Gå til innhold

Rar problemstilling? Plastikkpose eller gjenbruksnett

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå har det jo vært in å bruke gjenbruksnett for å handle matvarer og redusere plastikkbruken, men nå merker jeg at jeg blir i tvil om gjenbruksnettet er en god løsning når det blir utsatt for mulig koronasmitte. Er det bedre å bruke plastposer i denne perioden?

Hva tenker dere zero waste folk?

Anonymkode: 0fb2f...c8c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker tøynettet mitt. Om du er veldig skeptisk så er det jo bare å vaske det på 60 grader. Men om du er så skeptisk - tar du av deg alt tøyet innenfor døren, kaster det i vaskemaskinen, vasker hender og dørhåndtak, setter skoene et sted ingen kan ta på dem, vasker hender, desinfiserer nøyler, kort, lommebok, mobil, vasker hender igjen, setter vaskemaskinen på 60 grader, tar på deg inneklær..?

For dersom et tøynett er skummelt så må du over på et slikt vaskeregime. For buksa di er mer trolig å bære smitte enn nettet, og mobilen din mye mer trolig. ;) 

De fleste av oss er i kategorien «det er helt akseptabelt å bli smittet». Og da er det viktig å ikke være hysterisk. 

Anonymkode: be090...90e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei nå har de erstattet klima-frykt med virus-frykt, så nå blir det vel andre regler å forholde seg til.

Anonymkode: e9653...bd6

• Liker 2
Skrevet

Poser fra butikken vet man ikke hvem som har vært borti. 

Egne handlenett har man kontroll på. 

I beste fall kan virus "overleve" tre døgn på en overflate. Bruk poser eller handlenett i en tre døgns rotasjon så er vel problemet løst. 

I tillegg er det jo flere måter å ødelegge virus på. Varme, uv, såpe og flere. 

AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg bruker tøynettet mitt. Om du er veldig skeptisk så er det jo bare å vaske det på 60 grader. Men om du er så skeptisk - tar du av deg alt tøyet innenfor døren, kaster det i vaskemaskinen, vasker hender og dørhåndtak, setter skoene et sted ingen kan ta på dem, vasker hender, desinfiserer nøyler, kort, lommebok, mobil, vasker hender igjen, setter vaskemaskinen på 60 grader, tar på deg inneklær..?

For dersom et tøynett er skummelt så må du over på et slikt vaskeregime. For buksa di er mer trolig å bære smitte enn nettet, og mobilen din mye mer trolig. ;) 

De fleste av oss er i kategorien «det er helt akseptabelt å bli smittet». Og da er det viktig å ikke være hysterisk. 

Anonymkode: be090...90e

Vi har ikke vaskemaskin i hybelen vår, så det ville blitt veldig komplisert å vaske alt hver gang.

6 hours ago, stan said:

Poser fra butikken vet man ikke hvem som har vært borti. 

Egne handlenett har man kontroll på. 

I beste fall kan virus "overleve" tre døgn på en overflate. Bruk poser eller handlenett i en tre døgns rotasjon så er vel problemet løst. 

I tillegg er det jo flere måter å ødelegge virus på. Varme, uv, såpe og flere. 

Vi har ikke plass til å ha flere slike nett.

Nei, da blir det nok handlenett på butikk. Jeg vet at det er kun betjening i kassa som tar på posene og de tar ikke på alle på en gang

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har ikke vaskemaskin i hybelen vår, så det ville blitt veldig komplisert å vaske alt hver gang.

Nei, da blir det nok handlenett på butikk. Jeg vet at det er kun betjening i kassa som tar på posene og de tar ikke på alle på en gang

Du må gjerne gjøre som du vil for meg. Men at du ikke har plass til tøynett er vel tull. Det trenger ikke mye plass, og plastposer tar ikke mindre plass. 

• Liker 3
Skrevet
På 29.3.2020 den 20.35, AnonymBruker skrev:

Posene eller nettene tar ikke mye plass. 

Så lenge du selv tar vare på egen håndhygiene er det liten risiko uansett. 

• Liker 1
  • Opprett ny...