Gå til innhold

Besøk fra annen kommune

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer vil ha besøk fra sine to nieser som bor 7 mil unna og da I en annen kommune ? Er det greit? Jeg vil helst ikke ha noen utenfra inn hos meg, hun hun vil de skal overnatte her noen dager i påsken.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Anonymkode: fdfdd...d16

• Liker 3
Gjest Geirfuglen
Skrevet

Det er ikke anbefalt med den typen besøk nei.

Gjest Albbas
Skrevet

At de kommer fra en annen kommune har ingenting å si, det er greit med besøk uavhengig av kommune. 

Men overnattingsbesøk med stor sannsynlighet for at dere ikke holder avstand er jo litt imot rådene. Man skal ha 2 meter avstand til hverandre innendørs. Dette gjelder jo uansett om det er naboen eller noen fra andre siden av landet. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke greit! Regner med at overnatting i andre kommuner også gjelder familiebesøk og ikke bare hytteturer!

Anonymkode: 25cab...36d

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Nei, det er ikke greit! Regner med at overnatting i andre kommuner også gjelder familiebesøk og ikke bare hytteturer!

Anonymkode: 25cab...36d

Der tar du feil. Det gjelder kun i fritidseiendommer 

Anonymkode: 96847...df3

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, Albbas skrev:

At de kommer fra en annen kommune har ingenting å si, det er greit med besøk uavhengig av kommune. 

Men overnattingsbesøk med stor sannsynlighet for at dere ikke holder avstand er jo litt imot rådene. Man skal ha 2 meter avstand til hverandre innendørs. Dette gjelder jo uansett om det er naboen eller noen fra andre siden av landet. 

Det blir jo som om de drar på hytta, som er forbud mot 🤔

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Der tar du feil. Det gjelder kun i fritidseiendommer 

Anonymkode: 96847...df3

Kan du vise til hvor dette står? Jeg lurer på det samme, da vi ønsker å besøke familie i annen kommune. Ikke fritidseiendom, men fast bosted. 

Anonymkode: 39c01...487

• Liker 1
Gjest Albbas
Skrevet
2 minutter siden, Liljeflo said:

Det blir jo som om de drar på hytta, som er forbud mot 🤔

Nei det er ikke det samme. Det er forbud mot å dra på hytta, for å beskytte kommunene mot mange ekstra innbyggere. Vanlig besøk er ikke forbudt, fordi det ikke er en risiko for at for eksempel din hjemkommune plutselig får tusenvis av ekstra mennesker som skal overnatte hos slekt. 

Forbudet gjelder kun hytter/fritidseiendom. 

AnonymBruker
Skrevet

Driver virkelig folk med dette nå? Vi har ikke besøk av barn og barnebarn en gang, og så skal folk ha besøk av nieser. Han har virkelig ikke skjønt det. Nei, dette hadde jeg ikke godtatt.  

Anonymkode: 47bc4...c68

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, Liljeflo skrev:

Min samboer vil ha besøk fra sine to nieser som bor 7 mil unna og da I en annen kommune ? Er det greit? Jeg vil helst ikke ha noen utenfra inn hos meg, hun hun vil de skal overnatte her noen dager i påsken.

Nei, det er en fritidsreise. Hvis en av dem brekker beinet eller får hjerteinfarkt vil de belaste legevakten i din kommune i stedet for sin egen. Kommunene tar hensyn til egne innbyggere når de dimensjonerer kapasiteten på helsevesenet. 

Anonymkode: 43612...6c3

Skrevet

Lurer på om folk snart kan begynne å tenke selv, isteden for å spørre kg om alt mulig.  Er ikke noe svart hvitt her.

Besøk er ikke anbefalt, men heller ikke forbudt. Det er store nyanser mellom å ha litt besøk  av et par stk vs å ha besøk hver dag av mange forskjellige. Så tenker jeg også at om noen av dere er ansatt i helse sektoren så må dere tenke enda nøyere på det.

Lytt til mage følelsen. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Driver virkelig folk med dette nå? Vi har ikke besøk av barn og barnebarn en gang, og så skal folk ha besøk av nieser. Han har virkelig ikke skjønt det. Nei, dette hadde jeg ikke godtatt.  

Anonymkode: 47bc4...c68

At du lever i selvvalgt isolasjon betyr ikke at andre må gjøre det samme.

Anonymkode: e29c1...341

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er en fritidsreise. Hvis en av dem brekker beinet eller får hjerteinfarkt vil de belaste legevakten i din kommune i stedet for sin egen. Kommunene tar hensyn til egne innbyggere når de dimensjonerer kapasiteten på helsevesenet. 

Anonymkode: 43612...6c3

Herlighet, disse argumentene er så idiotiske. Hvis noen skulle brekke beinet i en annen kommune enn hjemkommunen så går det sikkert bra. Har staten hjernevasket folk med disse tøvete argumentene sine, eller?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At du lever i selvvalgt isolasjon betyr ikke at andre må gjøre det samme.

Nei men det burde de. 

Anonymkode: a718d...680

Skrevet
2 hours ago, Jojoen said:

Forskriften sier fritidseiendom. 

"Personer forbys å overnatte på fritidseiendom i annen kommune enn der vedkommende er folkeregistrert. Strengt nødvendig vedlikehold eller tilsyn som er nødvendig for å avverge store materielle skader tillates."

Så man har lov å dra på besøk til kjente. Men da trer det en annen ting i kraft, samling av 5 eller flere personer muligens.

• Liker 1
  • Opprett ny...