Gå til innhold

voksent barn; hvordan forholde seg til foreldres alkoholforbruk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Er en jente i starten av tjueåra som er hjemme i disse dager, til vanlig bor jeg i en annen by. De siste gangene jeg har vært hjemme, eller har hatt min far på besøk (han er ofte i byen pga jobb), så har jeg vært bekymret for hans alkoholinntak.

I dag opplevde jeg noe som ikke har skjedd med han før: han hadde sovnet på sofaen. Jeg våknet midt på natten og hørte ekstremt høy lyd fra tven, han hadde sovnet, alle telys brant fortsatt, og rundtom i stua og på kjøkkenet stod 3 tomme vinflasker og ølflasker fra tidligere på kvelden.

Jeg synes det er så vanskelig å forholde meg til dette! Føler jeg ikke kan si noe, men dette virker jo ikke helt bra heller, jeg er litt bekymra.. Er dette vanlig blant voksne?

Anonymkode: 3ea2b...26e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke vanlig, samtidig så er vi i vanskelig situasjon per i dag med korona. Er han i jobb? Er han permittert? Har du sett antydning til misbruk tidligere. 

Om dette ikke er normen for han så kan det jo være en følge av vår situasjon generelt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Snöhvit skrev:

Nei, det er ikke vanlig, samtidig så er vi i vanskelig situasjon per i dag med korona. Er han i jobb? Er han permittert? Har du sett antydning til misbruk tidligere. 

Om dette ikke er normen for han så kan det jo være en følge av vår situasjon generelt. 

Han er i jobb. Han har hjemmekontor for det meste til vanlig, så sånn sett er det ikke så annerledes for han. Vet han har slitt litt med kneet den siste tiden og er nedfor på grunn av det. 

Har sett antydninger til det og kjent på bekymring før også. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Han er i jobb. Han har hjemmekontor for det meste til vanlig, så sånn sett er det ikke så annerledes for han. Vet han har slitt litt med kneet den siste tiden og er nedfor på grunn av det. 

Har sett antydninger til det og kjent på bekymring før også. 

Du er voksen, og det er han og. Spør om han sliter spesielt i denne perioden. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Snöhvit skrev:

Du er voksen, og det er han og. Spør om han sliter spesielt i denne perioden. 

Vi småkranglet litt i kveld før jeg la meg, er redd jeg kan ha bidratt til mer inntak :( samt blir jeg bekymret for lillesøstrene mine, mye av disse mengdene ble inntatt i selskap med min søster i ungdomsskole alder.

Vet jeg er voksen, men føler det kanskje er et lite overtramp etter hva slags roller vi har..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg feks ta kontakt med kjæresten hans og spørre hva hun tenker/om hun har snakket med han om det?.. (om jeg overdriver?..)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Bruk omvendt psykologi. Si til han at du ser frem til at dere kan gjøre noe fint og hyggelig sammen når korona situasjonen er over, og at du gjerne vil ha noe dere kan tenke over og planlegge sammen. Gjerne med hele familien også. Og at i mellomtiden må dere alle holde dere friske og unngå sykehus. 

Stort alkohol inntak medfører en risiko for sykdom og evt skader i fylla.  Dere kjenner han best, finn noe dere kan snu opp ned på for å få han til å tenke over om det er så lurt at han drikker.

Anonymkode: 0e962...5a5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan jeg feks ta kontakt med kjæresten hans og spørre hva hun tenker/om hun har snakket med han om det?.. (om jeg overdriver?..)

Gjør det. Kan hende hun også kjenner på problemet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han drikker seg så full at han sovner fra tente lys, så hadde jeg faktisk vært mer redd for at hele huset og dere skulle brenne i hjel

Anonymkode: db415...dee

• Liker 1
Skrevet

Du er voksen, du kan snakke seriøst og alvorlig med faren din nå. En gang må være den første, dere er bare mennesker

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville først snakket med søstrene dine og spurt hvordan de oppfatter situasjonen og hvordan de har det. Etter dette ville jeg tatt en prat med far. Jeg hadde ikke godtatt at foreldrene mine hadde holdt på sånn foran yngre søsken (eller foran meg, forsåvidt). 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Uff. Synes bare det er så vanskelig å ta det opp! Han drikker også for det meste hver kveld, men ikke noe mer enn 2 øl, 2-3 glass vin etc...

Føler kanskje at jeg overreagerer? Kan finne på å kommentere feks "skal du drikke vin nå?" (fordi det er hverdag), men da sier han bare at det har ikke jeg noe med.. Blir bare bekymret. Ellers er han passe sprek, trener alltid minst en gang om dagen eller går en mil. Likevel ser jeg en lignende utvikling som Knausgård beskriver av sin fars forfall i Min kamp 1...

Skrevet
På 29.3.2020 den 3.42, AnonymBruker skrev:

Bruk omvendt psykologi. Si til han at du ser frem til at dere kan gjøre noe fint og hyggelig sammen når korona situasjonen er over, og at du gjerne vil ha noe dere kan tenke over og planlegge sammen. Gjerne med hele familien også. Og at i mellomtiden må dere alle holde dere friske og unngå sykehus. 

Stort alkohol inntak medfører en risiko for sykdom og evt skader i fylla.  Dere kjenner han best, finn noe dere kan snu opp ned på for å få han til å tenke over om det er så lurt at han drikker.

Hvordan  er det omvendt psykologi?

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner godt hva du føler på. Har en mor som jeg selv synes drikker for mye. Det har aldri vært slik som du beskriver her, mer at når vi i familien skal kose oss med vin og god mat, så er det som at hun selv ikke klarer å se at hun er i ferdig med å bli dritings. Så vi kan spille spill og ta et glass vin eller to, mens hun er blitt såpass full at hun ikke klarer å forstå spillet/ikke klarer forstå kontekst i ting vi snakker om/osv. Dette kan skje når vi andre er edru også. Hun skal bare kose seg med litt vin, og plutselig er det blitt litt mer enn litt. Hun blir ikke ufin eller noe, hun har det storveis, men jeg synes ikke det er noe gøy og blir fort i dårlig humør.
Har prøvd å ta det opp med pappa, men han skubber det litt under teppet. Skyldte først på at hun holdt på å slutte å røyke, og deretter kom det andre grunner. Han drikker lite selv, så jeg er sikker på han ser det. 
Har forsøkt å manne meg opp til å ta det opp med henne. For det er ikke slik at det er et stort problem, mer at det er ubehagelig. Og jeg vet hun kommer til å bli veldig lei seg. Foreløpig har jeg latt det ligge, men om det ikke endrer seg når vi får barn er jeg nødt til å gi beskjed. Og jeg gruer meg alledere. 

Men, hvis jeg hadde tatt henne i å sovne med levende lys (noe hun er svæært nøye på ellers), og sett flere tomme vinflasker, hadde jeg nok sagt at det var noe jeg måtte ta opp med henne, og at jeg gruet meg litt selvom jeg følte det var nødvendig.
Og deretter sagt at jeg var bekymret for helsen hennes, og at jeg hadde vært redd hun hadde et alkoholproblem. 
TIpper du gjerne møter litt motstand i starten, ingen liker å bli beskyldt for ting, og hvertfall ikke ting de er klar over selv og skammer seg over. Så der er sikkert nøkkelen å klare å holde seg rolig, eventuelt si at vi avslutter samtalen her, og tar den opp igjen når du får summet deg litt. Krangling og masse følelser fra den som tar det opp, vil nok ikke bidra til noe produktivt. Selv om det helt sikkert er veldig vanskelig å unngå. 

Håper du klarer å ta det opp, han trenger nok at noen tar tak i det. Og håper jeg klarer å ta det opp med min mor også. Lykke til ❤️ 

Anonymkode: f573d...3fd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...