_____ Skrevet 16. juni 2005 #1 Skrevet 16. juni 2005 ....derfor skrev jeg dette innlegget i en annen kategori. Tror og håper det vil være til hjelp for noen... (og at flere vil finne det her..) ----------------------------------------------------------------- Dette blir et langt innlegg... Jeg vil først fortelle min egen historie, 1-3 klasse: begynte i første klasse, på en liten plass med bare to gutter i klassen utenom meg. disse to var fra før naboer, og selvfølgelig hang de to sammen, og det var ikke stort annet å ha det moro med enn å mobbe meg. gikk på denne skolen frem til 4. 4.klasse. flyttet fra nord-norge til midt-norge. Ble her kraftig mobbet, fysisk og psykisk. fikk blant annet erfare hvordan det er å bli banket opp av en man er forelsket i, mens halve skolen står rundt og skrattler. 5.klasse. Allerede kraftig nedbrutt, ble asosial, depresjoner og angst plaget meg veldig herfra. Ny skole i samme fylke, fortsatt mye mobbing, kanskje verre enn forrige skole. 6-7 klasse. tilbake nordover. Her hadde jeg det fint. Alle var like rare som meg. 8. klasse. flyttet til annen skole nordpå. endel mobbing igjen, ingen venner. 9. klasse. flyttet langt sørover, ikke så mye mobbing, men var alene hele tiden. VG1, 2 og 3: Hadde problemer med å bli kjent med folk. var alltid bare stille, og for meg selv. ble veldig nervøs, og fikk dermed en veldig klønete måte å snakke på. (ikke stamming eller slikt, men alt jeg sa hørtes rett og slett dumt ut.) i Videregående og årene etter: Satt stort sett alene på rommet mitt og tenkte. Tenke, tenke, tenke, hele tiden. Om du spør meg nå, kan jeg ikke si akkurat hva jeg tenkte på, men det var hvertfall mye negativt. Ingenting betyr noe. jeg bryr meg ikke. Stor, tung sort sky over hodet. slik føles det. til tider angst, som også er grusomt. Å være redd, må være den verste følelsen i verden. med kraftig angst er man bare redd, ofte uten å vite hvorfor. Det er helt forferdelig å ha det slik, og det er derfor jeg skriver dette innlegget. Jeg vet hvordan man kommer ut av det, og jeg håper jeg kan hjelpe noen som har det ille.(trådstarter eller andre.) OK, så satt jeg der da. Det jeg ikke så hele den tiden, (og som skulle bli mitt livs oppdagelse.) var at dette er jo tankene mine!! Altså, depresjon og angst=tankene mine. Noen vil kanskje tenke at det er ikke så enkelt, det handler jo om en sykdom. Vel det er ikke min erfaring. Men, man kan jo ikke styre tankene sine, bestemme hva man skal tenke? Jo, det er nettopp det man kan! man må bare være litt bevisst på det i begynnelsen, etterhvert vil det bli "innlært" som det meste annet vi har oppe i knollen. tror du ikke at man kan styre tankene sine? Vel, faktisk så kan jeg styre tankene dine! ikke? neivel, så bare la vær å tenke på en rosa bil med vinger. Over til hva man faktisk må gjøre: 1. Noen av rådene jeg vil gi, kan virke litt teite å utføre. svelg det. Gjør det allikevel. Du vil ikke angre. 2.Fjern all tvil. TRO på at det skal bli bedre er hva du trenger for å lykkes. å tvile samtidig, blir som å gasse og bremse samtidg. 3.Endre tankegang. Vet det høres vanskelig og omfattende ut, men det er faktisk ikke det. det krever bare at du er bevisst. Med en positiv tankegang er du allerede halvveis i mål. Det du må gjøre er å "ta deg selv på fersken" hver gang du tenker noe negativt. Og ja, har du dårlig selvtillit, tenker du negativt. Når du har kommet på at du sitter og tenker på noe negativt, prøv alltid å komme på noe positivt. (Vi har en merkelig tendens til å alltid tenke på problemer, og sjelden på alt det fine vi har i livet, ikke sant?) Grunnen til at du har liten tro på deg selv, er kanskje at du har fått det innlært, av andre, eller deg selv i form av negative meldinger/opplevelser? Vel, bestem deg nå for å snu på det! Og husk, jo mer seriøst du tar dette punktet, og følger det, jo fortere vil du se resultater, og desto bedre blir utfallet. Og Gud(!!!!), så herlig det føles når du begynner å oppdage det selv!!! Det vil også hjelpe å ha en "tråd rundt fingeren", altså et tegn som skal minne deg om å være bevisst på hva du tenker på. dete kan være hva som helst, en spesiell ring, en tusjprikk på hånden, eller andre ting. Livets problemer:Føler du deg nedbrutt av problemer? Alle har faktisk problemer, store og små. Det som teller, er hvordan man håndterer dem. Noen problemer er større enn andre, men stort sett er det så enkelt: kan det løses? løs det. kan det ikke løses her og nå? tenk på noe annet. 4.Litt mer "avansert".-Alle kan prøve dette! Dette er den delen jeg nevnte tidligere som man kan føle seg litt "teit" mens man gjennomfører. men det funker, og du gjør det alene, så hva har du å tape?? Hørt om R.E.M.? Nei, ikke bandet, men hva de bokstavene står for? Rapid Eye Movement. Mens man sover, skjer det mye rart oppe i hodet. Om man er i halvsøvne kan man komme inn i en R.E.M. Øyelokkene beveger seg hurtig og flakkende.Mens man er i denne tilstanden, skjer omtrent det samme som under hypnose; Høykonsentrert læring. Har du noengang våknet, og med detsamme kommet på noe lurt, eler løsningen på et eller annet problem du har tenkt mye på? det er ganske sannsynlig R.E.M'en som har kjørt hjernen på turbo mens du sov. Denne tilstanden kan man komme i på egenhånd, når som helst, og man kan bruke det til hva som helst; slutte å røyke, gå ned i vekt, komme ut av depresjon, bli kvitt flyskrekk, tørre å synge, bli mer energisk, etc. Det handler om "høykonsentrert læring". Jeg skal holde meg til tema her, som er selvtillit. opskrift: (PS: dette er på ingen måte noe å være redd for. Om du trenger å komme til deg selv, vil du gjøre det som ingenting.) 1. Sørg for å finne et sted der du kan slappe av i fred, uten støy utenfra, eller å bli forstyrret.(ørepropper er kjekt å ha.) Det bør også være mørkt. Du kan gjøre dette når som helst på dagen, men for de fleste vil det passe best på kvelden, da det som regel er mindre lyder ute og går. Et soverom i en stille del av huset/leiligheten er ofte best. 2. Legg deg flat, sørg for å ha behagelige, løstsittende klær, eller undertøy/naken. fjern hodeputen. ligg så avslappet som du bare klarer, bena litt spredt, og armene litt ut til siden. ligg der en stund, og kjenn etter om det er noe som forstyrrer.(sengegavl inntil ene foten pleier å plage meg.) 3.konsentrer deg om pustingen din. Pust veeeldig sakte, og dypt, bruk magen. Det skal aldri på noe tidspunkt være anstrengende, som f.eks. å holde pusten for lenge inne. Vær fokusert. Slapp gradvis mer og mer av. Lat som du blir tyngre og tyngre i kroppen etterhvert. 4.Når du er veldig avslappet, se for deg at du står på toppen av en trapp. trappen har syv trinn. Du ser ikke hva som er nedenfor trappen enda. Jeg pleier å bare se området rundt som et skylag. Denne trappen skal representere en gradvis overgang inn i en annen tilstand. fortsett å holde deg konsentrert, og prøv å se alt rundt deg så tydelig som mulig, med detaljer.(dette er en øvingssak, du vil bli flinkere etterhvert, og resultatet blir bedre og bedre.) 5. Nå skal du telle til syv. pust dypt og sakte inn, og idet du puster ut, se deg selv ta ett skritt ned, mens du ser for deg tallet 7. (for eksempel svevende foran deg. Fortsett prosessen til du kommer til 1, og prøv å slappe av ENDA mer for hvert skritt du tar. Prøv å holde kosentrasjonen på tallet, og omgivelsene hele veien.(også øvingssak.) 6. I det du tar skrittet fra siste trinn, og helt ned, kommer du til drømmeplassen din. Den lager du selv. Du kan bestemme selv akkurat hvordan det skal se ut der. Dette er en fin plass å være. Prøv å gjøre detaljene så tydelige som mulig, føl på barken på trærne, kjenn varmen av solen, hør fuglene kvitre, vannet bruse, etc. Du kan også tenke deg en lukt av blomster om du har det. Det er viktig at du ser deg selv utenfra her, og ikke tenker i førsteperson. 7. Her er du hypnotisert, og kan lære deg selv hva som helst. Det går på hvordan du ser deg selv. Se deg sprudlende glad, og med selvtillit. Se deg med en fin glød i ansiktet, velg noen fine klær, og storkos deg på denne plassen. Kort sagt, se deg selv slik du ønsker å være, og du vil ta den samme følelsen med deg i våken tilstand! 8. Når du har lyst til å komme tilbake, se deg selv sprudlende glad og veldig energisk, og med god tro på deg selv! gå mot trappen, og følg samme prosedyre, bare andre veien. gå opp trappen, og tell fra 1 til 7. I det du kommer til øverste skritt, ta et ekstra dypt pust, og åpne øynene. Du vil føle deg helt utrolig, og vil ikke ha lyst til å reise deg med det samme. nyt det!! Effekten fungerer på nøyaktig samme måte som å lese til en prøve. første gang vil effekten vare en stund, men ebbe ut. Gjør det så ofte du vil, så vil det etterhvert sette seg. På samme måte som du vil kunne lære deg leksearket utenat. Thats it!!! Dette har fungert veldig bra for meg, jeg vet hvor ille det kan være å ha dårlig selvtillit, depresjon og/eller angst, så jeg håper dette kan hjelpe andre. Hvem som helst kan ha utbytte av dette. Er spent på tilbakemeldinger fra dere som vil prøve denne metoden.
Gjest Bhsiltsk Skrevet 17. juni 2005 #2 Skrevet 17. juni 2005 Jeg kan skrive under på mye av dette, ja... Selvhypnose virker, og man kan bruke det til ALT!
_____ Skrevet 19. juni 2005 Forfatter #3 Skrevet 19. juni 2005 Hmmm, ser i ettertid at denne kanskje var litt feilplassert.. Kanskje denne heller burde ligge under "kropp, helse og trening"?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå