Gå til innhold

Ting du savner som butikkene hadde før?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Husker ikke hva de het, men var noe smågodt fra tiden før løsvekt som jeg likte som liten. Det var noe slags sure drops, nesten som "pulver padder", bare de var grønne og litt ovale. Det pulveret som var inni var litt surt, og det er mye som ligner på det i dag, men ingenting som treffer akkurat.

Har ikke funnet slike på denne siden av årtusenskiftet i hvert fall. Savn!

Anonymkode: 14bce...565

Videoannonse
Annonse
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg tenker på helt vanlig melkesjokolade. I min barndom og ungdom kom den i sølvpapir med gult papir rundt, i flere forskjellige størrelser, som alle var i ruter. Jeg husker ikke egentlig 200 g fra barndommen, men det var en på 100g som ble oppfattet som stor, en på rundt 50 g og en som var nokså - tipper den må ha vært rundt 25 gram. 

Anonymkode: 5d77a...ba5

Ego var helt vanlig melkesjokolade, de bare kalte den "ego". Ser at mange kaller sjokolader som er for små til å deles for "ego-sjokolader", regner med navnet på størrelsen kom av det.

Fra barndommen husker jeg best den som ser ut til å være 67 gram. Mye lengre enn den var bred, tynn, med små ruter. Nederst på bildet.

standard_freia_utvikling.thumb.jpg.480742134fa36181a376c6bf14cc5c41.jpg

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, Anoia skrev:

Salte bjørner, sånn som de smakte på 90-tallet.

Og milkshaken! I 2. klasse (1992-93) fikk vi dem gjennom melkeordningen (det ble det fort slutt på).

e3af0560f247ac623873cdc2baf17a66.jpg

Jeg gikk også i 2. klasse det året, og vi hadde aldri slikt :hakeslepp:. Vi hadde sjokomelkpulver i filmboks en gang i uken og blandet i de små melkekartongene våre.

Men jug husker godt yoghurtene som hadde samme form på 80-90-tallet. Det var sånn styroformaktige og lokket knirket når du åpnet det. Likte best melon, den var rødlig farge på.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg savner gjær. Tørr eller fersk, jeg kan ta begge deler!

sukk, det var tider.

Anonymkode: f927a...379

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Smash uten sjokoladetrekk. Det var maissnacks som het Sombreros, før de begynte å trekke dem med sjokolade og kalle dem smash.

Smash og Sombreros er to helt ulike produkter fra ulike produsenter, og begge er fremdeles i salg.

Smash er fra Nidar og Sombreros er fra Maarud. Sombreros smaker også ost, det gjør ikke Smash.

Anonymkode: dc569...7ec

• Liker 11
Skrevet

Stratos dobbel, IsTe Sparkling m/guava, Pepsi Max Cherry, pæreis i små kuler i beger, og da jeg var liten fantes det en helt fantastisk bringebærsplitt med sterk rød bringebæris utenpå vaniljeis. Herlighet, så fantastisk den var. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, den er utgått.🥺 Sendte mail for ett år siden å spurte. For svak salgsutvikling visstnok:/ Fatter ikke😢

Anonymkode: bfbea...f0f

😧 Spiste så mye av den før, den var jo den aller beste! 

Anonymkode: 6f83b...050

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sabeltann is

Får ikke bort denne spoileren🤨

Vis skjult innhold

8F823C64-AF23-435B-B731-F6DE1081148B.jpeg

796E6519-1B50-4554-BEEA-DB0BB308278C.jpeg

3CAAA0D6-89DD-4BF4-9C19-B8420FCD1546.jpeg

Anonymkode: 82dab...955

Å, de pizzaene savner jeg skikkelig! 

• Liker 3
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Smash og Sombreros er to helt ulike produkter fra ulike produsenter, og begge er fremdeles i salg.

Smash er fra Nidar og Sombreros er fra Maarud. Sombreros smaker også ost, det gjør ikke Smash.

Den originale Sombreros som vi spiste på åttitallet var kun med salt, det er derfor den du svarer sier at Smash er som Sombreros bare dekket med sjokolade.
Det kom en ny type Sombreros på markedet for noen år tilbake, det er den du tenker på.

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg kjenner ikke til det produktet du beskriver. Før Smash var det Sombreros som smakte litt sånn crunchy, porøst og salt. Som Smash, men uten sjokolade. Samme fasong som Smash.

• Liker 2
Skrevet

Sad Sam tyggis. Hvor det var forskjellige bilder av den søte triste hunden inni papiret❤ 

• Liker 2
Skrevet

image.thumb.jpeg.cc4550dbce7799c17946db2cb8a3ee3c.jpeg

Denne pizzaen fra Rimi med brie og spekeskinke. Den var så sinnsykt god

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

naturchips.PNG

Anonymkode: 9c8f2...231

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 1.4.2020 den 10.25, AnonymBruker skrev:

Der de fører Diplom is.

Anonymkode: 9a224...fe9

På 1.4.2020 den 10.24, Skriblerinna skrev:

Tror den er overalt jeg 😄

Rema 1000 ;)

Anonymkode: 9842c...dda

Skrevet

Jeg savner noen sjokolader, med de forsvant for veldig mange år siden. Det er Opal, mørk sjokolade med bringebærkrem og bringebærgele inni, mørk banansjokolade (i gullpapir) og en mørk sjokolade som jeg tror het "Egglikør". 

• Liker 1
Skrevet (endret)
På 6.4.2020 den 12.19, AnonymBruker skrev:

Vis skjult innhold

8F823C64-AF23-435B-B731-F6DE1081148B.jpeg

Anonymkode: 82dab...955

Jeg tenkte på den mens jeg bladde igjennom tråden nå. Den savner jeg også! Jeg synes ikke det er lett å finne gode frossenpizzaer, men akkurat den der var faktisk riktig god.  

Endret av every woman
  • Liker 3
Skrevet
On 4/6/2020 at 2:23 PM, applestories said:

Ego var helt vanlig melkesjokolade, de bare kalte den "ego". Ser at mange kaller sjokolader som er for små til å deles for "ego-sjokolader", regner med navnet på størrelsen kom av det.

Fra barndommen husker jeg best den som ser ut til å være 67 gram. Mye lengre enn den var bred, tynn, med små ruter. Nederst på bildet.

standard_freia_utvikling.thumb.jpg.480742134fa36181a376c6bf14cc5c41.jpg

Mondelez sjokolade smaker visst ikke som gammel Freia. sjokomane familiemedlemmer nekter nå å spise freiasjokolade, de sier den smaker oversøtt, syntetisk og omtrent som ekle, svenske, småsjokolader. Personlig har jeg alltid ment melkesjokolade ikke har noe med sjokolade å gjøre, bare melk, sukker og smakstilsetning, vet med ao ikke om de har rett 🤷‍♂️

• Liker 2
Gjest Linny111
Skrevet

Da jeg var liten, så var det en periode de hadde noen Nesquik-sjokoladeegg som var sååå gode. Det var melkesjokolade utenpå, hvit sjokolade inni og små kjekskuler. Har ikke klart å finne dem på google en gang siden.

AnonymBruker
Skrevet
På 7.4.2020 den 19.14, blaamandag skrev:

Mondelez sjokolade smaker visst ikke som gammel Freia. sjokomane familiemedlemmer nekter nå å spise freiasjokolade, de sier den smaker oversøtt, syntetisk og omtrent som ekle, svenske, småsjokolader. Personlig har jeg alltid ment melkesjokolade ikke har noe med sjokolade å gjøre, bare melk, sukker og smakstilsetning, vet med ao ikke om de har rett 🤷‍♂️

nei, jeg er enig i at det ikke smaker likt. Den er litt søtere og litt mer syntetisk i smaken nå. Leste en forklaring et sted - hadde noe med fettet de bruker. Husker ikke detaljene lenger.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

nei, jeg er enig i at det ikke smaker likt. Den er litt søtere og litt mer syntetisk i smaken nå. Leste en forklaring et sted - hadde noe med fettet de bruker. Husker ikke detaljene lenger.

siterer meg selvm, for jeg kom på hva det var. For 20 år siden, da Kraft overtok Freia, endret de ikke oppskriften på sjokoladen i seg selv. Men pga råvarepriser sluttet de med helmelk (i pulverform) og gikk over til skummetmelk + smørolje. 

Jeg fant en artikkel som forklarer det. Den gir inntrykk av at de har gått bort fra det, men det tror jeg ikke på: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/BJRpRQ/tuklet-med-melkesjokoladen

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...