Gå til innhold

Svineinfluensa vs korona

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor stengte ikke skolene under svineinfluensa-pandemien? Er det noen tanker rundt det? Svineinfluensaen var jo mye mer dødelig blant barn og unge, enn covid-19, mange barn og unge ble alvorlig syke.

Er det fordi det fantes en immunitet blant de eldre? Og at det er når de eldre blir rammet (sånn som nå) at det blir alvorlig fordi de er så svake fra før at omtrent alle krever sykehusinnleggelse? 

Anonymkode: 56bc6...a33

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det var ikke like smittsomt. 

Anonymkode: 43b4c...735

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det var ikke like smittsomt. 

Anonymkode: 43b4c...735

Rundt 900,000 nordmenn regnes å ha hatt svineinfluensaen. Det er over tid, men likevel, det må jo ha vært ganske smittsomt da. Men det er nok andre faktorer som spiller inn, uten at jeg vet hva.

Anonymkode: 85737...59c

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde jo vaksine...

Anonymkode: 2b09e...71c

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi hadde jo vaksine...

Anonymkode: 2b09e...71c

Ikke før viruset hadde vært i omløp i godt over ett år.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Svineinfluensaen artet seg ikke på samme måte. Problemet er at vi ikke har nok respiratorerer i Norge til å kunne hjelpe alle de som skulle måtte trenge hjelp SAMTIDIG.  Under svineinfluensaen hadde man ikke slike utfordringer selvom den var hard den også.

Anonymkode: f27a0...c85

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det virker som veldig mange glemmer at det er ikke bare barn på skoler, det er ansatte også. I tillegg kan barn/unge ta smitte med hjem og smitte hverandre selv om de har lite symptomer.
Disse barna må også komme seg til og fra skolen, og de fleste kjører kollektivt. De tar på ting, det er andre på bussen. De skal ofte innom en butikk i lunsjpausen eller henge på et senter etter skolen - osv. All denne potensielle smitten vil påvirke samfunnet mye mer enn å stenge. 

Derfor er det lurt å holde skoler stengt. 

Ved vår skole er det 1500 elever og 450 ansatte. Det er umulig å holde avstand, vi går som sild i tønne i hver pause. 

Svineinfluensaen var ikke like smittsom og ikke like dødelig. I tillegg gikk det relativt kjapt å lage en vaksine (om enn en dårlig en) og vi hadde antivirale midler som fungerte. 

Covid19 er ingen influensa, så hvorfor det hele tiden skal sammenlignes forstår jeg ikke. 

Anonymkode: d0932...cce

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

8 av 10 dødsfall skjedde i aldersgruppen 18-65 år. Bare DET er jo mye mer samfunnskritisk enn det vi opplever nå. Menneskene som døde var foreldre og aktive i arbeidslivet.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det virker som veldig mange glemmer at det er ikke bare barn på skoler, det er ansatte også. I tillegg kan barn/unge ta smitte med hjem og smitte hverandre selv om de har lite symptomer.
Disse barna må også komme seg til og fra skolen, og de fleste kjører kollektivt. De tar på ting, det er andre på bussen. De skal ofte innom en butikk i lunsjpausen eller henge på et senter etter skolen - osv. All denne potensielle smitten vil påvirke samfunnet mye mer enn å stenge. 

Derfor er det lurt å holde skoler stengt. 

Ved vår skole er det 1500 elever og 450 ansatte. Det er umulig å holde avstand, vi går som sild i tønne i hver pause. 

Svineinfluensaen var ikke like smittsom og ikke like dødelig. I tillegg gikk det relativt kjapt å lage en vaksine (om enn en dårlig en) og vi hadde antivirale midler som fungerte. 

Covid19 er ingen influensa, så hvorfor det hele tiden skal sammenlignes forstår jeg ikke. 

Anonymkode: d0932...cce

Sammenlikner den på grunnlag av at den også var en pandemi.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor stengte ikke skolene under svineinfluensa-pandemien? Er det noen tanker rundt det? Svineinfluensaen var jo mye mer dødelig blant barn og unge, enn covid-19, mange barn og unge ble alvorlig syke.

Er det fordi det fantes en immunitet blant de eldre? Og at det er når de eldre blir rammet (sånn som nå) at det blir alvorlig fordi de er så svake fra før at omtrent alle krever sykehusinnleggelse? 

De var ingen sykehus som gikk på max, det var ingen likhus som ble. oversvømt, det var bare ikke så ille som corona.

Anonymkode: e27e4...05a

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor stengte ikke skolene under svineinfluensa-pandemien?

Ungdomsskolen vår husker jeg stengte i et par uker da de aller fleste hos oss fikk svineinfluensa samtidig. 

Anonymkode: badf5...3e1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Folk har glemt både at man trodde dødeligheten for svineinfluensa var høy (2% var antakelsen), at det tok et år før vaksinen kom og at det var mange barn og unge som døde av den. Så sier de nå at "jammen det var jo ikke farlig, det kom jo vaksine, det var bare 33 som døde av det i Norge" (hvorav flere var barn og unge friske i sin beste alder).

Ja, det er rart at det liksom ikke er lov å sammenligne disse pandemiene. Fremtiden vil med høy sannsynlighet vise det samme for korona som for svineinfluensa; det var ikke statistisk sett så farlig som vi trodde likevel. Flere dør, men i motsetning til svineinfluensaen er det hovedsakelig eldre og syke som dør, og ikke fremtidshåpene.

Anonymkode: a0058...2cd

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk har glemt både at man trodde dødeligheten for svineinfluensa var høy (2% var antakelsen), at det tok et år før vaksinen kom og at det var mange barn og unge som døde av den. Så sier de nå at "jammen det var jo ikke farlig, det kom jo vaksine, det var bare 33 som døde av det i Norge" (hvorav flere var barn og unge friske i sin beste alder).

Ja, det er rart at det liksom ikke er lov å sammenligne disse pandemiene. Fremtiden vil med høy sannsynlighet vise det samme for korona som for svineinfluensa; det var ikke statistisk sett så farlig som vi trodde likevel. Flere dør, men i motsetning til svineinfluensaen er det hovedsakelig eldre og syke som dør, og ikke fremtidshåpene.

Hvor har du det fra at det tok ett år før vaksinen kom? 

Anonymkode: 4195f...0c7

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor har du det fra at det tok ett år før vaksinen kom? 

Jeg husker det? Den kom oktober sesongen etter at viruset herjet.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor slutter vi ikke å spise svin? Når det kan gi slike konsekvenser? 

Anonymkode: 0887f...829

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg husker det? Den kom oktober sesongen etter at viruset herjet.

Nei, den kom før pasientene kom. Etter det jeg kan huske.

AnonymBruker
Skrevet

Men av den trengte man ikke respiratorer slik som nå. Jeg hadde svineinfluensa og den ga på ingen måte vanskelighet med å puste. 

Jeg hadde den når den var på sitt høyeste i Norge i april/mai, så hvis vaksinen kom i oktober som noen over sa, så var det etter bare noen måneder da

Anonymkode: a10dd...214

AnonymBruker
Skrevet

Nei, den kom før pasientene kom. Etter det jeg kan huske.

Eh, hæ.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men av den trengte man ikke respiratorer slik som nå. Jeg hadde svineinfluensa og den ga på ingen måte vanskelighet med å puste. 

Jeg hadde den når den var på sitt høyeste i Norge i april/mai, så hvis vaksinen kom i oktober som noen over sa, så var det etter bare noen måneder da

Anonymkode: a10dd...214

Da hadde du en mild variant, som de fleste andre. Den lille andelen som døde og de som ble alvorlig syke forøvrig, trengte respirator. Forskjellen er at det ikke smittet like raskt og at det derfor ikke var like mange alvorlig syke om gangen.

Ja, vaksinen kom noen måneder etter toppen i Norge, men viruset begynte ikke i april selv om det var da du fikk det.

Og viruset lever forøvrig i beste velgående fremdeles. Hvis det var noen som trodde det var mulig å utrydde med vaksine.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh, hæ.

Jobber på sykehus, hvis du ikke skjønte det.

• Opprett ny...