Gå til innhold

Hjelper det med skjerf rundt munnen for beskyttelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sett en del på bussen som har knyttet skjerfet over munnen, eller gjemmer munn og nede nede i en høy genser med krage. 
Har det noen effekt?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, dråper blir til en viss grad stoppet i tøystoff også.

Anonymkode: 3fae5...5c9

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, dråper blir til en viss grad stoppet i tøystoff også.

Men da må man vel skifte tøystoff ofte?

AnonymBruker
Skrevet

Det hindrer vel først og fremst at dine egne dråper sprer seg på andre tenker jeg. Skal man stoppe smitte fra andre så tviler jeg på at en genser har så mye for seg, spesielt siden du må opp i ansiktet med hendene til stadighet for å flytte på den. 

Anonymkode: f9946...44e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har man ikke gode rutiner for å ikke berøre munnbindet og skjerfet under og etter bruk, for hvordan man tar det av uten å forurense hendene, og for å utføre håndhygiene etter å ha berørt munnbindet — kan det være med på å forverre smittespredning. På jobb bruker vi munnbind og da skal de egentlig kastes etter bruk. Vi bruker de bare i relativt kort tid. Går man med maske eller skjerf ute eller på bussen, butikken, kjøpesenter osv har vi masken og skjerfet på oss over lengre tid, og da kan man i verste scenario dra med seg smitten i stedet for å beskytte seg mot den. 

Anonymkode: 40922...ad9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Pipaluk said:

Men da må man vel skifte tøystoff ofte?

Selvsagt! Det må skiftes eller rengjøres på en desinfiserende måte, ofte.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Masken eller skjerfet må også sitte helt tett mot huden for å unngå ar smitten kommer inn i munn og nese. Se her merkene etter en maske som sitter som den skal. chinese-nurses-face-masks-corona-virus-f

• Liker 3
Gjest bienvilleparish
Skrevet

Det smitter via øynene også 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker skjerf og så kaster jeg det til vask når jeg kommer hjem. Dukker litt ned i det når folk står litt for nære. Spiller ingen rolle for meg om det er effektivt eller ei, det hjelper på psyken å føle at jeg gjør noe. 

Anonymkode: 5e328...2b2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Masken eller skjerfet må også sitte helt tett mot huden for å unngå ar smitten kommer inn i munn og nese. Se her merkene etter en maske som sitter som den skal. chinese-nurses-face-masks-corona-virus-f

Det er sant det du sier at det skal sitte helt, helt tett mot huden. Men for å være helt korrekt, bør det sies at bildene er fra helsepersonell som har hatt lange skift med maskene på hele tiden. Det er ikke "normalt" å se sånn ut etter å ha brukt sånt utstyr på en normal måte (noen minutter, kanskje 1 time?) Men at det skal sitte tett mot huden stemmer helt!

Anonymkode: 6db26...2ad

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Masken eller skjerfet må også sitte helt tett mot huden for å unngå ar smitten kommer inn i munn og nese. Se her merkene etter en maske som sitter som den skal.

Det er fordi de bruker masker som skal sile bort tilnærmet alt smittestoff. Et skjerf vil kanskje sile bort 50%, men det kan gjøre at du ikke får nok i deg til å bli syk.

Anonymkode: 06bfd...024

• Liker 2
Skrevet

Ryddet for tulleinnlegg og svar til det. 

_popcorn_, mod

• Opprett ny...