Gå til innhold

Når ble ditt barn avhengig av skjerm?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min nevø på 13 måneder er avhengig. Skriker han blir han satt foran TV/mobil/iPad og får han ikke sove er det skjerm, vil han ikke bade/bytte bleie eller spise er det skjerm. Alt i livet til ungen handler om en eller annen skjerm. Er dette vanlig nå til dags? Jeg har ikke barn selv, men syns min bror og hans samboer unnasluntrer oppdragelse og lar sønnen bli avhengig av skjerm i så ung alder. Jeg var der en helg for 5 uker siden, og ungen brukte mobilen hele tiden.

Anonymkode: 0ad09...dcb

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei det er ikke vanlig, det er jo foreldrene som har gjort han slik.

Anonymkode: 1128e...e56

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke vanlig

Anonymkode: 1768d...ce8

AnonymBruker
Skrevet

Var det jeg lurte på. Er dere strenge når det kommer til bruk av skjerm? 
Burde jeg bekymre meg, og er det noe som bør gjøres... som å sende en bekymringsmelding til barnevernet? Eller er ikke dette en bekymringssak sådan? 

AnonymBruker
Skrevet

Er det omsorgssvikt?

AnonymBruker
Skrevet

13 mnd??!! Nei sorry men dette var trist å lese. Nei det er ikke vanlig

Anonymkode: 29e94...97c

AnonymBruker
Skrevet

Stakkars😩 ligger jeg med feber og alene med barna når, far er på jobb reise er det fri tilgang til skjermen, men ikke ellers.. 

Anonymkode: 9591c...eb9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

13 mnd??!! Nei sorry men dette var trist å lese. Nei det er ikke vanlig

Ja, og det har vært slik i flere måneder allerede. Det var slik i julen også, da var ikke barnet ett år engang. Ungen har til og med tv på rommet som står på hele natten. 

Bra at dette ikke er vanlig, blir bekymret for barnet. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stakkars😩 ligger jeg med feber og alene med barna når, far er på jobb reise er det fri tilgang til skjermen, men ikke ellers.. 

Anonymkode: 9591c...eb9

Ja, men det høres ut som en unntakstilstand. 😊

AnonymBruker
Skrevet

Mine kunne ikke brydd seg mindre om skjermen. Må nærmest tvinge dem/lokke dem til å se tv. De er litt mer villige til å bruke nettbrett, men der også kan det for gå en måned uten bruk. 

Anonymkode: 01d4a...441

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg en på 18 og 13 år, så var jo virkelig ikke normalt for de. Ipad fikk vi ikke i hus før yngste var 6 år, og den var min. Barna kunne få låne den litt. Og 18 åringen har aldri brydd seg mye om skjerm. Yngste er gutt, så der går det i en del gaming. Men han er og med venner, og har en hobby han bruker tid på og. Og han og jeg finner og på noe ute med jevne mellomrom. 

Anonymkode: b9fb3...0b1

AnonymBruker
Skrevet

Så mye skjermbruk er ikke bra (og ei heller vanlig) - uansett alder på barnet, men spesielt hos en ettåring! 😳 Her ville jeg tatt en alvorsprat med foreldrene...

Anonymkode: 4c1cd...459

AnonymBruker
Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, og det har vært slik i flere måneder allerede. Det var slik i julen også, da var ikke barnet ett år engang. Ungen har til og med tv på rommet som står på hele natten. 

Bra at dette ikke er vanlig, blir bekymret for barnet. 

Jeg ville også blitt bekymret. Barnet vil få store problemer med å takle følelser og få svekker tillit og respekt til sine foreldre. Mest sannsynligvis søvnproblemer også. TV på om natten? Virker veldig rart at de syns det er ok eller så orker de ikke å si nei. En annen ting som plager meg er at en på 13 mnd kan jo så vidt gå eller snakke?! Hvor vanskelig kan det være å si nei eller distrahere med noe annet.

De burde ta tak i dette så fort som mulig. En uke med avenning så går det nok bra men det blir nok mye mas men hvis man er litt kreative så er en på 13 mnd enkel å distrahere med andre ting.

Jeg syns TV er helt ok fra 1.5 års alder i korte perioder som underholding. Det skal ikke bli brukt for å håndtere følelser eller at barnet ikke får sove.! I tillegg vet de fleste foreldre at veldig mye skjermtid ikke er bra 

AnonymBruker
Skrevet

Trodde først det stod 13 år, og tenkte det må man vel regne med... Men 13 mnd, nei.

Anonymkode: 163ef...937

AnonymBruker
Skrevet

Vet om en annen som også ble tidlig avhengig av skjermen, ala i hi.

Alle kollegaene har sagt i fra til faren at de ødelegge ungen (selvsagt ikke de ordene) om de ikke gjør noe med det. Han bare ler det vekk og sier at de kan jo ikke si nei til barnet når han gråter. Å forklare til han at barnet ikke vet hva som er best for seg selv, er som å snakke til en vegg. ’Vi’ er da lærere på vgs, alle menn utenom meg. Han selv er assistent. 

Anonymkode: 38884...9a0

AnonymBruker
Skrevet

13 år... 

Anonymkode: f20ca...3cb

AnonymBruker
Skrevet

Dytt

Anonymkode: 52a2b...e52

AnonymBruker
Skrevet

😭😭 Ikke bra!! Trodde ikke det var vanlig å bli avhengig i den grad at barnet ikke vil spise eller andre ting uten skjerm?!. Høres dessverre ut som foreldrene ikke takler at ungen viser følelser. Kanskje de ikke vet hvordan de skal håndtere diverse situasjoner? Burde kanskje gått på kurs. Håper du sier i fra til dem...

Anonymkode: 11bef...e3d

Skrevet

Oj, det var ekstremt! Syns mange små barn virker veldig opptatt av skjerm, men dette var en god del mer enn hva som er vanlig. Det er jo ikke bra for barnet, og foreldrene graver jo sin egen grav med å kjøre dette opplegget fra så tidlig alder. Det blir jo vanskelig å snu senere, selv om det kan virke som en enkel løsning nå. 

AnonymBruker
Skrevet

Send de på COS-P kurs. De trenger det. 

Anonymkode: d5e2e...363

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...