AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #1 Skrevet 28. mars 2020 Jeg har 2 barn fra før, er nå gravid med nr 3. Dette er med en ny mann. Jenta mi er 9 år og gutten min 7 år. Etter di fikk vite at di skulle få en lillesøster kom det spørsmål fra gutten om han også kan kalle stefar for pappa. Jeg eller samboer har ikke noe i mot dette, men far til mine 2 liker ikke dette. Han har sagt at han ikke ønsker han skal gjøre det. Det er jo kanskje forståelig på et vis men samtidig kan jo ikke nekte han dette. Hvordan skal vi gå frem med dette? Anonymkode: 4e358...a03
Snöhvit Skrevet 28. mars 2020 #2 Skrevet 28. mars 2020 Her må dere huske å ta pappaen i betraktning. Jeg skjønner godt han vil beholde den tittelen for seg selv, du hadde sikkert ikke likt om de kalte en annen kvinne for mamma. Syntes dere skal oppmuntre barna til å forholde seg til det slik som det er per i dag og forklare at pappaen deres er jo den pappaen de allerede har, men at stefar er like glad i de uavhengig av det. 16
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #3 Skrevet 28. mars 2020 Hva om de kaller stefaren for Far-Navn, eller Pappa-Navn? Barna vet jo uansett hvem som er biologisk far Anonymkode: e769b...5c1 3
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #4 Skrevet 28. mars 2020 Man burde kalle en spade for spade. Stefar er stefar og pappa er pappa. Anonymkode: d99f6...5f5 8
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #5 Skrevet 28. mars 2020 Eksen min hadde to unger og de kalte ham for pappa og stefaren for far. Anonymkode: 1d39b...3c0
Zienna Skrevet 28. mars 2020 #6 Skrevet 28. mars 2020 Så lenge biologisk far har kontakt med barna, så er det selvsagt kun han som er pappa! Som mor må du sørge for at barna dine ikke kommer i et navnedilemma nå. Din nye mann kan kalles hva som helst, men ikke pappa. 6
Silva Pluvialis Skrevet 29. mars 2020 #7 Skrevet 29. mars 2020 (endret) La barna kalle han det de selv er mest komfortable med. Endret 6. oktober 2022 av Tvillingsjel 7
Silva Pluvialis Skrevet 29. mars 2020 #8 Skrevet 29. mars 2020 1 time siden, Zienna skrev: Så lenge biologisk far har kontakt med barna, så er det selvsagt kun han som er pappa! Som mor må du sørge for at barna dine ikke kommer i et navnedilemma nå. Din nye mann kan kalles hva som helst, men ikke pappa. Hvorfor kan de ikke kalle han for pappa om det er han de ser på som sin far? 3
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #9 Skrevet 29. mars 2020 Hadde du vært komfortabel om barna kalte en evt stemor for mamma? Anonymkode: 6baf2...7eb 5
Silva Pluvialis Skrevet 29. mars 2020 #10 Skrevet 29. mars 2020 1 time siden, Snöhvit skrev: Her må dere huske å ta pappaen i betraktning. Jeg skjønner godt han vil beholde den tittelen for seg selv, du hadde sikkert ikke likt om de kalte en annen kvinne for mamma. Syntes dere skal oppmuntre barna til å forholde seg til det slik som det er per i dag og forklare at pappaen deres er jo den pappaen de allerede har, men at stefar er like glad i de uavhengig av det. Nei. Her bør man ta barnets følelser i betraktning først av alt. Barna må selv få definere hvem de ser på som foreldre, mor og far. 7
Silva Pluvialis Skrevet 29. mars 2020 #11 Skrevet 29. mars 2020 (endret) AnonymBruker skrev (På 29.3.2020 den 1.34): Hadde du vært komfortabel om barna kalte en evt stemor for mamma? Anonymkode: 6baf2...7eb Barnas følelser er viktigst i slike saker, og foreldrene bør tilpasse seg etter det. Endret 6. oktober 2022 av Tvillingsjel 5
Snöhvit Skrevet 29. mars 2020 #12 Skrevet 29. mars 2020 6 minutter siden, Gorilla skrev: Nei. Her bør man ta barnets følelser i betraktning først av alt. Barna må selv få definere hvem de ser på som foreldre, mor og far. Jeg gjetter du ikke har barn. Forøvrig vet jeg at jeg har rett for du er i begynnelsen av 20 årene og singel basert på hva du har skrevet i tidligere innlegg. Unger er unger, og her regner jeg med de vil kalle stefar for pappa fordi TS omtaler stefar for pappa i forbindelse med ny baby.
Snöhvit Skrevet 29. mars 2020 #13 Skrevet 29. mars 2020 9 minutter siden, Gorilla skrev: Jeg er ikke TS, men jeg vet at dette med benevnelser knyttet til hvem man ser på som foreldre kan være veldig sårt for mange barn. Om jeg hadde et barn som hadde sett på ei stemor som sin mamma, så hadde jeg respektert det, selv om det selvsagt hadde vært sårt for meg. Barnas følelser er viktigst i slike saker, og foreldrene bør tilpasse seg etter det. Før du er mamma, så ikke uttale deg om å være en. 2
Silva Pluvialis Skrevet 29. mars 2020 #14 Skrevet 29. mars 2020 (endret) Snöhvit skrev (På 29.3.2020 den 1.45): Jeg gjetter du ikke har barn. Forøvrig vet jeg at jeg har rett for du er i begynnelsen av 20 årene og singel basert på hva du har skrevet i tidligere innlegg. Unger er unger, og her regner jeg med de vil kalle stefar for pappa fordi TS omtaler stefar for pappa i forbindelse med ny baby. Om man har barn så bør man være raus nok til å respektere barnas valg når det kommer til hvem de ønsker å kalle mamma og pappa om de har mennesker i livet som fyller denne rollen. Endret 6. oktober 2022 av Tvillingsjel 6
Snöhvit Skrevet 29. mars 2020 #15 Skrevet 29. mars 2020 Akkurat nå, Gorilla skrev: Jeg har ikke barn, men jeg tenker at barnas følelser må komme først i slike saker. Om man har barn så bør man være raus nok til å respektere barnas valg når det kommer til hvem de ønsker å kalle mamma og pappa om de har mennesker i livet som fyller denne rollen. Det er vanskelig å forklare for noen som er ung og uerfarne, men ungene, i normalt samvær, legger ikke så stor vekt på dette som det kan virke som. 3
Silva Pluvialis Skrevet 29. mars 2020 #16 Skrevet 29. mars 2020 (endret) 8 minutter siden, Snöhvit skrev: Før du er mamma, så ikke uttale deg om å være en. Det aller viktigste når man er mamma er å kunne sette barnet foran seg selv. Det er selvsagt sårt at en annen kvinne blir kalt for mor om vedkommende ikke er biologisk mor til barnet, men man må kunne forstå at det for barnet føles slik. 1 minutt siden, Snöhvit skrev: Det er vanskelig å forklare for noen som er ung og uerfarne, men ungene, i normalt samvær, legger ikke så stor vekt på dette som det kan virke som. Uerfaren? Endret 29. mars 2020 av Gorilla 4
Silva Pluvialis Skrevet 29. mars 2020 #17 Skrevet 29. mars 2020 5 minutter siden, Snöhvit skrev: Det er vanskelig å forklare for noen som er ung og uerfarne, men ungene, i normalt samvær, legger ikke så stor vekt på dette som det kan virke som. Hva vet du om hvilken erfaring jeg har? 1
Snöhvit Skrevet 29. mars 2020 #18 Skrevet 29. mars 2020 Akkurat nå, Gorilla skrev: Hva vet du om hvilken erfaring jeg har? Som forelder. 1
Silva Pluvialis Skrevet 29. mars 2020 #19 Skrevet 29. mars 2020 (endret) Snöhvit skrev (På 29.3.2020 den 3.00): Som forelder. Barnas følelser er faktisk viktigst, og man bør da være raus nok til å godta at barna velger selv hvem de vil kalle mamma og pappa såfremt de det gjelder fyller den samme rollen i livet til barnet. Endret 6. oktober 2022 av Tvillingsjel 2
Snöhvit Skrevet 29. mars 2020 #20 Skrevet 29. mars 2020 1 minutt siden, Gorilla skrev: Jeg har ikke erfaring som forelder, nei, men jeg vet at det for noen barn er veldig sårt hvordan familiemedlemmer benevnes, og at noen barn ser på ei kvinne som ikke er biologisk mor for mamma, eller på en mann som ikke er biologisk far for pappa. Kanskje fyller disse menneskene enn bedre rolle som mor eller far, og det blir naturlig for barnet å kalle vedkomne for mamma eller pappa. Og da tenker jeg at biologisk mor og/eller biologisk far må ha forståelse for det selv om det er sårt. Barnas følelser er faktisk viktigst, og man bør da være raus nok til å godta at barna velger selv hvem de vil kalle mamma og pappa såfremt de det gjelder fyller den samme rollen i livet til barnet. Jeg ser hvor du kommer fra, samtidig så står jeg ved mine tidligere uttalelser. Jeg har mye erfaring fra samtlige sider selv. 7-8 åringer legger ikke mye i benevnelser, er min erfaring, utover hva de blir fortalt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå