AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #1 Skrevet 29. mars 2020 Studenter syter og bærer seg over at de ikke får mer penger fra Staten. Nå tilbyr regjeringen mulighet for økt lån samtidig som resten av stipendet utbetales i april. Men neida, det er ikke godt nok, her skal det sytes. Studener som selv velger å bo svindyrt og gjør seg avhengig av å jobbe ved siden av studiene kan nå takke seg selv. Det er fullt mulig å studere uten å jobbe ved siden av. Det handler om å nøye seg med det man klarer. Jeg kjenner MANGE som klarer dette helt fint, men de er selvsagt nødt til å akseptere å bo i kollektiv og de innfinner seg med at det går omtrent i null hver måned, og de har forstått at de ikke kan skjeie ut på byen hver eneste helg. Deres tid kommer. Nå blir "luksusstudentene" straffet av sin egen livsstil. De som på død og liv MÅ bo alene i ei leilighet til 10000 kr. i måneden fordi de ikke gidder å dele kjøkken og bad med andre, får svi nå. Og de kan takke seg selv. De kan ikke bare komme sutrende til staten og be om penger. Og hva med de ansvarlige studentene som faktisk greier å få hverdagen sin til å gå rundt, skal ikke de få noe? Dette er så jævla typisk norsk, vi skal ha og ha og ha og ha, og vi skal helst gjøre hva vi og leve i luksus. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/najkg5/studenter-i-opproer-jeg-har-aldri-foelt-meg-saa-urettferdig-behandlet Anonymkode: 56554...122 20
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #3 Skrevet 29. mars 2020 Vet du hvor mye studenter får i måneden? Anonymkode: d1209...ede 11
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #4 Skrevet 29. mars 2020 Jeg er enig med deg. Slik det går med økonomien nå, skal vi bare være ekstremt takknemlige dersom de fantastiske lånekassen-ordningene vi har i Norge kan videreføres i fremtiden. Anonymkode: 6352f...c2a 19
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #5 Skrevet 29. mars 2020 Som sykepleierstudent hadde jeg ikke tid til å jobbe masse ved siden av et studie som består av så mye praksis at man jobber like mye ulønnet som andre gjør i vanlig jobb. Det er litt kjedelig at man ikke har rett på noe, mens andre får utbetalt dagpenger. Er ikke som om man har levd et slaraffenliv mens man tjente lav inntekt. Anonymkode: 2bcb1...bcc 17
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #6 Skrevet 29. mars 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet du hvor mye studenter får i måneden? Anonymkode: d1209...ede Ja, dattera vår studerer i en annen by. Jobber ikke ved siden av, da hun vil prioritere studiene 100%. Det går rundt, men som sagt, hun kunne ikke velge en leilighet til 10000 kr. Så enkelt var det. Det er selvsagt trangt økonomisk, men det går greit. Det er en fin måte å lære å håndtere penger på, og få forståelse av økonomi. Anonymkode: 56554...122 10
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #7 Skrevet 29. mars 2020 Jeg er faktisk helt enig, og jeg er student selv. Det får da være måte på bortskjemt drittunge-syndrom. I mange deler av verden er det kun de aller rikeste som i det hele tatt har mulighet til å studere, så hold kjeft og vær glad for det velferdssystemet vi tross alt har (så lenge det varer). Anonymkode: 35339...9bc 13
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #8 Skrevet 29. mars 2020 Jeg kjenner ingen grupper som tyter så mye som studenter. Og ja, jeg har studert selv. Lenge. Klarte meg på studielån + sommerjobb, ingen hjelp hjemmefra, ingen økonomiske problemer. Studenter flest greier ikke prioritere. Det er fakta. Anonymkode: 2ca18...bba 6
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #9 Skrevet 29. mars 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner ingen grupper som tyter så mye som studenter. Og ja, jeg har studert selv. Lenge. Klarte meg på studielån + sommerjobb, ingen hjelp hjemmefra, ingen økonomiske problemer. Studenter flest greier ikke prioritere. Det er fakta. Anonymkode: 2ca18...bba Men i år så får studenter flest ikke tak i sommerjobb som tilsier at man får en del mindre å rutte med. Prisene kommer også til å gå drastisk opp på blant annet mat. Jeg mener at eldre er de som syter mest. Ikke evner de å sette seg inn i andres situasjoner og hva enn de "yngre" gjør så er det feil. Har man deltidsjobb som student? Fy skamme deg, du burde klare å leve på kun studielånet! Lever du kun på studielånet og har dårlig råd? Jammen se å skaffe deg en deltidsjobb da, ellers er du lat! Anonymkode: 45013...5d5 36
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #10 Skrevet 29. mars 2020 Nøyaktig hvorfor er det provoserende? Er det provoserende at andre i arbeid mottar dagpenger ved permittering også, da, eller? Det er frivillig å motta stipend og lån fra Lånekasssen. Noen ønsker ikke å ta opp lån og jobber kun ved siden av, men disse får heller ikke dagpenger med dagens regler. Noen studenter får det til å gå rundt på uten å jobbe, men hva så? Hvordan er det relevant? Studenter i arbeid som hadde mottatt dagpenger på lik linje med andre arbeidstakere hadde fått det - ikke fordi de er studenter, men arbeidstakere. Det eneste studentene som utelukkende lever på studiestøtte går glipp av er penger for en permittering de aldri har fått fra en jobb de aldri har hatt. Hvordan er det urettferdig for noen som ikke er i arbeid at folk i arbeid får dagpenger? Og på hvilken måte har studenter gjort seg mer "avhengig av inntekta si" enn andre i arbeid? Er ikke de også avhengig av sin inntekt? Hvorfor skal man kontrollere hvor mye et menneske burde ha i utgifter bare fordi man er student? Det er kjempeurettferdig at en lønnsmottaker må ta opp lån, men kollegane får utbetalt penger for samme permittering. Nøyaktig hva er det som skiller studenter fra andre i arbeid som gjør at man burde forksjellsbehandles sånn? Mange i arbeid som mottar dagpenger har jo allerede vært studenter, så at studenter f.eks. mottar gratis utdanning er ikke er argument. Anonymkode: 29df7...4f2 29
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #11 Skrevet 29. mars 2020 Det er ikke lenge siden jeg var student, og jeg skjønner ikke hvorfor noen har så skyhøye utgifter. Det burde ikke være en menneskerett å bo midt i Oslo sentrum som student. Anonymkode: f4450...aed 5
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #12 Skrevet 29. mars 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er faktisk helt enig, og jeg er student selv. Det får da være måte på bortskjemt drittunge-syndrom. I mange deler av verden er det kun de aller rikeste som i det hele tatt har mulighet til å studere, så hold kjeft og vær glad for det velferdssystemet vi tross alt har (så lenge det varer). Anonymkode: 35339...9bc Er det at man ikke har like gode studiemuligheter i andre land et godt argument for at folk som arbeider ikke skal ha like rettigheter i Norge? Anonymkode: 29df7...4f2 8
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #13 Skrevet 29. mars 2020 Studielånet er vel 8000? Siden det er så dyrt å leie så må man vel ut med 5000 for å bo i kollektiv eller 6-7000 for en liten hybel. Så må man ha skolebøker, betale strøm, transport,mat, telefon og andre ting. Derfor må man da jobbe. Da skulle man hatt rett på dagpenger. For studielånet er kun nok å «leve av» hvis man bor hjemme hos foreldrene. Hvis boligprisene ikke var så forferdelig høye i forhold til inntekt så kunne det kanskje vært mulig å leve av lånet hvis man fikk et billig sted å bo. Skal man leve av kun studielånet må man bo i telt tenker jeg? Anonymkode: 6c62f...395 22
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #14 Skrevet 29. mars 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke lenge siden jeg var student, og jeg skjønner ikke hvorfor noen har så skyhøye utgifter. Det burde ikke være en menneskerett å bo midt i Oslo sentrum som student. Anonymkode: f4450...aed Men hva har det med saken å gjøre? Hvorfor skal man forksjellsbehandle folk i arbeid bare fordi du ikke skjønner hvorfor folk har de utgiftene de har? Hvorfor er det verre for en som arbeider (og er student) å ha utgifter, enn en som arbeider å ha utgifter? Anonymkode: 29df7...4f2 14
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #15 Skrevet 29. mars 2020 Altså, med den logikken som blir presenter i dette innlegget burde jo andre arbeidstakere også få lån istedenfor dagpenger. Hva skiller studenter i arbeid fra andre i arbeid som gjør at de ikke burde ha like rettigheter? Anonymkode: 29df7...4f2 26
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #16 Skrevet 29. mars 2020 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Studenter syter og bærer seg over at de ikke får mer penger fra Staten. Nå tilbyr regjeringen mulighet for økt lån samtidig som resten av stipendet utbetales i april. Men neida, det er ikke godt nok, her skal det sytes. Studener som selv velger å bo svindyrt og gjør seg avhengig av å jobbe ved siden av studiene kan nå takke seg selv. Det er fullt mulig å studere uten å jobbe ved siden av. Det handler om å nøye seg med det man klarer. Jeg kjenner MANGE som klarer dette helt fint, men de er selvsagt nødt til å akseptere å bo i kollektiv og de innfinner seg med at det går omtrent i null hver måned, og de har forstått at de ikke kan skjeie ut på byen hver eneste helg. Deres tid kommer. Nå blir "luksusstudentene" straffet av sin egen livsstil. De som på død og liv MÅ bo alene i ei leilighet til 10000 kr. i måneden fordi de ikke gidder å dele kjøkken og bad med andre, får svi nå. Og de kan takke seg selv. De kan ikke bare komme sutrende til staten og be om penger. Og hva med de ansvarlige studentene som faktisk greier å få hverdagen sin til å gå rundt, skal ikke de få noe? Dette er så jævla typisk norsk, vi skal ha og ha og ha og ha, og vi skal helst gjøre hva vi og leve i luksus. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/najkg5/studenter-i-opproer-jeg-har-aldri-foelt-meg-saa-urettferdig-behandlet Anonymkode: 56554...122 Dette var et veldig "skjære alle over en kam"-innlegg. Mange stundenter har dyrere leilighet, nettopp fordi de hadde en jobb utenom, hadde råd til det, og ikke visste at dette skulle skje - akkurat som vanlige arbeidstakere som har huslån og heller ikke visste dette skulle skje. Mange sitter nå i en situasjon de ikke bare kan komme seg lett utav. Leier de, har de oppsigelse på flere mnd. Eier de, er det en stor prosess å selge, det tar tid og man taper kanskje uansert penger. Alle som har en jobb, lever deretter - ikke bare studenter. Heller ikke alle kan bo sammen med andre. Vi er forskjellige.... Hvorfor er set akkurat studentene du blir provosert av? Hva med alle voksne som ikke har råd til å bo i boligene sine etter de ble permittert? Burde ikle de ha bodd i bofelleskap de også? Anonymkode: 181f1...221 16
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #17 Skrevet 29. mars 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke lenge siden jeg var student, og jeg skjønner ikke hvorfor noen har så skyhøye utgifter. Det burde ikke være en menneskerett å bo midt i Oslo sentrum som student. Anonymkode: f4450...aed Jeg eier egen 3-roms, og leier ut et soverom. Nå står jeg i fare for at leieboeren sier opp, da hun ikke skal tilbake til byen igjen før august. Heldigvis har jeg en buffer på sparing, men synes likevel ikke det er ok at vi må låne penger. Dette lånet burde i det minste blitt omgjort til 40% stipend, eller være rentefritt. Ellers har du studenter med barn. Andre i fulltidsjobb som tar noen fag ved siden av som tilleggsutdanning. Noen som av psykiske eller fysiske utfordringer som gjør at de ikke kan bo hvor som helst. Alle disse havner i denne gruppen. Det er mange årsaker til at noen har høyere utgifter, men nå er nå også det noe man jobber hardt for å få til. Anonymkode: f045f...457 6
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #18 Skrevet 29. mars 2020 Nå synes jeg du er urettferdig mot studenter. I enkelte byer er husleien veldig høy, selv om du velger og ikke bo sentralt. Mange prøver å få tak i studentboliger og hybler, men det er ikke nok til alle. I tillegg er faktisk studenthybler ganske dyre nå. Dersom du velger og ikke bo sentralt, må man også betale for kollektiv transport. Strøm, mat, mobil og andre utgifter har man også. Det er nesten umulig å være student i Oslo uten en jobb ved siden av. Jeg kjenner også noen studenter som har valgt og ikke ta opp studielån, og jobber nærmest fulltid ved siden av studiene. Hvorfor skal ikke de få de samme godene som andre som jobber? Anonymkode: cd959...771 13
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #19 Skrevet 29. mars 2020 Jeg er også mektig provosert. Vi har en gjeng lærlinger på jobb som syter og klager over at de går ned i lønn på grunn av mindre arbeid. Nå skulle de kontakte opplæringskontoret for å dekke tapt lønnsinntekter!? De har ingen forpliktelser, verken hus, barn eller strømregning. Staten bør prioritere de som står i en mer kinkig situasjon! Ikke en gjeng med ungdommer som verken eier hus, har barn osv. At ungdommene ikke klarer å redusere utgiftene sine når de er så uavhengig syns jeg er sjokkerende. Anonymkode: 46357...439 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #20 Skrevet 29. mars 2020 Som om jeg skulle ha skrevet det selv! Jeg er selv student, og har delt budsjettet mitt i andre tråder om dette temaet. Begynner å bli drittlei av medstudenters klaging. Jeg studerer uten jobb på siden, og det går helt fint. Bor også i en av Norges største studentby Anonymkode: ea26f...f6d
Anbefalte innlegg