Gå til innhold

Laget babymat med spinat - må kastes?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg lager hjemmelaget middag til mitt barn på 10 mnd og har gjort det til vane og koke opp ei gryte og kaste diverse oppi. Gårsdagens gryte besto av:

1 søtpotet, 1 gulerot, litt sellerirot, 2 torskbiter - så kom tabben: 3 frosne terninger med spinat. 

Det hele ble plassert i 6 plastglass (avent sine) og lagt i frysen. 

Jeg følger ingen oppskrift men bare ser hva jeg har i skuffa i fryseren, og tenkte det ville gjort seg med litt grønt, men spinat er jo frarådet pga høyt innhold nitrat. 

Hva tenker dere? Skal gi jeg maten til mitt barn og tenke at han ikke får i seg store mengder (lest et sted at det er store mengder som er farlig). Eller er dette ikke noe å tulle med og jeg bør bare kaste all maten? 

Anonymkode: b307a...714

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvor gammel er barnet? Fra 10 måneder ga jeg iblant spinat i middag, men ikke store mengder og ikke ofte. 

Anonymkode: a3f84...beb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er vel råd i form av "bør" unngå. Må "begrense" mengden. Det er ikke gift, Nitrat finnes jo i en mengde matvarer. Det er bare mer konsentrert i enkelte matvarer, som spinat. 

Det er vel ca året som er grensa for når man må være ekstra påpasselig med Nitrat. Men samtidig er det her en veldig liten mengde, da du blandet det med annet. Så jeg hadde servert. 

Anonymkode: c3b1b...300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lager hjemmelaget middag til mitt barn på 10 mnd og har gjort det til vane og koke opp ei gryte og kaste diverse oppi. Gårsdagens gryte besto av:

1 søtpotet, 1 gulerot, litt sellerirot, 2 torskbiter - så kom tabben: 3 frosne terninger med spinat. 

Det hele ble plassert i 6 plastglass (avent sine) og lagt i frysen. 

Jeg følger ingen oppskrift men bare ser hva jeg har i skuffa i fryseren, og tenkte det ville gjort seg med litt grønt, men spinat er jo frarådet pga høyt innhold nitrat. 

Hva tenker dere? Skal gi jeg maten til mitt barn og tenke at han ikke får i seg store mengder (lest et sted at det er store mengder som er farlig). Eller er dette ikke noe å tulle med og jeg bør bare kaste all maten? 

Anonymkode: b307a...714

Du må kaste alt uansett.

Frossen spinat skal, også av voksne, kun spises etter en enkelt oppvarming. Altså ferskt. Om du lagde pai til deg selv kunne du spist kalde rester, men ikke varmet opp.

Hadde ikke gitt den mengden spinat til babyer nei.

Men uansett; babymat må alltid varmes opp, og det kam du uansett ikke gjøre nå som det allerede er varmebehandlet en gang. 

Anonymkode: b4427...b6c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel råd i form av "bør" unngå. Må "begrense" mengden. Det er ikke gift, Nitrat finnes jo i en mengde matvarer. Det er bare mer konsentrert i enkelte matvarer, som spinat. 

Det er vel ca året som er grensa for når man må være ekstra påpasselig med Nitrat. Men samtidig er det her en veldig liten mengde, da du blandet det med annet. Så jeg hadde servert. 

Hallo? Man serverer ikke noe som er frarådet til en ti måneder gammel baby.

Selv retter med frossen spinat på matblogger og annet til voksne folk med spinat følger med link til hvorfor man IKKE varmer opp restene om frossen spinat brukes. 

Hun hadde forøvrig heller ikke veldig liten mengde.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kunne eventuelt ligget i fryseren til baby var litt eldre, men hvis spinat uansett ikke skal fryses etter å ha vært varmet er vel det toget gått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ifl Illustrert Vitenskap er det ingen fare knyttet til inntak av oppvarmede spinat- og persilleretter hvis grønnsakene ble vasket grundig før steking, koking eller baking, og restene etter måltidet ble avkjølt på en hygienisk betryggende måte.

https://illvit.no/teknologi/matvarer/kan-man-ikke-varme-opp-spinatretter-om-igjen

Anonymkode: 53f1a...2d1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hallo? Man serverer ikke noe som er frarådet til en ti måneder gammel baby.

Selv retter med frossen spinat på matblogger og annet til voksne folk med spinat følger med link til hvorfor man IKKE varmer opp restene om frossen spinat brukes. 

Hun hadde forøvrig heller ikke veldig liten mengde.

Det er ikke farlig om man ellers spiser minimalt med nitrat. Dette er regler som sier noe om mengde og hyppighet. Nå og da er virkelig ikke farlig. For Nitrat går på total mengde man får i seg.

Spiser man 400g spinat hver dag (ikke anbefalt for voksne heller) blir nitratmengden alt for stor om man stadig varmer opp igjen. Men nå og da - null problem. 

Må si jeg er mer skeptisk når jeg ser unger som blir foret med rosiner, riskjeks, og annet som virkelig inneholder stoffer som er farlig for barn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke farlig om man ellers spiser minimalt med nitrat. Dette er regler som sier noe om mengde og hyppighet. Nå og da er virkelig ikke farlig. For Nitrat går på total mengde man får i seg.

Spiser man 400g spinat hver dag (ikke anbefalt for voksne heller) blir nitratmengden alt for stor om man stadig varmer opp igjen. Men nå og da - null problem. 

Må si jeg er mer skeptisk når jeg ser unger som blir foret med rosiner, riskjeks, og annet som virkelig inneholder stoffer som er farlig for barn. 

Helsemyndigheter anbefaler det ikke.

De anbefaler heller ikke å gi større mengder rosin eller kanel. 

Det må vel være mulig å følge? Det er bare en enkelt porsjon middag - vi snakker ikke om hun lurer på hvorvidt gulrot eller gluten er greit å gi.

Det er stor forskjell på baby og voksen grunnet kroppsvekt og organenes mulighet til å skille ut stoffer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

Ifl Illustrert Vitenskap er det ingen fare knyttet til inntak av oppvarmede spinat- og persilleretter hvis grønnsakene ble vasket grundig før steking, koking eller baking, og restene etter måltidet ble avkjølt på en hygienisk betryggende måte.

https://illvit.no/teknologi/matvarer/kan-man-ikke-varme-opp-spinatretter-om-igjen

Anonymkode: 53f1a...2d1

Her snakker vi om FROSNE spinat, som har blitt varmet opp og fryst ned igjen. Så nei, babyen skal ikke spisen den og maten skal kastes. 

Anonymkode: 39b41...244

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...