Gjest Anonym Bruker Skrevet 28. mars 2020 #1 Skrevet 28. mars 2020 (endret) Det er nå omlag 4000 registrerte smittede i Norge ,men det finnes forløbi ingen tall over antall friskmeldte. Det antas at det finnes mange uregistrerte som går rundt m/ milde former for smitte, og tror at bare kanskje har en mildere form for influense, men kan vera coronasmitte , og det er desse som er de store skjulte smittebombene. Dersom det nå snart kan blir tilgjengeleg å få kjøpt smittetestere slik at langt flere kan få skille mellom influense , og cornasmitte så har ein komt eit skritt nermere i overvåkningen. Og ein kan da få de rette tall på antall smittede. Desse identifikasjonsapp. blir kanskje solgt i eit begrenset opplag, og her bør det i såfall gjøres noen prioriteringen, selges pr. hustander. Endret 29. mars 2020 av Anonym Bruker
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #2 Skrevet 28. mars 2020 Ja? Det sier seg selv at man ikke fanger opp alle smittede ved å teste 85 000 av en befolkning på mer en fem millioner. Anonymkode: 4e0bd...6ab 3
Lille-pus Skrevet 29. mars 2020 #3 Skrevet 29. mars 2020 26 minutter siden, Anonym Bruker skrev: Det er nå omlag 4000 registrerte smittede i Norge ,men det finnes forløbi ingen tall over antall friskmeldte. Det antas at det finnes mange uregistrerte som går rundt m/ milde former for smitte, og tror at bare kanskje har en mildere form for influense, men kan vera coronasmitte , og det er desse som er de store skjulte smittebombene. Dersom det nå snart kan blri tilgjengeleg å få kjøpt smittetestere slik at langt flere kan få skille mellom influense , og cornasmitte så har ein komt eit skritt nermere i overvåkningen. Og ein kan da få de rette tall på antall smittede. Desse identifikasjonsapp. blir kanskje solgt i eit begrenset opplag, og her bør det i såfall gjøres noen prioriteringen, selges pr. hustander. Om testene selges over disk så er det jo ingen garanti for at de som tester positivt (altså er smittet) melder dette inn. Hva mener du når du snakker om overvåkning?
Gjest Anonym Bruker Skrevet 29. mars 2020 #4 Skrevet 29. mars 2020 9 timer siden, Lille-pus skrev: Om testene selges over disk så er det jo ingen garanti for at de som tester positivt (altså er smittet) melder dette inn. Hva mener du når du snakker om overvåkning? Nå var det vel snakk om å registerer på ein APP på mobilen, og da blir det en slag form for overvåkning /sporing hvor smitten befinner seg .
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #5 Skrevet 29. mars 2020 Helt klart er det store mørketall i forhold til antall smittet. De har bare kapasitet til å teste en brøkdel og man kan derfor aldri vite helt sikker hvor mange som er smittet. I etterkant av en pandemi pleier man å bruke de tallene man vet også forsøker man å regne ut hvor mage som ble smittet, men man har aldri noen garanti. Eneste måten å vite 100 % nøyaktig er å teste alle personer opp til flere ganger men det har man ikke kapasitet til. Det er på vei test man kan ta i etterkant for å se om man har antistoffer mot sykdommen. Det kan kanskje gi et bedre bilde hvis nok folk tester seg. Anonymkode: 4d6ea...6b4 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #6 Skrevet 29. mars 2020 At noen får negativt resultat betyr egentlig ikke noe mer enn at de testet negativt akkurat den dagen de tok prøven, heller. Om jeg har et hus i dag og huset brenner ned i morgen eller om tre dager vil det fremdeles være nedbrent om to uker, selv om jeg i dag kan rapportere at jeg har et hus. Anonymkode: 258e0...20c 2
Lille-pus Skrevet 29. mars 2020 #7 Skrevet 29. mars 2020 2 timer siden, Anonym Bruker skrev: Nå var det vel snakk om å registerer på ein APP på mobilen, og da blir det en slag form for overvåkning /sporing hvor smitten befinner seg . Så langt jeg vet er det to forskjellige ting. Appen er en ting. En selvtest solgt i apotek er en annen ting. Appen er vel nærmere enn selvtestene solgt over disk i apotek er. Hvis man skulle koble resultatene fra hjemmetester opp mot appen så krever det at den som laster ned appen (oftest eier av telefonen) også laster inn resultatet av testen selv. Feilmarginen kan nok bli større ved å teste seg selv (testen tatt på ikke korrekt måte) og laste inn resultatet (brukerfeil, manglende registrering osv.).
Bollina Skrevet 29. mars 2020 #8 Skrevet 29. mars 2020 Det er ikke kun de med milde symptomer som ikke testes, det er bare de som trenger sykehusinnleggelse på grunn av symptomer som blir testet. I tillegg blir helsearbeidere og de i risikogruppe med symptomer testet. Mørketallene må jo være enorme.
Gjest Anonym Bruker Skrevet 29. mars 2020 #9 Skrevet 29. mars 2020 3 minutter siden, Lille-pus skrev: Så langt jeg vet er det to forskjellige ting. Appen er en ting. En selvtest solgt i apotek er en annen ting. Appen er vel nærmere enn selvtestene solgt over disk i apotek er. Hvis man skulle koble resultatene fra hjemmetester opp mot appen så krever det at den som laster ned appen (oftest eier av telefonen) også laster inn resultatet av testen selv. Feilmarginen kan nok bli større ved å teste seg selv (testen tatt på ikke korrekt måte) og laste inn resultatet (brukerfeil, manglende registrering osv.). Har ikkje heilt klart for meg hva dette går utpå, og forestiller meg at skal det ha noen effekt må folk idet minste skjønne hva det går utpå, og kunne håndtere elektronikken
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #10 Skrevet 29. mars 2020 Selvfølgelig er tallene misvisende, de tester jo bare en brøkdel selv av de som har symptomer som ligner. Derfor burde de prioritere å øke testkapasiteten kraftig, både slik at de kan identifisere og isolere smittede, og for å kunne ha oversikt over utviklingen. Langt mer effektivt og langt billigere enn å holde hele befolkningen innesperret i ubestemt tid. Anonymkode: bb901...d9b
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #11 Skrevet 29. mars 2020 Angående appen - dette er min forståelse av konseptet: Appen tracker bevegelsene til brukeren, og brukere som tester positivt for korona må legge inn den informasjonen. Alle andre brukere som har vært rett ved den smittede i mer enn 15 minutter (eller noe) de siste dagene får en melding fra systemet og blir bedt om å teste seg. For at dette skal ha særlig nytteverdi må de fleste installere appen, og det må testes mye mer enn i dag. Anonymkode: d4f37...7d7
Lille-pus Skrevet 29. mars 2020 #12 Skrevet 29. mars 2020 Vi får seg hva som kommer ut av det pågående arbeidet med appen. Mulig at en knytning opp mot et testregister (helsedataregister) vil være bedre enn å pålegge hver og en bruker å oppdatere selv. Det er mye som ikke er ferdig ennå, men jeg håper det kommer. https://itavisen.no/2020/03/27/norsk-sporingsapp-for-a-stagge-corona-under-utvikling/
Anbefalte innlegg