AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #1 Skrevet 28. mars 2020 Hei Jeg er nyutdannet lærer (GLU 5-10, adjunkt) nå til våren og er akkurat startet med jobbsøking i Oslo kommune. Jeg lurer på om skolene kan begynne å intervjue før den offisielle søknadsfristen er over? Og hvor lang tid pleier det å ta å få svar på søknaden etter at søknadsfristen er over? Hva er viktigst å ha mest fokus på i søknaden? Jeg har ikke hatt muligheten til å jobbe som vikarlærer under utdannelsen og føler derfor at jeg har mindre sjans til å bli bedt på intervju. Det er så mange jobbannonser der de skriver at de ønsker lærere med erfaring i læreryrket. Og til sist? Hvor mange søkere er det egentlig per lærerjobb i Oslo skolen? Er det veldig vanskelig å få jobb som nyutdannet? Håper noen vil dele erfaringer Anonymkode: b48fe...db3
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #2 Skrevet 28. mars 2020 Og noen som vet om det har noe å si om hvor tidlig man søker? La oss si at en skole får inn 200 søknader og de ikke har tid til å lese alle. Er det slik at de da leser kun de som søkte først? Enten bevisst eller om systemet er slik at de søknadene som er sendt først kommer først i lesebunken? Anonymkode: b48fe...db3
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #3 Skrevet 29. mars 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei Jeg er nyutdannet lærer (GLU 5-10, adjunkt) nå til våren og er akkurat startet med jobbsøking i Oslo kommune. Jeg lurer på om skolene kan begynne å intervjue før den offisielle søknadsfristen er over? Og hvor lang tid pleier det å ta å få svar på søknaden etter at søknadsfristen er over? Hva er viktigst å ha mest fokus på i søknaden? Jeg har ikke hatt muligheten til å jobbe som vikarlærer under utdannelsen og føler derfor at jeg har mindre sjans til å bli bedt på intervju. Det er så mange jobbannonser der de skriver at de ønsker lærere med erfaring i læreryrket. Og til sist? Hvor mange søkere er det egentlig per lærerjobb i Oslo skolen? Er det veldig vanskelig å få jobb som nyutdannet? Håper noen vil dele erfaringer Anonymkode: b48fe...db3 Umiddelbart tenker jeg at det ikke er å anbefale at en nyutdannet lærer debuterer i Osloskolen. Anonymkode: 88796...a23 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #4 Skrevet 29. mars 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Og noen som vet om det har noe å si om hvor tidlig man søker? La oss si at en skole får inn 200 søknader og de ikke har tid til å lese alle. Er det slik at de da leser kun de som søkte først? Enten bevisst eller om systemet er slik at de søknadene som er sendt først kommer først i lesebunken? Anonymkode: b48fe...db3 Det er gjerne HR-avd i kommunen som siler søknader, ikke den enkelte skole. Anonymkode: 88796...a23
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #5 Skrevet 29. mars 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Umiddelbart tenker jeg at det ikke er å anbefale at en nyutdannet lærer debuterer i Osloskolen. Anonymkode: 88796...a23 Hvorfor ikke? Anonymkode: b1609...484
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #6 Skrevet 29. mars 2020 Min erfaring er at det først og fremst siles på fag. Altså, en skole har behov for matematikklærer, så da siles det ut hvem som har dette i fagkretsen sin. Deretter ses det på øvrige fag, erfaring osv. Dette kan selvsagt variere fra sted til sted, jeg har ikke søkt i osloskolen. Anonymkode: 56197...e1e 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #7 Skrevet 29. mars 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er gjerne HR-avd i kommunen som siler søknader, ikke den enkelte skole. Anonymkode: 88796...a23 Mulig det er slik i andre kommuner, men det er ikke slik i Oslo. Det ville blitt en helt ekstrem jobb, det er lyst ut godt over 500 stillinger bare på noen få uker og veldig mange av søkerne søker jo på flere av disse. Det ville betydd siling av mange tusen søknader. I Oslo går alle søknadene til den enkelte rektor og behandles internt på hver enkelt skole. Til TS: Hvor lett eller vanskelig det blir å få jobb kommer an på fagkombinasjon og hvor du søker, men du bør først og fremst ikke regne med å få fast jobb og kanskje ikke full stilling heller. Og har du muligheten bør du søke på skolene rett utenfor Oslo også. Mange av dem ligger i helt grei pendleavstand. Da jeg fikk min første jobb var det 190 søkere til fem stillinger, men normalt har jeg ikke fått oppgitt antallet søkere. Anonymkode: 9095e...748
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #8 Skrevet 29. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mulig det er slik i andre kommuner, men det er ikke slik i Oslo. Det ville blitt en helt ekstrem jobb, det er lyst ut godt over 500 stillinger bare på noen få uker og veldig mange av søkerne søker jo på flere av disse. Det ville betydd siling av mange tusen søknader. I Oslo går alle søknadene til den enkelte rektor og behandles internt på hver enkelt skole. Til TS: Hvor lett eller vanskelig det blir å få jobb kommer an på fagkombinasjon og hvor du søker, men du bør først og fremst ikke regne med å få fast jobb og kanskje ikke full stilling heller. Og har du muligheten bør du søke på skolene rett utenfor Oslo også. Mange av dem ligger i helt grei pendleavstand. Da jeg fikk min første jobb var det 190 søkere til fem stillinger, men normalt har jeg ikke fått oppgitt antallet søkere. Anonymkode: 9095e...748 Takk for svar! Ja jeg har begynt å innse at jeg kanskje må se på skoler i nærliggende kommuner. Men problemet der er faktisk at det nesten ikke er utlyst noen lærerstillinger i det hele tatt 😮 Er så redd for å måtte flytte langt unna. ts Anonymkode: b48fe...db3
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #9 Skrevet 29. mars 2020 Tror søknadsfristen på hovedutlysingen allerede har gått ut en del steder. Hvertfall her i kommunen og kommunene rundt. Jeg jobber 30 min med tog fra Oslo S. Anonymkode: f090a...18a 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #10 Skrevet 29. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tror søknadsfristen på hovedutlysingen allerede har gått ut en del steder. Hvertfall her i kommunen og kommunene rundt. Jeg jobber 30 min med tog fra Oslo S. Anonymkode: f090a...18a fy søren så tidlig, jeg har tydeligvis sovet litt i timen, jeg som har startet først nå Anonymkode: b48fe...db3
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #11 Skrevet 29. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: fy søren så tidlig, jeg har tydeligvis sovet litt i timen, jeg som har startet først nå Anonymkode: b48fe...db3 Det kommer nok til å komme annengangsutlysing mange steder også. Men er i januar/februar man må være på om man ønsker å velge og vrake i jobber fra august. Kommunene vil gjerne ha kabalen klar så tidlig som mulig, og det er mye som skal klaffe. Anonymkode: f090a...18a
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #12 Skrevet 29. mars 2020 En kompis av meg er ferdig med GLU 5-10 til våren. Han fikk jobbtilbud i Bærum f.om høsten, for ca 1 måned siden. Anonymkode: be25f...fb0
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #13 Skrevet 29. mars 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det kommer nok til å komme annengangsutlysing mange steder også. Men er i januar/februar man må være på om man ønsker å velge og vrake i jobber fra august. Kommunene vil gjerne ha kabalen klar så tidlig som mulig, og det er mye som skal klaffe. Anonymkode: f090a...18a når pleier annengangsutlysningen å komme ut? Anonymkode: b48fe...db3
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #14 Skrevet 29. mars 2020 noen andre med erfaringer? Anonymkode: b48fe...db3
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #15 Skrevet 30. mars 2020 Følger du med på jobb.osloskolen.no også? Ikke alle skoler sender annonsene til finn. Anonymkode: 9095e...748 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #16 Skrevet 30. mars 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Følger du med på jobb.osloskolen.no også? Ikke alle skoler sender annonsene til finn. Anonymkode: 9095e...748 Takk for tips Har faktisk kun brukt den siden, har ikke sjekka finn en gang 😄 Men må jo sjekke ut finn også, det skal jeg gjøre nå! Anonymkode: b48fe...db3
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #17 Skrevet 30. mars 2020 Jeg er lærer i Osloskolen og har fulgt endel søknadsprosesser. Du er nesten garantert jobb hvis du har litt is i magen og er noenlunde oppegående. Skriv en kortfattet søknad med dine styrker og hvorfor du vil jobbe på den skolen. Ikke bry deg om at de ønsker lærere med erfaring, dette er noe alle skriver. Det ansettes alltid mange nyutdannede i Osloskolen,og Oslo har god veiledning for alle nyutdannede. Det er også fordel at Oslo har en meget aktiv utdanningsetat og mange kurs man kan ta. Karakter er ikke viktig, men personlig egnethet vektlegges helt klart mest og det er intervju og referanser som avgjør om du får jobb eller ikke. Ikke regn med fast jobb første år, men ikke ta til takke med mindre enn 100% stilling. De fleste jobber 100% uansett. Ikke vær redd for å søke Osloskolen, det er et knall sted å jobbe. Masse flinke folk, hyggelig kollegaer og stort sett hyggelig barn og foreldre. Det er en del søkere,men halvparten er som regel uaktuelt pga. ikke godkjent utdanning. Det er riktig at du er litt seint ute for første runde, den starter i februar, men det kommer mange stillinger framover. Husk at de som bytter jobber eller slutter ikke trenger å si opp før 1.mai. Etter dette kommer det mange stillinger og det kommer stillinger helt fram til skolestart i august. Lykke til med jobbsøking. Anonymkode: 2542a...9e4 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #18 Skrevet 30. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er lærer i Osloskolen og har fulgt endel søknadsprosesser. Du er nesten garantert jobb hvis du har litt is i magen og er noenlunde oppegående. Skriv en kortfattet søknad med dine styrker og hvorfor du vil jobbe på den skolen. Ikke bry deg om at de ønsker lærere med erfaring, dette er noe alle skriver. Det ansettes alltid mange nyutdannede i Osloskolen,og Oslo har god veiledning for alle nyutdannede. Det er også fordel at Oslo har en meget aktiv utdanningsetat og mange kurs man kan ta. Karakter er ikke viktig, men personlig egnethet vektlegges helt klart mest og det er intervju og referanser som avgjør om du får jobb eller ikke. Ikke regn med fast jobb første år, men ikke ta til takke med mindre enn 100% stilling. De fleste jobber 100% uansett. Ikke vær redd for å søke Osloskolen, det er et knall sted å jobbe. Masse flinke folk, hyggelig kollegaer og stort sett hyggelig barn og foreldre. Det er en del søkere,men halvparten er som regel uaktuelt pga. ikke godkjent utdanning. Det er riktig at du er litt seint ute for første runde, den starter i februar, men det kommer mange stillinger framover. Husk at de som bytter jobber eller slutter ikke trenger å si opp før 1.mai. Etter dette kommer det mange stillinger og det kommer stillinger helt fram til skolestart i august. Lykke til med jobbsøking. Anonymkode: 2542a...9e4 Tusen takk for utfyllende svar Nå ble jeg litt mer positiv kjente jeg .) Men er det virkelig søkere på lærerjobber uten godkjent lærerutdanning? 🤔 Anonymkode: b48fe...db3
Neutral90 Skrevet 31. mars 2020 #20 Skrevet 31. mars 2020 På 30.3.2020 den 19.59, AnonymBruker skrev: Tusen takk for utfyllende svar Nå ble jeg litt mer positiv kjente jeg .) Men er det virkelig søkere på lærerjobber uten godkjent lærerutdanning? 🤔 Anonymkode: b48fe...db3 Ja, alltid det hender det ikke er nok kvalifiserte søkere til å dekke stillinger, dessverre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå