Khadira Skrevet 29. mars 2020 #1 Skrevet 29. mars 2020 (endret) Dette synes jeg er et utrolig bra tiltak! Håper at myndighetene her vurderer det samme. Hva tenker dere? Kilde: https://sermitsiaq.ag/kielsen-indfoerer-alkoholforbud-i-nuuk Trådtittel rettet for skrivefeil. _popcorn_, mod Endret 29. mars 2020 av _popcorn_ 4
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #2 Skrevet 29. mars 2020 Absolutt. Bør innføres straks! Samtidig fjerne narkotika som kun blir brukt til rus. Anonymkode: 84b51...3af 4
GammelKaktus Skrevet 29. mars 2020 #3 Skrevet 29. mars 2020 Nja, i utgangspunktet så er det kanskje et positivt tiltak.. .Husker når jeg var ung, hadde en kamerat som hadde en far som drakk for mye, han var greiere når han drakk for å si det slik... Når lommeboka var tom og ingenting i glasset så fikk kameraten min gjennomgå. Så at man ikke for tak i alkohol kan slå ut på mange måter... 3
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #4 Skrevet 29. mars 2020 Men hva hjelper det egentlig? Alkohol er kjempelett å få tak i ulovlig. Anonymkode: 957fe...2c6 4
Tanuki Skrevet 29. mars 2020 #5 Skrevet 29. mars 2020 Det vil jo bare føre til at svartebørsen selger dyrere alkohol, hjemmebrendt etc. Nå vet jeg ikke så voldsomt mye om Grønland, men hvis folk der drikker alkohol på lik linje med urfolk i resten av nord-amerika så er forbud mot alkohol ikke veien å gå. 9
Khadira Skrevet 29. mars 2020 Forfatter #6 Skrevet 29. mars 2020 1 minutt siden, Tanuki skrev: Det vil jo bare føre til at svartebørsen selger dyrere alkohol, hjemmebrendt etc. Nå vet jeg ikke så voldsomt mye om Grønland, men hvis folk der drikker alkohol på lik linje med urfolk i resten av nord-amerika så er forbud mot alkohol ikke veien å gå. Det er selvfølgelig kulturelle forskjeller som spiller inn her, men jeg tror at myndighetene på Grønland ikke hadde innført et forbud dersom de ikke trodde det ville ha en reell effekt. Mange barn sliter voldsomt med å leve i familieforhold hvor alkohol spiller en stor rolle, og de får det bare verre i disse tider hvor absolutt alt er stengt. Et sted må man begynne.. Tenker jeg, iallfall. 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #7 Skrevet 29. mars 2020 Urbefolkningen på Grønland (inuitter) har jo det samme problemet som andre urbefolkninger feks indianere, og det er at de tåler egentlig ikke alkohol. De mangler et enzym i leveren som gjør at alkohol blir brutt ned,derfor har de større mulighet til å bli avhengig. Jeg har ikke vært på Grønland men jeg har bodd i København og der er det mange grønlendere som bor. Mange inuitter som er alkoholiserte og sitter rundt omkring og drikker. Anonymkode: d6f3f...e77 5
Tanuki Skrevet 29. mars 2020 #9 Skrevet 29. mars 2020 Spoiler 3 minutter siden, Nightcrawler said: Det er selvfølgelig kulturelle forskjeller som spiller inn her, men jeg tror at myndighetene på Grønland ikke hadde innført et forbud dersom de ikke trodde det ville ha en reell effekt. Mange barn sliter voldsomt med å leve i familieforhold hvor alkohol spiller en stor rolle, og de får det bare verre i disse tider hvor absolutt alt er stengt. Et sted må man begynne.. Tenker jeg, iallfall. Å bo med en alkoholiker som ikke får tak i alkohol er heller ikke gøy, og er man desperat nok så driter man i risikoen for COVID-19. Dette er samfunn hvor folk drikker seg ihjel, og begynner unge fordi det er null muligheter der dem bor. Hvis myndighetene virkelig brydde seg så hadde dem gjort noe for lengst. Mental helse, utdanning, jobbmuligheter , hensyn til urfolks kultur og tradisjoner er det som på lang sikt må til. Igjen, jeg vet ikke voldsomt mye om Grøndland, men hvis inutittene der har det likt som inutittene i Canada og Alaska så stakkars dem. 7
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #10 Skrevet 29. mars 2020 Håper norske staten følger etter. Denne krisen både skaper nye alkoholikere, trigger tørrlagte til å havne utpå igjen, og for barn og kvinner som lever med vold og overgrep (som øker drastisk av både økonomisk stress, stress, og alkoholforbruk) så er de nå fanget med voldsmannen og får ikke fri fra hverandre på jobb og skole. Samtidig er psykologene stengt så veldig mange hundre tusener kvinner og barn lider ekstra mye nå pga alkohol. Anonymkode: 69f51...6b0 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #11 Skrevet 29. mars 2020 Kan vi ikke like gjerne lage et forbud mot snus, røyk, gotteri, potetgull, brus, netflix, hbo, youtube, internett og alt annet som er godt i samme slengen. 😂 Viss det skal bli forbud mot alkoholkjøp pga barnefamilier, så får forbudet begrense seg til barnefamilier. Bestefaren min hadde blitt sprø viss han ikke kunne nyte et parr glass cognac i ny og nee. Jeg drikker nesten aldri selv, men å totalforby alkohol synes jeg er latterlig. Da får forbudet gjelde den gruppen personer som er problemet, ikke alle som en. Anonymkode: 199a2...e0c 13
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #12 Skrevet 29. mars 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Urbefolkningen på Grønland (inuitter) har jo det samme problemet som andre urbefolkninger feks indianere, og det er at de tåler egentlig ikke alkohol. De mangler et enzym i leveren som gjør at alkohol blir brutt ned,derfor har de større mulighet til å bli avhengig. Jeg har ikke vært på Grønland men jeg har bodd i København og der er det mange grønlendere som bor. Mange inuitter som er alkoholiserte og sitter rundt omkring og drikker. Anonymkode: d6f3f...e77 Høres ut som vanlige puber i Oslo... Anonymkode: ef583...dec 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #13 Skrevet 29. mars 2020 Nå springer jo Barnevernet etter folk som tok på feil lue på poden sin (omtrent, satt på spissen). Så at de er etter alkoholikere, får vi da håpe.. ellers er det noe gale. Anonymkode: c8807...a15
Gjest theTitanic Skrevet 29. mars 2020 #14 Skrevet 29. mars 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan vi ikke like gjerne lage et forbud mot snus, røyk, gotteri, potetgull, brus, netflix, hbo, youtube, internett og alt annet som er godt i samme slengen. 😂 Viss det skal bli forbud mot alkoholkjøp pga barnefamilier, så får forbudet begrense seg til barnefamilier. Bestefaren min hadde blitt sprø viss han ikke kunne nyte et parr glass cognac i ny og nee. Jeg drikker nesten aldri selv, men å totalforby alkohol synes jeg er latterlig. Da får forbudet gjelde den gruppen personer som er problemet, ikke alle som en. Anonymkode: 199a2...e0c Men det var snakk om en periode, ikke for alltid. jeg er overhodet ikke avholds, men alle bør klare en periode uten alkohol. Kanskje flere blir bevisst hvor stort problem de faktisk har. De fleste lever i fornektelse. Snus og røyk blir det nok etterhvert et forbud mot. Hvorfor skal staten betale helseomkostninger for folk som bevisst påfører seg store helseproblemer helt unødvendig?
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #15 Skrevet 29. mars 2020 Jeg syns det i det lange løp er mye bedre at alkohol blir solgt under visse tidspunkt og i trygge rammer (som i at man faktisk får alkohol, og ikke noe hjemmemekka farlige greier), enn at det blir stengt, og folk begynner å ta risker, å kjøper noe som er potensielt farlig. Ulovlig alkohol er ikke vanskelig å få tak i uansett. Dette problemet er noe vi har i samfunnet uansett, og det bør slås hardt ned på, fremfor å forby alle det. Mange barnløse nyter også en flaske rødvin og en god samtale i disse dager, og jeg syns det blir feil at alle må straffes for at noen ikke klarer å bruke hodet. Anonymkode: 44bec...658 5
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #16 Skrevet 29. mars 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan vi ikke like gjerne lage et forbud mot snus, røyk, gotteri, potetgull, brus, netflix, hbo, youtube, internett og alt annet som er godt i samme slengen. 😂 Viss det skal bli forbud mot alkoholkjøp pga barnefamilier, så får forbudet begrense seg til barnefamilier. Bestefaren min hadde blitt sprø viss han ikke kunne nyte et parr glass cognac i ny og nee. Jeg drikker nesten aldri selv, men å totalforby alkohol synes jeg er latterlig. Da får forbudet gjelde den gruppen personer som er problemet, ikke alle som en. Anonymkode: 199a2...e0c Kødder du?....... Skjønner du ikke at alkohol ødelegger liv, alkohol tar liv, andres liv, koners liv, barns liv, og at veldig mange havner i et misbruk nå pga isolasjon og angst og kjedsomhet? Det er viktigere at du får cognacen din enn at 500.000 kvinner og barn i norge ikke får bank hver dag, og sikker samme antall menn blir alkiser eller faller tilbake i alkoholmisbruk nå pga permitteringer og stress? Død over individualismen! Anonymkode: 69f51...6b0 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #17 Skrevet 29. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kødder du?....... Skjønner du ikke at alkohol ødelegger liv, alkohol tar liv, andres liv, koners liv, barns liv, og at veldig mange havner i et misbruk nå pga isolasjon og angst og kjedsomhet? Det er viktigere at du får cognacen din enn at 500.000 kvinner og barn i norge ikke får bank hver dag, og sikker samme antall menn blir alkiser eller faller tilbake i alkoholmisbruk nå pga permitteringer og stress? Død over individualismen! Anonymkode: 69f51...6b0 Nei jeg kødder ikke, tror nok vedkommende som banker samboer og barn. Vil fremdels gjøre det selv om det ikke er alkohol i blodet... Anonymkode: 199a2...e0c 10
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #18 Skrevet 29. mars 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kødder du?....... Skjønner du ikke at alkohol ødelegger liv, alkohol tar liv, andres liv, koners liv, barns liv, og at veldig mange havner i et misbruk nå pga isolasjon og angst og kjedsomhet? Det er viktigere at du får cognacen din enn at 500.000 kvinner og barn i norge ikke får bank hver dag, og sikker samme antall menn blir alkiser eller faller tilbake i alkoholmisbruk nå pga permitteringer og stress? Død over individualismen! Anonymkode: 69f51...6b0 Med den logikken er det svært mye som må forbys. Forbudene rammer alle. Ikke bare de evneveike som ikke tåler alkohol eller som gir F i barna sine. Evnt forbud må ramme dem det gjelder, ikke la det gå ut over alle andre. Det er slike forbud som gjør at folk mister mer og mer respekten for loven fordi den er urettferdig og latterlig til tider. Anonymkode: d823c...4e8 1
hlidskjalf Skrevet 29. mars 2020 #19 Skrevet 29. mars 2020 God ide. La storebror stat ta alle valg for oss så vi ikke trenger tenke selv. Foreslår også konstant overvåking av samtlige hjem og obligatorisk morgentrim for alle. 5
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #20 Skrevet 29. mars 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei jeg kødder ikke, tror nok vedkommende som banker samboer og barn. Vil fremdels gjøre det selv om det ikke er alkohol i blodet... Anonymkode: 199a2...e0c Da må du sette deg bedre inn i virkeligheten for sånn er det ikke. Anonymkode: 69f51...6b0 1
Anbefalte innlegg