Gå til innhold

ferien: oppfyller du barnas ønske eller ditt eget?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Ferien

Dere med barn.

Nå står ferien for døren og de fleste reiser vekk.

Planlegger du ferien etter dine egne ønsker som voksen og dekker egne behov eller legger du ferien opp etter barnas ønske??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gylden middelvei. Noe jeg ønsker (sydenferie), tilpasset mitt barn sitt behov - familievennlig og tid for kos og lek. Nå er hun bare 3 og har dermed ikke så mange ønsker selv. I år tenkte jeg på både sommarland og diverse fornøyelsesparker. Men fant ut det kan vente til hun er litt eldre og kan delta mer i disse parkene. Går for sol til hele familien i år hvor det blir mye tid til henne, bading i basseng, leking, familievennlig underholdning osv.

Skulle jeg kjørt mitt løp ville det blitt på et partysted eller i en storby. Men sånt gjør jeg på ferier uten barn. Og ferie uten barn er uaktuelt for meg i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal begge deler, :-) barnets valg med våre begrensninger - og vi voksne skal på en ferie uten barn :-)

Da er barnet på ferie med faren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Jeg har stort sett alltid satt barnas behov først. Det er viktig for meg å gi dem gode ferieminner mens de fremdeles er barn. Mine egne behov kan jeg tilfredsstille når de er voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vil nok noen si jeg er krass men jeg mener at foreldre med respekt for seg selv og barna selvfølgelig tar hensyn til barna når ferien planlegges!! :o

Ville aldri reist med barn til et typisk feste-og fylle-sted, ei heller reist til Mummidalen ( bare et eksempel!! :wink: ) med 15-åringer... :wink:

Dessuten koser jeg meg vannvittig på Skara-Sommerland, Legoland, Pippis Verden osv. med barna... :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok en ferie som alle har lyst på!

Mest hjemme og litt ut på tur! Hvor vi skal er ennå usikkert; det kan bli alt fra hopp-på tur til syden til biltur i Danmark eller England.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Familieferien legges opp etter guttens og mammaens ønsker. Siden vi begge liker dyreparker og fornøyelsesparker, er det ikke noe problem (mannfolket liker også det, altså). :ler:

Når mannfolket og jeg drar på tur alene, velger vi en mer voksen stil.

Jeg får i pose og sekk, guttungen er fornøyd og mannfolket klager heller ikke. Kunne det vært bedre? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er vokst opp med å ta hensyn til både og.

vi dro kanskje til italia, badet i sjøen/bassenget noen dager, dro på utflukter (venezia, firenze, roma) andre dager.

dermed har jeg egentlig alltid satt pris på å oppleve ting, sitte på cafe og se på folk og denslags.

jeg tror at å reise til steder hvor det bare er bading/bamseklubb, for eksempel, er vel så mye for foreldrenes del (mindre pes) enn barnas, barna kan ha glede av mer enn mange voksne later til å tro.

dessuten synes jeg selv at sånne barne-&lekesteder er ganske morsomt

fylleferie har jeg aldri dratt på, så det er ikke aktuelt uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest porselen

Vi prøver å få til begge deler, legger opp ferien slik at ungene har utbytte av det og da får vi foreldre som regel en fin ferie også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeline
Vi prøver å få til begge deler' date=' legger opp ferien slik at ungene har utbytte av det og da får vi foreldre som regel en fin ferie også.[/quote']

Samme her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir begge deler.

Jeg gleder meg veldig når barna viser glede ved å gjøre noe de liker. Men vi forsøker likevel å variere det noe ettersom det som var morro i fjor ikke nødvendigvis er like morro i år.

Dessuten er ferie for meg det samme som å ikke gjøre det samme som ellers i året. Jeg liker å være aktiv (dvs har problemer med å ligge rett ut på en badestrand). Men selv de som liker å ligge rett ut kan fra tid til annen ha glede av litt aktivitet, og tror derfor de fleste forsøker å ivareta barnas behov så langt som mulig (med noen kompromisser underveis).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis jeg skal på ferie med barna er det naturlig å legge det opp på en måte som gjør det vellykket for dem. Hvis ikke barna har det fint, blir det jo heller ikke noe moro for meg å være med.

Å være på ferie med barn er noe helt annet enn å være bare voksne.

Men å feriere med barn er utrolig givende. Det åpner seg en ny verden for en og en får se ting med helt andre øyne :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Hvis man legger opp til ferie barna ikke koser seg på, blir det jo ganske umulig for de voksne å kose seg og da.. kan da umulig være noe stas å dra på den "perfekte voksen-ferien" med surmulende, deprimerte barn som kjeder seg og lengter hjem?

Men enig med Klips; Mye av det som er kos og stas for voksne, kan være artig og hyggelig for barn også (og omvendt!) poenget er vel å finne noe alle kan hygge seg med, også kan man snakke om at barna innimellom må finne seg i å være med på noe kjedelig, akkurat som de voksne må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå elsker jeg og reise til syden og det samme gjør snuppa. g når vi er der så er vi jo stort sett ved strand/basseng hver dag. Også pleier vi og reise på båttur, badeland, dyrepark, shopping, tivoli og en tur for og se på litt mer kultur.

Så det meste er lagt opp etter henne, men vi gjør jo litt som vi vil og.

Men så er vi glad i og dra i badeland og bade og sole og gå i dyrepark og dra på båttur.

Så på feriene våres har vi det veldig fint alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg og mannen dro på "barneferie" selv før vi fikk barn vi, elsker fornøyelsesparker, så nå venter vi bare spent på å se om barna tør å ta de skumle tingene når de blir store nok!!!!!

Men i år blir det stortsett tid på hytta, for lommeboka ville ikke at vi skulle reise så langt! Skal vel allikevel ta en tur til BØ i telemark, håper det er greit med små barn der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år legger ved opp til at han eldste skal få oppleve litt mens vi har ferie hjemme. Dette fordi hun yngste er 1 år, og vi orker ikke å dra til Danmark/syden med en ettåring :-? Det blir bare slit.. Så vi skal til sommarland i Bø, og til dyreparken i kristiandsand.

Men vi skal også besøke ei venninne av meg som bor i nærheten av Liseberg. Men vi skal ikke til Liseberg i år. Vi var innom ifjor, og det var bare kaos.

Så jeg vil si kanskje både òg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...