helt å se forskjellen på en student som jobber 100prosent og er avhengig av lønnen sin og hvem som helst andre. Tenker da spesielt på dem som ikke en gang har tatt opp studielån. De har skattet like mye som vanlige arbeidstakere gjør. Hvorfor skal studentene måtte låne mer penger mens alle vi andre skal få dagpenger om vi mister jobben? Jeg forstår aspektet med at nav ikke har kapasitet til enda flere søkere, men da burde lånekassen gitt dem et ekstra stipend isteden. 6
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #104 Skrevet 29. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dette forstår jeg ikke. Jeg hadde ikke spesielt god råd da jeg var student selv om jeg jobbet ved siden av.... Anonymkode: e59ad...02b Enig. Og det har uansett ikke noe med saken å gjøre hvilke utgifter man har. Da kunne man sagt til alle arbeidstakere der ut: "Dere fortjener ikke dagpenger fordi dere ikke bor i kollektiv og har et matbudsjett på 1300 kr i mnd". Det er jo helt føkka. Hele saken handler om å ha like rettigheter i arbeid. Hvorfor spiller det en rolle at man er student? Hva gjør studenter så spesielle at de skal klare seg på så lite? Anonymkode: 29df7...4f2 12
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #105 Skrevet 29. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Enig. Og det har uansett ikke noe med saken å gjøre hvilke utgifter man har. Da kunne man sagt til alle arbeidstakere der ut: "Dere fortjener ikke dagpenger fordi dere ikke bor i kollektiv og har et matbudsjett på 1300 kr i mnd". Det er jo helt føkka. Hele saken handler om å ha like rettigheter i arbeid. Hvorfor spiller det en rolle at man er student? Hva gjør studenter så spesielle at de skal klare seg på så lite? Anonymkode: 29df7...4f2 Og ikke bare arbeidstakere.. Staten hadde spart mye på at også uføre og andre navere hadde fått bare så de kunne betalt den aller laveste husleie de kunne finne. Og 500 kr til mat, lege, klær osv i måneden må vel holde?! Anonymkode: 077f6...e53 3
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #106 Skrevet 29. mars 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er helt enig at man skal betale store deler av sin egen utdanning. Men med så mye lån som studenter har, og at de fleste studenter ikke eier noe. Og at mange studenter kan ha barn, så blir det litt urettferdig at man får enda et lån som kompensasjon. Anonymkode: b29f2...edb Man får mer stipend (omsorgsstipend) og slettet mer lån dersom man har barn. I tillegg får man pensjonssparing fra staten. Man får også engangsstønad fra staten dersom man venter barn. Det er ikke urettferdig i det hele tatt. Tror du husstander med barn der begge foreldrene er permittert klarer å betale huslånet sitt dersom dette varer lenge? De får langt lavere inntekter, og mange står nok i fare for å miste husene sine. Mange får nok store økonomiske problemer! De hadde nok gledelig tatt i mot et ekstra lån frå Lånekassen i denne perioden, men det får det ikke. Er de heldige får de betalingsutsettelse hos banken sin. Min sympati går dessverre ikke til studentene og ungdommer i denne omgangen her. Anonymkode: 46357...439 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #107 Skrevet 29. mars 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er vel folk i arbeid som har studert tidligere og mottatt stipend òg, da? De har rett på dagpenger. Hva er forskjellen? Anonymkode: 852c2...87a De mottar vel ikke stipend og lån lenger? Det er vel forskjellen. Anonymkode: 46357...439
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #108 Skrevet 29. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Man får mer stipend (omsorgsstipend) og slettet mer lån dersom man har barn. I tillegg får man pensjonssparing fra staten. Man får også engangsstønad fra staten dersom man venter barn. Det er ikke urettferdig i det hele tatt. Tror du husstander med barn der begge foreldrene er permittert klarer å betale huslånet sitt dersom dette varer lenge? De får langt lavere inntekter, og mange står nok i fare for å miste husene sine. Mange får nok store økonomiske problemer! De hadde nok gledelig tatt i mot et ekstra lån frå Lånekassen i denne perioden, men det får det ikke. Er de heldige får de betalingsutsettelse hos banken sin. Min sympati går dessverre ikke til studentene og ungdommer i denne omgangen her. Anonymkode: 46357...439 Studentene i arbeid som blir permitterte vil jo også bare ha rett til langt lavere inntekter som sine kollegaer. Istedenfor må de miste hele inntekta og ta opp lån. Hvordan er det rettferdig? Anonymkode: 29df7...4f2 8
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #109 Skrevet 29. mars 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, kjempeutakknemlig å mene at folk skal ha like rettigheter i arbeidslivet. Mange av de som mottar dagpenger har også fått tidligere. Hvorfor skal de være anerledes for de som er studenter akkurat nå? Anonymkode: 852c2...87a Er der like rettigheter når studentene mottar både stipend/lån + dagpenger? Å få dobbelt opp med stønader er ikke like rettigheter. Anonymkode: 46357...439 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #110 Skrevet 29. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Man får mer stipend (omsorgsstipend) og slettet mer lån dersom man har barn. I tillegg får man pensjonssparing fra staten. Man får også engangsstønad fra staten dersom man venter barn. Det er ikke urettferdig i det hele tatt. Tror du husstander med barn der begge foreldrene er permittert klarer å betale huslånet sitt dersom dette varer lenge? De får langt lavere inntekter, og mange står nok i fare for å miste husene sine. Mange får nok store økonomiske problemer! De hadde nok gledelig tatt i mot et ekstra lån frå Lånekassen i denne perioden, men det får det ikke. Er de heldige får de betalingsutsettelse hos banken sin. Min sympati går dessverre ikke til studentene og ungdommer i denne omgangen her. Anonymkode: 46357...439 Permitterte studenter er nok fint lite interesserte i sympatien din. Vi prøver å argumentere for at studenter som jobber ved siden av, som tilsvarer en arbeidsbelastning på godt over 100%, burde ha rettigheter på lik linje med andre arbeidstakere. Anonymkode: 2a659...53b 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #111 Skrevet 29. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: De mottar vel ikke stipend og lån lenger? Det er vel forskjellen. Anonymkode: 46357...439 Øh, jo - stipendet er penger man ikke må betale tilbake. Så det er nøyaktig det samme. Og man har fått samme lånet. Så hva er forskjellen? Anonymkode: 29df7...4f2 4
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #112 Skrevet 29. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man får mer stipend (omsorgsstipend) og slettet mer lån dersom man har barn. I tillegg får man pensjonssparing fra staten. Man får også engangsstønad fra staten dersom man venter barn. Det er ikke urettferdig i det hele tatt. Tror du husstander med barn der begge foreldrene er permittert klarer å betale huslånet sitt dersom dette varer lenge? De får langt lavere inntekter, og mange står nok i fare for å miste husene sine. Mange får nok store økonomiske problemer! De hadde nok gledelig tatt i mot et ekstra lån frå Lånekassen i denne perioden, men det får det ikke. Er de heldige får de betalingsutsettelse hos banken sin. Min sympati går dessverre ikke til studentene og ungdommer i denne omgangen her. Anonymkode: 46357...439 De kan få avdragsfrihet. Studentene får 26000 én gang. Ikke hver måned. Strekk det ut over de 6 mnd som man får koronadagpenger. Så er det ikke så mye. Mange studenter har dessuten mistet sommerjobben sin, og der får de null (0) kr fra Lånekassen. Det går an å ha to (eller kanskje flere?) tanker i hodet samtidig. Jeg kan godt synes synes synd på studenter OG småbarnsfamilier. Også selvom det er verre for de som lever med hungersnød, gresshopper og tørke i Afrika. Anonymkode: 077f6...e53 6
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #113 Skrevet 29. mars 2020 Jeg er så utrolig provosert på studentenes vegne! Ingen andre arbeidstakere får dagpenger som et lån, hvorfor skal de det? De betaler skatt som alle andre og da burde de få dagpenger som alle andre. Om det skal være slik at de har færre sosiale goder enn andre arbeidstakere, burde de også betale mindre skatt enn andre som ikke studerer og tjener like mye. Dessuten er jo poenget her også at inntekten har blitt mer enn halvert i løpet av svært kort tid og husleien må fremdeles betales i tre måneder til. Det finnes ikke billige studenthybler nok til halvparten en gang, så ikke kom med det argumentet. Nå er det et par år siden jeg var student, men et veldig nøkternt student-budsjett så slik ut da jeg studerte i Bergen: 6000 kr husleie for et 6 m2 kott i et stort kollektiv (Det var ingen studenthybler å få tak i ved skolestart fordi utenlandsstudenter har førstepri. De fleste utleiere opererer med kontrakter det kun er mulig å si opp om sommeren) 400 kr strøm 2000 kr dagligvarer (husk at unge mennesker spiser mer enn folk som har passert 30. Riktig mat er viktig for konsentrasjon og læring) 199 mobil 600 kr månedskort (husker ikke hva dette kostet) 250 kr forsikringer 1700 kr alt annet, inkl. fritid, klær, helseutgifter, sparing (det får du ikke til), bøker (dyrt!) Og sommerjobb kan studentene nå bare glemme. Skal de bo på gaten og spise mat fra søppelcontainere i sommerferien eller hva tenker dere egentlig? Dette er et budsjett som er langt under SIFO og enhver uforutsett utgift velter hele budsjettet og sparepenger finnes ikke. Hva gjør du når du jekselen din knekker i to? Det sier seg jo selv at dette regnestykket ikke går opp?!? Sjeleglad for at jeg er fast offentlig ansatt nå. Anonymkode: 54ba5...eca 6
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #114 Skrevet 29. mars 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: De kan få avdragsfrihet. Studentene får 26000 én gang. Ikke hver måned. Strekk det ut over de 6 mnd som man får koronadagpenger. Så er det ikke så mye. Mange studenter har dessuten mistet sommerjobben sin, og der får de null (0) kr fra Lånekassen. Det går an å ha to (eller kanskje flere?) tanker i hodet samtidig. Jeg kan godt synes synes synd på studenter OG småbarnsfamilier. Også selvom det er verre for de som lever med hungersnød, gresshopper og tørke i Afrika. Anonymkode: 077f6...e53 Vel, jeg mener at når landet er i en økonomisk krise så er det ikke studenter og ungdommer som må prioriteres. De får greie seg med det de har eller finne seg en ny jobb. Anonymkode: 46357...439
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #115 Skrevet 29. mars 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Øh, jo - stipendet er penger man ikke må betale tilbake. Så det er nøyaktig det samme. Og man har fått samme lånet. Så hva er forskjellen? Anonymkode: 29df7...4f2 At tidligere studenter som nå er i arbeidslivet ikke vil motta noe som helst fra Lånekassen per dags dato. Poenget mitt er at man ikke kan få både og samtidig. At studenten får både lån/stipend og dagpenger samtidig er ikke riktig og rettferdig. Anonymkode: 46357...439
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #116 Skrevet 29. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vel, jeg mener at når landet er i en økonomisk krise så er det ikke studenter og ungdommer som må prioriteres. De får greie seg med det de har eller finne seg en ny jobb. Anonymkode: 46357...439 Hva er det som gjør studenter (ikke alle er unge heller) så spesielle at de ikke bør ha like rettigheter i arbeidslivet som andre? Alternativet blir da at man som student må droppe ut, og dermed automatisk har rett på dagpenger likevel. Er det en mer ønskelig løsning? Anonymkode: 852c2...87a 7
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #118 Skrevet 29. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: At tidligere studenter som nå er i arbeidslivet ikke vil motta noe som helst fra Lånekassen per dags dato. Poenget mitt er at man ikke kan få både og samtidig. At studenten får både lån/stipend og dagpenger samtidig er ikke riktig og rettferdig. Anonymkode: 46357...439 Med den arguementasjonen kan man jo frata alle som mottar en velferdsgode akkurat nå dagpenger. Mottar du barnebidrag? Nei, da har du ikke rett på dagpenger på lik linje med andre i arbeid. Dere får klare dere på den og heller ta opp lån. Du kan ikke få to ting samtidig. Det er helt føkka. Anonymkode: 852c2...87a 7
Mermaid Blues Skrevet 29. mars 2020 #119 Skrevet 29. mars 2020 47 minutter siden, AnonymBruker said: Det er ingen som har sagt at studentene skal jobbe. De skal ikke sløse penger på alkohol og sentrumsnære boliger. Anonymkode: a67a3...13f Lånekassen tilbyr ekstrastipend til studenter med kronisk sykdom og/eller funksjonshemming som hindrer dem i å ha deltidsjobb ved siden av studiene (merk at dette er et stipend, ikke lån, og det avhenger ikke av hvorvidt studenten fullfører på normert tid). Pt. ligger dette stipendet på 3763,- per måned. (De som kvalifiserer for dette stipendet kan også søke ekstra støtte om sommeren) Jeg tror ikke det er helt på vidda å tolke dette som at Lånekassen beregner at studenter bør ha inntekt på mellom 3500-4000/mnd i tillegg til studielånet? Samt sommerjobb? 5
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #120 Skrevet 29. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Med den arguementasjonen kan man jo frata alle som mottar en velferdsgode akkurat nå dagpenger. Mottar du barnebidrag? Nei, da har du ikke rett på dagpenger på lik linje med andre i arbeid. Dere får klare dere på den og heller ta opp lån. Du kan ikke få to ting samtidig. Det er helt føkka. Anonymkode: 852c2...87a Hvilke store velferdsgoder kan man motta samtidig, jeg kommer ikke på noe? Barnebidrag mottar jeg ikke, men det får man vel uavhengig om man er student, arbeidsløs eller arbeidstaker? Altså likt for alle... Anonymkode: 46357...439
Fremhevede innlegg